استیم همچنان با بحث قیمتگذاری منطقهای مشکل دارد
فروشگاه استیم (Steam) را میتوان فروشگاه اصلی خرید بازی در دنیای کامپیوتر دانست. استیم سابقه بسیار زیادی در پلتفرم کامپیوتر دارد و با این سابقه زیاد خود را به فروشگاه پیشفرض در این پلتفرم تبدیل کرده است. راه استیم نیز همیشه هموار نبوده و مشکلات بسیار زیادی در آن وجود داشته است.
شرکت ولو (Valve) در این چند سال به روشهای مختلف استیم را محبوب کرده است. برای مثال تخفیفهای مختلف در کنار قیمتهای فروشگاه با توجه به اقتصاد هر منطقه باعث شده بود که این فروشگاه محبوبیت بسیار زیادی در سرتاسر جهان پیدا بکند. حال با گذشت زمان و شرایط اقتصادی خاصی که در دنیا ایجاد شده، سیاستهای ولو نیز تغییر کرده است.
افزایش قیمت در دنیای گیمینگ چیز جدیدی نیست. در این چند سال با توجه به شرایط اقتصادی دنیای گیمینگ نیز تغییرات بسیار زیادی داشته و ما شاهد افزایش قیمت در بازیها و کنسولهای بازی بودیم. مثلاً این اولین بار بود که در میانه عمر کنسولهای بازی قیمت آنها افزایش پیدا کرد و از طرفی کنسولهای نسل نهمی با بازیهای ۷۰ دلاری عرضه شدند. در نتیجه وضعیت اقتصادی دنیای گیمینگ نیز با تغییرات زیادی روبرو شده است.
حتی با وجود این تغییرات در قیمت، برخی قسمتهای دنیا مثل ترکیه و آرژانتین با شوک بسیار زیادی در افزایش قیمت روبرو شدند. به دلیل اینکه ولو تصمیم گرفت قیمت فروشگاه بازی خود را از ارز این کشورها به دلار تغییر دهد. در نتیجه قیمت بازی در این کشورها افزایش بسیار زیادی داشت و باعث نارضایتی کاربران این مناطق شد.
چرا استیم در کشورهای آرژانتین و ترکیه افزایش قیمت داشت؟
دلیل این تغییر کاملاً واضح است. در این چند ساله اخیر ارز آرژانتین و ترکیه به شدت نامتعادل بودند و وضعیت خوبی نداشتند. در نتیجه ارزش این ارزها نسبت به دلار به طور دائم تغییر کرده که باعث شده بود هماهنگی استیم با این ماجرا بسیار دشوار شده باشد. از طرفی با توجه به اینکه ارزش این ارزها در این مدت کاهش داشته، اگر قیمت گذاری با ارز این کشورها باشد چندان برای استیم به صرفه نخواهد بود.
نارضایتی کاربران نیز واضح و منطقی است. با توجه به مهلت کمی که ولو به شرکتهای ناشر داد، مانع از این شد که قیمتگذاری خود را بر اساس این مناطق انجام دهند. در نتیجه این شرکتها طبق چیزی که به صورت جهانی انجام میدهند عمل کرده و قیمت بازیها به طرز عجیبی در ترکیه و آرژانتین افزایش داشته است.
در فروشگاه استیم الگوریتمهای خاصی وجود دارد که از افزایش قیمت بسیار زیاد یک بازی جلوگیری کند. با این حال این الگوریتمها نیز نتوانستند مانع افزایش قیمتهای عجیبی مثل ۲۹۰۰ درصد در استاردو ولی (Stardew Valley) بشوند. دلیل اصلی هم اینجاست که ارز رایج این کشورها کاهش بسیار زیادی داشته و برای هماهنگی با بازار جهانی این افزایش قیمت ایجاد میشود. همینطور اینکه اگر این کاهش ارزش ادامه پیدا کند، قیمتهای این عناوین بیشتر هم خواهد شد.
بحث اینجاست که تغییر قیمت با توجه به منطقه هم چیز جدیدی در دنیای گیمینگ نیست. این موضوع در چندین کشور دیگر هم وجود دارد ولی ترکیه و آرژانتین از این نظر اهمیت دارند که اقتصاد این دو کشور افت شدیدی در این مدت داشته است. در نتیجه ارز آنها نیز بی ارزش شده و باعث شده که استیم به دنبال راه چاره برای تعدیل قیمت باشد.
نکته جالب اینجاست که این تغییر قیمت در کشورهای توسعه یافته نیز به طور کامل وجود دارد. به این دلیل که کشور آمریکا در این مدت نتوانسته تورم خود را کنترل کند و در نتیجه ارز این کشور نیز تعادل زیادی ندارد. در نتیجه کشورهای مختلف باید تلاش کنند تا با تغییر در قیمتهای خود، با آمریکا سازگار بشوند.
یک مثال کاملاً مشخص ارزش ارز ین (Yen)، ارز رسمی کشور ژاپن است. در این مدت ین ارزش خود را به مقدار زیادی نسبت به دلار از دست داده و به یک سوم رسیده است. همین موضوع باعث شده که بازیهایی که با ین قیمت گذاری میشوند حدود یک سوم نسبت به قبل ارزش داشته باشند.
انتخاب شرکتهای ناشر
شرکتهای ناشر در اینجا با یک دو راهی دشوار روبرو میشوند. اولین مسیر این است که این شرکتها بپذیرند که از کشورهایی مثل ژاپن در آمد کمتری خواهند داشت و دلیل آن هم تغییرات ارزی است. مسیر دوم هم خارج کردن کاربران ژاپنی از سیستم قیمت گذاری بوده و قیمتها بر اساس دلار در این کشورها اعلام شود.
نکته اینجاست که با وجود تغییر در قیمتها و ارزش ین، درآمد افراد تغییر نکرده است. در نتیجه با تغییر قیمت گذاری به دلار و افزایش شدید قیمتها، کاربران بسیار زیادی از استیم و شرکتها خارج خواهند شد. مشکل اصلی اینجاست که شرکتها باید بین سود خالص خود و راحتی کاربران یکی را انتخاب کنند که کار دشواری است.
این مشکل تنها به کشور ژاپن ختم نمیشود و کل جهان درگیر این ماجرا است. حال تنها پاسخی که بیشترین سود را برای شرکتها خواهد داشت این است که قیمتها را به شکلی تعیین کنند که ثبات داشته باشد. در نتیجه اگر یک منطقه هم با افت شدید ارز مواجه شد، قیمت در آن تغییر نکند. شرکتهای سازنده بازی یک نکته بسیار مثبت دارند و آن هم انعطاف پذیری قیمت بازیها است. از طرفی قیمت مواد اولیه و توزیع بازیها هم نزدیک به صفر شده و این موضوع پس از گسترش خرید دیجیتال بازیها بیشتر هم شده است.
در کل اینکه قیمت بازیها در مناطق مختلف متفاوت باشد، چیز جدیدی در دنیای گیمینگ نیست و همیشه وجود داشته است. حال یک مشکل جدید ایجاد شده که به احتمال زیاد دلیل اصلی این تغییر سیاست قیمت گذاری هم همین بوده است. مشکل اصلی اینجاست که بسیاری از کاربران از کشورهای دیگر به فروشگاههای استیم و آرژانتین دست پیدا میکردند. در نتیجه میتوانستند بازیها را با قیمت بسیار کمتر از بازار جهانی خریداری کنند.
این مشکل هم چیز جدیدی نیست و سالهای زیادی بازیهای مختلف از کشورهای متفاوت وارد مکانهای دیگر میشدند و با قیمتهای پایینتر به فروش میرسیدند. بحث اصلی اینجاست که در زمینه دیجیتال این مورد افزایش بسیار زیادی داشته است. در گذشته این مشکل بسیار کوچک بود و اهمیت خاصی برای شرکتهای سازنده یا فروشگاهها نداشت.
نکته جالب اینجاست که در گذشته وقتی شرکتها تلاش کردند با این مشکل مبارزه کنند، وضعیت بدتر شد. برای مثال در مدت کوتاهی ریجن (Region) کنسولها و بازیها محدود شد که مشکل زیادی در دنیای گیمینگ ایجاد کرد و باعث شد که شرکتها از این کار دست بکشند و این محدودیت را از بین ببرند.
فروشگاههای دیجیتال فضای خوبی را برای تغییر قیمت و تغییر منطقه برای کاربران ایجاد میکنند. در نتیجه افراد زیادی این کار را انجام داده و بازیهای خود را با قیمت بسیار کمتری خریداری میکنند. مخصوصاً اگر این افراد به فروشگاههای کشورهای ضعیف از لحاظ اقتصادی دست پیدا کرده و تعداد زیادی بازی را با قیمت ناچیز خریداری میکردند.
در اینترنت محتوای زیادی وجود دارد که به افراد کمک میکند چگونه از وی پی انهای مختلف استفاده کنند و منطقه خود را تغییر دهند. همینطور اینکه شرکتهای مختلفی در دنیا وجود دارد که با کارتهای کشورهای دیگر خریدهای مختلف را انجام میدهند. در نتیجه این موضوع زمینه سوء استفاده از قیمتهای پایین این کشورها را فراهم کرده است.
آرژانتین کشور محبوب خریداران بازی روی کامپیوتر
آرژانتین یکی از کشورهای بسیار محبوب در این زمینه بوده است. به دلیل اینکه در چند سال اخیر گزارشهای مختلفی مبنی بر تلاش کاربران برای دستیابی به فروشگاه آرژانتین و خرید بازی به عنوان یک شهروند این کشور بدست رسیده است. نکته اینجاست که برخی از افراد داخل این کشور نیز در این زمینه همکاری میکنند.
استفاده از این روش کار چندان راحتی نیست. به دلیل اینکه شرکتها در جریان کارهایی که این افراد انجام میدهند هستند و در نتیجه در تلاشند تا موانعی مختلف طراحی کنند. نکته اینجاست که در عین اینکه راحت نیست، چندان سخت هم نیست. به دلیل اینکه افراد زیادی این کار را انجام میدهند و در نتیجه تجربه افراد مختلف در اینترنت وجود دارد. از طرفی اگر شرکتها بخواهند موانع بسیار دشوار و سخت گیرانهای را در روند خرید از این کشورها قرار دهند، افراد واقعی ساکن این کشورها نیز با سختی بسیاری روبرو خواهند شد.
در کل این روش چندان غیر منطقی به نظر نمیرسد. به دلیل اینکه کاربر همچنان بازی را خریداری کرده و آن را به صورت هکی دانلود نمیکند. همینطور اینکه از درگاه کاملاً قانونی هزینه خرید بازی پرداخت شده و در نتیجه مشکلی وجود ندارد. تنها نکته منفی اینجاست که فرد در آن کشور زندگی نمیکند و در نتیجه نسبت به اقتصاد کشور خودش خرید انجام نمیدهد. انجام این خرید دقیقاً مثل این میماند که شما برای مسافرت به یک کشور دیگر مثل آرژانتین بروید و هزینه کمتری برای غذا پرداخت کنید.
بحث غیر اخلاقی بودن این کار کاملاً منطقی است. با این حال اگر از لحاظ اقتصادی به ماجرا نگاه کنید، نتیجه کاملاً برعکس است. قیمتها در این کشورها به شکلی تعیین شده است که کاربران با دسترسی به ارز بیارزشتر هم بتوانند بازیهای مختلف را خریداری کنند. حال افرادی که به ارزش با ارزشتر دسترسی دارند، با ارز این کشورها خرید کرده و قیمتهای بسیار پایینی دریافت میکنند. در نتیجه ضرر نسبتاً زیادی به شرکت سازنده وارد میشود.
این موضوع برای شرکتهای ناشر و سازنده بسیار ناراحت:ننده است. در نتیجه این شرکتها در تلاش هستند تا قیمتهای خود را به دلار یا یورو اعلام کنند تا افراد نتوانند با قیمتهای بسیار پایین بازیهای مختلف را خریداری کنند. مشکل دیگر اینجاست که شرکتهای سازنده اکثراً به حدی دیر به فکر به روزرسانی قیمت میافتند که ضرر به شرکت وارد شده و دیگر کار خاصی نمیتوانند انجام دهند.در نتیجه قیمتها را به طور ناگهانی به دلار تغییر میأهند تا این تغییر قیمت منطقی و آسانتر بشود. نکته جالبتر اینجاست که بسیاری از افراد که این بازیها را از فروشگاه آرژانتین خریداری میکنند در بخش اجتماعی استیم از قیمت بسیار پایین آن صحبت میکنند که همین موضوع توجه سازندگان را به خود جلب کرده است.
مشکل اصلی برای کاربران ترکیهای و آرژانتینی است. به این شکل که این افراد در میان ماجرای خرید غیرقانونی قرار گرفته و هیچ نقشی در این موضوع ندارند. در نتیجه این تغییر قیمت فقط به ضرر آنها خواهد بود و ضرری که در آن هیچ گناهی نداشتند. مخصوصاً اینکه با توجه به تورم بسیار بالا و افت ارزش ارز این دو کشور، قیمت بازیها قرار است به طور دائم بیشتر و بیشتر بشود.
مشکل جایی بدتر میشود که اگر قفل کردن مناطق بیشتر اجرا شود و قوانین سختگیرانهتر بشود، افراد بسیار زیادی دسترسی خود را به بازیهای مختلف از دست خواهند داد. در نتیجه بسیاری از گیمرها که در مناطق تحت تحریم هستند، نمیتوانند بازیهای استیم را تجربه کنند و به همین دلیل مشکلات زیادی برای آنها ایجاد خواهد شد.
خشم شرکتهای سازنده در مورد خرید بازیها با قیمت ارزانتر کاملاً منطقی به نظر میرسد ولی پاسخ آنها باید حساب شده و دقیق باشد. در گذشته چندین بار اتفاق افتاده که شرکتهای سازنده به جای اینکه مانع خرید بازی با قیمت کم یا دانلود غیرقانونی آن شوند، باعث از دست رفتن کاربران واقعی یک بازی شده و فروش آن را کاهش دادهاند. در اصل افرادی که کارهای قبلی را انجام میدهند هرچه سختگیری بیشتر بشود، هوشمندانهتر عمل خواهند کرد.
در گذشته ما شاهد ایدههای بسیار عجیب و احمقانه از طرف شرکتهای سازنده و ناشر بودیم. برای مثال در دورانی که DVD وجود داشت نسخههای اصلی فیلمها دارای چندین ویدئو در مورد ضررهای دانلود غیرقانونی بودند. همین باعث میشد که دانلود یک فیلم منطقیتر به نظر برسد به دلیل اینکه این ویدئوهای بیهوده را نداشت.
همین ایدههای عجیب در دنیای گیمینگ هم حضور دارد. برای مثال در گذشته DRM محافظتی که روی بازیها قرار میدادند روی عملکرد آن اثر میگذاشت و بازی اصل بدتر از بازی که کرک شده بود اجرا میشد. همین موضوع باعث میشد که گیمرهایی که دانلود غیرقانونی نمیکنند هم به سمت این کار ترغیب بشوند.
نتیجه این افزایش قیمتها چیزی جز دانلود غیرقانونی بیشتر نیست
بحث اصلی اینجاست که در کشورهای توسعهنیافته قدرت اقتصادی مردم تغییر خاصی نمیکند. در نتیجه در مناطقی مثل آرژانتین و ترکیه با افزایش قیمت، توان خرید مردم کمتر شده و افراد کمتری بازیها را به صورت قانونی خریداری میکنند. با خرید کمتر بازیها به صورت قانونی افراد بیشتر به سمت دانلود غیرقانونی آن حرکت کرده و به هرحال این عناوین را تجربه میکنند ولی دیگر هیچ سودی برای شرکت سازنده نخواهد داشت.
افزایش قیمت و تغییر ارز اصلی خرید به دلار بیشتر آسیب را به کاربران واقعی و ساکنان این مناطق وارد میکند. افرادی که از هیچ جای دیگری نمیتوانند بازیها را خریداری کنند و با توجه به ارز کشورشان بهترین روش خرید بازی همین فروشگاه استیم بود. حال با تغییر قیمت این افراد نیز به طور کامل دسترسی به بازیها نداشته و به سمت کارهای غیر قانونی روی میآورند.
شرکتهای سازنده با افزایش محدودیتها نهتنها به سود خود آسیب میزنند بلکه مانع از انتشار بیشتر بازی خود میشوند. فردی که بازی را به صورت غیر قانونی دانلود کرده باشد در آمار استیم حضور نخواهد داشت و اصلاً در آمار خود شرکت نیز ظاهر نخواهد شد. از طرفی قیمت بازیهای قانونی به حدی بالا میرود که کاربران دائمی یک عنوان نیز امکان دارد از خرید آن منصرف شده و دیگر به سمت خرید بازیهای قانونی نرود و همیشه عناوین مختلف را به شکل غیرقانونی از سایتهای مختلف دانلود بکند.
منبع: Gamesindustry