همهی آنچه باید در مورد استارفیلد بدانید
به عنوان اولین آیپی جدید کمپانی بتسدا (Bethesda) در ۲۵ سال اخیر و یکی از مورد انتظارترین بازیهای سال جاری، بازی نقشآفرینی استارفیلد در شرف انتشار است. از زمان معرفی بازی در مراسم E3 سال ۲۰۱۸، تریلرها و اطلاعات مختلفی از بازی منتشر شده و ظاهرا بازی قرار است که یکی از مهمترین و بزرگترین آثار انحصاری ایکسباکس در سالهای اخیر باشد. استارفیلد وعده داده که یک سفر فضایی سرگرمکننده برای پاسخ به بزرگترین رمز و راز بشریت باشد و حال که ساخت بازی نیز به اتمام رسیده و به زودی عرضه میشود، طی این مقاله به همهی آنچه که باید در مورد بازی بدانید، از داستان گرفته تا گیمپلی خواهیم پرداخت.
داستان
در حالی که هنوز به طور دقیق از جزئیات کمپین بازی اطلاعاتی در دست نداریم اما به لطف رویداد اخیر ایکسباکس و بتسدا، اطلاعات بسیار بیشتری در مورد پسزمینه وجود دارد. طبق اطلاعات منتشر شده بازی در سال ۲۳۳۰ میلادی یعنی مدتها پس از تسخیر ستارگان توسط انسان اتفاق میافتد. در واقع، انسانها آنقدر با سفرهای فضایی سازگار شده که توانستهاند خود را تا شعاع عظیم ۵۰ سال نوری را در اطراف منظومهی شمسی مستقر کنند. این منطقه به عنوان سیستمهای مستقر (Settled Systems) شناخته میشود.
در حالی که میتوانید ظاهرا هر گوشه و کنار این سیستمها را کاوش کنید، مرکز اصلی استارفیلد، نیو آتلانتیس (New Atlantis)، پایتخت کلونیهای متحد (United Colonies) و خانهی Constellation به عنوان آخرین گروه کاوشگران فضایی است. بازی با ارائهی یک دعوت نامه به شخصیت شما در بازی برای پیوستن به این سازمان، کار خود را شروع میکند. با این حال، کلونیهای متحد تنها جامعهی فضایی موجود در بازی نیستند. در این میان جامعهی Freestar Collective نیز وجود دارد که آکیلا سیتی (Akila City) را خانهی خود مینامند. در حالی که این دو جناح دیگر با یکدیگر در جنگ نیستند و ۲۰ سال قبل از بازی به جنگ پایان دادهاند، پایان درگیری آنها به نوعی هنوز تازه است و وضعیت بین آنها تا حدودی ناآرام است.
علاوهبر United Colonies و Freestar Collective، چند جناح قابل توجهی دیگر نیز وجود دارد که از بین آنها میتوان به Ryujin Industries ،The Crimson Fleet و House Va’Ruun اشاره کرد. همانطور که ممکن است بر اساس نام آنها متوجه شده باشید، Ryujin Industries یک شرکت بزرگ است، The Crimson Fleet یک گروه از دزدان فضایی است و House Va’Ruun یک فرقهی مذهبی است. با توجه به تمرکز شدید بازی روی عناصر نقش آفرینی، به نظر میرسد که میتوانید به هر کدام از این جناحها پیوسته یا با آنها درگیر شوید.
در طول نمایشگاه بازی توکیو در سال ۲۰۲۱، تاد هاوارد به عنوان کارگردان بازی اعلام کرد که استارفیلد حاوی بیش از ۱۵۰ هزار خط دیالوگ است که این بیشتر از هر بازی ساخته شده توسط بتسدا است. در حالی که ظاهرا شخصیت اصلی بازیکن صداگذاری ندارد، بقیهی شخصیتها صداگذاری دارند. همچنین باید اشاره کرد که شخصیتهای همراه در استارفیلد بازمیگردند و ربات کاربردی VASCO به عنوان یکی از آنها تا به این لحظه تایید شده است.
از طرفی شما میتوانید در استارفیلد با همسفرهای خود رابطهی عاشقانه ارتباط برقرار کنید. در واقع طبق مصاحبهای در سال ۲۰۲۲ با تاد هاوارد، استارفیلد روابط پیچیدهتری با شخصیتهای غیرقابل بازی ارائه خواهد داد که نسبت به دیگر آثار بتسدا عمیقتر است.
گیمپلی
در حالی که به نظر میرسد گیمپلی استارفیلد به شدت از دیگر بازیهای علمیتخیلی محبوب نظیر Elite Dangerous و No Man’s Sky الهام گرفته است، اما در قلب خود همچنان یک بازی نقشآفرینی با امضای خاص بتسدا است. اگر هر یک از بازیهای سری فالاوت یا الدر اسکرولز را را بازیکرده باشید احتمالا انتظار فضاهای متنوع و مکانهایی برای کاوش، سیستمهایی که به شما برای سرمایهگذاری زمان خود روی عناصری که از آنها لذت میبرید، پاداش میدهد، و یک ساختار کلی که از تصمیم و پیامد استفاده میکند را خواهید داشت. استارفیلد همچنین شامل عناصر مختلفی در گیمپلی است که برای آثار بتسدا جدید هستند و از بین آنها میتوان به کشتیهای پرنده و همچنین تمرکز بیشتر بر مدیریت منابع، ساخت و ساز و ساخت پایگاه و نبرد با سلاح گرم به شکلی جدید اشاره کرد. از طرفی مانند بازیهای قبلی سازنده میتوانید به دلخواه بین زاویهی دید اول شخص و سوم شخص جابهجا شوید.
کهکشانی با ۱۰۰۰ سیاره برای کشف
در ژوئن ۲۰۲۲، هاوارد تایید کرد که بازیکنان میتوانند از بیش از ۱۰۰۰ سیاره در طول بازی بازدید کنند. در حالی که تعداد انگشت شماری از این مکانها شهرهایی کامل و با جزئیات مانند نیو آتلانتیس هستند، به صورت آنها به صورت اتوماتیک ساخته شده و برای اکتشاف آماده خواهند شد. برخی دیگر، مانند ماه صحرایی کریت (Kreet)، با قرارگاههایی که توسط راهزنان فضایی خیانتکار اشغال شده، جایی در وسط این دو قرار دارند.
شخصیسازی عمیق
استارفیلد به جزییترین و جامعترین سیستم شخصیت بتسدا میبالد و عناصر شخصیسازی آن به قدری انعطافپذیر هستند که حتی از آنها برای ساخت بسیاری از شخصیتهایی که در بازی با آنها ملاقات خواهید کرد استفاده کردهاند. در طول سال گذشته اطلاعات زیادی از این سیستم منتشر شده و به نظر میرسد که بازی با استفاده از تکنیکی از زیستشناسی مولکولی که به نام الکتروفورز ژل شناخته میشود، تغییرات ظاهری شخصیت شما را اعمال میکند که در نوع خود جالب است.
شما همچنین میتوانید از بین سه پسزمینهی داستانی یکی را برای شخصیت خود انتخاب کنید که مهارتهای شروع آنها را به نوعی تعیین میکند. از طرفی شما میتوانید شخصیت اصلی خود را با حداکثر سه ویژگی اختیاری که می توانند اثرات مثبت یا منفی داشته باشند، تقویت کنید. ویژگی های منفی به این خاطر وجود دارد تا کمی چالش را به بازی اضافه کند. به عنوان مثال، شخصیتهای درونگرا در موقعیتهای اجتماعی مشکل بیشتری خواهند داشت و این چیزی است که شما باید در حین بازی به آن توجه داشته باشید. این توانایی شما را برای ایجاد یک شخصیت منحصربهفرد و همچنین برخی از پاسخهای متنوع در دیالوگها را نشان میدهد.
استارفیلد همچنین به بازیکنان این امکان را میدهد که ظاهر و عملکرد تفنگها و فضاپیماهای خود را شخصیسازی کنند و همچنین پایگاههای منحصربهفرد خود را بسازند. مکانیک ساخت این پایگاهها بهطور قابل توجهی پیچیدهتر از آنچه در فالاوت ۴ وجود دارد و ظاهرا به خلاقیت شما بهای بیشتری میدهد.
نبردهای فضایی
ساخت پایگاه تنها مکانیک سرگرمکننده در استارفیلد نیست. علاوه بر اکتشاف و نبردهای معمولی که از بازیهای بتسدا انتظار داریم، بازیکنان همچنین میتوانند آزادانه با فضاپیمای خود در جهان پرواز کنند و در نبردهای مرتبط با این وسایل نقلیه شرکت کنند. فقط نباید انتظار نداشته باشید که از پشت فرمان یک وسیلهی نقلیه مریخ نورد به کاوش در سیارات بپردازید زیرا کارگردان بازی تایید کرده است که چنین وسیلهای در دسترس بازیکنان نخواهد بود. اما خوشبختانه یک جت پک خواهید داشت و این روش بهتری برای حمل و نقل است. همچنین این جت پک قابل ارتقا است.
سیستم ساخت و ساز
بتسدا تایید کرده است که سیستمهای ساخت و ساز و تحقیقات استارفیلد بخش بزرگی از بازی هستند. با این سیستمها نه تنها میتوانید قفل حالتها و تجهیزات مختلف را برای کاوشگر خود از جمله توانایی بهبود سلاحهای مورد علاقهتان و لباس فضاییتان انجام دهید بلکه میتوانید سرمایهگذاری زیادی در گسترش فضاپیمای خود انجام دهید. در ابتدایی ترین سطح خود، استارفیلد به شما امکان میدهد که پروژههای تحقیقاتی را برای گسترش گزینههای کرفتینگ خود اجرا کنید و اگر میخواهید عمیقتر در این بخش از بازی کاوش کنید، میتوانید از سیستمهای ساخت پایگاه برای استخراج و جمعآوری منابع مؤثرتر استفاده کنید و حتی شخصیتهایی را در این پایگاهها به کار اختصاص دهید.
زمان مورد نیاز برای تکمیل بازی
گفتنی است که کمپین اصلی بازی حدود ۳۰ تا ۴۰ ساعت طول خواهد کشید و برای درک بهتر این موضوع، باید بدانید که کمپین فالاوت ۴ تقریبا ۳۰ ساعت و خط داستانی اسکایریم حدودا ۳۴ ساعت زمان میبرد. از طرفی از آنجایی که تاد هاوارد بازی را از این نظر با اسکایریم مقایسه میکند، با تعداد زیادی ماموریت جانبی و شاخههای مختلف داستانی در کنار شخصیسازی عمیق، احتمالا شاهد صدها ساعت گیمپلی خواهیم بود.
درخت مهارت
به نظر میرسد که سیستم مهارتهای استارفیلد ترکیبی از سیستمهای موجود در فالاوت و الدر اسکرولز باشد. مهارتهای این بازی به چند لایه تقسیم میشوند که در پنج دستهی مختلف فیزیکی، اجتماعی، مبارزه، علم و فناوری قرار میگیرند. کسب امتیاز تجربه (XP) و سرمایهگذاری آن روی مهارتهایی که بیشتر به آن علاقه دارید و به بهترین نحو به نوع شخصیتی که میسازید خدمت میکند، تنها مسیر انتخابی شما را بهبود میبخشد.
درجههای دشواری
استارفیلد بیشتر از آثار اخیر بتسدا به عنوان یک نقشآفرینی هاردکور توصیف شده است. هرچند مشخص نیست که آیا این عبارت به اکشنهای چالشبرانگیز تر مربوط میشود یا به ویژگیهای شخصیت اصلی و عناصر نقشآفرینی بازی مرتبط است. بتسدا در گذشته تنظیمات دشواری را در نقشآفرینهای تک نفرهی خود گنجانده است و احتمالا توانایی افزایش یا کاهش آسیب در بخشهای مختلف مبارزات بازی مطابق با اولویت شما وجود خواهد داشت. هر چند باید منتظر عرضهی بازی بمانیم.
موتوری بهبود یافته
در سپتامبر ۲۰۲۰، بتسدا بیانیهای دربارهی تاثیر خرید آنها توسط مایکروسافت و انتشار استارفیلد روی کنسولهای نسل نهمی منتشر کرد. در آن بیانیه، هاوارد گفت که فناوری جدید منجر به بزرگترین تغییرات اساسی موتور بازیسازی ما از زمان بازی Oblivion شده است. هاوارد بیان کرده که سیستمهای جدید برای دنیای وسیعی که دوست دارند ایجاد کند بهینهسازی شدهاند. واضح است که استارفیلد از همان موتوری استفاده میکند که آثاری نظیر فالاوت ۴ و اسکایریم با آن ساخته شدهاند، با این حال این یک نسخهی اصلاحشده از موتور Creatiom تسن که بسیاری از فناوریها و قابلیتهای سختافزاری جدید را در نظر میگیرد.
مایکروسافت همچنین اعلام کرده که استارفیلد کمترین باگ را در بین آثار اخیر بتسدا خواهد داشت. گفتنی است که استودیوی اید سافتور (Id Software) به عنوان توسعهدهندهی بازی دوم اترنال نیز در طول توسعهی استارفیلد به بتسدا کمک کرده که اما این کمک برای سیستم تیراندازی نبوده بلکه در بخش گرافیک بوده است. در این میان گفتنی است که بتسدا همیشه از تلاشهای جامعهی بازیکنانش برای تغییر بازیهایش با ساخت ماد حمایت کرده است و این قرار نیست برای استارفیلد تغییر کند. علیرغم اینکه بازی جدید بتسدا روی یک موتور جدید ایجاد شده است، با این حال از ساخت ماد برای بازی پشتیبانی خواهد شد. در حال حاضر اطلاعات بیشتری در این مورد در دسترس نیست.
تریلرهای مهم
در E3 2018، بتسدا برای اولین بار استارفیلد را با تریلر بسیار مختصری به نمایش گذاشت که بازیکنان را تا حدی با فضای بازی آشنا کرد. این تریلر تابش خورشید را بر فراز یک سیاره نشان داد و سپس یک ایستگاه فضایی با ظاهری کاملا مدرن به نمایش گذاشت. همچنین در آن شکافی در فضا ظاهر میشود که به نظر میرسد همه چیز را به درون خود میکشد.
پس از مدت ها انتظار، سرانجام استودیوی سازنده از تریلر جدید بازی در E3 2021 رونمایی کرد. این یک نگاه کوتاه دیگر بود، اما ظاهر و احساس بازی را بیشتر به نمایش گذاشت. تریلر یک فضانورد را دنبال میکرد که برای بلند شدن از یک سیارهی بیگانه آماده میشد. در تمام مدت، یک مونولوگ پخش میشود که در مورد مرز بی پایان فضا بحث میکند.
در طول رویداد ایکسباکس و بتسدا در ژوئن ۲۰۲۲، بتسدا این بار با بخش قابل توجهی از گیمپلی بازی و جزئیات بیشتر در مورد وسعت آن، درخت مهارت و کاوش در فضا، به طرفداران نگاه دقیقتری به استارفیلد داد و از آن زمان، مایکروسافت و بتسدا به طور مرتب شروع به افشای اطلاعات بیشتر در مورد این بازی کردهاند.
نسخههای مختلف
در کنار نسخهی استاندارد بازی دو نسخهی Constellation و پریمیوم نیز برای علاقهمندان در دسترس خواهد بود. نسخهی Constellation شامل یک نسخه از بازی، بستهی الحاقی Shattered Space Story، تا پنج روز دسترسی زودهنگام، ساعت استارفیلد، استیلبوک، دسترسی به موسیقیها و آرتبوک به صورت دیجیتالی، پچ Constellation و اسکینهایی برای تجهیزات شخصیت اصلی است. از طرفی نسخهی پریمیوم از مواردی نظیر بازی، بستهی الحاقی Shattered Space Story، تا پنج روز دسترسی زودهنگام، دسترسی به موسیقیها و آرتبوک به صورت دیجیتالی و پوستههای ذکر شده خواهد بود. در نهایت در رابطه با مزایای پیشخرید بازی میتوان گفت که همه اعضای فعال گیمپس و همچنین بازیکنانی که آن را پیشخرید میکنند، پک Old Mars Skin Pack را دریافت خواهند کرد.
بازی در ایکسباکس سری ایکس/اس، حدودا ۱۲۶ گیگابایت است و در رایانههای شخصی نیز باید ۱۴۰ گیگابایت فضا برای بازی در نظر بگیرید. در نهایت مایکروسافت تایید کرده است که استارفیلد با نرخ فریم ۳۰ روی کنسولها اجرا میشود و این تصمیم در وهلهی اول به دلیل تصمیم هنری بتسدا برای ایجاد یک تجربهی سینمایی گرفته شده است. فیل اسپنسر به عنوان رئیس ایکسباکس در این باره بیان کرده که مشکل از سختافزار نیست و به تصمیمات بتسدا در این باره احترام میگذارد.
تاریخ انتشار و پلتفرمهای مقصد
در حالی که در ابتدا قرار بود بازی در ۱۱ نوامبر ۲۰۲۲ یعنی همان روزی که اسکایریم در سال ۲۰۱۱ منتشر شد، عرضه شود، از آن زمان تاکنون چندین بار به تعویق افتاده است. در هر صورت استارفیلد در ۶ سپتامبر ۲۰۲۳ (۱۵ شهریور ۱۴۰۲) برای ایکسباکس سری ایکس/اس و رایانههای شخصی عرضه خواهد شد. این بازی در روز عرضه روی سرویس گیمپس نیز در دسترس قرار خواهد گرفت. دارندگان ایکسباکس وان میتوانند بازی را از طریق استریم تجربه کنند اما کیفیت تجربه به قدرت و ثبات اتصال اینترنت شما بستگی دارد. در نهایت استارفیلد روی کنسولهای پلیاستیشن در دسترس نخواهد بود و هیچ نشانهای مبنی بر اینکه در آینده روی این پلتفرمها عرضه شود نیز وجود ندارد.