پیش نمایش بازی استاکر ۲؛ سمفونی ترس و انزوا
از زمان معرفی «استاکر ۲» (STALKER 2)، این بازی شبیه دنبالهای اتمسفریک و جاهطلبانه در دنیایی آخرالزمانی به نظر میرسد که طرفداران این مجموعه مدتها منتظر آن بودهاند. با این حال اثر جدید استودیو «جیاسسی گیم ورلد» با توجه به تریلرها و جزئیات منتشر شده، امیدوارکننده به نظر میرسد. این بازی بهعنوان دنبالهای بر سری محبوبی که در ارائهی باکیفیت المانهای ترس و بقا مشهور است، نشان داده که بار دیگر میتواند احساس ترس و انزوا را در میان چشماندازی نابود شده به تصویر بکشد. با توجه به اینکه مدت زمان قابلتوجهی از معرفی بازی گذشته است، میخواهیم نگاهی به آن داشته باشیم و ببینیم که چقدر در راه تبدیل شدن به دنبالهای قابل احترام موفق خواهد بود.
سری استاکر همواره برای بازیکنان پلتفرم رایانههای شخصی که به دنبال یک بازی تیراندازی غیرخطی باکیفیت و ترسناک هستند، یک انتخاب محبوب بوده است. با این حال همه نمیدانند که استاکر فارغ از اینکه در دنیای بازیهای ویدیویی اسم و رسمی دارد، داستان آن به نوعی از دههی ۱۹۷۰ میلادی شروع شده است. استاکر بهعنوان یکی از پرفروشترین رمانهای علمی تخیلی روسیه، انواع و اقسام اقتباسها را در سینما و تلویزیون گرفته تا بازیهای ویدیویی و رومیزی دریافت کرده است.
شاید جالب باشد که بدانید کتاب «پیکنیک کنار جاده» (Roadside Picnic) اثر بوریس و آرکادی استروگاتسکی و فیلم استاکر ساخته فیلمساز مشهور روسی یعنی آندری تارکوفسکی قبل از فاجعهی چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ میلادی منتشر شدند اما این فاجعهی هستهای از آن زمان تاکنون، اقتباسهای مختلف این مجموعه را تحت تأثیر خود قرار داده است. مانند بسیاری از داستانهای نوشته شده از استاکر، ورود به منطقهی ممنوعهی چرنوبیل بدون مجوز خاص غیرقانونی است، اما گروهی که خود را «استاکر» (Stalker) یا مزاحم مینامند، غیرقانونی وارد می شوند تا آثار دوران شوروی را در شهرهای متروکه پیدا کنند و مناطق نابود شده را مشاهده کنند. این شباهتهای وحشتناک در دنیای واقعی نشان میدهد که برادران استروگاتسکی هنگام نوشتن پیک نیک کنار جاده چقدر پیشرو بودهاند.
استاکر فارغ از این که در دنیای بازیهای ویدیویی اسم و رسمی دارد، داستان آن به نوعی از دهه ۱۹۷۰ میلادی شروع شده است.
ورود به دنیای بازی
وقتی استودیوی بازیسازی جیاسسی کار را روی «استاکر: شادو آو چرنوبیل» آغاز کرد، هدف آنها ترکیب موضوعات کتاب پیکنیک کنار جاده و فیلم استاکر با تصاویر پساآخرالزمانی به دلیل بلایای هستهای در دنیای واقعی بود. اولین اقتباس این استودیو در نهایت به یک بازی تیراندازی اولشخص منتهی شد که در منطقهی حفاظتشدهی چرنوبیل و در سبک و سیاق دنیای سری بازیهای فالوت جریان داشت. در نهایت این منطقه همچنین به دلیل یک اتفاق غیرمنتظرهی دیگر، گرفتار اختلالات فیزیکی و موجودات جهشیافته شده بود.
در نهایت دو نسخهی دیگر از این سری با نامهای «کلیر اسکای» و «کال آو پریپیات» در فاصلههای زمانی نه چندان طولانی منتشر شدند و حتی در مقطعی یک بازی موبایلی از آن منتشر شد. داستان ساخته شدن استاکر ۲ اما بهراحتی نسخههای اولیه نبود و فراز و نشیبهای زیادی را طی کرده است. این بازی ابتدا در سال ۲۰۱۰ میلادی معرفی شد. توسعهدهندهی بازی مدت کوتاهی روی پروژه کار میکرد. در سال ۲۰۱۱ شرکت سازنده منحل شد. استاکر ۲ هم مدت کوتاهی پس از سال ۲۰۱۲ به دلیل مشکلات بین سرمایهگذاران، کارکنان و صاحبان اصلی این سری به طور رسمی لغو شد.
پس از آن، استودیوی سازنده بازی به چندین استودیو برای توسعه چندین پروژه تقسیم شد و اتفاقات زیادی رخ داد. با این حال استودیو در سال ۲۰۱۴ احیا شد و امیدهای طرفداران برای تجربهی این بازی بیشتر شد. استاکر ۲ ابتدا در اکانت توئیتر استودیو در سال ۲۰۱۸ معرفی شد. در جولای ۲۰۲۰ در رویداد اکسباکس سری اکس اولین تریلر از بازی منتشر شد و در نهایت در E3 2021 بالاخره طرفداران توانستند جزئیات بیشتری را از بازی در تریلر منتشر شده اعم از عنوان نهایی آن یعنی Hearts of Chernobyl، مشاهده کنند.
در جستوجوی غنایم
هر اثر داستان محور در مجموعهی استاکر حاوی پیش فرض و شخصیتهای متفاوتی است، اما همیشه دو عنصر مشترک وجود دارد؛ یک منطقهی مرموز و استاکرهایی که باید در آن کاوش کنند. این منطقه همیشه با سکونت انسان مخالف است و مملو از خطرات عجیبی مانند تشعشعات، هیولاهای جهشیافته، لجنزارها، مناطقی با اختلالات گرانشی و… است.
استاکر دو در نسخهای تخیلی از منطقهی حفاظتشدهی چرنوبیل قرار دارد که در آن نیروگاه به طرز اسرارآمیزی دوباره در سال ۲۰۰۶ منفجر شده و باعث وقایع خارقالعاده و ماوراء طبیعی شده است که از تمام استدلالهای علمی سرپیچی میکند و باعث ایجاد حیوانات جهش یافته وحشتناکی میشود که شروع به پرسه زدن در منطقه کردهاند. با توجه به تریلر، شخصیت اصلی بازی «اسکیف» نام دارد. مشخص نیست که هدف او چیست اما به نظر میرسد که برای رسیدن به مرکز بسیار خطرناک منطقه عجله دارد. همچنین در تریلر اول اشاراتی به آزمایشهایی روی جهشیافتهها میشود که ارتباط آن با هدف اسکیف مشخص نیست.
همیشه دو عنصر مشترک در استاکر وجود دارد؛ یک منطقهی مرموز و استاکرهایی که باید در آن کاوش کنند.
به دلیل انفجار دوم، شیءهای خاصی به نام آرتیفکت ایجاد شدهاند که به افرادی که آنها را حمل میکنند، قدرتهای خاصی نظیر محافظت در برابر تشعشعات و قدرت بازیابی سلامتی بالا میدهند. با توجه به ارزش این آرتیفکتها، گروههایی به طور مخفیانه وارد منطقه شدهاند تا آنها را به دنیای بیرون منتقل کنند. برخی هم گروهکهایی را در منطقه تشکیل دادهاند. یکی از این جناحها با نام دیوتی شناخته میشود که گروهی متشکل از سربازان سابق ارتش اکراین است و قصد دارد دنیا را خطرات این منطقه محافظت کند.
دنیایی تاریکتر از همیشه
جهان باز استاکر ۲ بخش مهمی از تجربهی بازیکن را تشکیل میدهد. از روایت داستان گرفته تا ایجاد حس گیرافتادن در منطقهای متروکه، همگی تحت تأثیر این دنیا خواهند بود. زاخار بوچاروف، مدیر روابط عمومی استودیو سازندهی بازی، بیان کرد که داستان تقریبا جدید بازی تنها در یک جهان باز قابل روایت است. در واقع این تنها راهی محسوب میشود که بازیکن بتواند نتایج تصمیمات خود را بهتر درک کند.
داستان بازی استاکر ۲ همانطور که ذکر شد، حماسی و غیرخطی خواهد بود و انشعابات و مسیرهای مختلفی دارد که به پایانهای مختلفی ختم خواهند شد. انتخابهای بازیکن در کوتاهمدت و بلندمدت تأثیرات خود را خواهند داشت. این برای طرفداران این سری خبر خوبی است زیرا سه نسخهی قبل این مجموعه، همه داستانهایی را روایت میکردند که بهشدت تحت تأثیر انتخابهای بازیکنان قرار داشت. از آنجایی که داستان این نسخه تقریبا جدید محسوب میشود بنابراین تجربهی بازیهای قبلی چندان ضروری به نظر نمیرسد.
انتخابهای بازیکن در کوتاه مدت و بلند مدت تأثیرات خود را بر داستان خواهند گذاشت.
دنیای بازی با توجه به چیزهایی که تاکنون دیدهایم شامل ویرانههای فرسوده، جنگلهای تاریک، کارخانههای دوران شوروی و… میشود. مناطقی از بازیهای گذشته نظیر چرخ و فلک نسخه پریپیات و مزرعهی قدیمی نسخه اول وجود دارد که انگار همانند گذشته بهعنوان کمپ قرار است از آن استفاده شود. مناظر بهسرعت تغییر و تحول پیدا میکنند و در همه جا خطری اجتنابناپذیر وجود خواهد داشت.
تنشزایی در بالاترین حد
مجموعه بازیهای استاکر با گیمپلی ترسناک و تیراندازی خود شناخته میشوند. در بازیهای گذشتهی سری، برخوردها در مبارزات به گونهای طراحی شده بود که احساس استرس شدید و غیر قابل کنترلی داشته باشند. چه در حال مبارزه با جهشیافتههای ترسناک و ماوراء طبیعی و چه هنگام درگیری با گروهی از نیروهای بهشدت مسلح، همیشه احساس میکردید که هر لحظه امکان مردن شما به دلیل خطرناک بودن منطقه وجود دارد. بنابراین، استفاده صحیح و نگهداری اسلحه و زرهی خود برای موفقیت در بازیها بسیار مهم بود. همچنین برخی عناصر و المانهای سبک بقا مانند گرسنگی و میزان تشعشعات وجود داشت که باید با غذا و دارو کنترل میکردید. از نظر ساختار، بازیها غیرخطی بودند و جهان شامل نقشههای کوچکتری بود که به هم متصل شده بودند تا یک جهان باز و بزرگتر را تشکیل دهند اما بازی را تبدیل به یک جهان باز واقعی نمیکردند.
این بازی هم در مسیر اجداد خود حرکت میکند و تجربهی مشابهی را ارائه خواهد داد. یکی از ادعای استودیو این است که بازی قرار است یکی از بزرگترین جهانهای باز تا به امروز باشد و وحشت و اتمسفری سنگین را ارائه دهد. همانند گذشته، دید اول شخص برای بازی در نظر گرفته شده است و به لطف آزادی جهان بازی، کاوش در استاکر ۲ بهتر از همیشه خواهد بود. نبرد با جهشیافتهها، راهزنان و دیگر دشمنان، مدیریت منابع حیاتی و تعامل با شخصیتهای غیرقابل بازی جهت انجام مأموریتهای فرعی، المانهای اصلی گیمپلی محسوب میشوند.
به لطف آزادی جهان بازی، کاوش در استاکر ۲ بهتر از همیشه خواهد بود.
هرچه بیشتر در منطقهی خطرناک بازی پیش برویم، خطر بیشتر و تجهیزاتی که از شخصیتها دریافت میکنیم یا در دنیای بازی آنها را مییابیم، بهتر خواهد شد. میزان تشعشعات، گرسنگی و استقامت شما چیزی است که باید همیشه به آن توجه داشته باشید. علاوه بر این، پیداکردن آرتیفکتها احتمالا دوباره نقش مهمی را در بازی ایفا میکند. همانطور که ذکر شد، آنها مهمترین آیتم درون بازی هستند که باید همیشه به آنها توجه شود. همچنین بازی شامل پایانهای مختلف و مسیرهای داستانی متنوعی است که همه اینها به گیمپلی طولانیتری میانجامد. گیمپلیای که ممکن است صدها ساعت شما را سرگرم کند و ارزش تجربهی مجدد بالایی خواهد داشت.
هوشمصنوعی بهبودیافته
شبیهسازیهای زیادی در بازیهای استاکر اتفاق میافتد. اعضای جناحهای مختلف درون بازی مانند شما در منطقه سرگردان هستند و انواع جهشیافتهها و موجودات هم در حال پرسه زدن در محیط بزرگ بازی خواهند بود. این موجودات مختلف با یکدیگر فعل و انفعالاتی دارند، حتی اگر شما آن را نبینید. در بازیهای قبلی، سیستمی به نام «A-Life» جهان و ساکنان آن را شبیهسازی کرده بود و کنترل آنها را بر عهده داشت. اکنون ورژن بهبودیافتهی آن با نام «A-Life 2.0» این کار را در استاکر ۲ انجام میدهد. از آنجایی که شخصیتهای غیرقابل بازی قرار است روال روزانه خود را مستقل از اقدامات ما دنبال کنند، جهان را باورپذیرتر و زندهتر خواهند کرد. بنابراین کاملا محتمل است که درگیریهایی بین جناحها رخ دهد یا جهشیافتهها بر اردوگاه غالب شوند، بدون اینکه ما حتی متوجه آن شویم.
متنوع در سلاحها و تجهیزات
تعداد زیادی سلاح، لباس و جناح جدید در اختیار بازیکنان قرار گرفته است تا بتوانند با آنها ارتباط برقرار کرده و از آنها هم استفاده کنند. این سلاحها و تجهیزات از کیفیت و جزئیات بصری بالایی هم برخوردار خواهند بود. ویژگی جالبی که در این قسمت وجود دارد، این است که بازیکنان میتوانند تجهیزات سلاحها نظیر خفهکن و… را سریعا روی سلاح خود مجهز کنند و نیازی به ورود به صفحه اینونتوری وجود ندارد. این رویه باعث میشود تا سلاحها در طول مبارزه مؤثرتر واقع شوند. همچنین استاکر ۲ تا آنجا که ممکن باشد قرار است برای سازندگان ماد روی رایانههای شخصی بهینهسازی شود که این امر باعث خوشحالی بازیکنان این پلتفرم خواهد شد.
بخش چندنفره
دربارهی بخش چندنفره، استودیو سازندهی بازی هنوز چیزی اعلام نکرده است اما به نظر میرسد استاکر ۲ حاوی بخش چندنفره باشد. توسعهدهنده پوستهی اسلحه و لباسهایی را بهعنوان پاداش پیش سفارش نسخههای ویژه نظیر دلوکس ارائه میدهد. با توجه به این قضیه، احتمالا شاهد نوعی حالت چندنفره بازیکن در مقابل بازیکن (PVP) باشیم. بخش کوآپ هم احتمال توسعهی آن وجود دارد اما سری استاکر به خاطر القای حس ترس و انزوای عمیق مشهور است و وجود چنین سیستمی قطعا به این المانهای مهم ضربهی جدی وارد میکند.
به نظر میرسد که استاکر ۲، بخش چندنفره داشته باشد.
سنتشکنی در عرضهی بستهی الحاقی؟
هیچ یک از بازیهای قبلی استاکر بستهی الحاقی یا هرگونه محتوای اضافی دریافت نکردهاند. با این حال این رویه قرار است در استاکر ۲ تغییر کند. بازی قرار است دو گسترشدهندهی داستانی دریافت کند که داستان اصلی بازی را ادامه و گسترش خواهند داد. در کنار این دو ممکن است بستهالحاقی هم برای بازی منتشر شود. نسخه آلتیمیت بازی هم قرار است با سیزنپس، دو گسترشدهندهی ذکرشده و مأموریتهای فرعی عرضه شود.
چرنوبیل شگفتانگیز!
بهعنوان یک بازی که برای انتشار در حدود ۱۱ سال پیش برنامه ریزی شده بود، ما انتظار داریم که استاکر ۲ پیشرفت بصری و فنی قابلتوجهی کرده باشد زیرا فناوری امروزی بیش از همهی آن سالها پیشرفت کرده است. به نظر میرسد که حداقل در این زمینه به طور قطع میتوان گفت که چرنوبیل در استاکر ۲ زیباتر از همیشه به نظر میرسد. بافتهای محیطی و مناظر مختلف در جهان بزرگ بازی بسیار زیبا به نظر میرسند و بهتر از همیشه حس یک دنیای پساآخرالزمانی را به بازیکن منتقل خواهند کرد. سلاحها هم جزئیات خارقالعادهای دارند و حتی حکاکیهای رو آنها هم باکیفیت طراحی شده است. در این میان طراحی شخصیتهای درون بازی هم فوقالعاده کار شده و جالب است بدانید که تمامی شخصیتهای درون بازی حتی دندانهای متفاوتی خواهند داشت.
خوشبختانه پشتیبانی از فناوری ری تریسینگ در کنسولهای اکسباکس سری اکس و اس وجود خواهد داشت و سری اکس از وضوح ۴K هم بهرهمند خواهد شد. همچنین بازی در بهترین حالت تا ۱۲۰ فریم در سری اکس اجرا میشود. جزئیات فنی نسخهی رایانههای شخصی هم همچنان مبهم است. خبر خوب این است که بازی در موتور بازیسازی آنریل انجین ۵ توسعه داده میشود و این نشان از فناوری جدید ضبط حرکت برای سر و ویژگیهای صورت و استفاده از فتوگرامتری برای ایجاد واقعیترین بافتهای محیطی ممکن میدهد. از طرفی این ویژگیهای باعث شده تا بازی روی کنسولهای نسل هشتم اجرا نشود. لازم به ذکر است که نسخهی پلیاستیشن ۵ هم در هالهای از ابهام قرار دارد و ممکن است با تأخیر برای این کنسول عرضه شود.
استاکر از آن سریهایی است که طرفداران خاص خود را دارد و یکی از متفاوتترین بازیهای آخرالزمانی است که تاکنون منتشر شده است. حال استاکر ۲ پس از فراز و نشیبهای فراوان در راه انتشار است. سخت است که بتوان دربارهی موفقیت بازی با قاطعیت صحبت کرد اما جزئیاتی که تاکنون از بازی دیدهایم، همگی نوید یک بازگشت حماسی را میدهند. بازگشتی که حالا با جدیدترین فناوریهای روز ترکیب شده و امید است بار دیگر همانند اجداد خود ما را غرق در دنیای تاریک و ترسناک خود کند.
بازی استاکر ۲ در تاریخ ۲۸ آوریل ۲۰۲۲ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۱) منتشر خواهد شد.
نام بازی: Stalker 2
تهیهکننده: GSC Game World
سازنده: GSC Game World
سبک: اکشن اول شخص، ترس و بقا
پلتفرم: PC، Xbox series X/S