اسکوئر انیکس به دنبال انتشار بیشتر بازیهای خود برای ایکسباکس است
نائوکی یوشیدا (Naoki Yoshida)، تهیهکنندهی فاینال فانتزی ۱۶ و کارگردان فاینال فانتزی ۱۴، به تازگی گفته که شرکت اسکوئر انیکس (Square Enix) به دنبال این است که بازیهای بیشتری را روی ایکسباکس منتشر کند، زیرا تمرکز آن روی انحصاری کردن بازیهای خود برای پلیاستیشن منجر به افت درآمد این شرکت شده است.
یوشیدا در مصاحبهای با یوروگیمر خاطرنشان کرد که عرضهی فاینال فانتزی ۱۴ روی ایکسباکس با واکنش مثبت قابل توجهی از سوی کاربران مواجه شده است و این تنها شروع انتشار بازیهای بیشتر روی این پلتفرم است. او گفت:
قبل از انتشار فاینال فانتزی ۱۴ در ایکسباکس، فیل اسپنسر زمان و تلاش زیادی را صرف کرد و تلاش زیادی را برای تحقق بخشیدن به آن انجام داد. بنابراین ما میخواهیم از این موضوع بهترین استفاده را ببریم و رابطهی خود را با گیمرهای ایکسباکس عمیقتر کنیم.
گفتنی است که ایکسباکس در طول تاریخ برای موفقیت در بازار بازیهای ویدیویی در ژاپن، جایی که دو رقیب بزرگش یعنی پلیاستیشن و نینتندو بر آن سلطه دارند، تلاش زیادی کرده است و یوشیدا گفت که این میتواند توسعهدهندگان ژاپنی را از تمرکز بر ایکسباکس به عنوان یک پلتفرم برای بازیهایشان منصرف کند. او در ادامه افزود
در اسکوئر انیکس، ما سیاست خود را تغییر دادهایم. بنابراین اکنون ما به سمت سیاست عرضهی بازیهای خود برای پلتفرمهای مختلف میرویم و میخواهیم تا جایی که ممکن است بازیکنان بیشتری آثار ما را بازی کنند. با فاینال فانتزی ۱۴ به عنوان نقطهی شروع، ما میخواهیم بازیهای بیشتری از اسکوئر انیکس را برای ایکسباکس منتشر کنیم. بنابراین امیدوارم بازیکنان مشتاقانه منتظر بازیهایی که در آینده قرار است عرضه کنیم، باشند.
این تغییر در استراتژی ظاهرا پس از کاهش شدید سود این شرکت در مه ۲۰۲۴ رخ داده است. در آن زمان اسکوئر انیکس اعلام کرد از طریق یک برنامه سه ساله برای تغییر اساسی شرکت، به استراتژی چند پلتفرمی روی خواهد آورد. به طور کلی اگرچه اسکوئر انیکس چندین بازی در طول سالها روی پلتفرمهای ایکسباکس و نینتندو عرض کرده اما پلیاستیشن همواره پلتفرم محبوب این شرکت بوده است اما ظاهرا این بازیها با عرضه روی پلیاستیشن نتوانستهاند آنگونه که باید انتظارات مالی را برآورده کنند.
در این میان فاینال فانتزی ۱۶ نیز سرانجام پس از مدتها انتظار طور رسمی برای رایانههای شخصی معرفی شده است و در ۱۷ سپتامبر (۲۷ شهریور) سال جاری روی این پلتفرم در دسترس قرار خواهد گرفت. در نهایت کارگردان این بازی، هیروشی تاکای (Hiroshi Takai)، نیز اخیرا نظرات یوشیدا را تایید کرده و گفته که بازیهای آیندهی این سری احتمالا در زمان عرضه برای رایانههای شخصی نیز منتشر خواهند شد.
منبع: IGN