عرضه اکثر بازیهای اسکوئر انیکس در تمامی پلتفرمها
اسکوئر انیکس (Square Enix) به تازگی از طرح تجاری جدیدی با عنوان Square Enix Reboots, and Awakens رونمایی کرده است که در واقع یک استراتژی چند پلتفرمی برای بزرگترین بازیهای این ناشر روی کنسولهای نینتندو، ایکسباکس، پلیاستیشن و رایانههای شخصی است.
در حالی که این شرکت برای مدتهای طولانی در طیف گستردهای از پلتفرمها فعال بوده است، اما قراردادهای انحصاری با سونی برای برخی از بزرگترین بازیهای خود داشته است. به عنوان مثال بازی Final Fantasy ۷ Rebirth و فاینال فانتزی ۱۶ که به ترتیب در امسال و سال گذشتهی میلادی منتشر شدند، در حال حاضر به صورت انحصاری روی پلیاستیشن ۵ در دسترس هستند. این در حالی است که بازیهایی مانند Forspoken و بازسازی فاینال فانتزی ۷ در کنار کنسولهای پلیاستیشن، روی رایانههای شخصی نیز منتشر شدهاند. از طرفی اثری مانند فاینال فانتزی ۱۴، یک دهه پس از عرضه برای رایانههای شخصی و پلیاستیشن، به تازگی شاهد عرضه روی ایکسباکس در ماه مارس سال جاری بوده است.
با این حال ظاهرا شرایط قرار است تغییر کند و استراتژی جدید این شرکت نشان میدهد که اسکوئر انیکس هدفش ایجاد محیطی است که مشتریان بیشتری بتوانند از آثار آنها لذت ببرند. این به خصوص در مورد آثار بزرگ و AAA این شرکت صدق میکند. در این میان به نظر میرسد که بازیهای انحصاری قبلی مانند سری فاینال فانتزی ۷ و فاینال فانتزی ۱۶ به زودی برای پلتفرمهای دیگر عرضه خواهند شد. این اقدام پس از آن صورت گرفته که گزارشها حاکی از آن است که فاینال فانتزی ۱۶ و فاینال فانتزی ۷ ریبرث از نظر فروش ضعیف عمل کردهاند. در واقع، اسکوئر انیکس در گزارش خود به سودآوری پایین بازیهای اچدی اشاره کرده است. این بازیها آثاری با بودجهی متوسط تا کلان برای کنسولها و کامپیوتر هستند و فروش پایین آنها نگرانکننده شمرده شده است.
البته اسکوئر انیکس تنها شرکتی نیست که به این موضوعات فکر میکند. در این میان ایکسباکس نیز یک تغییر بحثبرانگیز را در انتشار بازیهای خود روی پلتفرمهای کنسول رقیب آغاز کرده است، در حالی که سونی در حال کشف مخاطبان زیادی است که میتواند به عنوان یک ناشر چند پلتفرمی با Helldivers ۲ پیدا کند. گفتنی است که مایکروسافت نیز مانند اسکوئر انیکس، یافتن مخاطبان گستردهتر برای بازیهایش را در دفاع از تصمیم خود اعلام کرده است.
سایر نکات مطرح شده در استراتژی جدید اسکوئر انیکس که دورهای از هماکنون تا مارس ۲۰۲۷ را پوشش میدهد، شامل «تغییر کمیت به کیفیت» از ناشری است که بازار را با آثار کوچک زیادی پر کرده است. البته کیفیت این آثار کوچک چندان هم بد نیست اما داشتن برنامه برای انتشار بازی به صورت منظم از آیپیهای مشهور این شرکت، خبر از این میدهد که ریسکپذیری اسکوئر انیکس مانند خیلی از شرکتهای فعال در صنعت بازی کاهش یافته است. این شرکت همچنین اعلام کرد که چندین بازی را که با استراتژی جدیدش مطابقت نداشتهاند، لغو کرده است.
علاوهبر این، اسکوئر انیکس بیان کرده که هدف آن تمرکز بر بازسازی استودیوهای داخلی خود برای یکپارچگی بیشتر است. این نشان میدهد که دوران برونسپاری برای این شرکت به پایان میرسد. گزارشها حاکی از آن است که ساختار فعلی برای کارمندان خستهکننده است، اما شکی نیست که به بازیهایی بهتر منجر میشود. در هر صورت این که اسکوئر انیکس بتواند تعادل بین خلاقیت کارکنان خود و مدیریت متمرکز بر خود شرکت را همانطور که میخواهد حفظ کند، کلیدی خواهد بود. به طور کلی، طرح کسب و کار جدید اسکوئر انیکس، تصویری از یک شرکت را در حالتی بحرانی به نمایش میگذارد که به دنبال تحول خود است. از طرفی نشان میدهد که در آینده احتمالا بازیهای بزرگ در انحصار پلتفرمهای خاص نخواهند بود. در نهایت گفتنی است که سهام اسکوئر انیکس اخیرا به دلیل ترس از اینکه این شرکت به اندازهی کافی بازیهای بزرگ در چند سال آینده عرضه نخواهد کرد و اینکه مدت زیادی طول خواهد کشید تا اثرات سازماندهی جدید آن مشاهده شود، سقوط کرد.
منبع: Polygon