کارگردان اسپلینتر سل از تاثیر متال گیر سالید بر این سری می‌گوید

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

دیگر بر کسی پوشیده نیست که بازی‌های اسپلینتر سل (Splinter Cell) و متال گیر سالید (Metal Gear Solid) به عنوان برترین، نمادین‌ترین و البته تاثیرگذارترین آثار ژانر اکشن و مخفی‌کاری شناخته می‌شوند. در طول زمان، این دو فرنچایز روایتی واقع‌گرایانه و پرتعلیق را ارائه داده‌اند که با گیم‌پلی عمیق و جذابی همراه بوده است.

هر دو بازی اسپلینتر سل و متال گیر سالید، نقاط مشترک بسیاری دارند و گویا این مساله به هیچ عنوان تصادفی نبوده است! همان‌طور که به تازگی مشخص شد دلیل این تشابهات این بوده که توسعه‌دهندگان بازی Splinter Cell به دنبال الهام گرفتن از عنوان محبوب و موفق Metal Gear Solid بوده‌اند.

Metal Gear Solid - متال گیر سالید

فرانسوا کولون (Francois Coulon)؛ کارگردان اولین بازی از سری اسپلینتر سل طی مصاحبه‌ای با مجله گیمز رادار از نحوه تاثیرگذاری بازی متال گیر سالید در عنوان ماجراجویانه و مخفی‌کاریِ یوبی‌سافت پرده برداشت. کولون گفت: «متال گیر سالید به ما نشان داد مکانیک مخفی‌کاری در بازی، چگونه باید پیاده‌سازی شود». همان‌طور که کولون در ادامه‌ی صحبت‌هایش اشاره می‌کند، این مکانیک‌ها شامل یک‌سری قوانین آشکار و چارچوب‌های واضحی می‌شد که بازیکن را با ستینگ اصلی بازی و کارهایی که باید در طول تجربه‌اش انجام می‌داد آشنا می‌کرد.

در ادامه‌ی مصاحبه، کولون از این گفت که هر دو بازی Metal Gear Solid و Splinter Cell نشانه‌های واضحی از چراییِ موفقیت و شکست بازیکن را در خود دارند. همین مساله باعث می‌شود تا گیمر به‌خاطر شکست در طول ماموریت، به‌جای سرزنش کردن بازی به دنبال اشتباهات خود و اینکه کجای کار را اشتباه رفته باشد.

این بازی (متال گیر سالید) شامل مجموعه‌ای کامل و یکپارچه از قوانینی است که راه را برای هر بازی مخفی‌کاری دیگری مشخص می‌کند. کافی است یکی از عناصر آن را حذف کنید تا یک تجربه‌ی ملالت‌آور، آزاردهنده و احمقانه نصیب‌تان شود. MGS در این زمینه اجرای بی‌نقصی داشت. هیچ‌چیزِ خسته‌کننده‌ای ندارد. شما می‌دانید در چه صورت می‌بازید و به‌خاطر آن بازی را مقصر نمی‌دانید.

این تاثیرات را می‌توان در اسپلینتر سل هم یافت. در این اثر بازیکنان باید با تسلط پیدا کردن و درک محیط بازی، موقعیت خود را حفظ و از هرگونه انحراف از سکوت و تاریکی امتناع کنند. چرا که اگر خلاف این موضوع را پیش بگیرند باعث به صدا در آمدن هشدارها و محاصره شدن توسط دشمنان می‌شوند. به عبارتی دیگر، بازیکن باید سم فیشر را در تاریکی نگه دارد و با توجه به خواسته‌ی ماموریت، با احتیاط تمام مرحله را پیش ببرد.

بازی Splinter Cell - اسپلینتر سل

کولون در طول مصاحبه همچنین به نکته جالبی اشاره می‌کند. او می‌گوید برای خلق تجربه‌ای منحصربه‌فرد باید تمامی عناصر یک بازی به خوبی پیاده‌سازی شده و در یک مدار با هم کار کنند. این اتفاقی است که در عناوین اخیر اسپلینتر سل یعنی Blacklist و Conviction اتفاق نیافتاده است. این عناوین به‌جای مخفی‌کاری، رویکردی اکشن‌محورتر به خود گرفته بودند و بازیکنان به تجهیزات و ابزار بیشتری دسترسی داشتند. نتیجه هم اینکه اگر بازیکن تصمیم داشت همه‌جا را به خاک و خون بکشد و مراحل را به صورت مخفیانه پیش نبرد، هیچ جریمه و مجازاتی در انتظارش نبود. از بسیاری جهات این آثار در تضاد کاملی با عنوان اصلی اسپلینتر سل قرار می‌گیرند و به‌خاطر انحراف از فرمول اصلی بازی، توسط منتقدان و طرفداران به باد انتقاد گرفته می‌شوند.

در حال حاضر می‌دانیم که یوبیسافت به دنبال بازسازی اسپلینتر سل و کونامی هم در حال ساخت ریمیک Metal Gear Solid 3 است؛ عناوینی مدرن که در پی بازگشت به دوران اوج خود هستند.

منبع: TheGamer

صفحه‌ی اصلی بازی دیجی‌کالا مگ | اخبار بازی، تریلرهای بازی، گیم‌پلی، بررسی بازی، راهنمای خرید کنسول بازی



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما
X