آیا «مردعنکبوتی: راهی به خانه نیست» می‌تواند اسکار بهترین فیلم را ببرد؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
مردعنکبوتی راهی به خانه نیس

از آنجایی که در فهرست نامزدهای نهایی در ۱۰ بخش اسکار که روز سه‌شنبه اعلام شد، فصل سوم دنیای تام هالند در دو دسته‌ی صدابرداری و جلوه‌های ویژه حضور دارد دیگر وقت آن رسیده تا درباره‌ی حضور این فیلم در اسکار گفت‌وگوی جدی داشته باشیم.

برخلاف اکثر فیلم‌های ابرقهرمانی، نظر منتقدان و مخاطبان درباره‌ی فیلم «مردعنکبوتی: راهی به خانه نیست» نزدیک است (به ترتیب ۹۴% و ۹۹% در سایت Rotten Tomatoes). این فیلم همچنین توانست به باشگاه فیلم‌هایی بپیوندد که توانسته‌اند امتیاز A+ از سایت CinemaScore بگیرند. باشگاهی که تنها ۹۱ فیلم در آن عضوند و «راهی به خانه نیست» توانسته بعد از «انتقام‌جویان» (۲۰۱۲)، «پلنگ سیاه» (۲۰۱۸) و «انتقام‌جویان: پایان بازی» (۲۰۱۹) به چهارمین لایو اکشن ابرقهرمانی این لیست تبدیل شود.

من هرگز به «پول را دنبال کن تا برنده‌ها را پیش‌بینی کنی» معتقد نبوده‌ام. اما در این دو سال و با شیوع پاندمی، شکسته گیشه (حالا هر معنایی که در تعطیلی سینماها می‌تواند داشته باشد) نسبت به قبل هم تاثیر کمتری روی کمپین جوایز داشته است. با این‌حال همان‌طور که وب سلینجر گفته است موفقیتی بزرگ می‌تواند شانس بردن جایزه را تقویت کند.

دومین افتتاحیه بزرگ باکس آفیس تاریخ با فروشِ، حتی با استانداردهای قبل از همه‌گیری، هنگفت ۲۶۰ میلیون دلاری نشان می‌دهد سونی پیکچرز همچنان در مسیر موفقیت است. انتظار می‌رود این فیلم در تعطیلات کریسمس به فروش دست‌کم ۹۰ میلیون دلاری برسد. فروشی برابر با «رستاخیزهای ماتریکس» که آن فیلم هم در هر دو بخش صدابرداری و جلوه‌های ویژه در فهرست نامزد‌های نهایی قرار داد.

مردعنکبوتی- دکتر استرنج

با تغییر سیستم رأی‌دهی و وجود ۱۰ جایگاه در برگه‌های رأی، فیلمی مانند «راهی برای خانه نیست» مانند سال‌هایی که سیستم داوری کشویی وجود داشت، نیازی به رأی شماره ۱ بودن و رای ۵ درصد از آکادمی ندارد تا در رتبه‌ی یک قرار گیرد. درعوض، می‌تواند با داشتن هشت، نه یا ۱۰ جایگاه برگه‌ی رأی به این مقام برسد. این تئوری ورود خیره‌کننده‌ی فیلمی مانند «سمت کور» (۲۰۰۹) را توضیح می‌دهد. هرچند، این هم آسان نخواهد بود.

بر کسی پوشیده نیست که فیلم‌های ابرقهرمانی خیلی به مذاق آکادمی خوش نمی‌آیند. متأسفانه، حتی تحسین منتقدان هم باعث نشد که فیلم‌هایی مانند «مرد آهنی» (۲۰۰۸) یا «مرد عنکبوتی: به‌سوی دنیای عنکبوتی» (۲۰۱۸) بتوانند در آکادمی مقامی کسب کنند. به همین دلیل هم زمانی که «شوالیه‌ی تاریکی» کریستوفر نولان در سال ۲۰۰۸ در بخش بهترین فیلم رد شد، رهبری آکادمی رأی به گسترش تعداد نامزدها از ۵ به ۱۰ داد به امید این که فیلم‌های مخاطب‌پسندتر هم فرصتی داشته باشند تا بتوانند در این عرصه شرکت کنند.

یک دهه طول کشید تا ماشین ستاره‌سازی چادویک بوزمن به‌عنوان نامزد نهایی وارد تیاتر دالبی شود و در نهایت سه تندیس برای طراحی صحنه، طراحی لباس و موسیقی متن به دست آورد. «جوکر» (۲۰۱۹) تاد فیلیپس با نامزدی در ۱۱ بخش در صدر جدول قرار گرفت و جایزه بهترین بازیگر مرد به واکین فینیکس و هیلدور و جایزه بهترین موسیقی متن به گوندادوتیر رسید. گوانادوتیر اولین زنی بود که برنده این بخش شد؛ زمانی که آهنگسازان از باخت به فیلم‌های دیزنی خسته شده بودند و آکادمی بخش موسیقی را بر اساس ژانر تفکیک کرد، راشل پورتمن برای فیلم «اما» (۱۹۹۶) و آن دادلی برای فیلم «مونتی کامل» (۱۹۹۷) در بخش موسیقی اورجینال و کمدی برنده شده بودند.

با این‌ وجود همه‌ی این‌ها بدین معنی نیست که «راهی به خانه نیست» قرار است به «تایتانیک» جدید تبدیل شود و جوایز اسکار را درو کند. بنابراین بیاید ببینیم واقعا ممکن است چند نامزدی کسب کند؟

در دهه‌ی گذشته ارتباط قوی بین بخش جلوه‌های ویژه و طراحی صحنه وجود داشته. بنابراین ممکن است این فیلم به‌عنوان جایگزینی برای فیلم «تلماسه» دراین بخش مسابقه مطرح شود. نویسنده مارک جانسون همیشه به یک آمار جالب اشاره می‌کند؛ ۱۸ فیلم از ۲۱ برنده قبلی بخش جلوه‌های ویژه برای طراحی صحنه هم نامزد شدند. سه نمونه‌ی استثناء عبارتند از «مرد عنکبوتی ۲» (۲۰۰۴)، «اکس ماشینا» (۲۰۱۴) و «کتاب جنگل» (۲۰۱۶).

فیلم‌بردار برنده اسکار مائورو فیوره («آواتار») ممکن است با نبردی سخت روبه‌رو شود که به نظر می‌رسد رقابتی‌ترین مسابقه در این بخش از سال ۲۰۰۷ است، که شرکت‌کنندگان آن شامل هاریس زامبارلوکوس برای فیلم سیاه‌وسفید «بلفاست» و آری وگنر برای فیلم «قدرت سگ» هستند.

همان‌طور که نامزدی فیلم‌هایی مانند «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» (۲۰۱۵) و «منطقه ۹» (۲۰۰۹) نشان داد، تدوینگران نسبت به هنرمندان سایر شاخه‌های آکادمی با فیلم‌های ژانر مهربان‌تر هستند. ولی مسأله‌ای که باید در نظر گرفت این است که فیلمی از MCU هرگز در این دسته نامزد نشده. البته نتایج ACE Eddies (تدوینگران سینمای آمریکا) که رأی‌گیری برای اعلام نامزدان را در ۱۱ ژانویه آغاز می‌کند، می‌تواند به نامزدی این فیلم در این بخش هم کمک کند.

در بخش فیلم‌نامه‌ی اقتباسی تا به حال فقط «لوگان» (۲۰۱۷) از بین اقتباس کمیک در میان نامزدها بوده. اما فیلم‌نامه‌نویسان کریس مک‌کنا و اریک سامرز به دلیل لیست کوتاه‌تر مدعیان درا ین بخش، شانس بیشتری نسبت به شرکت‌کنندگان سایر بخش‌ها دارند.

بزرگ‌ترین شاخه اسکار بخش بازیگران است. ما نباید فکر کنیم که هالند یا زندایا که من معتقدم بازیگر برجسته‌ی فیلم است، می‌توانند در بخش‌های مربوط نامزد شوند، اما «سالن‌های سینما را نجات دهید» پیام قدرتمندی‌ست که می‌تواند هنگام پرکردن برگه‌های رأی، حتی اگر به معنای رأی‌دادن به بازیگران باشد، در ذهن داوران طنین بیندازد.

منبع: VARIETY



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

۸ دیدگاه
  1. ℳα❧ℋ❦ⒹᎥ㋡❥

    این فیلم پتانسیلشو داره ولی همونطوری که همه می دونن نسبت به فیلمای سوپر هیرویی همه نیمه خالی لیوان میبینن

  2. آرمان

    برای جنگ ابدیت و بازی پایانی هم همین حرفا بود
    دلتون رو الکی صابون نزنید

  3. Reza

    سوتی زیاد داره نمیتونه اسکار بگیره مثلااونجا که اختاپوس لباسشو کند لباس چند ثانیه بعد مثل اولش بود اما بعد تقریبا یه دقیقه دوباره لباس پارس

    1. Armin

      تو جنگ بینهایت ندیدی تونی چطوری به کمک لباس نانویی تونستجاهای خاص لباسو ترمیم کنه؟

  4. محمدعلی

    سلام ، بنظرم فیلم اصلا در حدی نیست که بخواد در اسکار عرض اندام کنه ، اگر قرار باشه اسپایدر من اسکار ببره بازگشت به خانه از همه لایق تره!

    باز هم ممنون از نویسنده و دی جی کالا مگ

  5. محمد مهدی

    این فیلم واقعا ارزش گرفتن اسکارو حداقل تو شاخه های اصلی نداره. داستان به شدت کلیشه ای و آبکی بود. بازیگری ها هم معمولی و کارگردانی هم تعریفی نداشت

    1. محمد

      آفرین دقیقا

      فیلمی خوبی بود کتمان نمیشه کرد

      ولی منطقی پشت این مطلب نویسنده نبود جز طرفداری از این فیلم

      این چه منطقی هست برای رای دادن به بازیگران این فیلم(سالن های سینما را نجات دهید)

      از نظر بهترین بازیگری بازی گارفیلد در فیلم تیک تیک بوم به مراتب بهتر از بازیگرای این فیلم بود

      فیلم برای جایزه گرفتن باید یک سطح بالاتری از یک محصول فقط برای سرگرمی باشه

  6. برسام

    به نظرم بخاطر دید منفی نسبت به فیلم های ابرقهرمانی مارول – این فیلم امیدی به گرفتن جوایز خاص نداره

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما