سونی ۹۰۰ کارمند پلیاستیشن را اخراج و استودیوی لندن خود را تعطیل کرد
سونی اینتراکتیو اینترتینمنت (Sony Interactive Entertainment) اخیرا اعلام کرده که حدود ۹۰۰ کارمند را در سراسر جهان یا حدود هشت درصد از کل نیروی کار خود را اخراج خواهد کرد.
این اخراجها علاوهبر استودیوی ذکر شده، شعبههای ایالات متحده، انگلستان و اروپا، استودیوی اینسامنیاک گیمز (Insomniac Games)، ناتی داگ (Naughty Dog)، تیمهای فناوری، خلاقیت و پشتیبانی، گوریلا گیمر (Guerrilla Games) و فایراسپرایت (Firesprite) را تحت تاثیر قرار داده است. علاوهبر این، سایر تیمها در استودیوهای پلیاستیشن نیز کم و بیش تحت تاثیر قرار گرفتهاند. است. طبق گفته جیسون شرایر، خبرنگار رسانهی بازی از بلومبرگ، یک بازی سرویس محور از سری Twisted Metal که در Firesprite در حال توسعه بوه نیز به عنوان بخشی از اخراجها لغو شده است. ظاهرا بازی در مراحل اولیهی توسعه قرار داشته و برای تولید، چراغ سبزی دریافت نکرده است.
جیم رایان (Jim Ryan)، رئیس و مدیر عامل شرکت سرگرمیهای تعاملی سونی، جیم رایان، گفته است:
اینها افراد فوقالعاده با استعدادی هستند که بخشی از موفقیت ما بودهاند و ما از مشارکت آنها بسیار سپاسگزاریم. با این حال، صنعت به شدت تغییر کرده است و ما باید برای آینده خود را آماده کنیم تا کسب و کار را برای آنچه در پیش است، بهبود دهیم. ما باید انتظارات توسعهدهندگان و گیمرها را برآورده کنیم و به پیشبرد فناوری آینده در بازی ادامه دهیم، بنابراین یک گام به عقب برداشتیم تا مطمئن شویم که برای ادامه ارائهی بهترین تجربیات بازی به جامعهی بازیکنان آماده شدهایم.
این آسان نخواهد بود و من از تاثیر آن بر سلامتی کارکنان آگاهم. کارکنان آسیب دیده از حمایت برخوردار شده و مواردی از جمله مزایای اخراج دریافت خواهند کرد. اگرچه این زمانها برای ما دشوار چالشبرانگیز هستند، اما نشاندهنده فقدان قدرت شرکت، برند یا صنعت ما نیست. هدف ما این است که چابک و سازگار باقی بمانیم و تمرکز خود را بر ارائهی بهترین تجربه های ممکن بازی در حال حاضر و آینده ادامه دهیم.
رئیس استودیوهای پلیاستیشن، هرمن هالست (Hermen Hulst)، نیز در پیامی افزود:
هدف ما در استودیوهای پلیاستیشن همیشه ساختن بهترین بازیها برای طرفداران پلیاستیشن بوده است و جامعهی جهانی استودیوهای ما نمایندهی برخی از خلاقترین و با استعدادترین تیمهای صنعت بازی هستند. پلیاستیشن ۵ چهارمین سال خود را میگذراند و ما در مرحلهای هستیم که باید به عقب برگردیم و به نیازهای کسب و کارمان نگاه کنیم. در عین حال، صنعت ما تغییرات مستمر و اساسی را تجربه کرده است که بر نحوهی ساخت و تجربهی بازی توسط همهی ما تاثیر میگذارد.
ارائهی آثار همهجانبه و روایت محور که استودیوهای پلیاستیشن به آن شهرت دارند، در استاندارد کیفیتی که ما آرزوی آن را داریم، نیاز به ارزیابی مجدد نحوهی عملکردمان دارد. ارائه و حفظ تجربیات آنلاین و اجتماعی به گیمرهای پلیاستیشن اجازه میدهد تا دنیاهای ما را به روشهای مختلف کشف کنند و همچنین انتشار بازیها در پلتفرمهای دیگر مانند رایانههای شخصی و موبایل، به رویکرد و منابع متفاوتی نیاز دارد.
برای مقابله با این چالشها، استودیوهای پلیاستیشن باید رشد میکردند. ما استودیوهای درخشان و موفقی را به خانوادهی خود آورده و روی فناوریهای جدید و مشارکت سرمایهگذاری کردهایم. ما همچنین استعدادهایی را از سراسر صنعت خود و فراتر از آن جذب کردهایم. با این حال رشد به خودی خود یک جاه طلبی نیست. کمپانی متعهد به کشف مداوم راههایی برای همکاری با یکدیگر است. با همکاری و ترکیب تلاشهایمان برای اطمینان از اینکه میتوانیم بازیهایی بسازیم که مرزهای بازی را پشت سر بگذارند و آنچه از ما انتظار دارید را ارائه دهند، ما به استودیوها و مجموعهی خود نگاه کردیم و پروژهها را در مراحل مختلف توسعه ارزیابی کردیم و تصمیم گرفتیم که برخی از آن پروژهها را لغو کردیم. من میخواهم به طور واضح بگویم که تصمیم برای توقف کار روی این پروژهها بازتابی بر استعداد یا اشتیاق اعضای تیم نیست.
فلسفهی ما همیشه اجازه دادن به تیمهای مختلف برای آزمایش خلاقیت بوده است. گاهی اوقات، ایدههای عالی به بازیهای عالی تبدیل نمیشوند. همچنین گاهی اوقات، قبل از اینکه تغییرات در بازار یا صنعت منجر به تغییر برنامه شود، یک پروژه با بهترین ایدهها آغاز میشود. از اینکه میبینم افراد با استعداد شرکت را ترک میکنند، عمیقا متأسفم. من برای تلاش و دستاوردهای آنها بسیار تحسین، قدردانی و احترام قائل هستم. استودیوهای پلیاستیشن همچنان یک سازمان خواهد بود که با تکامل آیپیهای محبوب ما و ارائهی تجربههای جدید گیمپلی با بالاترین کیفیت برای طرفداران خود هدایت میشود.
در نهایت گفتنی است که به نظر میرسد روند اخراجهای بحث برانگیز صنعت بازی که در سال ۲۰۲۳ شدت گرفت، در سال جدید میلادی نیز با قدرت ادامه دارد و باید دید که در ادامه صنعت بازی چه تغییراتی به خود خواهد دید.
منبع: Gematsu