سونی استودیوی Housemarque سازندهی بازی Returnal را تصاحب کرد
شرکت سرگرمیهای تعاملی سونی بهصورت رسمی اعلام کرده که استودیوی فنلاندی «هاوسمارک» Housemarque را خریداری کرده است. این استودیو مدتی پیش بازی انحصاری «ریترنال» (Returnal) را برای کنسول پلیاستیشن ۵ منتشر کرده و توانست بازخوردهای بسیار خوبی را دریافت کند.
همانطور که انتظار میرفت، سونی و پلیاستیشن هم بالاخره تصمیم گرفتند که تعداد استودیوهای داخلی خود را افزایش دهند. از همین رو، آنها با خرید Housemarque، این استودیوی مستعد را به خانوادهی پلیاستیشن اضافه کردهاند. این استودیو فنلاندی مدت زیادی است که با سونی روی پروژههای مختلف همکاری دارد اما از این به بعد همکاری آنها وارد مرحلهی جدیتر و متفاوتی خواهد شد. مذاکرات برای پیوستن هاوسمارک به سونی از سال ۲۰۲۰ آغاز شده بود اما توافقات نهایی به سال ۲۰۲۱ و پس از عرضهی بازی ریترنال موکول شد.
این استودیو که حدود ۲۶ سال پیش و در سال ۱۹۹۵ میلادی تأسیس شده است، بیشتر به خاطر بازیهایی با گیمپلی هیجانانگیز، پرتنش و سریع که مانند بازیهای تیراندازی آرکید میمانند، شناخته میشود. آنها تاکنون ۸ بازی انحصاری برای کنسولهای مختلف پلیاستیشن ساختهاند که از برجستهترین این عناوین میتوان به آثاری همچون Returnal، Nex Machina، Alienation و Resogun اشاره کرد.
جیم رایان، مدیر پلیاستیشن، دربارهی تصاحب این استودیو میگوید: «هاوسمارک در طی سالهای گذشته خلاقیت خود را در طیف گستردهای از بازیهای پلیاستیشن نشان داده است که بهطور مداوم قدرت سختافزار ما را به نمایش گذاشتهاند. اضافه شدن هاوسمارک به استودیوهای داخلی پلیاستیشن تعهد ما را برای ایجاد مجموعهای از بهترین استودیوهای توسعهدهنده در صنعت و تحویل تجربههای جدیدی که فقط روی پلتفرم پلیاستیشن ممکن است، نشان میدهد.»
همچنین هرمن هالست، مدیر استودیوهای داخلی پلیاستیشن، پس از اعلام رسمی این خبر اعلام کرد: «با سابقهی فوقالعاده در خلق بازیهای اورجینالی که بهترین گیمپلی را در ژانر خود دارند، هاوسمارک خود را بهعنوان یک استودیو بسیار موفق ثابت کرده است و ما نمیتوانیم بیش از این از پیوستن آنها به خانوادهی استودیوهای پلیاستیشن خوشحال باشیم و به آنها خوشآمد بگوییم. بازی Returnal با گیمپلی جذاب، داستان گیرا و دنیای بیرحم خود مخاطبان پلیاستیشن را به خود مجذوب کرد و اکنون مشتاق هستیم که با همکاری با هاوسمارک در پروژههای آتی دید جاهطلبانه و خلاقانهی آنها را دوباره زنده کنیم.»
پس از این خبر، مدیر استودیو هاوسمارک یعنی ایلاری کویتینن (Ilari Kuittinen) در سایت رسمی پلیاستیشن دربارهی تصاحب این استودیو توسط سونی بیان میکند: «امروز برای هاوسمارک روز بزرگی است. همکاری استوار ما با شرکت سرگرمیهای تعاملی سونی از بازی Super Stardust HD روی کنسول پلیاستیشن ۳ آغاز شد و از آن زمان به بعد ما بازیهایی مختلفی را که از آثار آرکید الهام گرفته شده بودند، برای پلتفرمهای پلیاستیشن خلق کردیم. با عرضهی بازی ریترنال برای کنسول پلیاستیشن ۵ که جدیدترین بازی ما است، بزرگترین تلاش خود را برای ورود به دنیای بازیهای اکشن سومشخص امتحان کردیم و در آن از گیمپلی خاص عناوین خود بهره بردیم.»
او در ادامه اضافه میکند: «ما از پیوستن به خانوادهی استودیوهای پلیاستیشن بسیار هیجانزدهایم. این اتفاق به ما آیندهی روشن و مشخصی میدهد و فرصتی پایدار فراهم میکند تا بتوانیم بازیهای خود را با رویکرد گیمپلی محور خود ارائه دهیم. این در حالی است که شیوههای تحویل روایت و داستانی جذاب را امتحان میکنیم که مرزهای این شکل هنری مدرن را به جلو ببرد.»
طبق مصاحبهای که هرمن هالست و ایلاری کویتینن پس از این خبر انجام دادهاند، مشخص شده است که استودیو هاوسمارک اکنون پس از تصاحب توسط سونی قصد دارد بزرگتر شود و گسترش یابد. جالب است بدانید که قبل از عرضهی بازی ریترنال با وجود اینکه بازیهای استودیو هاوسمارک با استقبال منتقدان مواجه شده بود، اما به خاطر سبک خاصشان فروش کمتری را در بازار تجربه میکردند و همین موضوع استودیو را در شرایط دشواری قرار داده بود. با این حال، همکاری دوباره با سونی برای ساخت بازی Returnal فرصت دوبارهای به آنها داد و آنها از این آزمون سربلند بیرون آمدند و توانستند موفقیت خوبی را به نام خود ثبت کنند. حال در مصاحبهی اخیر انجامشده، مدیر هاوسمارک اعلام کرده است با پیوستن کامل به استودیوهای داخلی پلیاستیشن، علاوه بر گسترش استودیو قرار است بازی بعدی آنها حتی مقیاسی بزرگتر از Returnal داشته باشد. اتفاقی که میتواند هم برای استودیو و هم برای گیمرهای خبر خوشایندی باشد.
نکتهی جالب دیگر این است که بعد از اعلام این خبر، توییتر رسمی پلیاستیشن توییتی برای تبریک این اتفاق منتشر کرد که اگرچه در متن آن به پیوستن استودیو هاوسمارک به سونی اشاره شده بود، اما تصویر آن نشانوارهی (لوگوی) استودیو «بلوپوینت گیمز» یعنی سازندگان بازسازی دیمنز سولز را نشان میداد. هرچند این توییت پس از مدت کوتاهی حذف شد، اما همین کافی بود تا احتمال واقعی بودن پیوستن «بلوپوینت گیمز» به استودیوهای سونی بیشتر شود.
منبع: SIE