سونی استودیوی سازنده‌ی کنکورد را تعطیل کرد

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
بازی Concord

سونی رسما خبر از تعطیلی استودیوی بازی‌سازی «فایرواک» (Firewalk Studios)، سازنده‌ی بازی شکست‌خورده‌ی «کنکورد» (Concord) داده است؛ بازی‌ای که به‌جرات می‌توانیم آن را یکی از بزرگترین شکست‌های تاریخ صنعت سرگرمی بدانیم. طبق گفته‌ی سونی، آن‌ها از زمان خاموش کردن سرورهای بازی مشغول بررسی گزینه‌های مختلف برای بازگردادن این بازی بوده‌، اما نتیجه‌ای که به آن رسیده‌اند، تعطیلی کامل استودیو و رهایی کامل کنکورد بوده است.

«هرمن هولست» (Hermen Hulst)، مدیر عامل فعلی پلی‌استیشن، طی پیغامی رسما این خبر را اعلام کرده و در آن از دلایل تعطیلی فایرواک و هم‌چنین استودیوی دیگری به نام «نئون کوی» (Neon Koi) گفته است. هولست می‌گوید که آن‌ها در همه حال مشغول بررسی اولویت‌های تجاری خود هستند و برای رسیدن به آن‌ها مجبور به اتخاذ این تصمیم سخت شده‌اند.

بازی Concord

هولست تاکید کرده که برای رسیدن به اهداف مشخص شده، آن‌ها تمرکز فعلی خود را روی ساخت بازی‌های همیشگی تک‌نفره‌ی داستانی‌شان گذاشته‌اند، در حالی که هم‌چنین به ساخت تجربه‌های آنلاین و هم‌چنین ارایه‌ی محتوا فراتر از کنسول‌های پلی‌استیشن هم ورود کرده‌اند.

«ما در همه حال مشغول بررسی وضعیت بازی‌هایمان و هم‌چنین پروژه‌های مختلف هستیم تا مطمئن شویم به اهداف نزدیک و بلند مدت مشخص شده در اولویت‌های تجاری برسیم. در راستای برنامه‌های خود برای تحکیم استودیوهای پلی‌استیشن، مجبور شدیم تصمیم سختی مرتبط با دو استودیوی فایرواک و نئون کوی بگیریم.»

استودیوی بازی‌سازی نئون کوی هم در ادامه‌ی همین خبر از تعطیلی‌اش صحبت شده، یک استودیوی بازی‌سازی موبایل بود و یک بازی اکشن در دست ساخت داشت. بازی آن‌ها لغو و استودیو هم تعطیل می‌شود.

با این حال، اتفاق بزرگتر و مهم‌تر، تعطیلی فایرواک است؛ استودیویی که طبق گزارش‌ها، هشت سال تمام روی بازی کنکورد کار کرده بود.

بازی Concord

هولست می‌گوید که برخی از بخش‌های کنکورد قابل تحسین بودند، اما تعداد بازی‌هایی که از آن استقبال کردند کافی نبود و در نتیجه سرورهای بازی را خاموش کردند. با این حال، پس از بررسی گزینه‌های مختلف در چند ماه گذشته، این تصمیم گرفته شده است تا بازی کاملا کنار گذاشته شود. یعنی اساسا نباید انتظار بازگشت بازی به شکل‌های مختلف مثل رایگان را داشته باشیم. مخصوصا که حقوق کنکورد کاملا دست سونی است.

مدیر عامل پلی‌استیشن اذعان کرده که ژانر بازی‌های آنلاین رقابتی اول شخص بسیار رقابتی است و متاسفانه، آن‌ها با این بازی نتوانستند مخاطبان این ژانر را جذب کنند.

پس از اعلام این خبر از سونی سونی، خبرگزاری کوتاکو گزارشی منتشر کرد و در آن گفت که سونی پس از اینکه تصمیم گرفت تا با استودیوی فایرواک پروژه‌ی ساخت کنکورد را پیش ببرد، سرمایه‌گذاری‌ای ۲۰۰ میلیون دلاری روی این بازی کرد. با این حال، رقم نهایی حتی از این میزان هم بالاتر رفت.

سونی در حالی استودیوی بازی‌سازی فایرواک را دو سال پیش خریداری کرد که تصور می‌کرد قرار است با یک بازی بسیار بزرگ و موفق آنلاین و لایوسرویس طرف باشند و به این استودیو برای پشتیبانی طولانی مدت از این بازی نیاز دارند.

بازی Concord

استودیوی فایرواک حتی پیش از اینکه بخواهد با سونی برای عرضه‌ی کنکورد قرارداد ببنند، سال‌ها خودشان مشغول کار روی بازی کنکورد بودند. وقتی از توسعه‌ی هشت ساله‌ی کنکورد صحبت می‌کنیم، باید به این نکته هم اشاره کنیم که نیمی از این دوره در داخل استودیو و بدون حضور پلی‌استیشن جلو رفته بود. این استودیو توسط تعدادی از اعضای سابق «بانجی» (سازندگان هیلو و دستینی) تاسیس شد و این افراد در حالی ساخت کنکورد را شروع کردند که بلیزارد با اورواچ جریان جدیدی را در صنعت بازی راه انداخته بود.

سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیون دلاری سونی در ساخت بازی، خرید استودیو با رقمی نامشخص، ده‌ها یا شاید صدها میلیون دلار هزینه برای تبلیغ و بازاریابی، کنکورد را به یکی از گران‌ترین پروژه‌های صنعت بازی تبدیل می‌کند. تنها همان انیمیشن طولانی که برای رونمایی بازی ساخته شده بود، احتمالا چند ده میلیون دلاری برایشان هزینه داشته است. شکست پروژه‌ای به این بزرگی، بدون شک ضربه‌ای بزرگ برای سونی خواهد بود.

ناراحت‌کننده‌ترین بخش خبر، از دست دادن شغل‌های نزدیک به دویست نفر در این دو استودیو است که حالا باید به دنبال موقعیت‌های دیگری در صنعتی بگردند که تعدیل نیرو در آن به شکل دوره‌ای به اتفاقی نرمال تبدیل شده است.

صفحه‌ی اصلی بازی دیجی‌کالا مگ | اخبار بازی، تریلرهای بازی، گیم‌پلی، بررسی بازی، راهنمای خرید کنسول بازی



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما