پلیاستیشن استودیوی بازیسازی بلوپوینت گیمز را خرید
شرکت سرگرمیهای تعاملی سونی بالاخره بهصورت رسمی اعلام کرد که استودیو بلوپوینت گیمز را تصاحب کرده است. آنها در این سالهای اخیر همیشه همکاری خوبی با سونی داشتهاند و اکنون به جمع استودیوهای داخلی این شرکت اضافه شدهاند.
بلوپوینت و پلیاستیشن سالیان زیادی است که با هم همکاری داشتهاند که آغاز آن به دوران پلیاستیشن ۳ بازمیگردد. با این حال، دو اثر اخیر بلوپوینت یعنی بازسازی بازی شادو آو کلوسوس برای پلیاستیشن ۴ و بازسازی دیمونز سولز برای پلیاستیشن ۵ بزرگترین موفقیت آنها به حساب میآید و همین دو اثر که بازخورد بسیاری خوبی را هم از منتقدان دریافت کردند، استودیو بلوپوینت گیمز را نزد طرفداران محبوبتر کرد. اکنون، پس از موفقیت بازسازی دیمونز سولز که سونی بهتازگی اعلام کرده است این بازی توانسته بیش از ۱٫۴ میلیون نسخه فروش داشته باشد، سونی تصمیم گرفت تا این استودیو را به جمع استودیوهای پلیاستیشن اضافه کند.
در حالی که بلوپوینت تا به این لحظه فقط روی ریمستر یا ریمیک بازیهای مختلف کار کرده است، مدیر این استودیو یعنی مارکو تراش (Marco Thrush) در مصاحبهی خود با سایت IGN توضیح میدهد که آنها اکنون روی یک محتوای اورجینال کار خواهند کرد. البته، واژهی محتوای اورجینال کمی ابهام دارد و جزئیات بیشتری هم اعلام نشده است. مشخص نیست که این محتوای جدید با یک اثر کاملا جدید مربوط است یا قرار است بازی جدیدی از یکی از مجموعه آثار قدیمی سونی باشد.
او دربارهی این موضوع بیان کرده است: «دربارهی پروژهی بعدی ما، در حال حاضر ما روی یک محتوای اورجینال کار میکنیم. نمیتوانیم بیشتر دربارهی آن صحبت کنیم اما این قدم بعدی در مسیر تکامل استودیو ما است. انتقال از ساخت بازسازیهای سادهتر (ریمستر) تا بازسازیهای کامل (ریمیک) آزمونی برای ما محسوب میشد تا بتوانیم با تلاش بیشتر خودمان را به قدم بعدی نزدیک کنیم. در زمانی که کلکسیون ریمستر گاد آو وار را خلق میکردیم (برای پلاستیشن ۳)، ما فقط ۱۵ نفر بودیم اما اکنون تعداد کارکنانمان به ۷۰ نفر رسیده است و در زمان اوج ساخت بازسازی دیمونز سولز این تعداد به ۹۵ نفر هم رسیده بود. (البته در روند توسعهی بازی برونسپاری هم انجام شده بود.)»
وی در ادامه اضافه میکند: «استودیو ما افراد بسیار باتجربه را درون خود دارد. میانگین تجربهی کارکنان استودیو در صنعت بازیهای ویدیویی حدود ۱۵ سال است و همهی آنها از استودیوهایی میآیند که به توسعهی بازیهای اورجینال خود مشغول بودهاند. اینگونه نیست که ما فقط جمعی از توسعهدهندگانی باشیم که فقط برای خلق بازسازی بازیها آموزش دیدهایم. درون قلبهای خود، ذهنیت ساخت بازیهای تازه و اورجینال خود را داریم و اکنون بالاخره با پشتیبانی سونی برای آن آمادهایم. میخواهیم نشان دهیم که چه کارهایی میتوانیم انجام دهیم و همچنین نشان دهیم که پلیاستیشن میتواند چه کارهایی انجام دهد.»
اگرچه استودیو بلوپوینت گیمز را بهعنوان استادان ساخت بازسازی بازیهای مختلف میشناسیم، اما این هیجانانگیز است که بالاخره فرصتی برای آنها فراهم شده است تا بتوانند اثر تازهای را که متعلق به خودشان است، خلق کنند. البته، ممکن است به این زودی شاهد معرفی بازی آن جدید آنها نباشیم. در این میان برخی از شایعهها هم وجود دارد که علاوه بر یک بازی کاملا جدید، آنها روی یک پروژهی کوچکتر که بازسازی یکی از بازیهای سونی است، کار میکنند. با این حال، در حال حاضر نمیتوانیم این شایعه را جدی بگیریم.
هرمن هالست، رییس استودیوهای پلیاستیشن، دربارهی دلیل تصاحب بلوپوینت و اضافه کردن این استودیو به استودیوهای پلیاستیشن میگوید: «بلوپوینت اکنون در موقعیتی قرار دارد که بهندرت میتوان استودیو خارجی دیگری را تصور کرد که بهتر از آنها پلیاستیشن را بشناسد؛ زیرا آنها در طول این سالها با بسیاری از استودیوهای ما همکاری داشتهاند و روی بسیاری از آثار بزرگ و نمادین ما کار کردهاند.»
هالست در ادامهی صحبتهای خود اشاره میکند که او قبلا تجربهی هدایت یک استودیوی مستقل را داشته است و به همین خاطر قصد نداشته فشار بیشتری را برای مذاکرات برای خرید این استودیو به بلوپوینت وارد کند. به همین خاطر، هالست ابتدا اجازه داده که استودیوی بلوپوینت با تمرکز کامل روی ساخت بازی دیمونز سولز کار کند تا پس از عرضهی آن مذاکرات جدی برای تصاحب این استودیو انجام شود.
مدیر استودیوی بلوپوینت گیمز هم دربارهی این موضوع میگوید: «در تمامی این سالها، ما عاشق کار کردن با پلیاستیشن بودهایم. واقعا هیچکس دیگری وجود ندارد که بخواهیم به جای پلیاستیشن با آنها همکاری کنیم. بنابراین، ما با آنها مذاکره کردیم و در نتیجه چنین اتفاقی افتاد. حال، آیندهی ما بسیار روشن است. همانطور که هرمن میگوید، فرصتهای بسیاری در مقابل ما وجود دارد. ما حمایت کامل سونی را در اختیار داریم. لزومی ندارد که ما از نظر تعداد کارکنان به یک استودیوی عظیم و بسیار بزرگ تبدیل شویم، اکنون ما کمکهای زیادی را از طرف سونی خواهیم داشت که میتواند نیازهای ما را برطرف و فرهنگ درون استودیو ما را هم حفظ کند.»
بلوپوینت گیمز چهارمین استودیویی است که در سال جاری به استودیوهای پلیاستیشن اضافه شده است. آنها چندی پیش هم به ترتیب استودیوهای هاوسمارک، نیکسس سافتور و فایراسپرایت را خریداری کرده بودند. البته استودیو فایراسپرایت که خود بهتازگی توسط سونی خریداری شده است، چند روز پیش استودیو کوچک فابریک گیمز را که در گذشته با آنها همکاری داشته، خریداری کرد.
منبع: IGN