هزینهی ساخت بازیهای سونی از بلاکباسترهای هالیوودی هم بیشتر است
دادگاه مایکروسافت چندان به نفع دنیای گیمینگ پیش نمیرود. از آنجا که اطلاعات زیادی از هر دو غول دنیای تکنولوژی یعنی مایکروسافت و سونی در حال درز کردن است. مشکل اینجاست که بسیاری از این اطلاعات باعث بدبین شدن گیمرها به این دو شرکت شده و قطعاً در آینده و فروش این دو شرکت مؤثر خواهد بود.
تا اینجا مواردی که از مایکروسافت درز کرده چندان مثبت نبوده است. مشکل اینجاست که سونی نیز وارد ماجرا شده و حال اطلاعات بودجه دو بازی آخرین ما ۲ (The Last of Us 2) و هورایزن فوربیدن وست (Horizon Forbidden West) به بیرون درز کرده است. سونی در اصل از قصد این اطلاعات را منتشر کرد. اکثراً شرکتها در شرایط خاص اطلاعات مهم خود را منتشر میکنند. با این حال بخشهای کلیدی را پوشش داده تا مشخص نباشند.
حال اینطور که به نظر میرسد، این پوششها در بیانیهی اخیر منتشر شده از سونی چندان مؤثر نبوده است. به دلیل اینکه پس از بررسی رسانه این اطلاعات به طور کامل در دسترس کاربران قرار گرفته و در رسانه پخش شده است. مواردی که منتشر شدهاند چندان منفی نیستند و بیشتر نشان میدهند که سونی برای بازیهای انحصاری خود هزینه زیادی میکند. با این حال در کنار موارد بودجهای آمار دیگری منتشر شد که اهمیت بیشتری پیدا کرد.
اطلاعاتی که منتشر شدهاند چندان عجیب نبودند. به این شکل که هورایزون فوربیدن وست نزدیک به ۲۱۲ میلیون دلار بودجه داشته است. همینطور اینکه بیش از ۳۰۰ نفر روی این بازی کار کردهاند. در مورد آخرین ما ۲ وضعیت کمی متفاوت است. به این شکل که بازی آخرین ما ۲ حدود ۲۲۰ میلیون دلار بودجه داشته و نزدیک به ۲۰۰ نفر روی آن کار میکردند. چیزی که جالب است آماری است که در کنار این اطلاعات منتشر شد. به این شکل که حدود ۱ میلیون از کاربران پلیاستیشن فقط عناوین ندای وظیفه (Call of Duty) را تجربه میکنند!
دلیل اینکه سونی به شدت در حال مبارزه برای نهایی نشدن خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت است هم همین آمار است. در کنار آن اکتیویژن و بلیزارد تعدادی از مجموعههای بسیار مهم گیمینگ را ساخته و به همین دلیل ارزش بسیار زیادی دارند. در حال حاضر کنسولهای سونی انتخاب اول برای گیمرها هستند. با این حال اگر عناوین اکتیویژن و بلیزارد در دسترس نباشند، ممکن است این وضعیت تغییر کند. در کنار آن مایکروسافت در حال حاضر بتسدا را نیز در اختیار دارد.
در ابتدا مایکروسافت اعلام کرد که قصد ندارد عناوین بازی را به صورت انحصاری عرضه کند. رفته رفته استراتژی این شرکت تغییر کرد و ما شاهد عرضه عناوین انحصاری ایکسباکس از سمت بتسدا بودیم. حال با اطلاعات منتشر شده در این مدت، مشخص شد که برنامه مایکروسافت در ابتدا هم همین بوده و این شرکت به دنبال عرضه بازیهای انحصاری از طرف شرکتهای بزرگ است.
مایکروسافت همیشه در زمینه عناوین انحصاری با مشکل روبرو بود. مشکل اصلی اینجاست که گاهی اوقات مایکروسافت شرکتهای بسیار موفق و بزرگ گیمینگ را خریده و بعد این شرکتها ضعیف میشوند. برای مثال این اتفاق برای شرکت ریر (Rare) افتاد. این شرکت برای ساخت عناوین پلتفرمینگ بسیار با کیفیت معروف بود. پس از اینکه مایکروسافت آن را خریداری کرد این شرکت به ساخت عناوین کینکت (Kinect) محدود شد.
حال این اتفاق در مورد بتسدا نیوفتاده است با این حال این روند مایکروسافت به نفع دنیای گیمینگ نیست. این شرکت در حال انحصاری کردن گیمینگ به کنسولهای خود است و رقابت را به شدت محدود میکند. به همین دلیل است که فدرال آمریکا و سونی به شدت مقابل این خرید هستند.
منبع: Destructoid