ماد Siren راهی عالی برای ورود به دنیای جهنمی مادهای ساختارشکن Doom است
همانطور که احتمالا میدانید، به تعداد ستارگان آسمان، مادهایی از Doom وجود دارد که هر کدام از آنها تغییراتی را در بازی ایجاد کردهاند. برخی از این مادها نه تنها جلوههای بصری و صداهای بازی، بلکه مکانیکهای گیمپلی را نیز تغییر میدهد. یکی از این مادها سایرن (Siren) نام دارد که برای Doom II ساخته شده است.
سایرن که توسط Dithered Output ساخته شده است، در ردارک (Redark) جریان دارد. این نمونهی اولیه سکونتگاهی است که توسط The Corporation در زیر سطح مریخ ایجاد شده است. دهها سال است که هیچکس از این مکان خبری ندارد و وظیفهی شما این است که به آنجا بروید و بفهمید که چه اتفاقی برای آن افتاده است. مطابق انتظار و چیزی که در بسیاری از آثار ترسناک علمی تخیلی مشابه میبینیم، هیچ چیز سالمی برای کشف در ردارک وجود ندارد. در عوض، مجموعهای متنوع از جهشیافتههای درنده را دریافت میکنید. جهش یافتهها واقعا ترسناک هستند و شما را اذیت خواهند کرد. از بین بردن زامبیها به اندازهی کافی آسان است، اما پس از آن، با موجوداتی روبرو خواهید شد که مانند زنومورفها حرکت میکنند و زمانی که گلولههای آتشین پرتاب نمیکنند، در سقف فرو میروند. خوشبختانه، شما نیز بسیار چابک هستید و مجهز به یک پرش بلند و بالا رفتن از لبهها هستید.
برخی از آنها در تخمهایی هستند و همچنین در فواصل غیرقابل پیشبینی از تخم بیرون میآیند. مهمات در سرتاسر نواحی ابتدایی ردارک به وفور یافت میشود، اما زمانی که به سمت سایهها شلیک میکنید، تمام شدن سریع آن آسان است. همچنین موجودی وجود دارد که خود را به صورت اجسام بیجان در میآورد که بی شباهت به یکی از دشمنان موجود در بازی Prey از استودیوی آرکین نیست. حریفان انسانی چالش کمتری دارند، اما غلبه بر آنها به خصوص زمانی که تعدادشان بالاست، سخت میشود.
سپس پای سایرن به میان میآید. صحبت کردن در مورد سایرن شاید بازی را اسپویل کند اما شایان ذکر است که اگر صدای خراشیدن هزاران پنجه را از آن طرف دری شنیدید، از باز کردن آن خودداری کنید و اگر دودی را در انتهای راهرویی شنیدی، باید بدوید. راههایی برای مقابله با سایرن وجود دارد، اما تا آن لحظه شامل گلوله نیستند. در واقع سایرن رویکرد روشمندتری را برای مبارزه تشویق میکند که مستلزم استراتژی و مدیریت منابع است.
با این حال شاید چیزی که بیش از همه این ماد را تأثیرگذار میکند، فضاسازی و اتمسفر آن است. ردارک محیطی به دقت طراحی شده است که از عناصر Doom کلاسیک نظیر یافتن کارتهای کلید و مناطق مخفی استفاده کرده و در عین حال چیدمانها و طراحی داخلی Dead Space را با مکانهایی نظیر مراکز سوخت و مراکز کنترل با پایانههایی که نکاتی را به بازیکن ارائه میدهند، تداعی میکند.
نقشهها به طرز چشمگیری مانند هزارتو هستند. در واقع مسیرها شما را به سمت حاشیهی نقشه هدایت میکنند تا شما را به طور منظم در مرکز قرار دهند تا در آنجا با موج جدیدی از دشمنان که باید با آنها مقابله کنید، مواجه شوید. از طرفی همیشه نوعی عدم اطمینان در مورد اینکه کجا بروید وجود دارد، اما نه آنقدر که احساس کنید سرگردان هستید.
این ماد، زیباییشناسی پیکسلهای Doom را با شکوفاییهای دوران پس از آن مانند نمایشگرهای دوربینهای مداربسته ترکیب میکند که شما را به سمت یک کشف جدید در منطقهای که قبلا بازدید کردهاید، هدایت میکند. اسلحهها، از جمله کلت، تفنگ ساچمهای و تفنگ پالس، خلاقیتهای زیبایی با عناصری مدرن هستند. از طرفی بعضا میتوانید خشابهای خالی شده را روی زمین مشاهده کنید که در نوع خود جالب است.
سایرن یکی از مادهای به شدت نوآورانه مانند Sky May Be نیست. این اثر فقط یک ماد در سبک تیراندازی ترسناک است که یک میراث ۳۰ ساله را تجلیل میکند و در عین حال ایدههایی را از آثار علمی تخیلی گستردهتر به آن پیوند میدهد. در حال حاضر، اپیزود اول این ماد مقدمهای عالی برای دنیای گستردهتر مادهای ساختارشکن Doom است که هم نشان میدهد که چرا Doom به خوبی عمر کرده و هم اینکه چقدر میتوان در عین وفاداری آن را تغییر داد. شما میتوانید این ماد خوش ساخت با گیمپلی کندتر و تاکتیکیتر از Doom، سلاحهای منحصربهفرد و روایت جذاب را میتوانید از این نشانی دریافت کنید.
منبع: Rock Paper Shotgun