شینجی میکامی: دوربین رزیدنت اویل ۴ هرگز قرار نبود انقلابی باشد
شینجی میکامی (Shinji Mikami)، کارگردان سابق سری رزیدنت اویل، اخیرا طی مصاحبهای بیان کرده که زاویهی دوربین نمادینی که تیم او برای رزیدنت اویل ۴ طراحی کرده بود، هرگز قرار نبود نوآورانه و انقلابی باشد.
شینجی میکامی طراح، کارگردان و تهیهکننده بازیهای ویدیویی است. او در سال ۱۹۹۰ کار خود را در کمپانی کپکام آغاز کرد و روی بسیاری از موفقترین بازی های این شرکت کار کرده است. او سریهای ترسناکی نظیر رزیدنت اویل، The Evil Within و Dino Crisis را خلق کرده و در سال ۲۰۱۰ اثری تیراندازی و اکشن با نام Vanquish را کارگردانی کرد.
او به عنوان کارگردان و نویسندهی بازی رزیدنت اویل ۴، به تازگی طی مصاحبهای گفته که تیم سازنده به سادگی تصمیم گرفته که کار کردن روی یک دوربین سوم شخص متحرک روی شانه بهتر از زوایای دوربین ثابت استفاده شده در سه بازی قبلی مجموعه بوده است. با این حال، دوربین بازی آنقدر کارآمد بود که به عنوان یکی از دلایل اصلی موفقیت چشمگیر بازی شناخته شده و در ادامه در بازیهای بسیاری نظیر Gears of War از آن استفاده شد.
میکامی میگوید:
ما قصد نداشتیم تا کاری نوآورانه انجام دهیم، اما در نهایت همه میگفتند که کاری انقلابی انجام دادهایم.با این حال شخصا فکر میکردیم که این نوع زاویهی دید برای بازی بهتر است. ما سعی نداشتیم که کاری جدید یا پیشگامانه انجام دهیم.
میکامی در ادامه گفت که اولین کسی که تغییر زاویهی دوربین بازی را تحسین کرد، ماساهیرو ساکورای (Masahiro Sakurai)، خالق سری Super Smash Bros بود:
او به ما سر زد تا بازی را در حال توسعه بررسی کند و پرسید: «چه کسی این سیستم دوربین را اختراع کرده است؟ این عالی است».
جون تاکهئوچی (Jun Takeuchi) به عنوان یکی از تهیهکنندگان بازی در کپکام افزود:
در طول توسعهی بازی Lost Planet، تیم Gears of War با ما تماس گرفت. آنها دوربین بازی را بررسی کرده و برخی میپرسیدند که چرا ما از دوربین رزیدنت اویل ۴ در بازی استفاده نمیکنیم. ما در نهایت پاسخ دادیم که این یک بازی کاملا متفاوت است.
او خاطرنشان کرد که اعضای تیم سازندهی Gears of War در آن زمان از الهام این بازی از رزیدنت اویل ۴ گفتند.
تاکهئوچی اخیرا نیز بیان کرده بود که کپکام در ابتدا قصد داشته تا رزیدنت اویل ۷ را به یک بازی سرویس محور با بخش چند نفرهی آنلاین و خریدهای درون برنامهای تبدیل کند. طبق گفتهی او، این کمپانی به تیم سازنده فشار آورده تا چنین المانهایی را در بازی پیادهسازی کند، تا اینکه از او خواسته شد تا به پروژه بپیوندد و در نهایت این برنامهها را کنار گذاشت. او اشاره میکند که تمامی این بخشها را کنار گذاشته تا در نهایت به بدترین کابوس از منظر بازاریابی یعنی یک بازی ترسناک تک نفرهی قدیمی دست پیدا کند.
با این حال به نظر میرسد که این تغییرات نه تنها به ضرر سری تمام نشد بلکه آن را به مسیری بهتر هدایت کرد و از طرفی نسخهی هفتم نیز باعث شد تا بار دیگر این مجموعه بر سر زبانها افتاده و در نهایت به پرفروشترین نسخهی سری در تاریخ تبدیل شد.
در نهایت گفتنی است که بازسازی رزیدنت اویل ۴ در تاریخ ۴ فروردین ۱۴۰۲ (۲۴ مارس ۲۰۲۳) برای کنسولهای پلیاستیشن ۵، ایکسباکس سری و رایانههای شخصی عرضه میشود.
منبع: VGC