سم لیک؛ نویسنده‌ای به دنبال خلق ارزش در بازی‌ها (بازی‌سازان سرشناس)

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
بیوگرافی سم لیک

سمی آنترو جاروی (Sami Antero Järvi) که بیشتر با نام مستعار خود سم لیک شناخته می‌شود، یک نویسنده‌ی فنلاندی است که به خاطر آثاری نظیر مکس پین و الن ویک مشهور شده است.

گذشت دوران کودکی با کنجکاوی

لیک در سال ۱۹۷۰ به دنیا آمد. او در سال ۱۹۹۵ برای تحصیل در ادبیات انگلیسی به دانشگاه هلسینکی مراجعه کرد. او در خاطرات خود می‌گوید به این دلیل که یادگیری زبان انگلیسی برای فعالیت بهتر در صنعت یک مزیت محسوب می‌شده، به این رشته وارد شده است. او از طریق دوست دیرینه‌ی خود پتری جارویلیتو (Petri Järvilehto)، یکی از اعضای اولیه‌ی استودیوی رمدی اینترتینمنت (Remedy Entertainment)، با بازی های ویدیویی آشنا شد. رمدی در آن زمان در حال توسعه‌ی اولین بازی خود با نام Death Rally بود و برای بازی به متن منو نیاز داشت و جارویلیتو از لیک درخواست کمک کند. لیک این پیشنهاد را پذیرفت و از آن زمان تاکنون با رمدی مانده و به یکی از اعضای اصلی آن تبدیل شده است.

سم لیک در رابطه با اینکه از کودکی رویای نویسندگی داشته می‌گوید که همیشه دوست داشته که رویاپردازی کند و داستان بنویسد. او خاطرنشان کرده که زمانی که حدودا ۱۲ ساله بوده، ارباب حلقه‌ها را پیدا کرده و عاشق آن شده است. با این حال عشق او به چنین آثاری تنها چیزی نبود که سم لیک را برانگیخت تا در مسیر داستان‌سرایی در بازی‌های ویدیویی گام بردارد چرا که او همچنین یک گیمر بود و و جذب داستان بازی‌ها می‌شد. البته در آن زمان چندان بازی‌ها از نظر بصری نیز چیزی برای ارائه نداشتند.

مکس پین

مکس پین 1

Max Payne 1 (2001)

تعداد کمی در صنعت بازی مانند سم لیک شایسته‌ی مقام کهنه‌کار هستند، با این حال او معمولا با او به عنوان بزرگان صنعت رفتار نمی‌شود. کمک‌هایی که لیک به رشد رسانه‌ی بازی‌های ویدیویی کرده، آنگونه که باید مهم شمرده نمی‌شوند، زیرا رمدی چندان مشهور نشد. لیک با کار خود روی مکس پین (Max Payne) راه را برای طراحی بازی‌های متمرکز بر روایت هموار کرد. مکس پین با تحسین منتقدان مواجه شد و بسیاری اتمسفر و داستان آن را تحسین کردند. لیک نقش‌های مختلفی را در توسعه‌ی مکس پین ایفا کرد. او داستان بازی را نوشت و به طراحی مراحل کمک کرد. از طرفی به دلیل بودجه‌ی نه چندان بالای بازی، رمدی نتوانست صداپیشه و بازیگر برای بازی استخدام کند.

در نتیجه، لیک به همراه دیگر برنامه‌نویسان، هنرمندان و کارکنان رمدی نقش‌های بازی را ایفا کردند. لیک به عنوان مدل شخصیت اصلی بازی انتخاب شد و او حتی مادرش را مجبور کرد تا آنتاگونیست اصلی بازی را به تصویر بکشد و پدرش را برای یکی دیگر از نقش‌ها انتخاب کرد. لیک در این میان فرصتی برای ثبت‌نام در آکادمی تئاتر فنلاند برای یادگیری فیلمنامه‌نویسی پیدا کرد و در آنجا در این زمینه پیشرفت کرد. جالب است بدانید که مکس پین در ابتدا قرار بود با عنوان «عدالت تاریک» عرضه شده و در آینده‌ای دیستوپیایی اتفاق بیفتد. با این حال لیک تصمیم گرفت که مکس پین را به یک داستان واقعی امروزی تبدیل کند.

با پیشرفت پروژه، پتری ایده‌ی سکانس‌های اسلوموشن فیلم‌های اکشن جان وو را مطرح کرد. این ایده بدیع بود و در نهایت به قابلیت بولت تایم انجامید که یکی از مهم‌ترین المان‌های سری مکس پین است. لیک همچنین از فیلم‌هایی مانند مظنونین همیشگی، باشگاه مبارزه، هفت و بزرگراه گمشده به‌ عنوان منابع اصلی الهام‌بخش مکس پین نام برده است.

Max payne 2 (2003)

Max payne 2 (2003)

جدایی با مکس پین، فرزند سم لیک، کار آسانی نبود. رمدی قراردادی برای فروش کامل حقوق این آی‌پی راک‌استار بسته بود، به شرط اینکه بازی دوم را این استودیو بسازد و  راک‌استار تنها در نقش ناشر ظاهر شود. بودجه‌ی افزایش‌ یافته‌ی Max Payne 2: The Fall of Max Payne به این معنی بود که لیک می‌توانست بیشتر به نوشتن بپردازد. جالب است بدانید که داستان در نهایت چهار برابر طولانی‌تر از برخی فیلمنامه‌های فیلم‌ها بود. افزایش بودجه همچنین به تیم اجازه داد تا بازیگران حرفه‌ای را برای مدل‌سازی استخدام کند و لیک متعاقبا با تیموتی گیبز جایگزین شد.

بازی عرضه شد و مطابق انتظار فوق‌العاده عمل کرد و بسیاری از منتقدان و بازیکنان داستان و لحظات اکشن بازی را تحسین کردند. حال مکس پین دیگر به راک‌استار واگذار شده بود. هرچند سم لیک علاقه داشت تا خود این سری را ادامه دهد اما اظهار دارد که حاضر نبوده امنیت مالی رمدی را به دلیل رویای دیدن ادامه‌ی ماجراجویی‌های مکس پین به خطر بیندازد. البته در فیلم مکس پین که در سال ۲۰۰۸ منتشر شد، سم لیک نیز بیشتر برای نوشتن پس‌زمینه‌ی این شخصیت همکاری کرد.

الن ویک

لیک در ادامه به عنوان نویسنده‌ی اصلی بازی اکشن روانشناختی الن ویک که در سال ۲۰۱۰ عرضه شد، انتخاب شد. این بازی جوایز متعددی دریافت کرد و با استقبال مثبت منتقدان از شخصیت‌ها و داستانش مواجه شد. این بازی همچنین دارای ارجاعاتی به کارهای قبلی او و مکس پین دارد. الن ویک از نظر ساختار شبیه به یک سریال تلویزیونی تریلر است که شامل پیچش‌های داستانی زیادی است. خود بازی از شش قسمت تشکیل شده است و خط داستانی با دو قسمت ویژه به نام‌های The Signal و The Writer ادامه می‌یابد که در همان سال انتشار بازی به عنوان محتوای قابل دانلود در دسترس قرار گرفت. علاوه‌بر این، یک سریال با عنوان Bright Falls به عنوان پیش درآمد بازی منتشر شد.

alan wake

Alan Wake (2010)

کوانتوم بریک؛ تعقیب جاه‌طلبی‌های جدید با مایکروسافت

سم لیک در ادامه به عنوان کارگردان خلاقیت بازی اکشن و ماجراجویی Quantum Break انتخاب شد. این بازی بدون شک ضعیف‌ترین اثر سم لیک محسوب می‌شود. گفتنی است که در بحث‌های اولیه برای ارائه‌ی ایده‌های اولیه‌ی دنباله‌ی الن ویک به مایکروسافت، این بازی شامل یک مولفه‌ی لایو اکشن بود. مایکروسافت نسبت به این ایده نظر مثبتی داشت اما خواستار ایجاد یک آی‌پی جدید در اطراف آن شد.

با این حال لیک فقط روی نیمی از آنچه که بازی قرار بود باشد کار کرده بود زیرا مایکروسافت اصرار داشت که یک تیم نویسندگی مستقر در لس‌آنجلس با پیشینه‌ی کار در تلویزیون بخش لایو اکشن را مدیریت کند. البته مشکلات زیادی در همکاری بین تیم نویسندگی ذکر شده و اعضای رمدی وجود داشت و دلیل شکست بازی همین بود. این موضوع در کنار سایر مداخله‌های مایکروسافت در دیدگاه خلاقانه‌ی رمدی باعث شد که سم لیک و رمدی به دنبال استقلال و جدا شدن از این کمپانی باشند.

Control

Control (2019)

کنترل

آخرین اثر عرضه شده‌ی سم لیک، بازی اکشن و نقش‌آفرینی کنترل (Control) است که لیک در آن نقش نویسنده را ایفا می‌کند.به عنوان اولین اثر پس از جدا شدن از مایکروسافت به عنوان شریک انتشاراتی، این بازی با استفاده از استراتژی‌های توسعه‌ی کارآمدتر برای پایین نگه داشتن هزینه‌ها و کم کردن زمان ساخت توسعه داده شد. کنترل یکی از اولین بازی‌هایی بود که از قابلیت ری‌تریسینگ بهره برد. این بازی که ارجاعاتی به الن ویک نیز داشت، پس از انتشار با نقدهای مثبت منتقدان مواجه شد و یکی از بهترین بازی‌های ۲۰۱۹ بود. سم لیک اعتراف کرده که عشق او به ژانر نسبتا جدید New weird و شیفتگی همکارش میکائلا به دارک سولز، باعث ساخت بازی شده است.

در نهایت گفتنی است که سم لیک هم اکنون روی دنباله‌ی کنترل و الن ویک مشغول است و طرفداران به زودی می‌توانند بار دیگر از آثار او لذت ببرند.

مهم‌ترین آثار سم لیک در صنعت بازی‌های ویدیویی

سال عرضه عنوان بازی نقش
۱۹۹۶ Death Rally نویسنده
۲۰۰۱ Max Payne نویسنده
۲۰۰۳ Max Payne 2: The Fall of Max Payne نویسنده
۲۰۱۰ Alan Wake طراح کانسپت و نویسنده
۲۰۱۲ Alan Wake’s American Nightmare کارگردان خلاقیت و نویسنده
۲۰۱۶ Quantum Break کارگردان خلاقیت و تهیه‌کننده‌ی اجرایی
۲۰۱۹ Control نویسنده

منبع: Peoplepill



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما
X