موتور بازیسازی ملی از سوی روسیه برای مقابله با تحریمها ساخته میشود
تعدادی از غولهای تکنولوژی روسی در پی ساخت یک موتور ساخت بازی هستند. این اتفاق زمانی افتاد که به دلیل حمله به اوکراین شرکتهای بازیسازی روسی نیز در ساخت عناوین خود با مشکل روبرو شدند. حال این شرکتها در حال مذاکره با وزرا برای دریافت بودجهی هنگفت ساخت این موتور هستند.
موتورهای بازیسازی مثل یونیتی (Unity) یا آنریل انجین (Unreal Engine) یکی از فاکتورهای حیاتی برای ساخت بازیها هستند. حال زمانی که این دو مورد در دسترس سازندگان نباشند، این شرکتها با مشکلات زیادی برخورد خواهند کرد. روسیه برای مدت زیادی در تلاش است تا حق حاکمیت دیجیتال (Digital Sovereignty) داشته باشد. به این معنا که بتواند تمام اعمال کاربران خود را دقیق بررسی کند.
حال یک قدم دیگر برای نزدیک شدن به این هدف، ساخت یک موتور بازیسازی است. با اینکار شرکتهای بازیسازی روس به طور کامل مستقل شده و نیازی به دستگاههای غربی نخواهند داشت. روسیه دارای شبکه اجتماعی مخصوص خود به نام Vkontakte است. این برنامه مشابه فیسبوک (FaceBook) بوده و به همین دلیل طرفداران زیادی در روسیه پیدا کرد. نکته اینجاست که چندی پیش دولت روسیه تصمیم به خرید آن گرفت تا نظارت بیشتری روی شبکههای اجتماعی خود داشته باشد.
مشکل اصلی روسیه اینجاست که به طور کامل توسط دنیا تحریم شده است. به همین دلیل ساخت یک موتور بازیسازی از صفر اصلاً کار آسانی نیست. مشکل اینجاست که تنها محدودیت بودجه نیست. بلکه توانایی نفرات برای ساخت چنین چیزی نیز بسیار اهمیت دارند. مخصوصاً اینکه در حال حاضر هیچ شرکتی حاضر به همکاری با روسیه نبوده و از نظر سخت افزاری نیز در محدودیت قرا ردارد.
به دلیل این مشکلات است که ما به احتمال زیادی تا چندین سال آینده شاهد یک موتور بازیسازی روسی نخواهیم بود. مخصوصاً اینکه اگر هم ساخته شود صرفاً شرکتهای روس از آن استفاده خواهند کرد. مشکل اصلی اینجاست که وارد بازار رقابت شدن با مواردی مثل آنریل انجین که پیشرفت بسیار زیادی در این مدت داشته، به شدت دشوار است. این موتور تنها زمانی موفق عمل خواهد کرد که روسیه در اوج محدودیت خود باقی بماند.
منبع: PCgamer.com