راکاستار گیمز فرهنگی تازه به خود گرفته است؛ آیندهای متفاوت در انتظار جیتیای
در تابستان ۲۰۲۰، پس از اینکه یک افسر پلیس جورج فلوید را کشت، استودیو راکاستار گیمز بیسروصدا حالتی از بازی را که قصد داشت برای بازی جیتیای آنلاین (Grand Theft Auto Online) منتشر کند، کنار گذاشت.
این حالت که Cops ‘n’ Crooks که نام داشت، انگار برداشتی از بازی کودکانهای بود که بچهها به دو گروه خوب و بد تقسیم میشوند اما با توجه به شرایط آن زمان و لحن خشونتآمیز آن و اقدامهای خشونتآمیز پلیس آمریکا، راکاستار از تصمیم خود کنار گرفت. مدیران ارشد این شرکت که نگران چگونگی تفسیر این حالت در دوران تشدید شک و بیاعتمادی به پلیس آمریکا بودند، آن را کنار گذاشتند. به گفته افراد آشنا با توسعه این پروژه، آنها هنوز برنامهای برای بازگرداندن آن انجام ندادهاند.
این یکی از چندین اقدام حساس سیاسی بود که راکاستار در سالهای اخیر انجام داده است. این شرکت جوکهای ترنس هراسی را از آخرین نسخه کنسول Grand Theft Auto V حذف کرد و شکاف دستمزد جنسیتی خود را به میزان قابلتوجهی کاهش داد. همچنین با توجه به افرادی که از پروژههای استودیو آگاه هستند، بازی بعدی راکاستار یعنی بازی جیتیای ۶ (Grand Theft Auto VI) قرار است برای اولینبار میزبان یک شخصیت اصلی قابلبازی زن باشد.
این شخصیت که زنی لاتین است، یکی از دو شخصیت اصلی و قابلبازی اثر بعدی راکاستار خواهد بود. این دو شخصیت اصلی با الهام از بانی و کلاید، زوج سارق و قانونشکن آمریکایی، طراحی شدهاند. برخلاف بازیهای قبلی، توسعهدهندگان همچنین مراقب هستند که با گروههای به حاشیه راندهشده، شوخیهای بدی انجام ندهند.
این تصمیمها هنگامی برای راکاستار غیرقابلتصور به نظر میرسید چراکه پرفروشترین فرنچایز آنها تصویر طنزآمیزی از آمریکا است که شما را در نقش گانگسترهایی قرار میدهد که غیرنظامیان را میکشند و به قانونشکنی میپردازند و در آن زنان بیشتر بهعنوان اشیاء جنسی به تصویر کشیده میشوند.
سرقت بزرگ اتومبیل (Grand Theft Auto V) یک پارودی نیهیلیستی بود که به همه چیز توهین میکرد، از برنامههای رادیویی جناح راست تا سیاستمداران لیبرال. طبق گفتهی کارمندان، فرهنگ داخل شرکت هم چندان متفاوت نبود. راکاستار یکی از نمادهای معروف یکی از بزرگترین مشکلات استودیوها در این صنعت بود که مربوط به مدتزمان زیاد و بیش از حد کار کارمندان که با عنوان «کرانچ» شناخته میشود.
این استراتژی به لحاظ مالی موفقیتآمیز بود و سرقت بزرگ اتومبیل ۵ را به دومین بازی پرفروش تاریخ با ۱۶۵ میلیون نسخه فروش تبدیل کرد. این مسأله همچنین منجر به تحلیلرفتن و فرسایش کارمندان استودیو و جنجال عمومی در سال ۲۰۱۸ شد که باعث شد صدها نفر از کارکنان راکاستار دربارهی محیط کار دشوار حاکم در استودیو صحبت کنند.
با این حال، به نظر میرسد در این سالها راکاستار صلح در اصلاح و بهبود شرایط داشته است. طبق مصاحبه با بیش از ۲۰ نفری که در آنجا کار میکنند یا اخیراً آنجا را ترک کردهاند، راکاستار تلاش کرده است تا خود را بهعنوان یک محل کار پیشروتر و دلسوزتر از نو معرفی کند. یکی از کارمندان وضعیت را اینگونه توصیف کرد که راکاستار از «یک باشگاه پسرانه تبدیل به یک شرکت واقعی» شده است.
آیا راکاستار مهربانتر و ملایمتر همچنان میتواند آن سطح از بازیهایی را که استودیو به آن شناخته شده است، تولید کند؟ برخی از کارمندان مطمئن نیستند. به گفتهی بسیاری از کارکنان، روحیه کارمندان در سراسر شرکت بالاتر از همیشه است. اما توسعه Grand Theft Auto VI کندتر از آن چیزی است که طرفداران بیحوصله و حتی کارمندان قدیمی انتظار داشتند.
دلیل عمدهی این تأخیر در روند کار آن به همهگیری کرونا مربوط میشود اما این تأخیر همچنین به دلیل برخی از تغییراتی است که شرکت در تلاش برای بهبود شرایط کاری اعمال کرده است، مانند تغییر ساختار بخش طراحی و تعهد برای تحت کنترل نگهداشتن اضافهکاریها. برخی از کارمندان میگویند که هنوز در حال تلاش برای کشف نحوه ساخت بازی در این رویکرد جدید راکاستار هستند و حتی نمیدانند که یک بازی Grand Theft Auto در جامعهی امروزی چگونه به نظر میرسد. علاوه بر این، چندین کارمند راکاستار اشاره کردند که واقعاً از آمریکا امروزی هجو یا طنزی ساخت زیرا خودش طنز است.
با توجه به این رویکرد جدید در نحوهی کار استودیو و جدایی دن هاوسر، مدیر و کارگردان خلاق پشت بسیاری از بازیهای راکاستار، همه نشانهها حاکی از آن است که شرایط توسعهی جیتیای ۶ بسیار متفاوت از نسخه قبلی خود خواهد بود.
راکاستار گیمز در سال ۱۹۹۸ توسط تعداد اندکی از بازیسازان بریتانیایی بهعنوان زیرمجموعهای از شرکت تیکتو (Take-Two) تأسیس شد. با بازی Grand Theft Auto III در سال ۲۰۰۱ و دنبالههای آن، این شرکت انقلابی در بازیهای ویدئویی جهانباز ایجاد کرد و با داشتن دفاتری در کالیفرنیا، نیویورک، در سراسر بریتانیا و فراتر از آن، هزاران نفر را استخدام کرد. طبق اطلاعات رسمی موجود، محصولات مرتبط با جیتیای چیزی حدود ۳۱ درصد از کل درآمد ۳.۵ میلیارد دلاری تیکتو را در سال مالی ۲۰۲۲ به خود اختصاص دادهاند.
جیمی کینگ، یکی از بنیانگذارانی که پس از هشت سال استودیو را ترک کرد، بیان کرد که این استودیو بر اساس فرهنگ هفت روز کار در هفته ساخته شده است اما او گفت که این نوع فرهنگ ناپایدار است. بازیهایی مانند Red Dead Redemption و Max Payne 3 به چیزی نیاز داشتند که برخی از کارمندان از آن به عنوان «راهپیماییهای مرگ» یاد میکردند و شامل ۱۴ ساعت کار بهصورت روزانه برای چند ماه متوالی و حتی کار کردن در آخر هفتهها میشد که این بر زندگی، سلامت روان و گاهی اوقات ازدواج و زندگی زناشویی کارمندان تأثیر میگذاشت.
دگرگونیها و تحولهای مثبت راکاستار در زمینهی فرهنگ و شرایط کاری شامل تغییراتی در زمانبندی و برنامهریزیهای کاری، تبدیل کارمندان قراردادی به کارمندان تماموقت و برکناری چندین مدیر است که کارمندان رفتار آنها را توهینآمیز یا کار کردن با آنها را دشوار میدانستند. همچنین وقتی همهگیری کرونا شروع شد، کارمندان بستههای مراقبتی، ماسکهای پارچهای و پاداشهای شگفتانگیزی دریافت کردند. در جریان اعتراضات به مرگ جورج فلوید، مرد سیاهپوستی که توسط افسران پلیس به قتل رسید، این شرکت اعلام کرد که کمکهای مالی به خیریههای زندگی سیاهپوستان مهم است (Black Lives Matter) اهدا کرده و همچنین به کارکنان مزایایی همچون مشاورههای سلامت روان و مرخصیهای جدید داده شده است. یک خطمشی جدید به نام «زمان انعطافپذیری» به کارکنان اجازه میدهد تا بهازای هر ساعت اضافهکاری، بتوانند بلافاصله مرخصی بگیرند و در چهار سال گذشته، مدیریت این استودیو قول داده است که برای Grand Theft Auto VI که یکی از مورد انتظارترین بازیهای ویدئویی حال حاضر است، اضافهکاری بیش از حد لازم نخواهد بود.
پایبندی به وعدهها در گذشته باعث تغییراتی در بازی شده است. برنامههای اولیه برای این بازی که با نام رمز Project Americas شناخته میشود، این بود که گستردهتر از هر بازی جیتیای دیگری باشد. طراحیهای اولیه نقشهی بازی بر اساس قرار دادن بخشهای وسیعی از آمریکای شمالی و جنوبی طراحی شده بودند اما در نهایت استودیو تصمیم گرفت مقیاس اولیه را کمی پایینتر بیاورد و نسخهای خیالی از میامی و مناطق اطرافش را در بازی اصلی قرار دهد.
با این حال، برنامهی فعلی راکاستار این است که با بهروزرسانیهای بیشتر در طول زمان از این بازی پشتیبانی کند و مأموریتها و شهرهای جدیدی را به آن بیفزاید. مدیریت استودیو راکاستار امید دارد که این رویکرد باعث کرانچ کمتری در ماههای پایانی توسعهی بازی جیتیای ۶ شود. البته، با توجه به این کاهش مقیاس، همچنان نقشه و جهان بازی بسیار بزرگ است و مکانهای داخلی آن هم بیش از هر بازی از سری جیتیای است و حتی قرار است جهان آن در مرور زمان بزرگتر شود.
برای جلوگیری از اضافهکاری، راکاستار تهیهکنندگان بیشتری را برای پیگیری برنامهها جذب کرده است، حرکتی که به گفته توسعهدهندگان چیزهای مثبت بیشتر و زیادی را به استودیو اضافه کرده اما باعث ایجاد تنگناهایی هم شده است. برخی از کارمندان گفتند که منتظرند تا از طریق واسطهها با هم ارتباط برقرار کنند یا اینکه احساس میکردند افراد بسیاری مسئول هستند و همین موضوع گاهی آنها را در رابطه با اینکه چه کسی باید تصمیم نهایی را بگیرد و به آنها بگوید، دچار ابهام میکند.
تحلیلگران صنعت انتظار دارند که بازی بعدی جیتیای در سال مالی ۲۰۲۴ شرکت تیکتو که شامل بازهی زمانی آوریل ۲۰۲۳ تا مارس ۲۰۲۴ است، عرضه شود. با این حال، توسعهدهندگان دربارهی این موضع کمی تردید دارند. این بازی از سال ۲۰۱۴ به شکلی در دست توسعه قرار داشته است اما توسعهدهندگان بیان کردهاند که انتظار دارند بازی هنوز دو سال دیگر در حال توسعه باشد. در اوایل سال جاری، گروهی از طراحان دفتر راکاستار را در ادینبورگ ترک کردند و به همکاران خود گفتند که از عدم پیشرفت توسعهی بازی خسته شدهاند. با این حال، بسیاری دیگر میگویند که از کار در شرکتی که فشار کمی برای عرضه یک بازی جدید وجود دارد، راضی هستند.
بدیهی است که تحولات اخیر در شرایط بهتری کاری و بهبود فرهنگ استودیو و جلوگیری از کرانچ بسیار خوب بوده است اما باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا راکاستار توانسته تعادلی در میان این قضیه ایجاد کند و همچنان خروجی نهایی این پروژه به آن شکلی باشد که طرفداران مشتاق جیتیای انتظارش را دارند یا خیر.
منبع: Bloomberg
بیشتر بخوانید: از جیتیای تا مکسپین؛ رتبهبندی تمام بازیهای راکاستار گیمز