بازی جدید روبوکاپ به بهترین نحو توانایی‌های آنریل انجین ۵ را به نمایش می‌گذارد

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۸ دقیقه
بازی RoboCop: Rogue City

حدود سه سال نیم پیش بود که شرکت اپیک (Epic) از آخرین نسخه از موتور انیمیشن سازی خود یعنی آنریل انجین ۵ (Unreal Engine 5) رونمایی کرد. از آن زمان تا الان ما شاهد بازی‌های زیادی با این موتور نبودیم و تنها فورتنایت (Fortnite) و بازی ماتریکس (The Matrix) از آن استفاده کردند.

مشکل اینجاست که اکثر بازی‌های دیگری که از این موتور استفاده کردند کیفیت چندان بالایی نداشتند و انتظارات را برآورده نکردند. تنها نتیجه‌ای که می‌توان از این ماجرا گرفت این است که اپیک این موتور را برای استفاده شرکت‌های دیگر بهینه نکرده یا اینکه شرکت‌ها نمی‌توانند به بهترین نحو از این موتور قدرتمند انیمیشن سازی استفاده کنند.

این مشکل تا وقتی بازی روبوکاپک: روگ سیتی (RoboCop: Rogue City) عرضه شد ادامه داشت. این بازی در سبک اول شخص شوتر بوده و توسط شرکت Teyon ساخته شده است. نکته اصلی بازی روبوکاپ این است که به طور کامل از موتور آنریل انجین ۵ استفاده کرده و تمامی قابلیت‌های آن را به کار برده است. این در حالتی است که هدف اصلی این بازی اجرا با نرخ فریم ۶۰ روی کنسول و کامپیوتر بوده که به نوبه خود بسیار قابل توجه است. سؤالی که پیش می‌آید این است که چگونه این تکنولوژی‌های مختلف با هم کار می‌کنند؟ چگونه این کیفیت بالا روی کنسول‌ها و کامپیوتر مشاهده می‌شود؟ چگونه کنسولی مثل سری اس که توانایی چندان زیادی ندارد هم می‌تواند این بازی را با این کیفیت بالا اجرا کند؟

بازی روبوکاپ امتیاز خیلی بالایی کسب نکرد. با این حال نمی‌توان انکار کرد که این بازی از لحاظ بصری در سطح بسیار بالایی قرار دارد. به حدی که بازی روبوکاپ یکی از بهترین عناوینی است که در لحظه فریم‌های خود را ساخته و این موضوع هم به خاطر موتور انیمیشن سازی آنریل انجین ۵ است. حال در این متن قرار است به طور کامل و جزئی قابلیت‌های این موتور انیمیشن‌سازی را بررسی کنیم.

بازی روبوکاپ آنریل انجین 5

تکنولوژی‌های استفاده شده در بازی روبوکاپ

نورپردازی نرم افزاری قدرتمند

در بازی روبوکاپ از تکنولوژی Lumen Global illumination برای نورپردازی استفاده شده است. در نتیجه نورهای داخل بازی از قبل طراحی نشده و در لحظه توسط دستگاه ساخته می‌شوند. این تکنولوژی از این لحاظ با ری تریسینگ (Ray Tracing) تفاوت دارد که به طور کامل توسط نرم افزار و بازی اجرا شده و کاری به سخت افزار ندارد.

بازی از مسیرهای مختلف نور در نسخه بسیار ساده از دنیای بازی استفاده کرده تا در حالت پیشرفته آن را به کار ببرد. این طراحی باعث می‌شود تا بازی فشار چندانی به سخت افزار نیاورد و از طرفی یک نورپردازی بسیار خوب و کامل را در اختیار کاربران قرار بدهد. همینطور اینکه نورها و بازتاب‌هایی که در بازی استفاده شده است بسیار دقیق و خوب بوده که باعث شده ظاهر روبوکاپ بسیار زیبا باشد.

نتایج تکنولوژی موجود در بازی روبوکاپ واقعاً قوی هستند. نورپردازی در این بازی بسیار دقیق بوده و از نورپردازی‌های از پیش ساخته شده عملکرد بسیار بهتری دارد. نور به بهترین نحو در محیط‌های مختلف بازتاب شده و حتی سایه‌ها نیز بسیار خوب طراحی شده‌اند. در اصل اینکه نور در لحظه پردازش شود باعث می‌شود که این بازی از همیشه قوی‌تر در زمینه نورپردازی عمل کند و مثل یک فیلم به کاربر نشان داده بشود.

این طراحی زیبای نور در مکان‌هایی که شکل هندسی دارند بیشتر به چشم می‌آید. در اصل این مکان‌ها طراحی ساده و بهتری دارند و در نتیجه بازی بهتر می‌تواند بازتاب و موارد مختلف را در آن پردازش کند. از طرفی این طراحی به حدی مناسب و خوب است که کاربر حس بیش از حد درخشان بودن موارد مختلف را نخواهد داشت که یک نکته بسیار مثبت به حساب می‌آید.

بازی روبوکاپ آنریل انجین 5

این بحث نورپردازی نرم افزاری چندان هم بدون ایراد نیست. به این شکل که مشخص است نورپردازی بازی با رزولوشن بسیار پایین‌تری بازی را همراهی می‌کند و در نتیجه نورپردازی با یک دنیا بسیار ساده‌تر از بازی واقعی برخورد می‌کند. به همین دلیل امکان دارد شما در شرایط خاصی کاهش کیفیت را مشاهده کنید یا اینکه برخی از سطوح نامنظم نورپردازی خوبی نداشته باشند.

بحث نورپردازی نرم افزاری امکان دارد که در برخی از مناطق ظاهر نامناسبی را در بازی ایجاد کند. مخصوصاً اینکه اگر یک منبع نور کوچک باشد، کاربر به طور کامل متوجه خواهد شد که پردازش نور این منبع به هیچ عنوان سخت افزاری نبوده و به طور کامل توسط نرم افزار انجام می‌شود. البته این موضوع را شما تا زمانی که بسیار دقت کنید متوجه نخواهید شد.

در کنار موارد بالا امکان دارد که کاربر متوجه کمی ایراد در زمینه نورپردازی اشکال هندسی کامل هم شود. در اصل در برخی از این موارد امکان دارد که نورپردازی به طور کامل انجام نشود و وضعیت سطوح به خوبی نمایان نشود. نکته اصلی اینجاست که برای یافتن این ایرادات شما مو را از ماست در این بازی بیرون بکشید که بسیاری از افراد این کار را انجام نمی‌دهند.

شرکت Teyon تمام تلاش خود را کرده تا مشکلات نورپردازی بازی‌های قبلی که از موتور آنریل انجین ۵ استفاده می‌کنند را نداشته باشد. برای مثال فضای داخلی در بازی روبوکاپ به بهترین نحو نور دریافت کرده و نویز آن به کمترین حالت خود رسیده است. این برخلاف چیزی مثل فورتنایت است که به شدت به نور خورشید وابسته بوده و در صورت نبود آن عملکرد چندان خوبی در تاریکی ندارد. شرکت سازنده بازی روبوکاپ به بهترین نحو از تکنولوژی موجود در موتور آنریل انجین ۵ استفاده کرده و دنیای خود را بسیار زیبا به کاربران نشان داده است.

بازتاب نرم افزاری هم در این بازی وجود دارد

بازتاب نرم‌افزاری هم در بازی روبوکاپ جدید وجود دارد. مانند نورپردازی این بخش هم به طور کامل به صورت نرم افزاری بوده که نتایج جالبی را به کاربر ارائه می‌دهد. بازتاب روی سطوح شفاف یا نیمه شفاف تا حد خوبی واقعی بوده و عملکرد نسبتاً خوبی سیستم در این زمینه دارد. نکته اینجاست که بازی از اطلاعات سطوح و فضا استفاده کرده تا بازتاب را اصلاح کند. در نتیجه پاسخ بازتاب به تغییرات در سطوح مختلف نیز بسیار خوب بوده و سیستم نرم افزاری به بهترین نحو در این بخش عمل می‌کند.

با این حال اگر شما دوباره دقت زیادی به خرج دهید متوجه خواهید شد که بازتاب‌ها در این بازی بدون ایراد نیستند. در زمینه هندسی بازتاب‌ها در بازی روبوکاپ بسیار معمولی عمل می‌کنند و جزئیات نیز چندان دقیق نیستند. این موضوع در مورد سطوح نیمه شفاف هم وجود دارد که کیفیت آن چندان بالا نیست و کمی نویز در این بازتاب‌ها وجود دارد.

بازی روبوکاپ آنریل انجین 5

نکته دیگر اینجاست که بازتاب‌های داخل این بازی انیمیشن ندارند. همینطور اینکه در سطوح بسیار بزرگ این موارد غیرفعال شده تا بازی بیش از حد سنگین نشود و سیستم‌های مختلف توانایی اجرای آن را داشته باشند. حذف بازتاب در سطوح بزرگ باعث شده تا برخی صحنه‌ها چندان واقعی به نظر نرسند و نسبت به مکان‌های دیگر کیفیت پایینتری داشته باشند.

بازتابی و نورپردازی موجود در بازی روبوکاپ به اندازه یک بازی که از ری تریسینگ سخت افزاری استفاده می‌کند دقیق نیست ولی همچنان نسبت به بازی‌های قبلی عملکرد بسیار بهتری دارد. نورپردازی‌های موجود در این بازی دقت خوبی داشته و از طرفی به دلیل اینکه نرم افزاری است فشار چندانی به سخت افزار دستگاه نمی‌آورد.

سیستم نقشه‌های سایه‌ی مجازی

یکی از نکات مثبت و بسیار جالب در بازی روبوکاپ ساخت نقشه‌های سایه‌ی مجازی (Virtual Shadow Maps) است. این سیستم باعث شده تا گرافیک بازی به صورت چشمگیری بهتر شده باشد و نسبت به عناوین دیگر عملکرد بسیار بهتری در زمینه سایه‌ها داشته باشد. به این شکل که سایه‌ها در بازی روبوکاپ به شکل نقشه‌های مجازی ترسیم شده و رزولوشن بسیار بالایی نسبت به سیستم‌های قدیمی سایه در سایر بازی‌ها دارد.

این سیستم جدید باعث شده تا سایه‌ها در بازی روبوکاپ بسیار دقیق و با کیفیت باشند و تفاوت چندانی با ری ترسینگ سخت افزاری در این زمینه نداشته باشند. شرکت سازنده در بازی خود از سیستم نقشه‌ی سایه ری تریسینگ نیز استفاده کرده تا از ترکیب این دو یک نتیجه بسیار دقیق و سایه‌های بسیار زیبایی را طراحی بکند. دقیقاً مانند چیزی که در واقعیت وجود دارد زمانی که شما از یک مانع در بازی دور می‌شوید، سایه آن نیز کم کم کمرنگ شده و از بین می‌رود.

این مورد هم بدون مشکل نیست. به این شکل که در برخی از مواقع امکان دارد که آنریل انجین ۵ بیش از حد تلاش کند دقیق باشد و جزئیات را بیشتر از چیزی که هستند نشان دهد. برای مثال سایه‌ها بیش از حد تیز بوده یا اینکه برخی اوقات چندان دقیق نیستند. نکته اینجاست که نتیجه کلی سطح بسیار بالایی داشته و به شدت با کیفیت است که این باعث می‌شود گرافیک بازی در سطح جدیدی قرار بگیرد.

بازی روبوکاپ آنریل انجین 5

در کنار نقشه‌های مجازی سایه، یک سیستم جدید به نام Nanite هم وجود دارد. این سیستم برای هندسی‌سازی مناطق مختلف در بازی ساخته شده و هماهنگی بسیار خوبی با تکنولوژی‌های دیگر موتور آنریل انجین ۵ دارد. با این سیستم جزئیات داخل بازی به طور دائم پردازش شده و همیشه وجود خواهند داشت در نتیجه سطح دقت در این بازی به شدت بالا رفته و کاربران با عدم حضور جزئیات در بازی روبرو نخواهند شد. همینطور اینکه موارد مختلف از فواصل دور نیز با دقت بیشتری نمایش داده خواهند شد.

در کل کیفیت مدل در بازی روبوکاپ به شدت بالا است. حتی در فواصل نزدیک هم جزئیات هر چیزی به طور کامل مشخص بوده و کیفیت بسیار بالایی دارد. از طرفی محیط خارجی نیز به بهترین نحو از سیستم Nanite استفاده می‌کند. این سیستم جدید زمانی می‌درخشد که شما در محیط سنگی و بسیار با جزئیات قرار بگیرید تا از نهایت قدرت خود استفاده کند. اینجاست که شما نتایجی را مشاهده خواهید کرد که در هیچ بازی دیگری وجود نداشته و در دنیای این بازی به خوبی توانایی خود را نشان می‌دهد.

این تکنیک‌های جدید موتور آنریل انجین ۵ مشکلاتی که تا الان در زمینه پردازش نور در حالت نرم افزاری بود را تا حد زیادی برطرف می‌کنند. در نتیجه باعث شده که بازی روبوکاپ به شدت زیبا و دقیق اجرا بشود. شرکت Teyon عملکرد بسیار خوبی اینجا داشته است. به این شکل که این شرکت از موتور آنریل انجین ۵ در بازی خود استفاده کرده و تلاش کرده تا تمام تکنولوژی و نکات مهم آن را در بازی خود اجرا کند. در نتیجه به بهترین نحو از این موتور در بازی خود استفاده کرده است. شاید این موضوع چندان خاص به نظر نرسد که از توانایی‌های یک موتور شرکتی استفاده کند ولی بحث اینجاست که این تکنولوژی‌ها بسیار پیچیده هستند و استفاده از آن‌ها کار آسانی نیست.

آنریل انجین باعث شده انیمیشن‌ها هم بهتر از قبل باشد

تکنولوژی‌های آنریل انجین ۵ فقط به بحث ظاهری ختم نمی‌شود بلکه انیمیشن‌های بازی هم نسبت به قبل بهبود بسیار زیادی داشته است. برای مثال شما شکستن یا تخریب موارد مختلف به طبیعی‌ترین حالت ممکن طراحی شده‌اند. حتی کشته شدن دشمنان نیز بسیار ریز و دقیق ساخته شده که باعث شده مبارزات در این بازی بسیار لذت‌بخش باشند. نکته اینجاست که در یک بازی مثل روبوکاپ مبارزه و تخریب یکی از عناصر کلیدی است، در نتیجه منطقی است که شرکت سازنده تمرکز زیادی روی آن گذاشته باشد و آنریل انجین ۵ نیز به بهترین نحو از پس اجرای انیمیشن‌های این موارد بر می‌آید.

بازی روبوکاپ شباهت زیادی به فیلم‌های عرضه شده از این مجموعه دارد. به این شکل که فاکتورهای مشابه زیادی از فیلم داخل این بازی وجود داشته و حتی صدای کرکترهای مختلف نیز شبیه به فیلم‌های اصلی است. طراحی خود کرکتر اصلی و صورت‌ها هم بسیار خوب است ولی مشکل اینجاست که این بازی در زمینه انیمیشن صورت‌ها عملکرد خوبی ندارد. اگر از این مورد بگذریم محیط بازی نیز بسیار خوب ساخته شده و شبیه به دوران دهه ۸۰ میلادی ساخته شده است.

شرکت Teyon تجربه زیادی در ساخت دنیا‌های جذاب ندارد. در نتیجه این شرکت تمام تلاش خود را کرده تا از دنیای فیلم‌های روبوکاپ در بازی خود استفاده کند تا آن را جذاب جلوه بدهد. این موضوع برای طرفداران بسیار لذت‌بخش است و از طرفی به غنی بودن دنیای بازی نیز کمک بسیاری کرده است. در کنار این دنیای زیبا، شرکت سازنده از یک گیم‌پلی بهینه استفاده کرده تا از این دنیا در بازی خود نهایت استفاده را بکند که یک نکته بسیار مثبت به حساب می‌آید.

بازی روبوکاپ آنریل انجین 5

تجربه بازی روبوکاپ در کنسول‌های بازی

زیبایی‌های بازی روبوکاپ به شدت به کنسولی که در آن بازی را تجربه می‌کنید بستگی دارد. حال اگر بخواهیم به ترتیب بگوییم، کنسول ایکس‌باکس سری اس عملکرد بهتری نسبت به پلی‌استیشن ۵ و ایکس‌باکس سری اس دارد. در نتیجه بررسی ظاهر این بازی روی کنسول‌ها را از این دستگاه آغاز می‌کنیم.

ایکس‌باکس سری ایکس دارای دو حالت عملکرد (Performance) و کیفیت (Quality) است. این دو حالت هم به ترتیب به شما نرخ فریم ۶۰ و ۳۰ را با کیفیت‌های تصویر متفاوت ارائه می‌دهند. در کل میان این دو حالت از لحاظ بصری تفاوت چندانی وجود ندارد ولی نورپردازی در حالت کیفیت بهتر است. همینطور اینکه به طور کلی در این حالت نویز کمتری در دنیای بازی وجود دارد. نکته جالب اینجاست که با وجود اینکه در میان این دو حالت تفاوت عملکردی وجود دارد ولی هر دو از نورپردازی نرم افزاری استفاده کرده و هیچ کدام از ری تریسینگ سخت افزاری استفاده نمی‌کنند.

بحث بازتاب‌های نوری هم در هر دو حالت بازی یکسان است. امکان دارد که در برخی از قسمت‌های نیمه بازتاب کننده شما تفاوت‌هایی میان حالت کیفیت و عملکرد ببینید و مشخصاً در این قسمت‌ها حالت کیفیت بهتر عمل می‌کند. همینطور اینکه بخش‌های عبور دهنده نور نیز طراحی بهتری در حالت کیفیت دارند. به طور کلی تفاوت‌ها در این دو حالت بسیار کم هستند و شرکت سازنده تمام تلاش خود را کرده تا در زمینه نرخ فریم تمرکز بیشتری داشته باشد.

نکته جالب‌تر بحث رزولوشن است. در هر دو حالت، کنسول ایکس‌باکس سری ایکس بازی را در رزولوشن ۱۰۸۰p رندر کرده و در رزولوشن ۱۴۴۰p به کاربر ارائه می‌دهد. این ارتقاء در رزولوشن باعث شده تا بازی در تلویزیون‌های ۴K هم کیفیت بسیار خوبی داشته باشد. همینطور اینکه از حالت رزولوشن پویا (Dynamic Resolution) هم در این بازی استفاده شده است. با توجه به تفاوت بسیار کمی که میان هر دو حالت بازی وجود دارد، استفاده از حالت عملکرد به صرفه‌تر به نظر می‌رسد.

بازی روبوکاپ آنریل انجین 5

کنسول پلی‌استیشن ۵ از لحاظ عملکرد و ظاهر نیز به طور کامل مشابه سری ایکس عمل می‌کند. در این کنسول نیز دو حالت عملکرد و کیفیت وجود دارد و تقریباً از هر لحاظ مشابه به مواردی است که در بررسی کنسول سری ایکس گفتیم.

از لحاظ نرخ فریم، کنسول سری ایکس در حالت عملکرد، با نرخ فریم ۶۰ اجرا می‌شود. البته این عدد برای اکثر مواقع است و در برخی شرایط خاص نرخ فریم بازی به ۴۰ هم می‌رسد. نکته اینجاست که اگر شما وارد حالت کیفیت شوید، این نرخ فریم کمتر هم خواهد شد و امکان دارد در برخی مواقع تجربه بازی کمی دشوار شود.

به این شکل که در حالت کیفیت، نرخ فریم بازی اکثراً ۳۰ بوده که برای یک بازی جدید عدد چندان جالبی نیست. همینطور اینکه امکان دارد در برخی شرایط شما شاهد افت فریم باشید که با توجه به اینکه نرخ فریم پایه ۳۰ است، این افت به طور کامل مشهود بوده و در تجربه بازی اثر بدی خواهد گذاشت.

نکته جالب حضور توقف‌های ناگهانی در بازی روبوکاپ است. به این شکل که امکان دارد در شرایط خاص بازی به طور کامل متوقف شود یا عملکرد بازی افت بسیار زیادی پیدا کند که باعث می‌شود کاربر با شوک عجیبی روبرو شود. یکی از موارد جالب دیگر هم نبودن موشن بلر (Motion Blur) در هر دو حالت گرافیکی است. در اصل شما می‌توانید در بخش تنظیمات این حالت را روشن کنید ولی به صورت پیشفرض نمی‌توان از آن استفاده کرد.

از لحاظ عملکردی هم کنسول پلی‌استیشن ۵ مشابه سری ایکس ظاهر می‌شود. تنها تفاوت اینجاست که کنسول پلی‌استیشن ۵ عملکرد با ثبات‌تری در هر دو حالت گرافیکی داشته ولی همچنان افت نرخ فریم در این کنسول هم وجود دارد. نکته اصلی اینجاست که کنسول پلی‌استیشن ۵ در نرخ فریم بالاتری بازی روبوکاپ را رندر می‌کند، در نتیجه منطقی است که کمی افت عملکرد بیشتری داشته باشد که البته اینگونه نیست.

کنسول سری اس عملکرد خوبی نسبت به ضعف‌های خود دارد!

با توجه به وضعیتی که کنسول سری اس دارد و اینکه به اندازه دو کنسول دیگر قدرت ندارد، عملکرد نسبتاً خوبی در زمینه اجرای روبوکاپ ارائه می‌دهد. شرکت سازنده تلاش کرده تا با حذف مقداری از نورپردازی‌ها و بازتاب‌ها، بازی را با نرخ فریم خوب روی این کنسول اجرا کند. برای مثال سیستم بازتاب نور به طور کامل در قسمت‌های براق و نیمه براق حذف شده و به جای آن از سیستم Screen Space استفاده شده است. در نتیجه بازتاب در مناطق مختلف ب دقت دو کنسول دیگر نیست ولی همچنان قابل استفاده است.

نکته اصلی اینجاست که تکنیک استفاده در این نسخه از روبوکاپ به صورت پیشفرض نورها و بازتاب‌ها را روی سطوح قرار می‌دهد. در نتیجه کیفیت آن به شدت پایین‌تر چیزی است که در کنسول سری ایکس وجود داشت. همینطور اینکه این بازتاب‌ها اصلاً ثبات خوبی ندارند و در نتیجه نمی‌توان گفت که از لحاظ بصری باعث زیبایی بازی می‌شوند.

بازی روبوکاپ آنریل انجین 5

بازی در مناطق باز با افت فریم زیادی روبرو می‌شود که در دنیای گیمینگ بسیار معمول است. به دلیل اینکه تغییر فضا و ورود به یک فضای گسترده محتوای بسیار زیادی را به پردازنده منتقل کرده که امکان دارد در پردازش آن مشکلاتی پیش بیاید و کمی آهسته‌تر این بخش اجرا بشود.

نورپردازی کلی بازی نیز افت محسوسی داشته است. به این شکل که به طور مشخص نویز بیشتری در دنیای بازی وجود داشته و سایه‌ها نیز به خوبی کنسول‌های بزرگ‌تر پردازش نمی‌شوند. نکته اصلی اینجاست که شرکت سازنده تمامی تکنولوژی‌های خاص و البته سنگین را در این کنسول حذف کرده تا بازی روبوکاپ بتواند با نرخ فریم خوبی روی سری اس اجرا شود. برای مثال نقشه‌های سایه‌ها نیز در این نسخه از بازی افت داشته و به اندازه دو کنسول نسل نهمی دیگر عملکرد خوبی ندارد و دقت بالایی ندارد.

نکته مثبت اینجاست که بازی در هیچ زمینه‌ی دیگری افت نداشته است. به این معنا که همچنان رزولوشن رندر بازی ۱۰۸۰p بوده و این در حالی است که نسخه ارائه شده به کاربر ۱۴۴۰p است. این دقیقاً مشابه چیزی است که ما در سری ایکس شاهد آن بودیم. نرخ فریم نیز تفاوت چندانی با حالت کیفیت کنسول سری ایکس ندارد و همچنان یک نرخ فریم نسبتاً ثابت ۳۰ را به کاربر ارائه می‌دهد. با این حال امکان دارد که این نرخ فریم افت داشته و به ۲۰ هم برسد ولی در کل تجربه خوب و با ثباتی به کاربر ارائه می‌شود.

سرعت اجرای بازی به طرز عجیبی بالا است

از زمانی که کنسول‌های نسل نهمی معرفی شدند، بحث سرعت بسیار زیاد در اجرای بازی‌ها در آن‌ها مطرح بود. این موضوع به طور کامل در بازی روبوکاپ وجود داشته و به طرز عجیبی سریع اجرا می‌شود. به این شکل که این بازی در کمتر از ۵ ثانیه در پلتفرم‌های مختلف اجرا شده و این باعث می‌شود که قدرت کنسول‌های نسل جدید در این بازی به طور کامل مشخص باشد.

سرعت بالای اجرای بازی فقط وابسته به حافظه جامد نیست. در اصل شرکت سازنده بازی باید تلاش کند تا عنوان خود را به حدی بهینه طراحی کند که سیستم در اجرای بازی به مشکل بر نخورده و بتواند به راحتی و سریع آن را اجرا کند. نکته اصلی اینجاست که به طور کلی حافظه جامد (SSD) سرعت بالایی دارد ولی روبوکاپ با تکنولوژی خاصی که استفاده کرده، از این سرعت به بهترین نحو بهره می‌برد.

بازی روبوکاپ آنریل انجین 5

حرف آخر

اگر مشکلات کلی بازی را کنار بگذارید، بازی روبوکاپ یک عنوان شوتر با خوب است. این بازی محتوای خاصی برای ارائه ندارد و بودجه چندانی هم در ساخت آن دخیل نبوده است. مبارزات در این بازی چندان روان نیستند و برخی اوقات بسیار آرام هستند ولی سازگاری خوبی با توانایی‌های روبوکاپ داشته و شلیک به دشمنان نیز طراحی بسیار خوبی دارد. تعداد مأموریت‌های اصلی بازی هم خوب است و چندین ساعت کاربر را درگیر خود خواهد کرد.

چیزی که باعث روبوکاپ را بسیار خاص می‌کند، تکنولوژی استفاده شده در آن است. به این شکل که این بازی به بهترین نحو از آنریل انجین ۵ و تکنولوژی‌های خاص استفاده کرده که باعث شده یک تجربه بصری بسیار زیبا باشد. اکثر بازی‌هایی که تا الان از آنریل انجین ۵ استفاده می‌کردند، به طور کامل از آن بهره نبرده و تنها قسمتی از تکنولوژی موجود در این موتور را به کار می‌بردند. این در صورتی است که روبوکاپ به طور کامل از آن استفاده می‌کند. از نورپردازی در شرایط مختلف گرفته تا بازتاب‌های مختلف همگی در این بازی حضور دارند و به بهترین نحو اجرا می‌شوند.

چیزی که روبوکاپ را خاص می‌کند، بحث آینده بازی‌ها است. این بازی به نسبت یک عنوان کوچک بود و توسط یک تیم نسبتاً کوچک ساخته شد. با این حال این تیم کوچک توانستند به طور کامل از توانایی‌های این موتور استفاده کرده و این فرصت را فراهم کنند که بازی‌های دیگر هم در آینده بتوانند از این موتور به طور کامل استفاده کنند.

در بازی روبوکاپ مشکلات خاصی وجود دارد که در صورت استفاده از موتور آنریل انجین در بازی‌های دیگر باید به آن‌ها توجه شود. اول اینکه این بازی از لحاظ عملکردی مشکلات بسیار زیادی دارد و این عدم ثبات در تجربه بازی بسیار مؤثر است. در نتیجه اگر عنوانی در آینده ساخته می‌شود نباید این مشکل را داشته باشد. نرخ فریم در حالت عملکرد در هر دو کنسول نسل نهمی اصلاً جالب نبوده و تفاوت خاصی میان دو حالت کیفیت و عملکرد وجود ندارد. در نتیجه شرکت‌ها باید بیشتر به این موضوع توجه کنند و تلاش کنند که میان دو حالت تفاوت بیشتری ایجاد کرده و از طرفی نرخ فریم هر دو را بیشتر بکنند.

در کل بازی روبوکاپ یک بازی بسیار خوب از لحاظ گرافیکی بوده که به بهترین نحو از توانایی‌های موتور آنریل انجین ۵ استفاده کرده و از لحاظ تکنولوژی بسیار پیشرفت است. اگر شما به دنبال یک تجربه بصری بسیار خاص هستید، این بازی قطعاً ارزش وقت شما را دارد.

منبع: Eurogamer

صفحه‌ی اصلی بازی دیجی‌کالا مگ | اخبار بازی، تریلرهای بازی، گیم‌پلی، بررسی بازی، راهنمای خرید کنسول بازی


کنسول بازی سونی مدل PlayStation 5 ظرفیت 825 گیگابایت ریجن 1200 آسیا

کنسول بازی مایکروسافت مدل XBOX SERIES S ظرفیت 512 گیگابایت


برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما
X