فضای مرده؛ نقدها و نمرات The Callisto Protocol منتشر شد
بازی به شدت مورد انتظار The Callisto Protocol به عنوان جدیدترین اثر گلن اسکوفیلد (Glen Schofield)، از سازندگان Dead Space و اولین بازی استودیوی Striking Distance، بالاخره عرضه شد. به همین ترتیب، نقدهای بازی به تازگی منتشر شدهاند که تصویری را از کیفیت این بازی ترسناک ارائه میدهند.
بازی ماجرای فردی به نام جیکوب لی را در یکی از قمرهای مشتری با نام کالیستو و در سال ۲۳۲۰ روایت میکند. این بازی بازیکنان را به چالش میکشد تا از زندان فوق امنیتی بلک آیرون فرار کرده و اسرار وحشتناک آن را کشف کنند. البته در این بین باید با زندانیان آلوده به بیماری آن نیز مواجه شوید. به طور کلی بازی ترکیبی از ترس، بقا، اکشن، حل پازل و داستانسرایی عمیق است. توسعهی بازی با تشکیل استودیوی Striking Distance در ژوئن ۲۰۱۹ آغاز شد و در ابتدا به عنوان یک بازی در دنیای PUBG: Battlegrounds در دست ساخت بود، اما بعدها تبدیل به یک بازی مستقل شد. حال طی این مقاله نگاهی به نظرات منتقدان در مورد این بازی خواهیم داشت.
گیماسپات (GameSpot) / 5 از ۱۰
جردن رمی، یکی از منتقدین وبسایت گیماسپات، از ۱۰ نمره به بازی نمرهی ۵ داد و بیان کرد:
ممکن است که برخی لحظات ترسناک تجربهی کلی این بازی اکشن و بقا را بهبود ببخشید، اما The Callisto Protocol در عوض بیش از حد به سمت هیجان بالا متمایل میشود، تنش را کاهش داده و هستهی روایی بازی را تحریف میکند. به طور کلی، عناصر مختلف پروتکل کالیستو اغلب با یکدیگر در تضاد هستند. طراحی دشمنان و مکانیکهای مبارزهی متمرکز بر نبرد تن به تن، نبردهای بسیار تنشزا و سرگرمکنندهای را به وجود میآورد. البته این زمانی صادق است که شما فقط با چند نفر میجنگید. با این حال بازی به طور منظم شما را در مقابل دشمنان زیاد یا به جای آن باسهای سخت و ناامیدکننده قرار میدهد.
گیم ریاکتور (Gamereactor) / 9 از ۱۰
مگنوس اندرسون (Magnus Andersen) از وبسایت Gamereactor با این حال نظر متفاوتی نسبت به منتقد گیماسپات دارد و بازی را یک موفقیت بزرگ برای استودیوی سازنده خوانده است:
پروتکل کالیستو یک موفقیت بزرگ است. نه بخاطر اینکه از گنجاندن برخی از مکانیکها و سیستمهایی تکراری که امروزه در بسیاری از بازیهای مشابه دیده میشود، خودداری میکند، بلکه بخاطر اینکه یک اثر هیجانانگیز سرگرمکننده است که به لطف درک تعادل بین جاهطلبی و عمل به اهداف خود میرسد. نگاه کردن به بازی زیباست و عناصر آن به زیبایی در کنار هم قرار میگیرند و مهمتر از همه غرق در اتمسفر و لحظات تنشزا است. Striking Distance و کرفتون بسیار خوب عمل کردهاند.
اسکیلآپ (SkillUp) / پیشنهاد نمیشود!
رالف از رسانهی SkillUp میگوید:
بازی در داستان، شخصیتها یا عنصر ترس اصلا خوب عمل نمیکند. مبارزات بسیار خطی و نه چندان جذاب بازی و عملکرد تاسفبار بازی روی رایانههای شخصی فقط سعی در ناامید کردن شما دارند. گفتن این موضوع قلب من را میشکند، اما متأسفانه به راحتی میتوانید از پروتکل کالیستو بگذرید.
دکسرتو (Dexerto) / 5 از ۵
اندرو هایتون (Andrew Highton) از رسانهی Dexerto بازی را شروعی برای یک سری موفق دانسته است:
ترس و استرس دائمی برانگیخته شده توسط جلوههای بصری و صوتی فوقالعاده تنها با یک داستان عالی تاثیر نهایی خود را میگذارد. پروتکل کالیستو شروع یک سری جدید هیجانانگیز خواهد بود و نشانهی دیگری از این واقعیت است که سبک ترس وبقا همچنان زنده است.
آیجیان (IGN) / 7 از ۱۰
تریستان اوگیلوی (Tristan Ogilvie) از رسانهی آیجیان میگوید:
پروتکل کالیستو یک جانشین معنوی رضایتبخش برای مجموعهی Dead Space است. با این حال بیشتر از اینکه یک جهش جدید در سبک ترس باشد، بیشتر مشابهی یک تقلید مدرن اما قابل توجه است.
ویجیسی (VGC) / ۳ از ۵
کریستوفر درینگ از وبسایت VGC نیز با وجود تحسین بخشهایی از بازی، از داستان نه چندان جذاب آن انتقاد کرده است:
پروتکل کالیستو خشونت، تنش و وحشتی را ارائه میدهد که مطابق با سری Dead Space است، اما نبردهای استراتژیک آن از عمق کمتری نسبت به سری ذکر شده برخوردار هستند. هرچند یک داستان کلیشهای و فقدان ایدههای جدید به این معنی است که بازی در گذشته گیر کرده است.
بازی The Callisto Protocol برای کنسولهای نسل هشتم و نهمی ایکسباکس، پلیاستیشن و رایانههای شخصی در دسترس است. در نهایت گفتنی است که بازی موفق شده تا از مجموع ۴۷ نقد منتشر شده، نمرهی متای ۷۶ را در وبسایت متاکریتیک بدست آورد.
منبع: GameSpot