ویچر ۱ چگونه اساس یکی از بهترین مجموعههای نقشآفرینی را خلق کرد؟
همه ما با مجموعه ویچر (Witcher) آشنایی داریم. ویچر را به راحتی میتوان یکی از بهترین مجموعههای تاریخ بازیهای ویدئویی دانست. به همین دلیل این طرفداران زیادی دارد. عناوین ویچر نزدیک به ۱۵ سال است که در دنیای گیمینگ حضور دارند. پس سابقه این عناوین کم نیست. از طرفی در این مدت بازیهای ویچر پیشرفت بسیار زیادی کرده و حتی تغییر سبک پیدا کردند. شرکت سازنده این عناوین سیدی پراجکت رد (CD Projekt Red) بوده که به بهترین نحو داستانهای ویچر را در قالب بازی به کاربران ارائه داده است.
صرف نظر از عملکرد چند سال اخیر سیدی پراجکت رد با سایبرپانک ۲۰۷۷ (Cyberpunk 2077)، این شرکت با سری ویچر معروف شد. شاید بتوان برعکس این ماجرا را هم گفت. مجموعه ویچر با سیدی پراجکت رد معروف شد. در اصل قبل از اینکه بازیهای ویچر وجود داشته باشند، کتابهای آن به زبان لهستانی وجود داشتند. سیدی پراجکت رد توانست این کتابها را نیز معروف کرده و در حال حاضر یکی از بهترین مجموعه کتابهای موجود هم همین ویچر است.
بازی ویچر چیزی فراتر است یک عنوان ساده است. در اصل این بازی داستان بسیار جذابی داشته و به نوعی ادبیات خاص لهستانی را به جهانیان نشان میدهد. به همین دلیل است که به شدت هم برای لهستان و هم برای دنیای گیمینگ این بازی ارزشمند است. بهترین عنوان ویچر را میتوان بازی ویچر ۳: شکار وحشی (The Witcher 3: Wild Hunt) دانست. این بازی هرچیزی که از یک عنوان ویچر انتظار میرفت را داشته و حتی یک پله آن را ارتقاء داد. در سال ۲۰۱۵ نیز ویچر ۳ بهترین بازی سال شد. نکته جالب اینجاست که حتی بسته الحاقی آن به نام خون و شراب (Blood and Wine) نیز توانست موفقیت بسیار خوبی کسب کند.
سیدی پراجکت رد برای رسیدن به ویچر ۳ راه طولانیای را طی کرد. آغاز این راه نیز با ویچر ۱ بود. همینطور اینکه سیدی پراجکت رد اعلام کرد که قصد دارد این بازی را بازسازی کند. حال در این متن قرار است به آن نگاهی داشته باشیم.
ویچر ۱ آغازگر مسیر یکی از بهترین عناوین جهانباز تاریخ
اکثر گیمرها عناوین ویچر را با بازی ویچر ۳ میشناسند. یک عنوان در سبک نقش آفرینی و جهان باز که دارای گرافیک خیرهکنندهای در زمان خود بود. با این حال در ابتدای کار ویچر یک بازی چهان باز نبود. سبک نقش آفرینی شاخصه این عناوین است و جزء اصلی از بازیهای ویچر است. با این حال بازی اول این مجموعه جهان باز نبود. بلکه به طور کلی با این موضوع تفاوت داشت و یک عنوان بسیار خاص بود.
در بازی ویچر ۱ شما برای اولین بار با گرگ سفید (White Wolf) آشنا میشوید. گرگ سفید یا همان گرالت از ریویا (Geralt of Rivia) یکی از کرکترهای بسیار خاص در دنیای بازیهای ویدئویی است. بله قهرمان بازی این فرد است اما رفتارهای او چندان قهرمانانه نیست! در اصل گرالت چندان با ادب نبوده و از این نظر با قهرمانان دیگر تفاوت زیادی دارد. با این حال سیدی پراجکت رد تلاش بسیار زیادی کرد تا در ویچر ۱ ما با گرالت بیشتر آشنا شویم.
بازی ویچر ۱ تلاش زیادی میکند تا پایههای این مجموعه را بسازد. از این رو است که داستانهای کوتاه و مختلف را کنار هم گذاشته تا کرکترها و دنیای ویچر را قابل درک کند. همه کرکترهای بازی دارای داستان مخصوص خود بوده و برخی نیز با گرالت ارتباط زیادی دارند. نکته مهم اینجاست که ویچر ۱ هرگز شما را با دیالوگهای طولانی خسته نمیکند. به همین دلیل شما ترغیب میشوید تا با افراد بیشتری در بازی معاشرت و صحبت کنید.
سیدی پراجکت رد برای اینکه توجیه کند شما چرا در لول ۱ هستید، برای گرالت یک سیستم فراموشی طراحی کرده است. به دلیل اینکه به طور کلی گرالت یک قاتل هیولای حرفهای بوده و قطعاً این مبتدی بودن برای شهرت او مناسب نیست. حتی برخلاف منطق است. به دلیل اینکه در کتابها هم گفته شده که او یک ویچر بسیار خاص بوده و تواناییهای بسیار زیادی دارد. از این رو سیدی پراجکت رد تا حد خوبی هوشمندانه عمل کرده و یک داستان خوب برای سطح پایین بودن گرالت در ابتدای بازی مطرح کرده است.
تمرکز اصلی ویچر ۱ روی گرالت است
وقتی شما در نقش گرالت بازی کنید، تواناییهای خاصی خواهید داشت. مهم هم نیست که گرالت ما فراموشی داشته باشد یا نداشته باشد. در اصل داستان گرالت مانند داستانهای قهرمانی دیگر کلیشهای نیست. بلکه کاملاً برخلاف آن است. قهرمان ما برای قدرتمند شدن رنج زیادی کشیده اما شما در میانه راه او را ملاقات میکنید. جایی که بسیار قوی شده و شهرت زیادی هم به خاطر این قدرت دارد. ویچر ۱ به شما نشان میدهد که شخصیت گرالت چگونه است. هویت او را به طور کامل برای شما عیان کرده و از شما میخواهد تا بیشتر او را بشناسید.
بحث اینجاست که تمرکز ویچر ۱ روی کرکتر گرالت است. همانطور هم که در ابتدا گفتیم گرالت یک کرکتر بدون نقص نیست. از این رو شما نقاط بسیار تاریکی را در بازی مشاهده خواهید کرد. مواردی که نشان میدهد دنیای بازی تا چه حد تاریک بوده و دارای مشکلات زیادی است. با این حال سیدی پراجکت رد تمام تلاش خود را کرده تا این زشتیها را با استفاده از مبارزات روان و جالب جبران کند.
گیمپلی ویچر ۱ بسیار خاص بود. به نوعی بیشتر حالت استراتژی داشت تا مبارزات تن به تن. به این شکل که شما به گرالت دستور میدهید تا کاری را انجام داده و صبر میکنید تا آن را انجام دهد. تقریباً مشابه چیزی که ما در مجموعه عصر اژدها (Dragon Age) مشاهده میکنیم. از این رو تجربه این بازی در حال حاضر کمی عجیب به نظر میرسد. مخصوصاً اینکه این گیمپلی مبارزه به طور کامل با چیزی که در شماره ۳ دیدیم تفاوت دارد.
دیالوگهای داخل بازی نیز تمام تلاش خود را میکنند تا عجیب بودن گرالت در مکالمات را بروز دهند. با این حال طراحی آنها نیز بسیار جالب بوده و از طرفی حوصله کاربر را سر نمیبرند. چیزی که برای عنوانی به این سبک الزامی است.
سیدی پراجکت رد بعد از اینکه استقبال خوبی را از بازی خود دید، تصمیم گرفت تا آن را گسترش دهد. به همین دلیل سال بعد نسخه Enhanced Edition آن را عرضه کرد. این موضوع در مورد زمانی است که هنوز چیزی به نام آپدیت برای بازیها وجود نداشت! در این نسخه جدید شما کرکترها، انیمیشن و مکالمات بیشتری را مشاهده میکنید. همینطور اینکه بحث شیمی و استفاده از موارد مختلف برای ساخت معجون هم در این نسخه پیشرفت زیادی کرد.
داستان ویچر ۱ چیزی که باعث جذابیت این بازی شد
به طور کلی عناوین ویچر به دلیل زمینهی کتابیای که دارند، داستانهای قدرتمندی دارند. شماره ۱ این موضوع را به طور کامل نشان داد. ویچر ۱ دارای داستان بسیار جالبی بود و طریقه ارائه آن هم قابل توجه بود. هدف اصلی داستان بازی این است که به طور کلی خوب یا بد وجود ندارد. بلکه تنها تصمیم و نتیجه وجود دارد. بازی تمام تلاش خود را میکند تا شما حس نکنید تصمیم اشتباه را گرفتهاید. پس تا زمانی که شما آنچه خودتان میخواهید را انتخاب کنید، به نوعی گرالت خود را ساختهاید. چیزی که نشان میدهد عنصر نقش آفرینی در ویچر ۱ بسیار اهمیت داشته است.
نتایج تصمیمات شما هم به شکل یک ویدئوی کوتاه نمایان میشد. این ویدئو به شکل انیمیشن نقاشی مانند بوده و با صداگذاری خوب کل ماجرا به شما شرح داده میشود. در این ویدئو نتایج چندین تصمیم شما که به هم مرتبط هستند به یکباره نشان داده شده و شما متوجه میشوید که تصمیماتتان باعث چه چیزی شدهاند.
در ویچر ۱ شما با انتخابهای بسیار زیادی روبرو هستید. برای مثال در ابتدای بازی باید بین یک سرباز و یک آزادیخواه یکی را انتخاب کنید. اگر به دیدگاه هردو دقت کنید متوجه خواهید شد که هیچکدام درست یا غلط نیستند. از این رو انتخاب هر کدام نتایج مختلفی را در پیش خواهد داشت.
آزادی خواهها از نژادهای دیگر مثل الف هستند. این افراد تحت تأثیر نژادپرستی قرار گرفته و به همین دلیل دچار فقر و آزار زیادی هستند. انسانها به حدی این موجودات را آزار دادهاند که حتی نمیتوانند خانواده خود را سیر کنند. به همین دلیل به مبارزه برخواستند تا انسانها را از بین برده و حق خود را بگیرند. همین مبارزات باعث شده تا افراد بیگناه نیز تحت تأثیر قرار گرفته و از بین بروند. شما با انتخابتان تعیین میکنید که مدافع کدام جبهه هستید.
مشکل اینجاست که برخلاف بسیاری از داستانها در این بازی امپراطوری نیز شیطانی نیست. حتی دشمن شما هم نیست. از دیدگاه سرباز آزادی خواهان تروریست بوده و به دنبال قتل افراد دیگر هستند. در امپراطوری به دنبال از بین بردن نژادهای دیگر نیست بلکه جامعه اینگونه میخواهد. به همین دلیل امپراطوری برای حفظ آرامش تمام تلاش خود را میکند تا مبارزان را از بین ببرد.
به عنوان یک ویچر منطقی است که شما طرف جایی را نگیرید. میتوانید این کار را هم انجام دهید. به دلیل اینکه به منطق خود ویچرها این افراد هیچ عقیده سیاسیای نداشته و کاری به این زمینه ندارند. با این حال میتوانید همچنان دخالت کرده و یکی از گروهها را به سمت موفقیت هدایت کنید.
نکته جالب اینجاست که سیدی پراجکت رد فکر این قسمت ماجرا را هم کرده بود. اینکه شما به طور کامل به مأموریت اهمیت نداده و طرف چیزی را نگیرید. به دلیل اینکه شما به سه نتیجه مختلف روبرو خواهید شد. چیزی که در عناوین سال ۲۰۰۷ کمتر مشاهده میشد. این موضوع باعث شد تا ریشهی نقش آفرینی در عناوین ویچر بسیار قدرتمند شود.
جمعبندی
در این متن تلاش کردیم تا نگاهی به بازی ویچر ۱ داشته باشیم. قطعاً این نگاه با چیزی که شما از یک نقد و بررسی انتظار دارید تفاوت دارد. دلیل آن هم کاملاً مشخص است بازی ویچر ۱ بسیار قدیمی بوده و دیگر ارزش نقد و بررسی را ندارد. با این حال دانستن و تجربه کردن آن برای شناخت عناوین ویچر الزامی است. بازیهای ویچر مسیر طولانیای را برای تبدیل شدن به یکی از بهترین عناوین نقش آفرینی تاریخ طی کردند. به همین دلیل است که ارزش زیادی برای گیمرهای حرفهای دارند.
بازی ویچر ۱ مشکلات زیادی داشت. گیمپلی آن چندان جذاب نبود و توجه بسیاری از افراد را نتوانست جلب کند. با این حال سیدی پراجکت رد به بهترین نحو از اشتباهات خود درس گرفت. این شرکت پس از آن ویچر ۲ را ساخت که پیشرفت زیادی نسبت به شماره ۱ داشت. مخصوصاً از لحاظ گیمپلی که به طور کلی با آن تفاوت داشت.
شاخصه اصلی عناوین ویچر از همان ابتدا بحث نقش آفرینی بود. به همین دلیل است که ویچر ۱ تا ویچر ۳ همگی این عنصر را به طور مشهود دارند. در ویچر ۳ که این موضوع به نهایت خود رسید. سیدی پراجکت رد همواره تلاش کرد تا تغییر بزرگی در سبک نقش آفرینی ایجاد کند و موفق هم بود. اگر دقت کنید پس از ویچر ۳ تعداد بازیهای نقش آفرینی بسیار بیشتر شده است. استقبال از این عناوین به طور دائم بیشتر شده و منطقی است که شرکتهای دیگر هم به فکر آن باشند.
بحث اینجاست که کمتر شرکتی توانست مانند سیدی پراجکت رد به این موضوع بپردازد. ویچر ۱، ۲ و ۳ همگی به بهترین نحو به سبک نقش آفرینی پرداخته و ما را به جای یکی از بهترین کرکترهای تاریخ بازیهای ویدئویی گذاشتند. گرالت شاید چیزی نباشد که شما از یک قهرمان انتظار دارید ولی در اینکه یک کرکتر جذاب، کاریزماتیک و مخصوصاً بامزه است شکی نیست.
سیدی پراجکت رد اعلام کرد که راه گرالت با ویچر ۳ به اتمام رسیده است. با این حال اعلام کرده که شماره ۴ این مجموعه قرار است ساخته شود. همینطور اینکه از موتور رد (Red Engine) استفاده نخواهد کرد و جایگزین آن آنریل انجین ۵ است. در اصل چیزی که برای طرفداران ویچر اهمیت بسیار زیادی دارد داستان شماره ۴ است. داستان هسته اصلی عناوین این مجموعه بوده و ضعف آن باعث خواهد شد تا اصالت این عناوین به طور کامل از بین برود. حال باید دید که شرکت سازنده در آینده چگونه عمل خواهد کرد.
منبع: Eurogamer.net
شاید به قول سیدی پراجکت رد ماجراجویی گرالت تو قسمت سوم تموم شده باشه اما میخوان ویچر ۱ رو ریمیک بکنن که یعنی گرالت هنوز قصد خداحافظی با دنیای گیم رو نداره تازه اگر ریمیک قسمت اول موفق شد شاید قسمت دوم رو هم ریمیک بکنن پس گرالت حالا حالا ها قرار نیست از دنیای گیم بره انصافا تصور دنیای ویچر بدون گرالت سخته مثل این میمونه که بخوای دویل می کرای رو بدون دانته تصور بکنی