از بازسازی رزیدنت اویل ۳ چه انتظاراتی داریم؟
پس از سالها شنیدن شایعه و اخبار مختلف، بالاخره هفته گذشته شرکت بازیسازی «کپکام» همانطور که پیشبینی میکردیم، بازسازی بازی «رزیدنت اویل ۳: نمسیس» را طی برنامه ویدیویی State of Play بهصورت رسمی معرفی کرد. اگر اخبار بازی را دنبال کرده باشید، میدانید که چند روز قبل از آن تصاویری از بازی در اینترنت پخش شد و از آن پس تایید ساخت بازی را تمامشده میدانستیم. با این همه، موفقیتهای بازی «رزیدنت اویل ۲» آنقدر خوب و چشمگیر بود که بعید به نظر میرسید کپکام بخواهد بیخیال ساخت ریمیکها شود؛ در حال حاضر بازی به عنوان یکی از بهترین آثار منتشر شده در سال ۲۰۱۹ شناخته میشود و چندی پیش هم متوجه شدیم که با فروش بیش از پنج میلیون نسخه توانسته بازی اصلی را از این نظر کنار بگذارد. بنابراین، ریمیک رزیدنت اویل ۲ از هر نظر یک موفقیت تمامجانبه بود. رزیدنت اویل ۲ هم توانست پول خوبی برای کپکام بسازد، هم طرفداران جدیدی برای مجموعه دست و پا کند و هم هواداران قدیمی را نسبت به آینده سری امیدوار سازد.
جدا از این، خود بازی هم آنقدر خوب بود که میتوانیم از آن به عنوان یکی از بهترین ساختههای کپکام طی ده سال اخیر یاد کنیم! تمامی اینها باعث میشود تا انتظارات زیادی از بازسازی رزیدنت اویل ۳ داشته باشیم و بخواهیم که اندازه قسمت دوم خوب و بینقص ظاهر شود. در این مطلب، میخواهیم به مواردی که دوست داریم در ریمیک رزیدنت اویل ۳ ببینیم نگاهی بیندازیم. عواملی که وجود آنها باعث میشود تا بازسازی قسمت سوم به یک اثر شایسته و دوستداشتنی تبدیل شود.
تکرار موفقیتهای رزیدنت اویل ۲ و جلوگیری از تکرار
تجربه بازسازی رزیدنت اویل ۲ دید بهتری به ما نسبت به بازی بدهد. در واقع اگر ریمیک رزیدنت اویل ۲ را بازی کرده باشید بهتر میتوانید بفهمید که در این بازی دقیقا چهچیزی انتظارتان را میکشد. چند وقت پیش خبری را شنیدیم که میگفت ساخت ریمیک قسمت سوم همراه با شماره دوم آغاز شده است. با توجه به این موضوع، مطمئن هستیم که رزیدنت اویل ۳ قرار نیست در بخشهایی مثل گرافیک، مکانیکهای گیمپلی – مثل تیراندازی و مدیریت آیتمها – و… تفاوت اساسی با شماره دوم داشته باشد. علاوه بر این، از آنجایی که اتفاقات هر دو بازی در یک محیط مشابه – شهر راکونسیتی – رخ میدهد، از همین الان دقیقا میتوانیم محیطهای مهم بازی را مثل اداره پلیس در ذهن خود تجسم کنیم. وجود چنین شرایطی شاید مسائل پیچیدهای را برای بازی ایجاد کند و آن را در وضعیت عجیبی قرار دهد. با توجه به این موضوع، میدانیم که کار رزیدنت اویل ۳ بسیار راحتتر و راه آن برای مورد استقبال قرار گرفتن توسط منتقدین و بازیکنندگان هموارتر است، چرا که بازی دقیقا از همان فرمول جواب پسداده رزیدنت اویل ۲ استفاده میکند و با شناختی که از کپکام داریم، قرار نیست تغییر خاصی را در بازی ببینیم و انتظاری هم نداریم.
با این حال، تجربه ریمیک بازی برای مخاطبین امروزی، یعنی کسانی که بازی اصلی را در زمان خودش بازی نکردند، ممکن است تکراری به نظر بیاید و دائما آن را با بازی سال پیش مقایسه کنند. میدانیم که شماره دوم و سوم از لحاظ داستان تفاوتهایی اساسی با یکدیگر دارند اما توجه داشته باشید که ریمیک رزیدنت اویل ۲ زمانی که در اوایل امسال منتشر شد توانست به واسطه تغییرات عظیمی که در بازی اصلی ایجاد کرده بود، یک تجربه کاملا جدید را هم برای طرفداران قدیمی و هم برای کسانی که تا به حال رزیدنت اویل بازی نکردهاند، فراهم کند؛ چیزی که شبیه آن را در ریمیکهای قبلی ندیده بودیم. اساسا سازندگان بازی اصلی را کوبیدند و آن را در بازسازی امسال با حفظ المانهای اصلی از اول ساختند.
انتظار داریم ریمیک قسمت سوم نهتنها بتواند موفقیتهای رزیدنت اویل ۲ را تکرار کند، بلکه بازی بهتر، تاریکتر و به مراتب ترسناکتری باشد. جوری که بعد از اتمام آن بتوانیم سر اینکه ریمیک رزیدنت اویل ۳ نسبت به قسمت دوم بهتر بود، بحث کنیم و در انتخاب آن به مشکل بربخوریم؛ نه اینکه رزیدنت اویل ۳ را به عنوان یک بازی کپیشده از قسمت دوم بدانیم که تنها کاراکترهای آن عوض شدهاند و داستان جدیدی را روایت میکنند.
نمسیس، ترسناکتر از همیشه
نمسیس – شخصیت منفی بازی – در قلب قسمت سوم جای دارد و مهمترین بخش آن به حساب میآید؛ تنها با نگاهی نام بازی میتوان اهمیت این کاراکتر را متوجه شد. هرچقدر که از اهمیت نمسیس برای رزیدنت اویل ۳ بگوییم، کم گفتهایم. دلیل اینکه خیلیها رزیدنت اویل ۳ را به عنوان بهترین قسمت مجموعه میشناسند و آن را به شماره دوم ترجیح میدهند، فقط نمسیس است. بیراه نیست اگر بگوییم کاراکتر نمسیس به تنهایی تمام بار بازی را به دوش میکشد و کوچکترین اشتباهی در بازسازی این کاراکتر میتواند کل اثر را نابود کند. در رزیدنت اویل ۲ ما مستر ایکس (Mr.X) را داشتیم؛ زمانی که بازی منتشر شد، خیلیها از نحوه بازگشت این کاراکتر استقبال کردند و سازندگان را بهخاطر آن تحسین کردند. در حقیقت هم همینطور بود.
اگر ریمیک دو را بازی کرده باشید حتما میدانید که ترسناکترین بخش بازی به زمانی مربوط میشد که مستر ایکس ناگهان شما را غافلگیر میکرد یا صدای پای او را از پشت دیوارها میشنیدید. با این حال، اگر بخواهیم نمسیس و مستر ایکس را با هم مقایسه کنیم، باید گفت که نمسیس اساسا در یک سطح دیگری قرار دارد. نمسیس در مقایسه با مستر ایکس کاراکتر باهوشتر و سریعتری است و به همان میزان خطر جدیتری برای بازیکنندگان به حساب میآید. جدا از این، در قسمت دوم شما به عنوان بازیکننده تنها میتوانید از دست مستر ایکس فرار کنید و در این بین درگیر شدن با او مطلقا هیچ فایدهای ندارد. ولی در قسمت سوم چندین و چند بار با نمسیس درگیر میشوید و در هر بار مقابله باید با او مبارزه کنید و شکستش دهید.
با این حساب، انتظار داریم تا نمسیس از هر نظر کاراکتر ترسناکتر و دیوانهوارتری داشته باشد. جوری که هر بار با شنیدن صدای او و مبارزه کردن، قند در دلمان آب شود. برای رسیدن به چنین هدفی، سازندگان دو وظیفه مهم برای خلق دوباره این کاراکتر مقابل خود دارند: طراحی صحیح و استفاده از یک صداپیشه مناسب. تا به الان به جز یک عکس، چیز دیگری از نمسیس ندیدهایم و دقیقا نمیدانیم که مواجه با او در بازی قرار است چگونه باشد. در این چند وقت اخیر، طرفداران قدیمی مجموعه طبق معمول به ظاهر جدید نمسیس خرده گرفتند و آن را به اندازه قبل ترسناک نمیدانند. با این حال، ظاهر جدید کاراکترها اعم از نمسیس و جیل ولنتاین – کاراکتر اصلی بازی – امری کاملا طبیعی است و انتظار آن را میکشیدیم. مطمئنا همانند قسمت دوم، با تجربه بازی به چهره جدید کاراکترها عادت خواهیم کرد و حتی ممکن است آنها را نسبت به قبل بیشتر دوست داشته باشیم
در این بین جا دارد به صداپیشگی نمسیس اشاره کنیم. همانطور که احتمالا میدانید صداپیشه اصلی این کاراکتر یعنی «تونی روزاتو» در سال ۲۰۱۷ فوت کرد و کپکام مجبور است برای نمسیس از یک صداپیشه جدید استفاده کند. استفاده از یک صداپیشه درست میتواند ابهت این کاراکتر را بهشدت بالاتر ببرد و استرس زیادی را به مخاطب منتقل سازد. به جرئت میگویم اگر سازندگان فقط و فقط بتوانند کاراکتر نمسیس را درست از آب در بیاورند، بازسازی رزیدنت اویل ۳ به هدف نهایی خود میرسد و حتی ممکن است نسبت به قسمت دوم به بازی بهتر و کاملتری تبدیل شود؛ چیزی که در پاراگراف بالا از آن گفتیم.
وفاداری به بازی اصلی
حقیقتا بخش زیادی از مخاطبین رزیدنت اویل ۳ را هواداران قدیمی مجموعه و کسانی که بازی را در زمان خودش بازی کردند، تشکیل میدهند. در واقع همیشه بخشی از موفقیت بازیهای ریمیک به حس نوستالژی مربوط میشود که میتوانند برای مخاطبان فراهم آورند. از نظر من یکی از قسمتهایی که بازسازی رزیدنت اویل ۲ میتوانست در آن بهتر عمل کند و بهای بیشتری به آن دهد، حس نوستالژی بود.
از رزیدنت اویل ۳ انتظار داریم تا بتواند کمبود این بخش را جبران کند و به نحوی خاطرات خوب گذشته را دوباره جلوی چشم هوادران قدیمی مجموعه بیاورد. برای تحقق چنین کاری سازندگان تنها باید محتوای بیشتری را داخل بازی بگذارند. مواردی مثل استفاده از موسیقیهای کلاسیک (در بازی اصلی و نه در نسخههای مخصوص و گرانتر)، اضافه شدن دوربین ثابت، امکان استفاده از مدلهای قدیمی کاراکترها و… نه تنها حس نوستالژی بازیکنندگان را قلقلک میدهد، بلکه ارزش تکرار بازی را هم به مراتب بالاتر میبرد و باعث میشود تا هر بار از تجربه بازی لذت ببریم.
قطعا اضافه کردن مدلهای پیکسلی و قدیمی کاراکترها میتواند مشکل تغییر ظاهر آنها را هم برطرف کند و هواداران قدیمی بازی را راضی نگه دارد. تقریبا مطمئن هستیم که اضافه کردن چنین مواردی کار چندان سختی برای سازندگان به حساب نمیآید و در طول نسل هشتم و حتی در بسیاری از ریمسترهای معمولی هم شاهد چنین اتفاقاتی بودهایم.
یک بازسازی مدرن و ارائه تجربهای جدید
به همان میزان که میخواهیم رزیدنت اویل ۳ هوای طرفداران قدیمی را داشته باشد و به اثر اصلی وفادار بماند، انتظار داریم تا بازی از هر نظر در قامت یک اثر جدید ظاهر شود و نسبت به آنها چیزی کم نداشته باشد. با توجه به روند رزیدنت اویل ۲، خیالمان از این مورد راحت است و میدانیم که گیمپلی در طول مدت زمان بازی چگونه پیش خواهد رفت. با این حال، انتظار داریم تا محیطهای بازی گستردهتر و بزرگتر شوند و بازیکنندگان آزادیعمل بیشتری داشته باشند. نکته بسیار مهمی که در این بین وجود دارد به ارزش تکرار بازی مربوط میشود. از آنجایی که قسمت دوم بازی دو کاراکتر متفاوت و چند سناریوی مختلف داشت، در حالت عادی حداقل دو تا سه بار بازی را از اول تا ابتدا تجربه میکردید.
با این حال، رزیدنت اویل ۳ تنها یک کاراکتر اصلی و یک سناریو دارد و کل آن را میتوانید در ۸ تا ۱۰ ساعت به پایان برسانید. قطعا هر جور که حساب کنیم بازی نمیتواند از لحاظ ارزش تکرار به پای قسمت دوم برسد، با این حال اگر کپکام بتواند محتوای اضافهای را برای بعد از اتمام بخش داستانی در نظر بگیرد – مثل باز شدن حالتهای جدید، درجهسختیهای جدید و… – ارزش بازی و خرید آن بالاتر میرود و میتوانیم برای ساعات بیشتری از بازی لذت ببریم.
بازسازی Resident Evil 3 در تاریخ ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ برای پلیاستیشن۴، ایکسباکس وان و کامپیوترها عرضه میشود.