داستان دو بازسازی: رزیدنت اویل ۲ در برابر فاینال فانتزی ۷
هردو بازی رزیدنت اویل ۲ و فاینال فانتزی ۷ اول برای پلتفرم پلی استیشن وان به ترتیب در سالهای ۱۹۹۷ و ۱۹۹۸ عرضه شدند. سطح انتظارات از هر دو بازی بالا بود و این موضوع، فشار زیادی را به سازندگان آنها وارد میکرد. فاینال فانتزی ۷ باید دنبالهی بهترین نقشآفرینی ژاپنی دنیا تا به آن روز که فاینال فانتزی ۶ بود میشد و رزیدنت اویل ۲ ادامه موفقیتی غیر منتظره بود.
چگونه بازسازی رزیدنت اویل ۲ به اوج رفت ولی فاینال فانتزی ۷ درجا میزند.
هم فاینال فانتزی ۷ و هم رزیدنت اویل ۲ به موفقیتی عظیم تبدیل شدند که توانستند جای پای مجموعه و تهیه کنندگان خود را محکم کنند.
بنابراین جای تعجبی نیست که بعد از ۲۰ سال شاهد بازسازی این بازیهای شاهکار هستیم. چیزی که باعث تعجب است روند متفاوت ساخت این دو بازسازی است.
فاینال فانتزی ۷
بعد از عرضه نسخهی اچدی (HD) بازی در دسامبر سال ۲۰۱۴ که چندان هم مورد استقبال قرار نگرفت، خبر بازسازی کامل فاینال فانتزی ۷ در نمایشگاه E3 سال ۲۰۱۵ اعلام شد و سر و صدای زیادی به راه انداخت. مخاطبان در حین پخش تریلر دو دقیقهای بازی خشکشان زده بود. این ویدیو شروع بازی و مرحله ابتدایی آن که بمبگذاری در راکتور برق بود را نشان میداد.
همه هیجان زده بودند. با اینکه تغییراتی مهمی در بازی داده شده ولی بازی همانی بود که به یاد میآوردند.
از آن موقع تا به حال به غیر از چند مورد، هیچ خبر دیگری در مورد بازی داده نشده و به همین دلیل هیچ اطلاعات موثقی در مورد بازی در دسترس نیست. میدانیم که بازسازی فاینال فانتزی ۷ از موتور پایهی آنریل انجین ۴ استفاده میکند و شنیدهایم که بازی قرار است در سه قسمت جدا عرضه شود که به نوعی تقلیدی مدرن از سه دیسک بودن بازی اصلی است. همچنین خبر داریم که شرکت سازندهی بازی یعنی اسکوئر انیکس به دنبال جذب نیروی کار بیشتر برای ساخت بازی است که نشان میدهد پروژه بازسازی به بن بست نخورده.
هنوز نمیدانیم بازی چه زمانی عرضه خواهد شد و هیچ ایدهای در مورد گیم پلی آن نداریم.
حال روند اعلام خبر بازسازی رزیدنت اویل ۲ و عرضهاش را بررسی میکنیم و شما تفاوتها را آشکارا خواهید دید.
رزیدنت اویل ۲
بازسازی رزیدنت اویل ۲ در سال ۲۰۱۵ توسط کپکام تایید شد. کپکام پیش از این رونمایی بارها و در زمانهای مختلف به علاقهشان در ساخت این بازی اشاره کرده بود. تا سه سال پس از اعلام ساخت این بازسازی، هیچ خبری از بازی نبود. تقریبا اکثر افراد هم این بازسازی را فراموش کرده بودند
ناگهان سه سال بعد در رویداد E3 سال ۲۰۱۸ بازسازی رزیدنت اویل ۲ دوباره رونمایی و به مهمترین خبر این همایش تبدیل شد. سونی اولین تریلر این بازی را حین کنفرانس خود پخش کرد.
بازی در صحن نمایشگاه حضوری بسیار پررنگ داشت؛ یک ماکت از ماشین پلیس چپ کرده و ساختمان فرو ریختهی اداره پلیس راکون سیتی ساخته شده و در غرفهی کپکام قرار داده شده بود. مهمتر از همه اینکه یک دموی قابل بازی از رزیدنت اویل ۲ به غرفه کپکام آورده شده بود. بعد از بازی اسپایدرمن اینسامنیاک گیمز، بازسازی رزیدنت اویل ۲ (به همراه Kingdom Hearts 3 و Super Smash Bros. Ultimate) بیشترین تعداد بازیکنندهها را در این نمایشگاه داشت.
بعد از آن دموهای بیشتری در رویدادهای مهم صنعت بازی – مثل گیمزکام، پکس و EGX – نشان داده شد. زمانی که دموی ۳۰ دقیقهای بازی برای همه حدود چند هفته قبل از عرضهی نهایی بازی شد. حدود هفت ماه بعد از بمب خبری در E3، بازی منتشر شد. تمام نقدها و واکنش طرفداران در بهترین حالت ممکن است و جو رزیدنت اویل ۲ همه را فرا گرفته؛ آن هم در دورهای زمانی که قرار است غولهای دیگری مانند مترو اکسدوس (Metro Exodus)، آنتم (Anthem)، فار کرای جدید و Kingdom Hearts 3 منتشر شوند. این یعنی یک موفقیت تمام عیار!
بازسازی رزیدنت اویل ۲ از نظر وضعیت عرضه و تبلیغات و بازاریابی در نوع خود یک کلاس درس است و باید به کپکام برای این کار تبریک گفت. در مقایسه وضعیت بازسازی فاینال فانتزی ۷ یک فاجعه است. حداقل از نظر تبلیغات و خبر رسانی. ولی چرا؟
۱. اندازه بازی
میتوان گفت که فاینال فانتزی ۷ از رزیدنت اویل ۲ به مراتب بزرگتر است. تمام کردن فاینال فانتزی ۷ در کمترین حالت ۳۰ ساعت طول میکشد، ولی رزیدنت اویل ۲ را میهوان در ۸ ساعت کاملا تمام کرد. اگر تصمیم بگیرید که بازیهای اصلی را با دقت گشته و همه راز و مکانهای آن را بگردید، تمام کردن فاینال فانتزی ۷ بیش از ۱۰۰ ساعت وقت میگیرد. ولی در عرض ۱۵ تا ۱۶ ساعت میتوان تمام محتوایی که رزیدنت اویل ۲ ارایه میدهد را تجربه کرد.
قاعدتا برای بازسازی یک بازی ۱۰۰ ساعته بیش از یک بازی ۱۶ ساعته زمان نیاز است. ولی در عوض نسخهی بازسازی شدهی رزیدنت اویل ۲ بزرگتر از نسخه اصلی است. به غیر از مسایلی همچون انیمیشنهای بهتر، میانپردههای بلندتر و بعضی از تغییرات عمده در بازی، زمان تمام کردن داستان بازی هم از ۸ ساعت به ۲۰ ساعت رسیده است.
البته با تمام این حرفها باز هم به پای اندازه داستان فاینال فانتزی ۷ نمیرسد، ولی ما یک نکته درباره نسخه بازسازی شده فاینال فانتزی ۷ میدانیم: اینکه قرار است بازی به صورت چند قسمتی عرضه شود. اگر اینطور به بازی نگاه کنیم، میتوانیم تصور کنیم که هر قسمت فاینال فانتزی ۷ تقریبا برابر اندازه فعلی رزیدنت اویل ۲ است. با این حال حتی نمیدانیم قسمت اول بازسازی فاینال فانتزی ۷ قرار است چه زمانی منتشر شود.
۲. وسعت بازی
وسعت فاینال فانتزی ۷ از رزیدنت اویل ۲ بزرگتر است. قصد نداریم به رزیدنت اویل ۲ خرده بگیریم، ولی درست کردن دنیایی وسیع و نیمه-باز از ساختن چندین فضای بسته در ادارهی پلیس، فاضلاب و چند محل دیگر راکون سیتی بیشتر زمان میبرد.
بگذارید برای نمونه یک بازسازی دیگر را هم در نظر بگیریم: بازی «سایهی کلوسوس» (Shadow of the Colossus). بازسازی این بازی، آن را کلا از نظر فنی و بصری تغییر میدهد. ولی به غیر از این موضوع، همه چیز بازی اصلی حفظ میشود و چیزی به آن اضافه یا کم نمیشود. اگر چیزی غیر از این بود، در واقع به طرفداران این بازی توهین شده بود.
اگر Shadow of the Colossus را یک نوع بازسازی در نظر بگیریم، در این صورت فاینال فانتزی ۷ درست در سوی مخالف آن قرار میگیرد. درست کردن شخصیتهایی با ظاهری واقعی به جای مکعبهایی متحرک از یک طرف خودش کار کوچکی نیست، ولی درست کردن محیطهایی که معمولا در فاینال فانتزی میبینیم به جای تصویرهای نقاشی شدهی بازی اصلی خود چالشی جدی است. تفاوت آن در حد شهری قدیمی و توریستی، با چند ساختمان چوبی و چند عروسک کابوی، با دنیای «وستورلد» (Westworld) است.
بازسازی رزیدنت اویل ۲ در میان این دو بازی قرار میگیرد. دیگر از زوایای دوربین ثابت و عجیب و غریب، محیطهای از قبل نقاشی شدهی دو بعدی، و صد البته آن کنترل روی اعصاب، خبری نیست. به جایشان مکانیکهای رزیدنت اویل ۴ در موتور گرافیکی رزیدنت اویل ۷ آمده است. قصد نداریم کار خطیر گروه سازنده بازی را کوچک کنیم، ولی چارچوب کار آنها – چندین راهرو و اتاق با فضایی تنگ و خفقان آور معمول بازیهای ترسناک – از ساختن دنیای غولپیکر فاینال فانتزی ۷ بسیار آسانتر است.
البته کپکام هم تنبلی نکرده و به همین فضاها با دادن جزییاتی خیرهکننده و خودنما زندگی بخشیده است.
۳. مدیریت پروژه و ارتباط با مخاطب
اندازه و وسعت یک بازی، چالشهایی هستند که گریبان مراحل توسعهی بازی را میگیرند، ولی چیزی که موفقیت یا شکست یک بازی را مشخص میکند، چگونگی مدیریت پروژهی ساخت آنهاست.
نکتهی مهمی را باید همیشه در نظر داشت: اینکه اگر از ارزش چیزی مطمئن نیستیم، نباید آن را نشان دهیم. این نکته در تمام زندگی به کار میآید ولی ارزش آن وقتی نمایان میشود که میخواهید هر دو وجه خلاقانه و تجاری یک پروژه را کنترل کنید.
تا اندازهای این مسئله به اندازهی گروه و بودجهتان بستگی دارد. اگر شما یک بازیساز مستقل هستید هرگز سرمایه راهاندازی یک کارزار تبلیغاتی برای بازی خود را نخواهید داشت. بهترین راه در چنین موقعیتی، استفاده از رسانههای جمعی و ارایهی اطلاعات در بازههای زمانی مداوم و پیوسته برای جذب مخاطب است. ولی هیچ کدام از دو شرکت سازندهای که نام بردهایم، یعنی کپکام و اسکوئر انیکس، محدودیت بودجه ندارند و به راحتی میشود دید که رویکرد ناگهانی و بزرگ رزیدنت اویل ۲ از روش قطره چکانی فاینال فانتزی ۷ به مراتب بهتر عمل کرده است.
کپکام زمانی تصویر گرفت تا بازسازی رزیدنت اویل ۲ را به نمایش بگذارد که ساخت بازی حدودا تمام شده و یک دموی قابل بازی هم از آن تهیه شده بود. این اتفاق باعث شد بازی ملموس و در دسترس باشد و عرضهی آن رویدادی مهم تلقی شود.
فاینال فانتزی ۷ در عوض کاملا در پس صحنهها محو شده است. این اتفاق قبلا هم افتاده است. فاینال فانتزی ورسوس ۱۳ ده سال در حال ساخت بود و زمانی که تقریبا همه از یادشان رفته بود به اسم فاینال فانتزی ۱۵ عرضه شد. Kingdom Hearts 3 هم مراحل ساخت بلند و بالایی داشت در مرحله ساخت (یا به احتمال زیاد تا زمان گرفتن مجوزهای لازم از دیزنی) گیر افتاده بود و بالاخره بعد از ۱۳ سال قرار است عرضه شود.
جالب است بدانید کارگردان بازسازی فاینال فانتزی ۷ یعنی تتسویا نومورا، کارگردانی Kingdom Hearts 3 را هم برعهده داشته است و همزمان روی هر دو پروژه مشغول کار بوده. در حال حاضر که ساخت یکی از بازیها به پایان رسیده و قرار است به زودی عرضه شود، احتمالا بودجه و منابع کافی برای ساخت دیگری آزاد خواهد شد. فقط تعجب نکنید اگر به این خاطر بازی فاینال فانتزی ۱۶ (که هنوز رونمایی نشده) به تاخیر بیافتد.
خب از اینها چه نتیجهای میتوان گرفت؟
در اینکه بازسازی رزیپنت اویل ۲ خوب است و باید جزو لیست بازیهای بازیکنان باشد هیچ شکی نیست.
ولی بازسازی فاینال فانتزی ۷ چطور؟ حقیقت این است که ما هیچ ایدهای نداریم ولی آن هم باید تا زمان تکمیل بازی در زیر ابرها پنهان بماند اگر میخواهد تاثیری مانند رزیدنت اویل ۲ داشته باشد.
منبع: ThumbSticks