انیمیشن رایا و آخرین اژدها؛ فیلمی زیبا، تکاندهنده و پرماجرا از دیزنی
استودیو دیزنی برای ساخت انیمیشن رایا و آخرین اژدها (Raya and the Last Dragon) کمی تاخیر کرد اما در نهایت موفق شدند یک انیمیشن صمیمی و پر از امید را تولید کنند.
بیش از چهار سال از زمان انتشار آخرین انیمیشن ارجینال استودیوی دیزنی به نام موانا (Moana 2016) میگذرد، اما این استودیو پس از دو دنباله از فروزن (Frozen II 2019) و رالف خرابکار (Ralph Breaks the Internet 2018) با رایا و آخرین اژدها، که یک انیمیشن کاملا جدید و از نظر موضوعی غنی است، دوباره بازگشت.
- انیمیشنهای پیکسار از بهترین تا بدترین
- ۴۲ فیلم که در سال ۲۰۲۱ نباید از دست دهید
- ۲۳ فیلم انیمیشن مهم که سال ۲۰۲۱ اکران خواهند شد
در رایا و آخرین اژدها، نویسندگان فیلمنامه کوی نگوین (Dispatches from Elsewhere) و آدل لیم (Crazy Rich Asians) به همراه کارگردانان دان هال (Big Hero 6) و کارلوس لوپز استرادا (Blindspotting) دنیای کوماندرا را معرفی میکنند، جایی که انسان و اژدها با هم زندگی میکنند تا اینکه یک نیروی شیطانی معروف به دروون (Druun) به آنها حمله میکند.
هنگامی که فیلم شروع میشود، کوماندرا به دو جناح مختلف از انسانها تقسیم شده و همهی اژدهاها ناپدید شدهاند و این اتفاق راه را برای زنی قهرمان به منظور متحد کردن همه هموار میکند. در دیزنی برای شروع تولید انیمیشن رایا و آخرین اژدها کمی تاخیر پیش آمد اما در نهایت موفق شدند یک انیمیشن صمیمی و پر از امید را تولید کنند.
فیلم به این شکل دنبال میشود که رایا (با صدا پیشگی کلی مری ترن) تلاش میکند تا آخرین اژدها، که اژدهایی آبی به نام سیسو (با صدا پیشگی Awkwafina) است را پیدا کند و پدرش رئیس بنجا (با صدا پیشگی دنیل داعه کیم) را از دست دروون نجات دهد. رایا در این سفر از سرزمینهای مختلفی که در اختیار جناحهای مختلف است میگذرد و در آنجا میبیند که چگونه جنگ میان دروون و انسانها همه چیز را ویران کرده است. او همچنین با گروهی از بازماندگان که خانواده خود را در جنگ از دست دادهاند، از جمله یانگ بون، بیبی نوئی و جنگجو تانگ ملاقات میکند. رایا با دوستان جدید و تاک تاک (Tuk Tuk)، حشره مورد علاقه و دوستداشتنیاش، باید با ناماری (با صدا پیشگی جما چان)، کسی از گذشتهاش که کلید نجات کوماندرا است، روبرو شود.
از آنجایی که رایا و آخرین اژدها دنیای گستردهای برای توضیح دادن در پیش روی بینندگان دارد، بسیاری از بخشهای ابتدایی فیلم به شکل مجموعهای داستانی عمل میکند، مانند تاریخچه کوماندرا و زمینهسازی برای مضامین اعتماد در طول بخشهای دوم و سوم فیلم.
این در حالی است که تمام این تنظیمات به گونهای اعمال شدهاند که با پایان فیلم هیچ چیز زاید و اضافهای احساس نمیشود، اما در این بین کمی شعار قبل از اینکه فیلم شروع شود وجود دارد، که میگوید داستان رایا و آخرین اژدها ماجرایی است که سرمایهگذاری در آن آسان است. به علاوه، این فیلم با صحنههای اکشن بسیار عالی و مبارزات واقعگرایانه همراه است و به لطف انیمیشن فیلم، تماشای آن بسیار لذتبخشتر شده است. در کل، رایا و آخرین اژدها قطعه بزرگی از جهانسازی را در اوایل داستان طراحی میکند و در پایان به تمام آنچه فیلم در ایتدای امر وعده داده بود میپردازد.
صدای مری ترن به جای شخصیت اصلی، بیشترین بار مسئولیت را در فیلم به دوش میکشد و او هم به خوبی از پس این کار بر میآید. او همچنین با سیسو به خوبی کار میکند که این همکاری کمی شبیه به رابطه علاءالدین و جن است، اگرچه منابع مدرن فیلمنامه خیلی خوب در این مورد عمل نمیکند. در نتیجه، جذابترین بخش فیلم اتفاقات میان رایا و سیسو نیست، بلکه صحنههای میان رایا و ناماری است که گذشتهی پیچیدهای دارند.
صدای ترن و چان به این شخصیتها و رابطه آنها عمق لازم را میدهد، و این کمبود به شدت در میان رابطه رایا و سیسو حس میشود. بقیه کاراکترها که عمدتا توسط بازیگران آمریکایی-آسیایی صدا پیشگی شدهاند، به خوبی از کار درآمده و توانستند دنیای کوماندرا را به خوبی زنده کنند، به ویژه صدای کیم در نقش پدر رایا و صدای ساندرا او در نقش ویرانا مادر ناماری. اما این فیلم متعلق به مری ترن و صدای او است و او در نقش رایا سرآمد است.
شاید بتوان گفت که رایا و آخرین اژدها پس از موانا اولین انیمیشن اریجینال دیزنی است، زیرا روند دیزنی در جستجوی عمیق درون مضامین پیچیده را دنبال میکند و شیوههای ارتباطی انسانها با یکدیگر را بررسی مینماید. با وجود اینکه موانا دختری امیدوار و نترس بود، اما رایا احساس بیاعتمادی دارد، و نه تنها توسط دروون، بلکه توسط خیانت انسانها آسیب دیده است.
سفر او دربارهی یافتن قدرتی است که بتوان دوباره اولین قدم را برای اعتماد به کسی برداشت و اگرچه ممکن است در پس زمینهای از یک جهان افسانهای باشد که زمانی پر از اژدها بود، اما این مبارزهی بسیاری از افراد در زندگی آنها است. مشابه برخورد با غم و اندوه در قسمت دوم انیمیشن فروزن و نحوه کنترل دوستیها در رالف خرابکار، رایا و آخرین اژدها به بینندگان خود نقشه راهی برای اعتماد و چگونگی اعتماد دوباره آنها به شخص خائن بعد از خیانت را میدهد. این یک درس مهم برای همه سنین است و به رایا و آخرین اژدها اجازه میدهد تا جز بهترین انیمیشنهای دیزنی در سالهای اخیر قرار بگیرد.
طرفداران دیزنی در هر سنی باید رایا و آخرین اژدها را ببینند. رایا و آخرین اژدها پس از مواجه با تاخیر در سال ۲۰۲۰ به دلیل همهگیری ویروس کرونا هم اکنون از طریق دیزنیپلاس و سالنهای محدود سینما در حال اکران است. از آنجا که رایا و آخرین اژدها فیلم تازه، بدیع و سرگرم کنندهای است شاید ارزش پرداخت هزینههای اضافی را داشته باشد. مطمئنا این فیلم، یک فیلم خانوادگی و مناسب برای بینندگان در هر رده سنی است، اما کسانی که از انیمیشنهای دیزنی در سالهای اخیر لذت بردهاند، چیزهای زیادی برای لذت بردن پیدا میکنند. رایا و آخرین اژدها با انیمیشنی با جزئیات بالا، اکشن هیجانانگیز و داستانی جذاب درباره اعتماد، تمام ویژگیهای آثار کلاسیک و مدرن دیزنی را دربر است.
منبع: Screenrant
فیلمی جسورانه از دیزنی
منظور از اورجینال داستان مستقل است یعنی تو
این چند سال دیزنی روی فیلمهایی کار کرد که
دنباله یک فیلم معروفش بودن مثل فروزن ۲ و
رالف خرابکار ۲ اما این یکی بعد انمیشین موانا
اولین انمیشینی هست که داستان جدا از
داستان های گذشته قبلی داره
بسیار زیبا بود. سپاس از این مقاله خوبتون لطفا در مورد شگفت انگیزان ۱ و ۲ هم بنویسید.
اقای رهبری.
این انیمیشن هم اریجیناله؟ یعنی چی؟
منظور از اینکه این اولین فیلم اریجینال دیزنی از موانا است چیست؟
توی مطلب فیلم های ترسناک غیر ارجینال هم پرسیدم.
هیچ کس هم نتونسته جواب بده اونجا هنوز. هر کی یه پرت و پلایی گفته.
سلام. تا اونجایی که میدونم منظور از اورجینال به این معناست که قبلا ازش ساخته نشده و برای اولین بار هست که به نمایش میاد (حالا ممکنه کتابش از قبل بوده ) مثلا مثل شیر شاه نیست که قبلا ازش ساخته شده بود و دوباره پارسال ازش ساختن و دیگه واژه ارجینالو ازش برداشتن
ینی اینکه خود دیزنی به تنهایی ساخته و محصول مشترک با پیکسار و … نیست
نمیدونم اخه همچین چیزی وجود نداره تو فیلم و کارتون اینا اسکلا یه چیزی گفتن
سلام دوست عزیز
اورجینال و غیر اورجینال بودن یک اثر یعنی فیلمنامه اون از روی کتاب یا داستانی که از قبل وجود داشته نوشته نشده و خلق تازهی نویسنده هست.