کوالکام سرانجام گیمینگ را جدی گرفته است

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
کوالکام گیمینگ

کوالکام با همکاری ریزر یک کیت توسعه تحت عنوان G3X را طراحی کرد که این مسأله نشان می‌دهد این شرکت بالاخره گیمینگ را جدی گرفته است.

طی چند سال اخیر، کوالکام در حال توسعه‌ی بخش تراشه‌ی خود بوده است تا بتواند آن‌ها را برای لپ‌تاپ‌ها، کنسول‌های گیمینگ و حتی فراتر از آن یعنی کامپیوترهای رومیزی هم طراحی کند. اما این شرکت در رویداد اخیری که برای رونمایی از تراشه‌ی پرچم‌دار موبایل اسنپدراگون ۸ نسل ۱ برگزار کرد، از پلتفرم جدیدی تحت عنوان اسنپدراگون G3X نسل ۱ هم رونمایی کرد.

با ادغام قابلیت‌هایی استفاده شده در تراشه‌های مخصوص موبایل و لپ‌تاپ‌ها، کوالکام در تلاش است تا بتواند یک تراشه با هدف خاص تولید کند تا بتواند آن‌ها را به شرکت‌های سازنده‌ی کنسول‌های دستی کوچک نظیر نینتندو سوییچ و استیم دک بفروشد. با آشنایی که از تراشه‌های این شرکت داریم می‌دانیم که اگر مشکل خاصی بوجود نیاید، کوالکام می‌تواند در این زمینه‌ها عالی ظاهر شود، همان‌طور که در تولید تراشه‌های مخصوص موبایل هم اینطور بود.

البته با تمرکز بر تولید تراشه‌هایی با هدف استفاده در محصولات مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید، اسنپدراگون G3X بیشتر بازار موبایل را هدف قرار داده است و از بسیاری از بازی‌های موجود برای سیستم‌عامل اندروید هم پشتیبانی می‌کند. حتی پشتیبانی از سرویس‌های گیمینگ نظیر گوگل استادیا، Geforce Now و Xbox Game Cloud هم در آن دیده می‌شود. این ایده‌ی فوق‌العاده‌ای بود چرا که شرکت آمریکایی تصمیم گرفت به‌جای اینکه مستقیما با رقبای قدرتمند در تولید کنسول‌های دستی وارد رقابت شود، برای آن‌ها تراشه تولید کند تا بتواند به این شکل نظر مثبت کاربران را به خود جلب کند.

کوالکام گیمینگ

متأسفانه کوالکام در رویدادی که برگزار کرد از مشخصات فنی این تراشه‌ی قدرتمند و جزئیات مربوط به آن چیزی نگفت اما مدعی شد که این پردازنده قادر است از درایورهای قابل آپدیت گرافیک پشتیبانی کند، از قابلیت‌های جذابی نظیر HDR-10، رفرش‌ریت ۱۴۴ هرتز در وضوح ۴K و بسیاری موارد خوب دیگر هم پشتیبانی می‌کند. بنابراین شکی نیست که با تراشه‌ی قابلی روبرو هستیم، حال اینکه چه مشخصاتی باعث چنین عملکرد قدرتمندی می‌شوند مشخص نیست.

این‌طور که به نظر می‌رسد، اسنپدراگون G3X خیلی به تراشه‌های گیمینگ موبایل شباهت دارد. البته از لحاظ قدرت باید آن را با تراشه‌ی اخیر این شرکت یعنی اسنپدراگون ۸ نسل ۱ مقایسه کرد اما به گفته‌ی کوالکام، GX3 به گونه‌ای طراحی شده است تا بتواند از دستگاه‌های بزرگ‌تر از گوشی موبایل نظیر کنسول‌های دستی به بهترین شکل ممکن بهره ببرد چرا که این دستگاه‌ها معمولا در خنک‌کنندگی عملکرد بهتری دارند و طبیعتا وقتی از این بابت هیچ محدودیتی وجود نداشته باشد، شرکت‌های سازنده‌ی تراشه می‌توانند فرکانس هسته‌های خود را افزایش دهند. معمولا در محصولات این‌چنینی، یک فن همیشه در حال چرخش است یا اینکه به خاطر اندازه‌ی دستگاه، گرما به بهترین شکل پخش می‌شود و آسیبی به سایر بخش‌ها وارد نمی‌شود. این دقیقا برعکس آنچه در گوشی‌های هوشمند شاهد هستیم است که اصلا هیچ فنی وجود ندارد. در نتیجه GX3 قطعا می‌تواند تجربه‌ی بهتری از انجام بازی‌های روز را به شما بدهد. علاوه بر قدرت بیشتر، چون اندازه‌ی نمایشگر کنسول‌های دستی هم معمولا بزرگ‌تر است، به طور کلی انجام بازی روی آن‌ها تجربه‌ی جالب‌تری از آب در می‌آید.

اسنپدراگون GX3 تراشه‌ای نیست که فقط از قابلیت‌های گوشی‌های هوشمند بهره ببرد بلکه از قابلیت‌هایی پشتیبانی می‌کند که معمولا در گوشی‌های هوشمند شاهد آن‌ها نیستیم. برای مثال پشتیبانی از موتورهای لرزشی استریو یا توانایی ارسال محتوی به نمایشگر بزرگ‌تر نظیر تلویزیون یا حتی هدست واقعیت مجازی را نیز دارد.

کوالکام گیمینگ

کوالکام اما در این بین فقط تراشه نساخت بلکه یک کار مهم دیگر را هم انجام داد. این شرکت با همکاری ریزر که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده‌ی لوازم جانبی گیمینگ و لپ‌تاپ و حتی کامپیوترهای رومیزی به حساب می‌آید، توانست کیت توسعه‌دهنده‌ی مخصوصی را تحت عنوان کنسول دستی گیمینگ اسنپدراگون GX3 طراحی کند. این اولین کیت توسعه‌دهنده‌ی کوالکام است که در طراحی آن ریزر هم نقش داشته است.

همان‌طور که از نام این محصول پیداست، کوالکام بیشتر این محصول را برای توسعه‌ی بازی‌ها یا اپلیکیشن‌هایی طراحی کرده که قرار است برای کنسول‌های بازی با همین اندازه توسعه داده شوند. در نتیجه توسعه‌دهنده می‌تواند از تمام پتانسیل تراشه استفاده کرده و بازی یا اپلیکیشن را با بهترین شکل ممکن، متناسب با توانایی‌های آن تراشه طراحی کند تا در کنسول‌های دیگر مشکلی بابت اجرای آن‌ها وجود نداشته باشد. به همین خاطر این کنسول دستی برای فروش در دسترس قرار نخواهد گرفت و فقط توسعه‌دهندگان به آن دسترسی خواهند داشت.

برای آن دسته از کاربرانی که به دنبال یک جایگزین اندرویدی برای کنسول‌هایی نظیر نینتندو سوییچ هستند، کیت توسعه‌ی GX3 می‌تواند یک گزینه‌ی جایگزین فوق‌العاده به حساب بیاید چرا که از طرفی منحصرا برای کاربرانی که به بازی‌های ویدیویی علاقه‌مند هستند طراحی شده و دیگر شبیه به یک گوشی نیست و از طرفی دیگر پردازنده‌ی قدرتمندتری هم دارد و می‌تواند از این بابت به گوشی‌های گیمینگ هم ترجیح داده شود. این احتمال وجود دارد که کوالکام سال آینده چنین محصولی را با پشتیبانی از سیستم‌عامل اندروید راهی بازار کند اما GX3 به‌عنوان یک کیت توسعه فعلا در دسترس قرار ندارد.

کوالکام گیمینگ

کیت توسعه‌ی GX3 از نمایشگر ۶٫۶۵ اینچی از نوع HDR OLED بهره می‌برد و وضوح تصویر در آن هم +FHD است. البته اندازه‌ی این نمایشگر خیلی بزرگ‌تر از گوشی‌های گیمینگ نیست اما به طور کلی اندازه‌ی خود دستگاه باعث شده تا عملکرد پردازنده در آن بهتر شود. از بابت تجربه‌ی بهتر بازی‌های گیمینگ هم وجود کلیدهای سخت‌افزاری شبیه به کنترلر‌های اکس‌باکس، آن را به انتخابی جذاب تبدیل خواهد کرد. از جمله قابلیت‌های دیگر این محصول می‌توان به دوربین سلفی ۵ مگاپیکسلی اشاره کرد که به کاربران کمک می‌کند مستقیما از طریق خود کنسول به استریم بازی‌ها بپردازند. این کیت توسعه، از اینترنت ۵G و وای‌فای ۶E پشتیبانی می‌کند، از بلندگوی چهارطرفه و کلیدهای سخت‌افزاری بهره می‌برد که می‌توانید آن‌ها را متناسب با سلیقه‌ی خود شخصی‌سازی کنید و بسیاری قابلیت خوب دیگر.

حال باید دید توسعه‌دهندگان بازی‌های اندرویدی چطور به این کنسول و پردازنده‌ی قدرتمندی که دارد واکنش نشان می‌دهند و چه بازی‌هایی را برای آن طراحی می‌کنند. GX3 تازه در اول مسیر خود قرار دارد اما می‌تواند در ادامه قطعا به توسعه‌دهندگان کمک کند بازی‌هایی را وارد گوشی‌های اندرویدی کنند که پیش از این فقط امکان تجربه‌ی آن‌ها در کنسول‌های قدرتمند سونی، مایکروسافت و کامپیوترهای رومیزی امکان‌پذیر بود. شاید طی سال‌های آینده شاهد یک کنسول فوق‌العاده قدرتمند اندرویدی در حد و اندازه‌های پلی استیشن ۵ و اکس‌باکس سری ایکس نیز بودیم.

تراشه‌ی گیمینگ کوالکام قطعا از یک سری قابلیت‌هایی که در کامپیوترهای گیمینگ شاهد آن‌ها هستیم بهره نمی‌برد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به فناوری super sampling نظیر DLSS انویدیا یا FidelityFX Super Resolution شرکت AMD اشاره کرد. رهگیری پرتو نور به‌عنوان یک فناوری جذاب هم نباید فراموش شود که انویدیا آن را به همراه سری RTX 20 خود رونمایی کرده بود و همچنان هم روی آن مانور می‌دهد. بنابراین یک فاصله‌ی محسوس و زیاد بین GX3 و یک تراشه‌ی گرافیکی مجزا در کامپیوترهای رومیزی وجود دارد. البته که ما هم انتظاری جز این نداشتیم اما امیدواریم طی سال‌های آینده این روند بهتر و بهتر شود تا جایی که کاربران و علاقه‌مندان به دنیای اندروید هم بتوانند تجربه‌ای لذت‌بخش از انجام بازی‌های گرافیکی جذاب را داشته باشند.

اگرچه همان‌طور که گفته شد هنوز برنامه‌ای برای فروش GX3 به‌عنوان یک کنسول دستی وجود ندارد اما احتمال اینکه ریزر نسخه‌ی مخصوص مصرف‌کننده‌ی این محصول را راهی بازار کند وجود دارد. این دستگاه اگر وجود داشته باشد باید شبیه به همین کیت توسعه‌ی GX3 باشد و به‌زودی هم عرضه شود. حال که این تراشه در دسترس قرار دارد، بسیار جالب خواهد بود ببینیم واکنش شرکت‌های تولیدکننده‌ی سخت‌افزار به آن چه خواهد بود. آیا کوالکام در مسیر سختی که قدم گذاشته موفق خواهد شد؟

منبع: Gizmodo



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما
X