فروش پلیاستیشن ۵ از ۱۹.۳ میلیون دستگاه عبور کرد؛ کمبودها ادامه دارد
سونی بالاخره نتایج مالی خود را برای سال مالی منتهی به ۳۱ مارس ۲۰۲۲ منتشر کرد که در آن مشخص شده است که فروش بازیها ۳.۱ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته و به ۲.۷ تریلیون ین (۲۰.۷ میلیارد دلار) رسیده است.
طبق دادههای سونی، درآمد عملیاتی از بخش بازیهای این شرکت به ۳۴۶ میلیارد ین (۲.۶ میلیارد دلار) رسید که نسبت به سال مالی ۲۰۲۰ رشد بسیار جزئی ۱.۲ درصدی را نشان میدهد. با این حال، بخش سختافزار جایی است که بازیها بیشترین رشد را در سونی تجربه کردند و درآمد آن به ۸۴۰ میلیارد ین (۶. میلیارد دلار) رسید که نسبت به سال گذشته ۹.۵ درصد افزایش داشته است. درآمد بخش خدمات شبکه هم با رشد ۶.۸ درصدی به ۴۰۹ میلیون ین (۳.۱ میلیارد دلار) رسیده است. این در حالی است که برنامههای دیجیتالی و محتوای افزودنی با ۲ درصد کاهش به ۱.۴۲ تریلیون ین (۱۰.۸ میلیارد دلار) رسیده است.
افزایش کلی در فروش برای بخش بازیهای سونی عمدتاً به دلیل تأثیر نرخ ارز خارجی و همچنین افزایش فروش سختافزار بود که تا حدی عمدتاً با کاهش فروش نرمافزار بهخصوص از سوی بازیهای غیر استودیوهای داخلی سونی (شامل محتواهای اضافی آن) جبران شد.
طبق گفتهی سونی، درآمد عملیاتی اساساً ثابت بوده و علت آن هم در درجه اول به دلیل کاهش ضرر ناشی از قیمت راهبُردی برای سختافزار پلیاستیشن ۵ است که کمتر از هزینههای ساخت تعیین شده بود. این عامل به طور قابلتوجهی با تأثیر کاهش فروش حاصل از بازیهای غیرانحصاری پلیاستیشن (بازیهای شرکتهای شخص ثالث) و محتوای اضافی آن جبران شده است.
در سال مالی ۲۰۲۱، سونی توانسته ۱۱.۵ میلیون دستگاه پلیاستیشن ۵ به فروش برساند که به این ترتیب فروش کلی پلیاستیشن ۵ را تا به این لحظه به بیش از ۱۹.۳ میلیون دستگاه رسانده است. این میزان فروش نسبت به انتظار قبلی سونی کمتر بوده است ولی دلیل این موضوع مشکل در تأمین موجودی کنسول با توجه به تقاضا و ناتوانی در تولید کنسول به اندازهی دلخواه بوده است. همچنین چیزی حدود ۱ میلیون دستگاه پلیاستیشن ۴ هم در سال مالی ۲۰۲۱ تولید و به فروش رفته است. سال مالی گذشته این آمار برای پلیاستیشن ۵.۷ میلیون دستگاه بوده است.
در این سال مالی بیش از ۳۰۳.۲ میلیون نسخه بازی فروش رفته است که سهم بازیهای انحصاری استودیوهای داخلی پلیاستیشن از این بین ۴۳.۹ میلیون نسخه بوده است. ۶۶ درصد از فروش بازیهای بهصورت دانلود دیجیتالی انجام شده، در حالی که این رقم در سال گذشته ۶۵ درصد بوده است. این نشان میدهد که دانلود دیجیتالی نسبت به سال گذشته اندکی افزایش داشته است.
با نگاهی ویژه به سهماههی چهارم سال مالی ۲۰۲۱، فروش بازیها نسبت به سال قبل ثابت بوده (کمتر از ۱ درصد رشد)، اما درآمد عملیاتی با افزایش چشمگیر ۱۷۵ درصدی به ۸۷.۳ میلیارد ین (۶۷۰ میلیون دلار) رسیده است.
با نگاهی به آینده، سونی اعلام کرد که انتظار دارد که به دلیل افزایش قابلانتظار در فروش بازیهای غیرانحصاری استودیوهای شخص ثالث بخش خدمات بازی و شبکه این شرکت افزایش قابلتوجهی در سال مالی ۲۰۲۲ داشته باشد اما از سوی دیگر به خاطر افزایش هزینهی توسعهی بازیها در استودیوهای داخلی و تصاحبهایی مثل تصاحب ۳.۶ میلیارد دلاری بانجی، انتظار دارد که درآمد عملیاتی کاهش پیدا کند.
در مجموع، نتایج سونی در بخشهای مختلف این شرکت رو به افزایش بوده است، بهطوریکه این شرکت افزایش ۲۶ درصدی درآمد عملیاتی را گزارش داد که به ۹.۹ تریلیون ین (۷۵۹ میلیارد دلار) رسیده است و بهویژه بخش سونی پیکچرز به دلیل اکران فیلمهای پرفروش با افزایش ۶۴ درصدی نسبت به سال گذشته پیشتاز بوده است.
منبع: GameIndustry.biz