تریلر پلیاستیشن ۵ پرو پیشرفت بازیها را نشان میدهد؛ بازیسازان چگونه از آن استفاده کردهاند؟
شرکت سونی اینتراکتیو اینترتینمت (Sony Interactive Entertainment) یک تریلر جدید از کنسول پلیاستیشن ۵ پرو (PlayStation ۵ Pro) را به همراه نظرات توسعهدهندگان پلیاستیشن و غیره را در مورد اینکه چگونه این کنسول بازیهای فعلی و آینده را بهبود میبخشد، منتشر کرده است.
پلیاستیشن ۵ پرو با سر و صدای زیادی در هفتههای پیش معرفی شد و بهبوهای سختافزاری مختلفی را نسبت به پلیاستیشن ۵ معمولی پیدا کرده بود. این کنسول توانایی این را دارد که برخی از بازیها را با رزولوشن ۴k و نرخ فریم ۶۰ اجرا کند و البته دیگر بازیها نیز روانتر روی آن اجرا خواهند شد. هرچند که قیمت ۷۰۰ دلاری این کنسول باعث شده تا بسیاری ارزش خرید آن را زیر سوال ببرند. در زیر نظرات توسعهدهندگان آورده شده است.
استودیوی آوالانچ سافتور (Avalanche Software)
خوزه ویلتا (Jose Villeta)، مدیر گروه نرمافزار
ما بسیار هیجانزده هستیم که بازی هاگوارتز لگسی (Hogwarts Legacy) را برای کنسول پلیاستیشن ۵ پرو ارتقاء دادهایم. به محض دسترسی به کنسول جدید، تصمیم گرفتیم تلاش خود را روی ویژگیهای مختلفی نظیر افزایش پرفورمنس، فناوری پیشرفتهی PSSR و ری تریسینگ متمرکز کنیم. با افزایش پرفورمنس، ما توانستیم کیفیت حالتهای پرفورمنس و گرافیک خود را بدون به خطر انداختن تجربهی بازیکنان بالا ببریم. بازیکنان میتوانند گرافیکی واضحتر، باکیفیتتر و با وضوح بالاتر را تجربه کنند و از PSSR در تمام حالتهای گرافیکی استفاده کنند. قدرت اضافی کارت گرافیک به ما این امکان را داد تا جلوههای ری تریسینگ را اصلاح کنیم و بازی را با نورپردازی جدیدی ارائه کنیم. بازیکنان متوجه انعکاسهای جدید و سایههای بهبود یافته در همهی محیطها خواهند شد. از انعکاسهای زیبای داخل ساختمان در اطراف تالار بزرگ قلعهی هاگوارتز و کلاسهای درس آن گرفته تا سایههای پرجزئیات اطراف فروشگاههای هاگزمید (Hogsmeade) و انعکاسهای جذاب در اطراف دریاچهی سیاه و سایههای مرموز اطراف جنگل ممنوعه، این بازی همچنان نشان میدهد که جادو در همه جا وجود دارد.
شرکت کپکام (Capcom)
جوزف بوستوس (Joseph Bustos)، مدیر رسانههای اجتماعی
ما در کپکام همه خوشحالیم که از پلیاستیشن ۵ پرو استقبال میکنیم. بازی دراگونز داگما ۲ (Dragon’s Dogma II) از قدرت پلیاستیشن ۵ پرو، PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR) و فناوری جدید ری تریسینگ بهره میبرد که امکان بهبود نرخ فریم را فراهم میکند. برای اطلاع کسانی که تازه وارد این بازی شدهاند، خود را برای یک بازی اکشن نقشآفرینی تکنفره و داستان محور آماده کنید که بازیکنان را به چالش میکشد تا خودشان نوع تجربهشان را انتخاب کنند و از ظاهر شخصیتشان گرفته، کلاس، نحوهی برخورد با موقعیتهای مختلف و غیره را شخصیسازی کنند. خود را برای یک ماجراجویی بزرگ در پلیاستیشن ۵ پرو آماده کنید.
بیانیهی عمومی کپکام
به بازی رزیدنت ایول ویلیج (Resident Evil Village)، نرخ فریم ۱۲۰ را اضافه کردیم تا بهترین تجربهی ممکن را در پلیاستیشن ۴ پرو ارائه کنیم. به لطف این افزایش پرفورمنس بزرگ، شخصیتهای منحصربهفرد و به یاد ماندنی این اثر واقعیتر به نظر میرسند و این به شدت به عامل ترس بازی میافزاید و صحنههای اکشن عالیتر از همیشه هستند. دنیای زیبا و دلهرهآور این بازی از قدرت پلیاستیشن ۵ پرو برای یک گرافیک با وضوح فوقالعاده بالا استفاده میکند و جلوههای بصری واقعگرایانه را ترسیم میکند که بالاترین حس غوطهوری را به شما میدهد. بازی رزیدنت ایول ۴ (Resident Evil ۴) یک بازی ترس و بقا با یک گیمپلی متنوع است که بر اساس مفهوم «بقا فقط آغاز داستان است» ساخته شده است. در پلیاستیشن ۵ پرو، این بازی با نرخ فریم بالاتری اجرا میشود و این اکشن پویای بازی را بهتر میکند. این بازی همچنین از قدرت پلیاستیشن ۵ پرو برای ارائهی تصاویری کاملا واقعگرایانه و پر از جزئیات بالا از محیطها و جلوههای بصری طبیعیتر و زیباتر از همیشه استفاده میکند.
شرکت الکترونیک آرتز (Electronic Arts)
ماسیج کوروفسکی (Maciej Kurowski)، مدیر فنی استودیوی بایوور (BioWare)
ما بسیار هیجانزده هستیم که ببینیم بازی Dragon Age: The Veilguard چگونه با قدرتی که پلیاستیشن ۵ پرو به بازیکنان عرضه میکند عمل خواهد کرد. چه به پیشرفت عمیق، مبارزات استراتژیک یا غرق شدن در داستانهای Dragon Age علاقه داشته باشید، بلافاصله متوجه بهبود تجربهی این بازی با پلیاستیشن ۵ پرو خواهید شد. حالتهای پرفورمنس و گرافیک بازی هر دو شاهد بهبودهایی، از جمله بهبود رزولوشن در حالتهای گرافیک با نرخ فریم ۳۰ و پرفورمنس با نرخ فریم ۶۰ هستند. علاوه بر این، تنظیمات بصری بهبود یافته مختلفی در حالت گرافیکی با نرخ فریم ۳۰ و حالت پرفورمنس با نرخ فریم ۶۰ وجود خواهد داشت. تیم بایوور به این افتخار میکند که بازیکنان با ورود به دنیای زیبای Thedas با جلوههای بصری ارتقا یافته به لطف ارتقاهای جدید مبتنی بر هوش مصنوعی سونی یعنی PSSR، مجذوب این اثر خواهند شد. ما Raytraced Ambient Occlusion (RTAO) را در حالت پرفورمنس با نرخ فریم ۶۰ فعال کردهایم که قبلا فقط در پلیاستیشن ۵ با حالت گرافیک و با نرخ فریم ۳۰ موجود بود. مهندسان ما از اینکه مرزهای ممکن با سختافزار جدید را پشت سر بگذارند، بسیار هیجانزده شدهاند و همکاری با سونی اینتراکتیو اینترتینمت به ما این امکان را میدهد که نسخهی پیشرفتهتری از بازی Star Wars Jedi: Survivor را برای پلیاستیشن ۵ پرو ارائه دهیم.
بابی ویلکینسون (Bobby Wilkinson)، کارگردان فنی استودیوی ریسپاون اینترتینمت (Respawn Entertainment)
در حالت گرافیک، ما بالاترین رزولوشن یعنی ۲۱۶۰p را ارائه میکنیم. در همین حال، حالت پرفورمنس به ارائه نرخ فریم ثابت ۶۰ اما اکنون با رزولوشن بالاتر و عمق بصری بیشتر با ری تریسینگ برای بازتابهای نور در محیط ادامه میدهد. قابلیت PSSR تجربهی بصری واضحتری را در هر دو حالت تضمین میکند. حالت پرفورمنس در پلیاستیشن ۵ پرو روش جدید و مورد علاقهی من برای بازی Star Wars Jedi: Survivor است و من بیصبرانه منتظرم که شما نیز آن را تجربه کنید.
استودیوی گوریلا گیمز ( Guerrilla Games)
جان بارت ون بیک (Jan-Bart van Beek)، مدیر استودیو و کارگردان هنری
پلیاستیشن ۵ پرو قدرت اضافی زیادی را به ما داده که این قدرت به ما اجازه میدهد تا حالتهای گرافیکی را تقویت کنیم و در عین حال نرخ فریم بالا که همهی ما بسیار از آن لذت میبریم را نیز حفظ کنیم. در بازی هورایزن فوربیدن وست (Horizon Forbidden West) این بدان معناست که اکنون میتوانید از یک کیفیت بصری بالا لذت ببرید که با کیفیت معمولی پلیاستیشن ۵ مطابقت دارد و بعضا از آن فراتر میرود یعنی اکنون میتوانید با نرخ فریم ۶۰ یعنی دو برابر نرخ فریم قبلی بازی را تجربه کنید.
همچنین خوب است که به این نکته اشاره کنیم که کیفیت بصری فقط به رزولوشن مربوط نمیشود، بلکه به موارد بسیار بیشتری نیز مرتبط است. پیشرفتهای زیادی در موتور دسیما (Decima) وجود دارد که اکنون به دلیل قدرت رندر بالای پلیاستیشن ۵ پرو استفاده از آنها امکانپذیر شده است. شما شاهد بهبود سایهها، میدان دید، جزئیات پوست و مو، ابرها، پرتوهای نور و بسیاری موارد دیگر خواهید بود که امیدواریم از آن لذت ببرید. ما همچنین بسیار خوشحالیم که این خبر را به اشتراک بگذاریم که نسخهی بازسازی شدهی بازی هورایزن زیرو داون (Horizon Zero Dawn) با ویژگیهای خاص خود روی پلیاستیشن ۵ پرو عرضه میشود. این شامل طیف وسیعی از ویژگیهای گرافیکی است که برای استفاده از قدرت پلیاستیشن ۵ پرو بهبود یافتهاند و در عین حال جزئیات زیادی را در نرخ فریمهای فوقالعاده ارائه میکنند.
استودیوی اینسامنیاک گیمز (Insomniac Games)
مایک فیتزجرالد (Mike Fitzgerald)، مدیر فنی
در استودیوی اینسامنیاک گیمز، ما چهار بازی را برای پلیاستیشن ۵ منتشر کردهایم و هیجانزده هستیم که هر چهار بازی را برای بهرهگیری از قابلیتهای جدیدی که پلیاستیشن ۵ پرو در اختیار ما قرار میدهد، ارتقا دهیم. بازیکنان بازیهایی مثل نسخهی بازسازی شدهی بازی اسپایدرمن (Marvel’s Spider-Man Remastered)، اسپایدرمن: مایلز مورالز (Marvel’s Spider-Man: Miles Morales)، اسپایدرمن ۲ (Marvel’s Spider-Man 2) و Ratchet & Clank: Rift Apart یک حالت پیش فرض جدید پروفورمنس پرو را خواهند یافت که با رزولوشن ۴K و ویژگیهای گرافیکی ری تریسینگ با نرخ فریم ۶۰ در حالت پرفورمنس ترکیب میشود. اینها تجربیاتی باورنکردنی هستند که میدانیم طرفداران آن را دوست خواهند داشت و ما هیجانزده هستیم که زمان بیشتری را صرف یافتن راههای جدیدی برای استفاده از پلیاستیشن ۵ پرو در این آثار فعلی و بازیهای آینده مانند Marvel’s Wolverine کنیم.
شرکت کوئی تکمو گیمز (Koei Tecmo Games)
فومیهیکو یاسودا (Fumihiko Yasuda)، تهیهکنندهی بازی Rise of the Ronin
ما بسیار خوشحالیم که روش جدیدی را برای تجربهی این بازی در کنسول پلیاستیشن ۵ پرو به شما ارائه میدهیم. در واقع نه تنها اکشنی سازگار با نرخ فریم بالا وجود خواهد داشت، بلکه شما میتوانید در خیابانهای زیبای یوکوهاما (Yokohama)، ادو (Edo) و کیوتو (Kyoto) نیز قدم بزنید و با قهرمانانی از قرن نوزدهم که با جزئیات گرافیکی بیشتری به تصویر کشیده شدهاند، ملاقات کنید. امیدوارم همهی شما سعی کنید این دنیای عصر باکوماتسوی (Bakumatsu) ژاپن را تجربه کنید.
شرکت کونامی دیجیتال اینترتینمت (Konami Digital Entertainment)
یوجی کورکادو (Yuji Korekado)، تهیهکنندهی بازی
در بازی متال گیر سالید دلتا (Metal Gear Solid Delta)، فناوری نوآورانهی PSSR اجازه میدهد تا درختان و پوشش گیاهی سرسبز زمین جنگل معروف بازی زندهتر شوند و حس واقعگرایی غوطهوری در یک محیط طبیعی را افزایش میدهد. علاوه بر این، ما میتوانیم یک تجربهی گیمپلی روانتر با نرخ فریم بهتر را در کل بازی ارائه دهیم.
استودیوی ناتی داگ (Naughty Dog)
وینسنت مارکسن (Vincent Marxen)، برنامهنویس
ما اینجا در ناتی داگ مفتخریم که بهروزرسانیهای مربوط به پلیاستیشن ۵ پرو را برای بازسازی لست آو آس ۱ و لست آو آس ۲ ارائه کنیم و تضمین میکنیم که بازیکنان این کنسول بهینهترین تجربه را برای هر دو نسخه خواهند داشت. هر بازی یک حالت پیشرفتهی مخصوص این کنسول ارائه میکند که از پردازش گرافیکی بهبود یافته، رندر ۱۴۴۰p و سپس ارتقای وضوح تصویر به ۴K از طریق PSSR بهره میبرد. این حالت نرخ فریم ۶۰ را حفظ میکند و تعادل ایدهآلی بین نرخ فریم و رزولوشن را ارائه میدهد. حالتهای رندر پرفورمنس و گرافیک همچنان در پلیاستیشن ۵ پرو موجود هستند و تجربهای حتی روانتر از آنچه بازیکنان در پلیاستیشن ۵ معمولی میبینند را ارائه میکنند و همچنین در صورت پشتیبانی نمایشگر شما، نرخ فریم بالاتری را نیز ارائه میدهند. چه این اولین باری باشد که این آثار را تجربه میکنید یا فرصتی برای بازی دوباره میخواهید، امیدواریم همه طرفداران این مجموعه از تجربهی این روش شگفتانگیز برای بازی لذت ببرند.
شرکت نکسون گیمز (Nexon Games)
جون هوان کیم (Jun-hwan Kim)، برنامهنویس
در بازی The First Descendant، ما تلاش زیادی برای گسترش ویژگی ری تریسینگ با استفاده از پرفورمنس عالی پردازندهی گرافیکی پلیاستیشن ۵ پرو و معماری بهبود یافته ری تریسنگ انجام دادیم. در نتیجه، در مقایسه با پلیاستیشن ۵ معمولی، به نورپردازی و سایههای طبیعی و واقعگرایانهتری دست یافتیم. علاوه بر این، با استفاده از PSSR، ما توانستیم رزولوشن بالاتر و کیفیت بهتری از جلوههای بصری ارائه دهیم. همچنین در حال حاضر روی فعال کردن ویژگی FSR 3.1 Frame Generation برای ارائهی نرخ فریمی بهبودیافته کار میکنیم. ما امیدواریم که بازیکنان از تجربهی گیمپلیای پیشرفته با کیفیت بیشتر جلوهها و نرخ فریم برتر در پلیاستیشن ۵ پرو لذت ببرند.
استودیوی پولیفونی دیجیتال (Polyphony Digital)
شویچی تاکانو (Shuichi Takano)، برنامهنویس
در حالی که بازی گرن توریسمو ۷ (Gran Turismo ۷) قبلا قادر به رندر شدن با کیفیت ۴K بود، ,ویژگی PSSR در پلیاستیشن ۴ پرو نیز روی ارائه بهتر این رزولوشن مؤثر است و جزئیاتی بیشتر و کیفیت تصاویری بالاتر از همیشه را امکانپذیر میکند. علاوه بر این، اکنون میتوانیم از ویژگی ری تریسینگ در طول مسابقات استفاده کنیم که قبلا غیرممکن بود. این نه تنها به سطحهای یک ماشین اجازه میدهد تا انعکاس کامل ماشینهای دیگر را نشان دهند، بلکه به یک ماشین نیز اجازه میدهد تا قطعات خودش را به خوبی روی دیگر سطوح نیز منعکس کند و این واقعگرایی و غوطهوری را در کل بازی افزایش دهد. علاوه بر این، این بازی دارای پشتیبانی آزمایشی از نرخ فریم ۶۰ و رزولوشن ۸K خواهد بود. بازیکنان میتوانند ماشینها و مسیرهای با دقت مدلسازی شده را با جزئیات و رزولوشن بیسابقه با جزئیاتی خیرهکننده ببینند. به لطف این پیشرفتها، این اثر میتواند تجربههای هیجانانگیز و جلوههای بصری بهتری نسبت به قبل ارائه دهد.
استودیوی رمدی گیمز (Remedy Games)
توماس پوها (Thomas Puha)، مدیر ارتباطات
مهندسان گرافیک ما در این استودیو از تلاش برای بهبود بازی آلن ویک ۲ (Alan Wake II) به همراه تیم سونی اینتراکتیو برای پلیاستیشن ۵ پرو بسیار لذت بردهاند. برای یک بازی مثل الن ویک ۲ که در آن اتمسفر و داستانگویی محیطی ضروری است، اضافه شدن ری تریسینگ به بازی به عنوان یک ویژگی کاملا جدید، لایه دیگری از غوطهوری را اضافه میکند. ما همچنین از قدرت اضافی پلیاستیشن ۵ پرو برای بهبود جلوههای بصری در حالت پرفورمنس با نرخ فریم ۶۰ استفاده کردهایم و برای این منظور رزولوشن خروجی را به ۴K رساندهایم و تجربهی این اثر را حتی بهتر از قبل نشان میدهیم.
استودیوی شیفت آپ (SHIFT UP)
دونگکی لی (Dongki Lee)، کارگردان فنی بازی استلار بلید (Stellar Blade) و مدیر ارشد فناوری استودیو
با پلیاستیشن ۵ پرو، بازیکنان میتوانند از بازی استلار بلید با وضوح ۴K با نرخ فریم ۵۰ یا بیشتر و با گیمپلیای روانتر لذت ببرند و در حالت پیشرفتهی PSSR شاهد بهبود در جزئیات بازی خواهید بود. به علاوه، بازی از گزینهی HFR (نرخ فریم بالا) پشتیبانی میکند که به شما امکان میدهد از یک تجربهی بازی روان با نرخ فریم ۸۰ لذت ببرید. البته در این مورد صفحه نمایش ۱۲۰ هرتزی مورد نیاز است.
شرکت اسکوئر انیکس (Square Enix)
نائوکی هاماگوچی (Naoki Hamaguchi)، کارگردان
بازی فاینال فانتزی ۷ ریبرث (Final Fantasy VII Rebirth) اکنون میتواند با استفاده از قدرت سختافزار برتر پلیاستیشن ۵ پرو، به سطح جدیدی ارتقا یابد. حالت پیشرفتهی جدید که مخصوص پلیاستیشن ۵ پرو توسعه یافته است، ویژگیهای حالت پرفورمنس فعلی و حالت گرافیکی را ترکیب میکند تا تجربهی بصری جدیدی را به بازیکنان ارائه دهد. به طور خاص، حالت پیشرفته با نرخ فریم ۶۰ اجرا میشود و از PSSR برای دستیابی به رزولوشنی یکسان با حالت گرافیکی پشتیبانی میکند. این پیشرفتهای بصری منجر به رندرهای بهتر برای تمام جنبههای بازی، از جمله جهان، مبارزات و کاتسینها شده و غوطهوری بازیکن را حتی بیشتر میکند. ما از شما دعوت میکنیم تا با پلیاستیشن ۵ پرو، یک بازی هیجانانگیزتر و حتی زیباتر را تجربه کنید.
شرکت یوبیسافت (Ubisoft)
دیدیه بلانچ (Didier Blanche)، کارگردان فنی Ivory Tower
از ابتدای توسعهی بازی The Crew Motorfest، تیمهای استودیوی Ivory Tower همیشه برای آزمایش ویژگیها و قدرت ارائه شده توسط پلیاستیشن ۵ مانند بازخورد لمسی پیشرفتهی کنترلر دوالسنس، زمان لودینگ سریعتر و موارد دیگر هیجانزده بودهاند و ما همیشه به دنبال راههای جدیدی هستیم تا رانندگی در دنیای هاوایی خود را تأثیرگذارتر و جذابتر کنیم. پلی استیشن ۵ قبلا به این بازی اجازه داده بود تا به سطح جدیدی از گرافیک بصری برسد. حال با قدرت و ویژگیهای جدید پلیاستیشن ۵ پرو، ما این فرصت را داریم که جزئیات بصری را حتی بیشتر از این بهتر کنیم. کیفیت جلوههای بصری به لطف PSSR واضحتر و شفافتر خواهند بود و اشیاء بیشتری مانند پوشش گیاهی و جمعیت روی صفحه با نرخ فریم ۶۰ کار میکنند. در مجموع، ما فکر میکنیم که بهترین راه را برای بهبود تجربهی بازی پیدا کردهایم.
پیر فورتین (Pierre Fortin)، مدیر فناوری Ivory Tower
بازی اساسینز کرید شدوز (Assassin’s Creed Shadows) اثری اکشن نقشآفرینی و جهان باز آیندهی ما است که در دورهی فئودال ژاپن اتفاق میافتد. ما سخت تلاش کردهایم تا کیفیت تجربهی این اثر را در پلیاستیشن ۵ پرو به حداکثر برسانیم. این بازی با استفاده از افزایش قابلیتهای ری تریسینگ پلیاستیشن ۵ پرو، نورپردازی بهتری را به نمایش میگذارد. همچنین به لطف PSSR همراه با پردازندهی گرافیکی قدرتمندتر، بازیکنان شاهد سیستمهای رندر بهبود یافته و افزایش واقعگرایی و جذابیت بازی خواهند بود. همانطور که بازیکنان در ژاپن فئودال کاوش میکنند، میتوانند انتظار بهبود اتمسفر، محیط و همچنین جزئیات بیشتر را از فواصل نزدیک و دور داشته باشند. با پلیاستیشن ۵ پرو، بازیکنان میتوانند یک بازی خیرهکننده را تجربه کنند که آنها را به طور کامل در قرن شانزدهم ژاپن غرق میکند.
پلیاستیشن ۵ پرو در تاریخ ۷ نوامبر (۱۷ آبان) با قیمت ۷۰۰ دلار عرضه میشود. پیشخرید این کنسول از ۲۶ سپتامبر (۵ مهر) آغاز شده است.
منبع: Gematsu