اعطاکننده‌ی جایزه در گلدن جوی‌استیک اجازه‌ی حمایت از فلسطین را پیدا نکرد

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
گلدن جوی استیک

همان‌طور که احتمالاً در جریان هستید، چند روز پیش مراسم گلدن جوی استیک برگزار و برندگان بزرگ آن مشخص شدند. با این حال، این رویداد بدون حاشیه هم نبود و حاشیه‌ای داشت که اتفاقاً به یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های فعلی جهان مربوط می‌شود؛ مسئله‌ی فلسطین.

ماجرا از این قرار است که برای اعطای اولین جایزه یعنی جایزه‌ی قصه‌گویی که برنده‌ی آن بازی بالدرز گیت ۳ شد، تروی بیکر (صداپیشه‌ی مشهور بازی‌های ویدئویی) روی صحنه آمد و با گفتن اینکه از او خواسته شده تا این جایزه را اهدا کند و بیان جمله‌هایی کلیشه‌ای جایزه‌ی بهترین بازی را به برنده‌ی این بخش اهدا کرد ولی این تمام ماجرا نیست. در واقع، قبل از تروی بیکر قرار بود فرد دیگری این جایزه را اهدا کند اما به خاطر متنی که برای قبل از اهدای جایزه آماده کرده بود، مجبور به عدم شرکت در مراسم شد.

در حالی که قبل از برگزاری مراسم اعلام شده بود که میگنا جایانت (Meghna Jayanth)، طراحی روایت بازی، این جایزه‌ی را اهدا می‌کند، او قبل از مراسم درحساب کاربری خود در ایکس (توییتر) اعلام کرد به خاطر متنی که این سازمان بیانیه‌ی سیاسی خطاب کرده است و اجازه‌ی بیان آن را به او نداده است، در این مراسم شرکت نمی‌کند. در پایین می‌توانید متن آماده‌شده توسط میگنا جایانت را بخوانید:

سلام به همگی. من میگنا جایانث هستم. اکنون بیش از یک دهه است که در نقش طراحی روایت روی بازی‌هایی مثل ۸۰ Days، Sable و Thirsty Suitors که همین هفته‌ی پیش منتشر شد، کار کرده‌ام.

ما بازی می‌سازیم تا به همراه بازیکنانمان رؤیاپردازی کنیم – وقتی آن‌ها برای گریز از دنیای واقعی نیاز به پناهگاهی دارند، ما آن‌ها را به جهان خیالی و شگفت‌انگیزی دعوت می‌کنیم، می‌گذاریم بازیکنان در زندگی‌های دیگری قدم بگذارند و  واقعیت‌های دیگری را تجربه کنند. فهرست بهترین نامزدهای امسال نشان‌دهنده‌ی ظرفیت بازی‌های ویدئویی برای روایت داستان‌های عجیب، هیجان‌انگیز، درگیرکننده و مهم‌تر از همه انسانی است.

ما اینجا جمع شده‌ایم تا بازی‌های ویدئویی را جشن بگیریم اما همه‌ انسان‌هایی هستیم که در این جهان زندگی می‌کنند و این غیرممکن است که در حالی که اینجا برای بازی‌های ویدئویی جشن می‌گیریم، وقوع یک نسل‌کشی در فلسطین را نادیده بگیریم، نسل‌کشی‌ای که تحت حمایت دولت ما (انگلیس) انجام می‌شود. به خاطر روح انسانی مشترک همگی ما، من از همه می‌خواهم که امشب برای درخواست یک آتش بس به من ملحق شوند.

هر بازی‌ یک عمل عاشقانه نسبت به تمامی بازیکنانی است که ممکن است هیچ‌وقت آن‌ها را نبینیم. نمی‌توانم بیش از این مفتخر باشم تا نامزدهای بهترین بازی سال را معرفی کنیم.

نکته‌ی عجیب و سؤال برانگیز این است که این متن توسط سازمان‌ برگزارکننده یک متن سیاسی در نظر گرفته شده و از بیان آن به این بهانه جلوگیری شده است. این در حالی است که اظهارنظرهای سیاسی این چنینی هیچگاه در این مراسم‌ها یا جشنواره‌ها غیرقانونی نبوده است. به‌ویژه‌ این بیانیه‌ که بیش از اینکه به دعواهای حزبی حزبی سیاسی مربوط باشد، به‌شدت انسانی است و درخواست رسیدن به آتش‌بس و صلح برای عدم ادامه‌ی این نسل‌کشی است. گواه این حرف‌ها اشاره‌های متعدد چند سال قبل به مسئله‌ی جنگ اکراین بوده است و این برخورد کاملاً علیه آزادی بیان یا حداقل ادعای آن است.

میگنا جاینث

پوستر طراحی شده برای حضور در مراسم

بعد از جلوگیری از بیان سخنان بالا، میگنا جایانت در بیانیه‌ای دیگر خطاب به برگزارکننده‌ی این رویداد نوشت:

من به‌عنوان شخصی که در این فضا فعالیت می‌کند، واقعاً امیدوارم که در این تصمیم تجدیدنظر کنید. من باور ندارم که کار ما می‌تواند از سیاست جدا باشد. بیش از ۱۰ هزار نفر (اکنون بیش از ۱۱ هزار نفر!) در این نسل‌کشی ادامه‌دار در فلسطین کشته‌ شده‌اند و این با همکاری دولت ما در انگلستان بوده است. از سوی دیگر، صنعت ما هم در زیبایی‌شناسی و هم در محتوا در انسان‌زدایی از افراد با پوست سیاه و قهوه‌ای دخیل بوده است – و به‌عنوان یک توسعه‌دهنده‌ی بازی وجدانم من را وادار می‌کند تا به هر نحو کوچکی که بتوانم دربار‌ه‌ی این موضوع صحبت کنم.

ایستادگی در مقابل نسل کشی نباید یک بیانیه‌ی سیاسی نامناسب در نظر گرفته شود و بیانیه‌ی من خواهان یک آتش‌بس بود و نمی‌توان حتی آن را رادیکال در نظر گرفت. در آن بیانیه‌ به قصه‌گویی درگیرکننده در بازی‌‌های ویدئویی اشاره شده است که باعث همدلی و خلق حس انسانی می‌شود و من در آن بیانیه از جامعه‌ی خودمان خواسته‌ بودم که برای سخن گفتن از آتش‌بس که یک درخواست کاملاً همدلانه‌، عاشقانه و استوار است، بپاخیزند و دراین راه به صداهای جهانی فلسطینی‌ها، مسلمانان، عرب‌ها و یهودی‌ها – که نباید با رژیم صهیونیستی اسرائیل اشتباه گرفته شوند – و هر فردی که در مقابل نسل‌کشی و یک رژیم آپارتاید ایستادگی می‌کنند، بپیوندند.

قصه‌هایی که ما در بازی‌های خود روایت می‌کنیم، اهمیت دارند. کلماتی که بیان می‌کنیم، اهمیت دارند. چیزی که ما اینجا در گلدن جوی‌استیک آن را جشن می‌گیریم، تأثیر بازی‌ها به‌عنوان یک فرم هنری و فرهنگی قابل‌توجه و یک مدیوم تعاملی برای ارتباط و اشتراک میان انسان‌ها است. ما نمی‌توانیم انسانیت، تنوع، آزادی و مقاومت را فقط در بازی‌های خود گرامی بداریم و درباره‌ی همین مفاهیم در دنیای واقعی سکوت پیشه کنیم.

من عمیقاً امیدوارم که این سازمان در تصمیم خود تجدیدنظر کند، در آن صورت مفتخر هستم که امشب این جایزه را اهدا کنم. اگر چنین چیزی امکان پذیر نیست، پس با کمال تأسف از پذیرفتن حضور در مراسم و اهدای جایزه‌ی بهترین قصه‌گویی در این مراسم به خاطر همبستگی با مردم فلسطین و تمام مظلومین جهان خودداری می‌کنم.

متشکرم برای زمانی که برای خواندن اختصاص دادید و برای همه بهترین‌ها را آرزو می‌کنم، میگنا.

در حالی که صدای بسیاری از جوامع علیه نسل‌کشی عیان و آشکاری که در غزه در حال وقوع است، بلند شده است، تاکنون واکنش زیادی را از اهالی این صنعت ندیده‌ایم. با این حال، چندی پیش کانال یوتیوبی معروف People Make Games که اخیراً به‌عنوان یکی از نامزدهای بهترین تولیدکننده محتوا در ۲۰۲۳ در گیم اواردز قرار گرفته است، در ویدئوی مفصل و قابل‌تقدیری با عنوان «جامعه‌ی بازی‌های ویدئویی نباید درباره‌ی فلسطین ساکت بماند» به این موضوع پرداخت. یکی از نکات قابل توجه آن ویدئو این است که با یکی از توسعه‌دهندگان بازی فلسطینی که در حال حاضر در کرانه باختری (West Bank) در فلسطین زندگی می‌کند، صحبت شده بود تا دید بهتری به افراد ناآگاه از شرایط زندگی در فلسطین و به‌خصوص کرانه‌ باختری داده شود. اگرچه آرزو می‌کنیم که هرچه زودتر آتش‌بس برقرار شود و جلوی ادامه‌ی این نسل‌کشی گرفته شود اما در هر صورت انفعال جامعه‌ی بازی‌های ویدئویی در این موضوع نشانه‌ی بدی است و نباید ادامه داشته باشد.

صفحه‌ی اصلی بازی دیجی‌کالا مگ | اخبار بازی، تریلرهای بازی، گیم‌پلی، بررسی بازی، راهنمای خرید کنسول بازی



دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما
X