گزیده نقدهای فیلم «طعمه»؛ احیای فرانچایز «غارتگر» با فیلمی هیجانانگیز و خشن
ساخت بازراهاندازیها، پیشدرآمدها و دنبالهها به یک امر عادی تبدیل شده و به ندرت دیده میشود که یک فرانچایز برداشتی واقعا تازه از داستان اساطیری خود داشته باشد. سال ۲۰۲۲ فقط شاهد یکی دو مورد از دنبالهها یا بازراهاندازیهای موفقیتآمیز بودهایم (مانند «جیغ» و «تاپ گان: ماوریک») و در سایر موارد با آثاری ضعیف روبهرو شدیم (مانند دنباله افتضاح «کشتار با اره برقی در تگزاس»).
فرانچایز «غارتگر»، دنبالهها، کراساوورها و در کل فیلمهای خوبی داشته است. «طعمه» آخرین و احتمالا بهترین فیلم این فرانچایز از زمان فیلم اصلی به حساب میآید. این اثر یک فیلم اکشن و هیجانانگیز ناب است که این سری را به ریشههای خشونت آمیز خود بازمیگرداند و جایگاه خود را به عنوان یک فیلم ارزشمند در این فرانچایز تثبیت میکند.
- نقد فیلم فینچ؛ یک مرد، سگش و ربات آنها در سفری آخرالزمانی
- نقد فیلم «مرد شمالی»؛ حماسهی تاثیرگذار و فراموشنشدنی رابرت اگرز شاید بهترین فیلم او باشد
- نقد انیمیشن «قرمز شدن»؛ جاهطلبانه، عاطفی و از بهترین فیلمهای پیکسار
«طعمه» درباره نارو (امبر میدتاندر) یکی از اعضای قبیله کومانچ در سال ۱۷۱۹ در آمریکای شمالی است که میخواهد تواناییهای شکارش را در میان همتایان مرد خود ثابت کند. برادر نارو، تابه (داکوتا بیورز) با او صمیمیت خاصی دارد و پیوند آنها از عناصر اصلی فیلم است. اقدامات کوچک نارو در راستای اثبات خود موجب میگردد تا او متوجه حضور یک غارتگر عجیب و غریب شود که برای او ناآشناست. دیگران او را نادیده میگیرند اما نارو به دنبال غارتگر میرود و خود را به یک ماجراجویی خشن و وحشیانه با حضور بیگانگان میکشد.
کارگردانی این فیلم را دن تراختنبرگ بر عهده دارد که در سال ۲۰۱۶ فیلم ترسناک و هیجانانگیز «شماره ۱۰ خیابان کلاورفیلد» را کارگردانی کرد که نامزدی جایزه انجمن کارگردانان آمریکا را برای اولین فیلم بلند او به ارمغان آورد. از جمله بازیگران فیلم «طعمه» میتوان به امبر میدتاندر، داکوتا بیورز، میشل تراش و استورمی کیپ اشاره کرد.
یکی از بزرگترین نقاط قوت «طعمه» رویکرد آن در بازگشت به اصول اولیه این فرانچایز است. سایر بازراهاندازیها و دنبالهها تلاش میکنند تا صرفا ریشههای فرانچایز خود را حفظ کنند تا به موفقیت برسند اما «طعمه» این ریشهها را کاملا ساده نگه میدارد و این همان چیزی است که فیلم به آن نیاز دارد. این فیلم با بازگشت به فضای طبیعی اولین فیلم «غارتگر» و فیلم «غارتگران» با بازی آدرین برودی در سال ۲۰۱۰ که مورد استقبال قرار نگرفته بود، از جنگل و محیط کوهستانی قرن هجدهم آمریکای شمالی بیشترین بهره را میبرد.
در قسمت اعظم نیمه اول فیلم، نارو در سراسر سرزمین وسیع قبیله کومانچ به دنبال غارتگر میگردد و این سکانسها بسیار پرتعلیق هستند تا این که اولین برخورد خونین نارو با این موجود داستان را به یکی از نقاط اوج خود میرساند. استفاده دن تراختنبرگ از محیط، به فیلم ماهیتی طبیعی میبخشد که برای فرانچایز غارتگر بهترین نتیجه را دارد. قرار دادن یک انسان در برابر یک بیگانه شکارچی، نیازی به آراستن بیش از حد فضا و محیط ندارد.
اما هیچ کدام از اینها بدون بازی جذاب میدتاندر در نقش نارو کارساز نخواهد بود. کنجکاوی نارو بر تردید او در شکار غارتگر غلبه میکند و این ویژگی به همراه مهارت و هوش بالای او باعث میشود تا مبارزات وی جذاب و زیبا باشند. رابطه نارو و تابه برخاسته از نیاز و عشق است و میدتاندر و بیورز یک پیوند طبیعی دارند که جنبه عاطفی فیلم را تقویت میکند.
همه اینها در طعمه بر موضوعات استعماری و خشونتی که نیروهای امپریالیستی علیه بومیان آمریکایی دارند تاکید دارد. جان مایرز (که از تبار کومانچی و بلکفوت است) برای بازنمایی مردم بومی به سازندگان مشاوره داد و این فیلم قطعا تصویری مناسبتر از آنها و فراتر از کلیشههایی که در گذشته به تصویر کشیده شده ارائه میدهد. علاوه بر این، نمایش یک زن بومی که داستان فیلم را با قلبی از جنس طلا و با خشونتی به جا هدایت میکند، رویکردی تازه در این ژانر است.
در نهایت باید گفت که «طعمه» مطمئنا پتانسیل راهاندازی مجدد این فرانچایز را که در یک دهه و نیم گذشته با مشکل مواجه شده دارد. فیلمهایی مانند «طعمه» نیازی به جهانسازی یا اسطورهسازی فراوان ندارند و کاراکترها و زبان بصری آنها در خلق اثری هیجانانگیز بسیار مفید و موثرتر هستند. آینده فرانچایز «غارتگر» مشخص نیست اما «طعمه» نشان میدهد که این سری جای بیشتری برای ادامه داستان خود دارد.
«طعمه» در روز جمعه، ۵ آگوست (۱۴ مرداد) در سرویس استریم هولو منتشر میشود. این فیلم ۹۸ دقیقه و به دلیل خشونت شدید و خونین آن مناسب رده سنی بالای ۱۷ سال است. منتقدانی که این فیلم را دیدهاند نظرات خود را در نشریات مختلف منتشر کردهاند که بد نیست با هم گزیدهای از آنان را بخوانیم.
گزیده نظرات منتقدان دربارهی فیلم «طعمه»
تارا بردی از آیریش تایمز
امتیاز: ۱۰۰ از ۱۰۰
این فیلم چشماندازی به مراتب بهتر از آن چیزی که حتی سرسختترین طرفداران «غارتگر» نیز آرزویش را دارند ارائه میدهد.
ویلیام بیبیانی از رپ
امتیاز: ۹۴ از ۱۰۰
«طعمه» یک فیلم هیولامحور باشکوه، یک وسترن هوشمندانه و یک دنباله واقعا جالب برای «غارتگر» است.
ریچارد نیوبای از ایوی کلاب
امتیاز: ۹۱ از ۱۰۰
تراختنبرگ فرانچایز «غارتگر» را به عناصر اصلی آن یعنی بیرحمی این گونه بیگانه و نبوغ بشریت در مواجهه با آنها بازمیگرداند. او با تمرکز بر شخصیتها و مکانها، از تکرار داستانهای گذشته خودداری و یک تجربه شخصیتمحور و پرتنش ایجاد میکند که نقاط قوت آن بر سادگی روایی و بازی خوب میدتاندر متکی است.
کلینت ورثینگتون از کانسکوئنس
امتیاز: ۹۱ از ۱۰۰
میدتاندر با شخصیت و مهارتهای جذابش نارو را به اندازهای جالب جلوه میدهد که کاملا ما را در این ماجراجویی با خود همراه میکند. برای او، مبارزه با غارتگر به معنای چیزی بیش از زنده ماندن است و وی در این جنگ به دنبال اعتبار بخشیدن به جایگاه خود در قبیله و اثبات ارزش خود با دفاع از مردمش است.
دیوید فیر از رولینگ استون
امتیاز: ۹۰ از ۱۰۰
«طعمه» به کارگردانی دن تراختنبرگ فقط یک دنباله جذاب در این سری نیست، بلکه یک شاهکار کمهزینه و یک فیلم ترسناک مهیج، وسترن و بقامحور است که مانند اولین نسخه «غارتگر» در انجام آنچه که در نظر دارد بسیار خوب عمل میکند.
اودی هندرسون از سایت راجر ایبرت
امتیاز: ۸۸ از ۱۰۰
این اثر یک فیلم ترسناک و سرگرمکننده است که واکنش احساسی مخاطبان را به همراه دارد.
نوئل مورای از لسآنجلس تایمز
امتیاز: ۸۰ از ۱۰۰
«طعمه» جذاب است، زیرا فیلمسازان آن را بیش از حد پیچیده جلوه نمیدهند. داستان فرانچایز «غارتگر» باید صحنههایی از مبارزه انسانها با موجودات فضایی و روایتی هیجانانگیز داشته باشد و این فیلم به خوبی این موارد را رعایت میکند.
وندی آید از آبزرور
امتیاز: ۸۰ از ۱۰۰
«طعمه» به عنوان پیشدرآمد سری «غارتگر» به ماهیت نسخه اصلی وفادار میماند و اثری بسیار خشن، تنشزا و در عین حال مستقل است.
مت دوناتو از پیست
امتیاز: ۸۰ از ۱۰۰
«طعمه» بدون شک بهترین فیلم این فرانچایز از زمان نسخه اصلی است. این فیلم با ادای احترام به شاهکار جان مکتیرنان در سال ۱۹۸۷ (با نمایش تپانچه معروف و استفاده از دیالوگهای فیلم او) و به تصویر کشیدن مردم بومی نظر مخاطبان را جلب میکند.
جیمز دایر از امپایر
امتیاز: ۸۰ از ۱۰۰
این فیلم قطعا بهترین فیلم این سری بعد از نسخه اصلی است و ثابت میکند که برخلاف تمام انتظارات، این فرانچایز هنوز نفس میکشد.
کلاریس لافلی از ایندیپندنت
امتیاز: ۸۰ از ۱۰۰
قلب شما با تماشای سکانسهای مبارزه تن به تن با سرعت بیشتری شروع به تپیدن میکند و این همان عامل جذابیت «طعمه» است.
ریچارد روپر از شیکاگو سان تایمز
امتیاز: ۷۵ از ۱۰۰
میدتاندر با حضور درخشان خود در «طعمه» و نمایش انعطاف و آمادگی بدنی بالای خود، دیالوگهای خود را با قدرت و سبکی خاص بیان میکند و شکی نیست که ما شاهد ظهور یک ستاره واقعی هستیم.
کانر اودانل از فیلم استیج
امتیاز: ۷۵ از ۱۰۰
«طعمه» داستانی درباره یک شکار هوشمندانه است. این که چنین فیلم شایستهای نه در سینما، بلکه در جریان سرویسهای استریم پخش میشود، در نوع خود بیرحمانه است.
آلن جانسون از سانفرانسیسکو کرونیکل
امتیاز: ۷۵ از ۱۰۰
یک فیلم ترسناک ناب و جذاب که به مدت ۹۹ دقیقه تماشاگران خود را میخکوب میکند.
کیت اربلند از ایندیوایر
امتیاز: ۷۵ از ۱۰۰
در این پیشدرآمد ماهرترین جنگجوی کومانچی با یک موجود بیگانه عظیم با سلاحهایی با فناوری پیشرفته مبارزه میکند. تراختنبرگ، آیسون و میدتاندر به خوبی به این داستان جهت میدهند. این فرانچایز که برای مدتی متوقف شده بود ناگهان سرشار از هیجان و البته خون و خونریزی میشود.
خود فیلم صرفا یک اثر نسبتا خوب اکشن با یک کارگردانی هوشمندانه است اما فیلمنامه با محوریت قرار دادن یک زن جوان کومانچی به نام نارو (میدتاندر) که میخواهد از نقشهای جنسیتی در جامعه خود سرپیچی کند و به یک شکارچی تبدیل شود یک مفهوم رهاییبخش در پی خود دارد.
فرانک شک از هالیوود ریپورتر
امتیاز: ۷۰ از ۱۰۰
قتل عام و اقدامات خشونتآمیز در این فیلم برای جلب رضایت طرفداران فرانچایز غارتگر که خونخواهی سینمایی آنها هیچ حد و مرزی ندارد کافی است و تغییرات چشمگیر در محیط داستان طراوت مورد نیاز فیلم را فراهم میکند. طعمه با حضور بازیگرانی جدید به وضوح تلاش کرده تا حد ممکن نظر مخاطبان را جلب کند.
رودریگو پرز از پلیلیست
امتیاز: ۶۷ از ۱۰۰
این فیلم به سبک کلاسیک «غارتگر» ساخته شده و با ارائه یک زمینه جدید، حال و هوای این سری را با یک زن جنگجوی بومی آمریکایی به نام نارو با بازی میدتاندر کمی زیر و رو میکند اما «طعمه» علیرغم طراوت و تازگی خود دارای محدودیتهای ذاتی و درونی زیادی است.
راجر مور از مووی نیشن
امتیاز: ۶۳ از ۱۰۰
دن تراختنبرگ از لوکیشنها (آلبرتای کانادا) نهایت بهره را برای به تصویر کشیدن مبارزات فیلم میبرد. پاتریک آیسون به عنوان فیلمنامهنویس، به عناصر اولیه «غارتگر» برای نمایش این شکارچی بیگانه پایبند است. نارو از مهارتهایی مانند تیراندازی و چوببازی در برابر دشمنی بسیار بزرگ و قدرتمند استفاده میکند تا او را شکست دهد.
بنجامین لی از گاردین
امتیاز: ۶۰ از ۱۰۰
آیا واقعا به ساخت پیشدرآمدی برای این سری نیاز داشتیم؟ به هر حال «طعمه» یک اثر هوشمندانه و بسیار جذابتر از آن چیزی است که میتوانست باشد و در عین حال آنقدر کافی نیست که ما را به هوس دیدن آثار بیشتری به این سبک در این فرانچایز بیاندازد.
برایان لوری از سیانان
امتیاز: ۶۰ از ۱۰۰
صحنههای هیجانانگیز فیلم سطحی نیستند اما خود فیلم در کل اثری سطحی و نه چندان عمیق محسوب میشود که گویی قسمت آزمایشی یک مجموعه با عنوان «قصههای غارتگر» است که به دورههای مختلف تاریخی میپردازد.
اوون گلایبرمن از ورایتی
امتیاز: ۶۰ از ۱۰۰
«طعمه» به عنوان یک اثر مهیج بیگانهمحور، از ریتم و سرعت خوبی برخوردار و کمی غافلگیرکننده است. ماجراجویی نارو حال و هوایی عاطفی به این پروژه میبخشد که اکثر فیلمهای «غارتگر» فاقد آن هستند.
ژانت کاستولیس از نیویورک تایمز
امتیاز: ۵۰ از ۱۰۰
«طعمه» علیرغم مضمون زنمحور و با حضور دشمنی که سلاحهایی فناورانه دارد هرگز اثری قدرتمند محسوب نمیشود.
چاک باون از اسلنت
امتیاز: ۲۵ از ۱۰۰
«طعمه» عنوانی مناسب برای این اثر است، زیرا این فیلم در مقابل فیلم اصلی به کارگردانی جان مکتیرنان مانند یک طعمه در مقابل شکارچی به نظر میرسد.
شناسنامهی فیلم «طعمه»
نویسنده و کارگردان: دن تراختنبرگ
بازیگران: امبر میدتاندر، داکوتا بیورز، میشل تراش، استورمی کیپ
خلاصهی داستان: «طعمه» درباره نارو یکی از اعضای قبیله کومانچ در سال ۱۷۱۹ در آمریکای شمالی است که میخواهد تواناییهای شکارش را در میان همتایان مرد خود ثابت کند. برادر نارو، تابه با او صمیمیت خاصی دارد و پیوند آنها از عناصر اصلی فیلم است. اقدامات کوچک نارو در راستای اثبات خود موجب میگردد تا او متوجه حضور یک غارتگر عجیب و غریب شود که برای او ناآشناست. دیگران او را نادیده میگیرند اما نارو به دنبال غارتگر میرود و خود را به یک ماجراجویی خشن و وحشیانه با حضور بیگانگان میکشد.
امتیاز IMDB به فیلم: ۷.۳ از ۱۰
امتیاز متاکریتیک به فیلم: ۹۲ از ۱۰۰
سال: ۲۰۲۲
منبع: screenrant