پلیاستیشن استودیوی Haven را خریداری کرد؛ اولین استودیوی کانادایی پلیاستیشن
پلیاستیشن بهصورت رسمی اعلام کرده که طی توافقی استودیو هِیوِن (Haven Studios) را بهصورت کامل خریداری کرده است. این استودیو سال قبل توسط جید ریموند تأسیس شد و تشکیلشده از اعضای باتجربهی صنعت است که در شرکتهای یوبیسافت، الکترونیک آرتس، گوگل و شرکتهای دیگر فعالیت کرده و روی توسعهی بازیهایی نظیر اساسینز کرید و جنگ ستارگان نقش داشتهاند.
البته این دنبالهای از همکاری سونی با این استودیو است. وقتی خبر تأسیس استودیو جدید جید ریموند منتشر شد، در همان زمان اعلام شد که شرکت سونی با سرمایهگذاری روی این استودیو قرار است با آن همکاری کند. از آن زمان، استودیو هِیوِن مشغول توسعهی یک عنوان انحصاری جدید برای پلیاستیشن است که قرار است بهعنوان یک تجربهی سرویس محور متفاوت که بر پایهی دنیایی در حال تکامل و سامانمند توسعه داده شده است، عرضه شود.
پس از خرید این استودیو همچنان توسط تیم مدیریت فعلی و البته با همکاری نزدیک با پلیاستیشن اداره خواهد شد. در حالی که مدت زیادی است که کانادا حضور بسیار قدرتمندی در عرصهی بازیهای ویدیویی دارد و استودیوهای زیادی در این کشور مشغول ساخت بازیهای تراز اول هستند، این اولین استودیو داخلی سونی خواهد بود که در کانادا فعالیت دارد. به این ترتیب، سونی هم به جمع شرکتهایی همچون تنسنت، الکترونیک آرتس، یوبیسافت، مایکروسافت، نینتندو، برادران وارنر، اکتیویژن بلیزارد، تیک-تو، اسکوئر انیکس و سگا که همگی استودیوهایی در این کشور دارند، میپیوندد.
استودیو Haven در حال حاضر بیش از ۶۰ کارمند دارد و در واقع هجدهمین استودیو داخلی پلیاستیشن به حساب میآید. جیم رایان، مدیر شرکت سرگرمیهای تعاملی سونی، در بیانیهی خود برای خرید این استودیو اعلام کرد: «استودیو Haven یک استودیوی نوظهور با یک تیم استثنایی تشکیلشده از استعدادهای مختلف است و ما خوشحالیم که از آنها بهعنوان اولین استودیوی بازیسازی پلیاستیشن در کانادا استقبال میکنیم. تمرکز این استودیو روی خلق یک بازی چندنفرهی اورجینال تراز اول است که نهتنها قدرت پلیاستیشن ۵ را نشان میدهد، بلکه فهرست بازیهای متنوعی را که فقط در پلیاستیشن یافت میشود، افزایش میدهد.»
ریموند یک فرد باتجربه و کهنهکار در صنعت بازی است. او در کنار راهاندازی فرنچایزهای عظیمی مانند اساسینز کرید و واچ داگز، در تأسیس استودیوهای یوبیسافت تورنتو و استودیوی موتیو شرکت الکترونیک آرتس هم نقشی اساسی ایفا کرده است و قبل از تغییر استراتژی شرکت گوگل، مسئولیت پروژه توسعه بازیهای داخلی گوگل را هم بر عهده داشت. او در صحبتهای خود بیان کرده است: «ما خوشحالیم که این فرصت را داریم که با همه تیمهای استثنایی استودیوهای پلیاستیشن همکاری کنیم و از آنها یاد بگیریم. ما قصد داریم بهصورت کامل از ظرفیتهای باورنکردنی پلیاستیشن ۵ برای خلق جهانهای تازهای که برای بازیکنان الهامبخش است و به آنان اجازه میدهد به شیوههای تازهای با همدیگر ارتباط بگیرند، استفاده کنیم.»
مدیر استودیوهای پلیاستیشن یعنی هرمن هالست هم اضافه کرد: «جید یک تیم در سطح جهانی با مهارت خلاقانه و فنی لازم برای ارائه چنین پروژه جاهطلبانهای ساخته است. ما به تعهد استودیو برای خلق اثری که بازیکن و محیطی مبتنی بر همکاری را در اولویت قرار میدهد و میتواند برای نسلها پابرجا بماند، ارزش قائلیم و هیجان داریم تا آنها را بهصورت رسمی به جمع استودیوهای پلیاستیشن اضافه کنیم.»
اگرچه همکاری این استودیو Haven و پلیاستیشن چیز تازهای نیست اما نکتهی مهم اینجاست که پروژهی که این استودیو مشغول توسعهی آن است، احتمالاً پروژهی بسیار جاهطلبانهای بوده که پلیاستیشن قبل از اینکه حتی آن را معرفی کند، تصمیم به نهایی کردن خرید این استودیو گرفته است. علاوه بر آن، این خرید نشان میدهد پلیاستیشن تمرکز زیادی در جذب استعدادهای باتجربهی صنعت دارد.
منبع: GameIndustry.biz