پلی‌استیشن: تنوع بازی‌های خود را افزایش می‌دهیم اما به ریشه‌ها وفادار می‌مانیم

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
Hermen Hulst

هرمن هالست، رئیس استودیوهای پلی‌استیشن در مصاحبه‌ای با Axios می‌گوید که پلی‌استیشن در حال تنوع بخشیدن به فهرست بازی‌هایی است که در دست توسعه دارد اما از بازی‌های داستانی تک‌نفره که قدرت اصلی استودیوهایش را شکل می‌دهند، غافل نخواهد شد.

دلیل اهمیت این کار این است که دیگر در اختیار داشتن بیشترین فروش میان کنسول‌ها برای پیروزی در این نسل از سخت‌افزارهای خانگی برای پلی‌استیشن کافی نیست.

در حالی که باعرضه‌ی پلی استیشن ۵ در سال ۲۰۲۰، سونی وارد چرخه‌ی جدیدی از توسعه‌ی کنسول‌ها شد، توسعه‌ی بازی برای کامپیوترهای شخصی و گوشی‌های هوشمند را هم آغاز کرد.

هرمن هالست در رابطه با این موضوع می‌گوید: «ما سابقه و شهرتی زیادی برای ساخت بازی‌های تک نفره روایت محور فوق‌العاده مانند لست آو آس، هورایزن و گاد آو وار داریم.»

هرمن هالست به‌عنوان رئیس استودیوهای پلی‌استیشن در مرکز این اتفاق قرار دارد تا همچون یک رهبر ارکستر بتواند تلاش‌های خود را برای گسترش فعالیت‌های استودیوهای پلی‌استیشن انجام دهد و بتواند هماهنگی و نظمی را میان ۴۰۰۰ هزار توسعه‌دهنده‌ای برقرار کند که در ۱۹ استودیو داخلی پلی‌استیشن از ژاپن تا کالیفرنیا فعالیت می‌کنند.

Hermen Hulst

او در ادامه‌ی صحبت‌های خود می‌گوید: «در حال حاضر ما در حال تنوع بخشیدن به فهرست بازی‌های خود هستیم و در مجموع ۱۲ پروژه را در دست توسعه داریم که المان‌ها یا فضایی از بازی‌های چندنفره‌ی سرویس محور را ارائه می‌دهند.»

بازی‌های سرویس محور غالباً به بازی‌های چندنفره‌ای گفته می‌شود که به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در طول زمان پشتیبانی شوند و در سال‌های بعد از عرضه‌ی خود محتوای جدیدی دریافت کنند و از این طریق با جذب و درگیر کردن بیشتر مخاطبان به خود بتوانند درآمد بیشتری را کسب کنند. از جمله‌ بازی‌های سرویس محوری که اکنون به موفقیت‌های فراوانی دست یافته‌اند، می‌توان به بازی فورتنایت شرکت اپیک یا ایپکس لجندز شرکت الکترونیک آرتز اشاره کرد. با این حال، سونی تا به امروز موفقیت چندانی در این زمینه کسب نکرده است و به همین خاطر خواهان افزایش تلاش‌های خود در بازی‌های سرویس محور است چراکه سودآوری اینگونه بازی‌ها در صورت موفقیت بسیار بالا است.

بیشتر بخوانید: پلی‌استیشن با همکاری سازندگان هیلو، دستینی و کال آو دیوتی بازی چند نفره می‌سازد

بیشتر بازی‌های سرویس محور در دست توسعه‌ی سونی همچنان معرفی نشده‌اند اما دید بهتری درباره‌ی بعضی از آن‌ها داریم. هرمن هالست بیان می‌کند که استودیوهای همکار همچون فایرواک (Firewalk) یا استودیو هِیون (Haven Studios) که به‌تازگی خریداری شده و همچنین بعضی از استودیوهای داخلی دیگر پلی‌استیشن که برای خلق بازی‌های تک‌نفره‌ی عالی شناخته‌ شده‌اند، در حال توسعه‌ی بعضی از این بازی‌های سرویس محور هستند. هالست تأکید می‌کند که همه‌ی این پروژه‌ها صرفاً متعلق به فرنچایزها یا دارایی‌های کاملاً جدید  نیستند و بعضی از آن‌ها بر اساس سری بازی‌های محبوب فعلی پلی‌استیشن توسعه داده شده‌اند. برای مثال، می‌دانیم که ناتی داگ در حال توسعه‌ی یک بازی چندنفره‌ی آنلاین بر اساس دنیای بازی لست آو آس است.

بیشتر بخوانید: اولین نگاه به استودیوی Haven جید ریموند؛ بازی انحصاری آن‌ها برای پلی‌استیشن چیست؟

با این حال، طرفداران سنتی پلی‌استیشن نباید چندان نگران باشند. پلی‌استیشن قرار نیست توسعه‌ی بازی‌های داستان محور تک‌نفره‌ی بلاک باستر خود که در این چند سال جوایز زیادی را هم دریافت کرده‌اند، متوقف کند و ما همچنان این دسته از آثار را هم خواهیم دید. رئیس استودیوهای پلی‌استیشن می‌گوید که بسیاری از استودیوهای برجسته‌ی سونی ساخت این دسته از بازی‌ها را دوست دارند و همچنان به این کار ادامه خواهند داد. او گفت: «بعضی از بزرگ‌ترین بازی‌های تک‌نفره‌ی داستان محور ما، همچنین سودآورترین بازی‌های ما تا به اکنون بوده‌اند.»

سونی همچنین به بازار کامپیوترهای شخصی و موبایل علاقه‌مند است. طبق گفته شرکت تحقیقاتی Newzoo، درآمد بازار موبایل تقریباً دو برابر درآمد جهانی بازار کنسول‌ها است.

مدتی است که بعضی از بازی‌های پلی‌استیشن ۴ روی کامپیوترهای شخصی منتشر شده‌اند تا بتوانند فروش بیشتری را تجربه کنند. با این حال، وضع توسعه‌ی بازی برای گوشی‌های همراه کمی آهسته‌تر دنبال می‌شود و تاکنون عنوانی معرفی نشده است اما جاه‌طلبی‌های آن‌ها مشخص است. هالست می‌گوید که پلی‌استیشن برنامه‌ دارد که توانایی و قابلیت‌های داخلی خود برای توسعه‌ی بازی‌های موبایلی را بیشتر کند. آن‌ها قصد دارند با ناشران دیگر همکاری کنند و حتی اخیراً استودیو Savage Game Studios را خریداری کرده‌اند که اولین استودیو داخلی خریداری‌شده‌ی آن‌ها برای فعالیت در زمینه‌ی بازی‌های موبایلی است.

سونی همچنین اشاره می‌کند که این احتمال وجود دارد که حتی بعد از سال ۲۰۲۲ هم بازی‌هایی را برای پلی‌اسیشن ۴ خلق و عرضه کند. هرمن هالست می‌گوید: «ما قطعاً نمی‌خواهیم میلیون‌ها بازیکن فعالی را که روی کنسول پلی‌استیشن ۴ مشغول بازی کردن هستند، فراموش کنیم و می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که برای آن‌ها هم بازی‌های عالی وجود خواهد داشت. با این حال، این موضوع را مورد به مورد بررسی می‌کنیم.»

Gow Ragnarok

حرکت‌های سونی در حالی انجام می‌شود که هزینه‌های توسعه‌ی بازی‌های بلاک‌باستر افزایش یافته است. هالست بیان می‌کند که در سال‌های اخیر اکثر استودیوهای بزرگ‌تر آن‌ها با رشد زیادی همراه بوده‌اند. طبق گفته‌ی هالست، عرضه‌ی بازی‌های قدیمی به کامپیوتر به فروش این بازی‌ها کمک کرده است و این به پلی‌استیشن اجازه می‌دهد که سرمایه‌گذاری بیشتر و عمیق‌تری روی استودیوها و پروژه‌های در دست توسعه‌ی آن‌ها انجام دهد.

در رابطه با گزارش‌های متعددی که در خصوص کار بیش از حد استودیوهای مطرح سونی از جمله ناتی داگ که موجب فشار روی کارمندان می‌شود و البته این موضوع در سراسر صنعت بازی‌های ویدئویی وجود دارد، هرمن هالست می‌گوید: «من می‌خواهم به افراد متخصصی که در استودیو‌های پلی‌استیشن کار می‌کنند، به‌عنوان افرادی نگاه کنم که می‌توانند شغل‌های بلندمدت متعادلی با پیشرفت شغلی مناسب داشته باشند.»

هالست می‌گوید تیم‌های او در تلاش هستند تا با جزئیات دقیق با این مشکل مقابله کنند. او اظهار می‌کند که ممکن است یک کارگردان هنری باتجربه تصمیم بگیرد که بخواهد روز یک‌شنبه (که تعطیل است) کار کند تا مشکلی را که در توسعه‌ی بازی مشاهده کرده، اصلاح کند. او می‌گوید: «آیا قرار است به او بگویم این کار را انجام ندهد؟ کمی پیچیده‌تر است زیرا اگر کل تیم او احساس کند که آن‌ها هم حتماً مجبور هستند که چنین کاری را انجام دهند، آن وقت چه می‌شود؟ بنابراین معنای آن این است که ما باید گفت‌وگویی را با مدیر هنری داشته باشیم و بگوییم که این موضوع درباره‌ی خود بازی است اما گروه و اعضایی که روی آن بازی کار می‌کنند، اهمیت زیادی دارند و باید آن‌ها هم در این تصمیم در نظر گرفته شوند.»

در ماه جولای، یکی از توسعه‌دهندگان بازسازی بازی لست آو آس که با نام لست آو آس پارت ۱ منتشر شده، در توییتر خود نوشت که این بازی اولین تجربه‌ی آن‌ها در دوران حرفه‌ای خود است که بدون کرانچ (کار بیش از حد) انجام شده است و در مجموع تغییرات انجام‌شده در این استودیو را تحسین کرد.

the last of us part i

در رابطه با آینده‌ی نزدیکی که هالست و تیمش در پیش دارند، آن‌ها همچنین باید عرضه‌ی دستگاه واقعیت مجازی پلی‌استیشن وی‌آر ۲ را که در اوایل ۲۰۲۳ عرضه می‌شود، در نظر بگیرند و اولین فهرست بازی‌های زمان عرضه‌ی این دستگاه را ارائه کنند.

آن‌ها همچنین کار سختی در رابطه با فهمیدن نحوه‌ی رسیدن به موفقیت در بازی‌های سرویس محور دارند که در این زمینه از تجربه‌ی بالای استودیو بانجی که مدتی پیش توسط پلی‌استیشن خریداری شد، استفاده خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: ۱۰ بازی آنلاین و سرویس‌محور پلی‌استیشن را چه کسی می‌سازد؟

در ماه مارس، سونی بازی شبیه‌ساز اتومبیل‌رانی گرن‌توریسمو ۷ را منتشر کرد که به‌نوعی به‌عنوان یک بازی سرویس محور برای پلی‌استیشن شناخته می‌شود. پس از انتقادهایی که در روزهای اول به خاطر قیمت اتومبیل‌های درون بازی انجام شد، استودیو سازنده‌ی بازی یعنی استودیو پولیفونی دیجیتال با عرضه‌ی آپدیت‌هایی سعی کرد اوضاع را بهتر کند و به درخواست طرفداران پاسخ دهد. هالست درباره‌ی این اتفاق می‌گوید: «ما باید به حرف‌های بازیکنان گوش کنیم و یاد بگیریم و همین‌طور سریع به آن‌ها سخنان واکنش نشان دهیم. این چیزی است که ما در حال یاد گرفتن آن هستیم.»

منبع: Axios

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما
X