۱۰ بازی آنلاین و سرویسمحور پلیاستیشن را چه کسی میسازد؟
هر روز میل و علاقهی توسعهدهندگان و شرکتهای بازیسازی به توسعهی بازیهای سرویس محور بیشتر میشود. با نگاهی به وضعیت توسعهی بازیهای تراز اول و پرهزینه بودن ساخت و ریسک بالای سودآوری آنها شاید چندان عجیب نباشد که بسیاری از شرکتها حداقل بخشی از نگاه خود را به توسعهی بازیهای سرویس محوری که سودآوری بادوامتری دارند، منعطف کنند.
شرکت سرگرمیهای تعاملی سونی (SIE)، یکی از شرکتهایی است که در این چند نسل اخیر بیش از همه بهواسطهی بازیهای تکنفرهی داستان محور منحصربهفرد خود معروف بوده است. آثاری که غالباً علاوه بر تحسین منتقدان، فروش بسیار بالایی را تجربه کردهاند. شاید از این نمونههای اخیر بتوانیم به دو بازی گاد آو وار و هورایزن زیرو داون اشاره کنیم که هر دو فروشی بالغبر ۲۰ میلیون نسخه را تجربه کردهاند. علیرغم چنین بازیهای تکنفرهی داستان محور تحسینشدهای، همیشه این انتقاد وجود داشته که پلیاستیشن در این دو نسل اخیر ضعفی در بازیهای چندنفرهی آنلاین خود احساس کرده است. از طرفی دیگر، سودآوری بیشتر و پایدارتر اینگونه از آثار سونی را مشتاق کرده که در کنار توسعهی بازیهایی که به آنها معروف است، به توسعهی بازیهای آنلاین چندنفرهی سرویس محور هم بپردازد.
شرکت سونی در ماه گذشته در خبری غافلگیرکننده بیان کرد که در حال خریداری استودیوی خالق بازیهای دستینی و هیلو یعنی استودیوی بانجی است. استودیوی بانجی شامل بازیسازان مستعد و خلاقی است و این خرید میتواند از چند منظر برای سونی مفید باشد اما شاید یکی از اصلیترین دلایلی که سونی اقدام به خرید بانجی کرده، تبحر آنها در ساخت بازیهای آنلاین سرویس محور است. چیزی که در بیانیهی مشترک سونی و بانجی هم بیان شده بود.
پس از اعلام خبر خرید بانجی توسط سونی، مدیر شرکت سرگرمیهای تعاملی سونی یعنی جیم رایان در بیانیهای اعلام کرد که پلیاستیشن قصد دارد تا سال ۲۰۲۶ میلادی ۱۰ بازی چندنفرهی سرویس محور را منتشر کند. البته، اگر حتی قبل از این سخن نگاهی به بعضی از استودیوهای پلیاستیشن میانداختیم، شاید میتوانستیم تا حدودی چنین انتظاری را هم داشته باشیم. با این حال، اعلام رسمی این موضوع و مشخص کردن اینکه حداقل ده پروژه با ویژگیهای آثار سرویس محور تا سال ۲۰۲۶ از سوی سونی منتشر خواهد شد، کنجکاوی ما را بیشتر کرده است.
به همین خاطر تصمیم گرفتیم بهصورت دقیقتری نگاهی به این موضوع داشته باشیم تا ببینیم این ۱۰ بازی چندنفرهی سرویس محور قرار است توسط چه استودیوهایی ساخته شود و احتمالاً شامل چه پروژههایی خواهد بود. البته، بدیهی است که بسیاری این مواردی که در پایین به آنها اشاره میکنیم، بهصورت رسمی تأیید نشدهاند و ما فقط با توجه به بعضی از مصاحبهها، اطلاعات دادهشده، آگهیهای شغلی یا حتی شایعههای قویتر آنها را ذکر کردهایم.
اثری همچون بازی گرن توریسمو ۷ هم در اصل یک بازی سرویس محور به حساب میآید اما از آنجایی که به عرضهی آن بسیار نزدیک هستیم و همچنین مطمئن نیستیم که جیم رایان گرن توریسمو را بهعنوان یک اثر سرویس محور حساب کرده یا نه، آن را در این فهرست قرار ندادهایم.
استودیو بانجی – بازی جدید معرفی نشده
یکی از این ۱۰ پروژه قطعاً به استودیو بانجی مربوط خواهد شد. در حال حاضر مشخص است که استودیو بانجی مشغول پشتیبانی از دستینی ۲ و عرضهی محتوای بیشتر برای آن است اما آنها استودیو بسیار بزرگی هستند و دستینی ۲ تنها پروژهای نیست که مشغول به توسعهی آن هستند و آنها مشغول توسعهی پروژهی دیگری هستند که با نام رمز پروژه Matter شناخته میشود. اولین بار، در سال ۲۰۱۹ میلادی پیت پیرسونز، مدیر استودیو بانجی، بیان کرد که آنها میخواهند تا سال ۲۰۲۵ در میان بهترین شرکتهای سرگرمی قرار داشته باشند و برای رسیدن به این خواسته دوست دارند فرنچایزهای تازهای را خلق کنند. جالب اینجاست که آنها برای رسیدن به این هدف در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۰۰ میلیون دلار از شرکت چینی NetEase سرمایه دریافت کرده بودند.
آنها در سالهای بعد هم تأیید کردند که در کنار دستینی ۲، روی یک بازی کاملاً جدید کار میکنند و میخواهند این اثر را تا سال ۲۰۲۵ منتشر کنند. اگرچه بهصورت رسمی جزئیاتی از این پروژهی جدید اعلام نشده است اما با توجه به آگهیهای شغلی میتوانیم حدسهایی را دربارهی آن بزنیم. در یکی از آگهیهای شغلی آنها خواستار یک طراح سیستمهای سندباکس و یک طراحی مبارزه برای یک بازی اکشن چندنفرهی جدید شده بودند. یکی از نکات جالب این آگهی شغلی این بوده که در بخشی از آن اشاره شده بود که این طراح سیستم باید با بازیهای اکشن شخصیت محور و با چشمانداز رقابتی بازیهای ایاسپورت آشنایی داشته باشد. شاید این توضیح به این معنا باشد که بازی جدید بانجی یک بازی چندنفرهی آنلاین شخصیت محور خواهد بود.
در بخش دیگری از این آگهی نوشته شده بود: «آیا شما وقتتان را با فکر کردن دربارهی اینکه چگونه مکانیکهای بازیهای مختلف در کنار هم به شکلگیری یک تجربهی تیمی فوقالعاده ختم خواهند شد؟ آیا از یادگیری نحوه ساخت گیمپلی اثری که بهشدت به خواستهی بازیکن، احساس اکشن و خوانایی اهمیت میدهد، هیجان زدهاید؟»
پس بهراحتی میتوان این بازی را یکی از آثاری خطاب کرد که سونی روی انتشار آنها تا سال ۲۰۲۶ حساب باز خواهد کرد. البته، بانجی همچنین میتواند بستههای الحاقی بزرگ یا حتی قسمتهای جدیدی را برای دستینی منتشر کند.
استودیو ناتی داگ – بازی چندنفرهی مستقل آخرین ما
سال قبل از عرضهی بازی آخرین ما: قسمت دوم بسیار انتظار داشتند که همانند قسمت اول این بازی بخش چندنفرهی بازی در این اثر وجود داشته باشد. با این حال، ناتی داگ در آن زمان با عرضهی بیانیهای اعلام کرد که در زمان عرضه بخش چندنفرهی آنلاین در بازی وجود نخواهد داشت و این بخش بعدها منتشر خواهد شد. با وجودی که ناتی داگ بهصورت رسمی اعلام کرده است که مشغول ساخت یک پروژهی آنلاین مستقل و جداگانه در رابطه با بازی آخرین ما است همچنان بخش چندنفرهی این بازی به انتشار نرسیده است. این موضوع در کنار دیگر بیانیهها و البته آگهی شغلی استودیو ناتی داگ، به ما واقعیت سادهای را بیان میکند و آن هم این است که این پروژه در بخشی از توسعه دچار تغییراتی شده و به پروژهای جداگانه و بسیار بزرگتر تبدیل شده است و قرار نیست صرفاً یک بخش چندنفرهی آنلاین باشد.
سال پیش یکی از کارگردانان این پروژه در توضیحات آگهی شغلی آن نوشت: «ما بهشدت در حال استخدام هستیم – اگر میخواهید بخشی از تجربه سینمایی باشید که بین بازیکنان در بازی اکشن چند نفره مستقل جدید ما اتفاق میافتد، درخواست دهید.». یکی از نکات جالب این نوشته اشاره به تجربهی سینمایی برای یک بازی اکشن چندنفرهی آنلاین است که در نوع خود بسیار جالب است و میتواند نشانگر وجود المانهایی از قصهگویی در این بازی باشد. یک موقعیت شغلی باز هم برای یک طراح سیستم وجود داشت که نیازمند به فردی بود که بتواند سیستمهای گیمپلی مانند تواناییها و سلاحهای بازیکن و همچنین اهداف مبارزات و رویدادهای پویا را طراحی و متعادلسازی کند.
در یکی از موقعیتهای شغلی اشاره شده بود که آنها به طراح سیستمهای اقتصادی و کسب درآمد نیازمندند. این موضوع بهصراحت میتواند اشارهای به سرویس محور بودن پروژهی آنلاین جاهطلبانهی ناتی داگ داشته باشد.
اگرچه از وجود این بازی مطمئن هستیم اما دقیق نمیدانیم که قرار است چگونه، در چه قالبی و با چه قیمتی عرضه شود. آیا بازی یک اثر بتل رویال خواهد بود یا یک بازی چند نفره در سیاق بازی دیویژن؟ این پرسشهایی است که باید صبر کنیم تا پاسخ آنها بهزودی به دستمان برسد. خوشبختانه نیاز نیست مدت زیادی برای آن صبر کنیم چراکه به احتمال زیاد این پروژه در سال ۲۰۲۲ یا نهایتاً در سال ۲۰۲۳ عرضه خواهد شد.
استودیو هِیون (Haven Studios) – بازی جدید معرفی نشده
سال گذشته پلیاستیشن اعلام کرد که با استودیو مستقل و تازه تأسیس هیون که توسط جید ریموند، تهیهکننده و یکی از خالقان اساسینز کرید، تأسیس شده است، همکاری و بودجهی اولین بازی آنها را تأمین خواهد کرد. این استودیو تشکیل شده از بسیاری از افراد باتجربهی صنعت که سابقهی کار در فرآیند توسعهی بازیهایی نظیر اساسینز کرید و کار در شرکتهایی مثل یوبیسافت، الکترونیک آرتس، گوگل و بسیاری از استودیوهای دیگر را داشتهاند، تشکیل شده است.
جزئیات زیادی از اولین پروژهی آنها نمیدانیم اما از همان روزهای ابتدایی تأسیس استودیو، جید ریموند و دیگر مؤسسان استودیو هیون بهصورت ویژه به ساخت یک بازی تراز اول و البته المانهای بازی آنلاین اشاره کرده بودند و نوید یک بازی جاهطلبانه را داند. ازقضا، همین چند روز پیش در مصاحبهای جدید، آنها بهصورت رسمی اعلام کردند که این بازی قرار است یک بازی آنلاین و سرویس محور باشد که با ویژگیهای جدید خود شکل خاصی از تعامل را برای مخاطبان به همراه خواهد داشت. با این اوصاف، این بازی هم که قرار است برای پلیاستیشن ۵ و کامپیوتر منتشر شود، یکی از دیگر بازیهای سرویس محوری است که سونی قصد دارد تا سال ۲۰۲۶ آن را منتشر کند.
استودیو فایرواک (Firewalk Studios) – بازی جدید معرفی نشده
بازی جدید این استودیو یکی از آن آثاری است که به نظر میرسد سونی امید زیادی به آن دارد و از آن بهشدت هیجانزده شده است. هرمان هالست حتی دو هفته پیش در پاسخ به یکی از نوشتههای توییتری استودیو فایرواک دوباره از هیجانانگیز و جاهطلبانه بودن این پروژه خبر داد. به نظر میرسد پلیاستیشن امید دارد که این اثر برای آنها یک دستینی دیگری داشته باشد. انتظاری که شاید تا حدی منطقی هم باشد.
استودیو فایرواک که بخشی از شرکت ProbablyMonsters است، در سال ۲۰۱۸ توسط برخی از سازندگان قدیمی دستینی، هیلو و کال آو دیوتی تأسیس شده است و این نشان میدهد که آنها نهتنها با اینگونه از آثار آشنایی دارند بلکه در ساخت آنها متبحرند. همچون قرارداد با استودیو هیون، پلیاستیشن با همکاری و تأمین بودجه به توسعهی اولین پروژهی این استودیو کمک خواهد کرد و در عوض آنها این بازی را برای پلتفرمهای پلیاستیشن و احتمالاً کامپیوترهای شخصی منتشر خواهند کرد.
جزئیات زیادی از این بازی منتشر نشده است اما با توجه به آگهیهای شغلی و سابقهی کاری اعضای این استودیو میتوانیم حدس بزنیم که باید منتظر یک بازی تیراندازی چندنفرهی آنلاین باشیم. تنها چیزی که از این پروژه مشخص شده، این است که به نظر سازندگان جاهطلبی زیادی را برای آن در نظر داشتهاند.
استودیو لندن سونی – بازی معرفی نشدهی جدید
استودیو لندن سونی یکی از استودیوهای قدیمی پلیاستیشن است که در طول حیاتش بازیهای مختلفی در ژانرهای گوناگون ساخته است. بازی قبلی آنها یعنی Blood and Truth در واقع یک بازی برای واقعیت مجازی بود. البته آنها در ساخت آثار آنلاین هم سابقه دارند. افرادی که در نسل هفتم کنسول پلیاستیشن ۳ را در اختیار داشتند، به احتمال زیاد با پلیاستیشن هوم (PlayStation Home) آشنایی دارند. استودیو لندن یکی از استودیوهایی بود که در توسعهی پلیاستیشن هوم (که ازقضا با ترندهای امروزی مثل متاورس هم شباهت زیادی دارد) نقش داشته است.
با این حال، آنها در حال حاضر حداقل مشغول به توسعهی یک بازی آنلاین معرفی نشدهی سرویس محور هستند. آنها اخیراً در نوشتهای در توییتر بیان کردهاند: «ما از پایه در حال ساختن یک تیم برای توسعهی یک بازی آنلاین برای پلیاستیشن ۵ هستیم. افراد تازهوارد در بهترین زمان ممکن به تیم اضافه خواهند شد تا در شکل دادن برنامههایمان برای این پروژهی جدید که بهطور خاصی برای آن هیجانزده هستیم، نقش داشته باشند.». در آگهی شغلی آنها خواستار موقعیتهای شغلی نظیر یک طراح مرحله بودهاند که ویژگیهایی نظیر طراحی نقشه برای گیمپلی بازیهای کو-آپ (محلی یا آنلاین) و همچنین تجربه در آثار سرویس محور یا آثار در حال پیشرفت (Ongoing) داشته باشد.
با توجه به آگهی شغلی این بازی، طراح سیستم مسئول «طراحی یک بازی متا است که تعامل طولانیمدت و پایدار با مخاطبان را تشویق میکند و یک طراحی درآمدزایی و اقتصادی را ایجاد میکند که به بازیکنان ارزش واقعی برای آنچه خرج میکنند، ارائه میکند». اینها همه بهصورت آشکار نشان میدهد که پروژهی آنها هم به احتمال زیاد یکی از بازیهای مدنظر جیم رایان بوده است.
استودیو فایراسپرایت – بازی جدید معرفی نشده/ تویستد متال
استودیو فایراسپرایت که در شهر لیورپول واقع شده است، یکی از استودیوهای بزرگی بود که پلیاستیشن در سال گذشته تصاحب کرد و میدانیم آنها در حال حاضر مشغول توسعهی ۳ یا حتی شاید ۴ بازی جدید هستند. یکی از این پروژهها یک بازی ماجراجویی جاهطلبانهی داستان محور است و دیگری یک بازی واقعیت مجازی که مشخص شده همان بازی واقعیت مجازی هورایزن است که با همکاری با استودیو گریلا گیمز در حال توسعه است. اگر این دو پروژه رو کنار بگذاریم، یک پروژهی قطعی دیگر باقی میماند و آن چیزی نیست به غیر از یک بازی تیراندازی چندنفرهی تراز اول و بزرگ.
این بازی تیراندازی چندنفرهی بزرگ یکی از پروژههایی است که قبل از تصاحب توسط سونی آنها در حال توسعهاش بودند و با توجه به ژانر آن این احتمال وجود دارد که پلیاستیشن این اثر را بهعنوان یک بازی سرویس محور در نظر گرفته باشد. البته طبیعی است که این موضوع قطعی نیست و باید برای جزئیات بیشتر همچنان صبر کنیم، چهبسا در همین سال یا سال آینده جزئیاتی را از آن بشنویم.
در کنار این پروژه، میدانیم که پلیاستیشن در کنار ساخت سریالی از بازی توییستد متال، قصد دارد یک قسمت جدید از این بازی قدیمی را توسعه دهد. در حالی که بسیاری گمانهزنی میکردند استودیو لوسید گیمز این بازی را توسعه دهد، اما طبق گزارشها به نظر میرسد که وظیفهی ساخت این بازی به استودیو فایراسپرایت محول شده است. در صورت صحت این موضوع، بازی تویستد متال هم میتواند یکی از این پروژههای سرویس محور باشد. هرچند نمیدانیم که آیا این دو پروژه مجزا هستند یا هر دو در واقع یک پروژه هستند.
استودیو دیویِیشن گیمز (Deviation Games) – بازی جدید معرفی نشده
استودیو دیویِیشن گیمز یکی از دیگر استودیوهای مستقلی است که سونی با آنها یک قرارداد همکاری برای ساخت اولین بازیشان منعقد کرده است. مؤسسان این استودیو از مدیران قبلی استودیو تریآرک که آنها را به خاطر خلق سری بازی کال آو دیوتی بلکآپس میشناسیم، تشکیل شدهاند. طبق معمول، اطلاعات و جزئیات زیادی از بازیهای آنها منتشر نشده است و نمیدانیم که دقیقاً باید منتظر چه اثری باشیم. با این حال، میدانیم که آنها مشغول توسعهی یک بازی کاملاً جدید تراز اول هستند. با توجه به سابقهی کاری مؤسسان استودیو، انتظار میرود که این بازی یک بازی تیراندازی اولشخص باشد که دارای حالتهای مختلف از جمله حالت چندنفرهی آنلاین باشد. ظاهراً فرآیند توسعهی بازی از سال ۲۰۲۲ وارد مراحل اصلی خود شده است.
با توجه به این اوصاف، به احتمال زیاد بازی استودیو دیویِیشن گیمز یکی از دیگر ۱۰ بازی سرویس محوری است که سونی قصد دارد تا سال ۲۰۲۶ آنها را منتشر کند.
استودیو گریلا گیمز (Guerrilla Games) – بازی جدید معرفی نشده
این روزها نام استودیو گریلا گیمز به خاطر عرضهی بازی هورایزن فوربیدن وست بسیار شنیده میشود و مورد تحسینهای زیادی قرار میگیرد. با این حال، بازی هورایزن فوربیدن وست تنها اثری نبوده است که آنها در این چند سال در حال توسعه آن بودهاند. اگر از پروفایل لینکدین بعضی از کارکنان استودیو گریلا کمک بگیریم، میتوانیم متوجه بشویم که این استودیو حداقل برای سه سال است که یک بازی تراز اول چندنفرهی معرفینشده را با هدایت سیمون لاروش (Simon Larouche)، طراح و کارگردان بازی رینبو سیکس سیج، توسعه میدهد.
در یکی از آگهیهای شغلی برای این پروژه ذکر شده است: «این تیم فردی را با حداقل ۳ سال تجربه در نقش رهبری یا سرپرستی ارزیابی محصول (QA) در پروژههای آنلاین اعم از آثار بازی بهعنوان سرویس یا بازیهای سرویس محور استخدام میکند.» این گزاره و سابقهی کاری سیمون لاروش احتمال سرویس محور بودن بازی بزرگ چندنفرهی جدید استودیو گریلا گیمز را که احتمال دارد یک بازی تیراندازی اولشخص باشد، بیشتر میکند.
اگرچه اطلاعات زیادی از این پروژه وجود ندارد اما اینکه بازی چند سال در حال توسعه بوده است، این احتمال را بسیار بیشتر میکند تا در امسال یا سال آینده جزئیات بیشتری را از آن بشنویم.
استودیو اینسامنیاک گیمز (Insomniac Games) – بازی چندنفرهی معرفی نشده
اینسامنیاک گیمز در این سالهای به یکی از بهترین و پربازدهترین استودیوهای پلیاستیشن و حتی کل صنعت تبدیل شده است. در حالی که آنها سال گذشته دو بازی تکنفرهی داستان محور مرد عنکبوتی ۲ و ولورین را معرفی کردهاند اما آنها بهصورت رسمی اعلام کردهاند که در حال توسعهی یک بازی چندنفرهی هم هستند. اینکه این بازی چندنفرهی چگونه باشد و آیا اثری سرویس محور به حساب آید یا نه، چیزی نیست که بتوانیم با قطعیت دربارهی آن حرف زد اما میتوان به آن امید داشت. حتی ممکن است این به حالت چندنفرهی یکی از بازیهای تکنفرهی آنها مربوط شود.
آگهیهای شغلی متفاوتی هم برای این پروژه قرار داده شده است که یکی از آنها به موقعیت شغلی طراح سیستم مربوط میشود. برای این موقعیت شغلی نوشته شده است: «داشتن درک کاملی از سیستم مبارزان تنبهتن، طراحی دشمن و طراحی غولآخر تجربه مفیدی خواهد بود. این طراح به توسعهی مبارزات، سیستمهای پیمایشی، سیستم پیشرفت و اقتصادی برای یک بازی چند نفره کمک خواهد کرد.»
با توجه به سابقهی کاری اینسامنیاک در این سالهای اخیر، میتوانیم برای این پروژه هم هیجانزده باشیم.
استودیو ساکر پانچ (Sucker Punch)
برای این مورد باید کمی با تردید بیشتری صحبت کنیم زیرا بهصورت رسمی تأیید نشده که استودیو ساکرپانچ مشغول توسعهی یک بازی چندنفرهی آنلاین است. با این حال، در بعضی از آگهیهای شغلی میتوانیم مشاهده کنیم که آنها به جذب افرادی با مهارتهای مربوط به توسعهی بازیهای آنلاین پرداختهاند. علاوه بر این موضوع، تجربهی موفق آنها با حالت چندنفرهی بازی گوست آو سوشیما که بعد از مدتی بهعنوان یک اثر مستقل به نام گوست آو سوشیما لجندز منتشر شد، میتواند احتمال آن را افزایش دهد.
تقریباً مطمئن هستیم که استودیو ساکرپانچ در حال توسعهی یک بازی تکنفرهی داستانی تراز اول جدید است که به احتمال زیاد بیارتباط با دنبالهی بازی گوست آو سوشیما نباشد. با این اوصاف، بعید نیست که دنبالهای هم برای حالت آنلاین آن اثر تولید شود.
ظرفیتهای احتمالی پلیاستیشن در بازیهای آنلاین و سرویس محور
استودیو گریلا گیمز – بازی آنلاین کوآپ شکل مانستر هانتر در دنیای بازی هورایزن
تجربهی هیجانانگیز بازی مانستر هانتر ورلد همهی ما را مشتاق کرد که به دنبال چنین اثری در دنیای بازی هورایزن باشیم. حتی این تصمیم از نظر تجاری هم میتواند برای سونی و پلیاستیشن بسیار سودآور باشد. موفقیت بازی مانستر هانتر این ادعا را ثابت کرده است. برای یک لحظه تصور کنید در دنیای فوقالعاده و زیبای بازی هورایزن قرار دارید و به همراه دوستان خود به شکار روباتهای گوناگون و مرگبار بازی میروید و لحظههای خاص و بهیادماندنی را در گیمپلی این اثر تجربه میکنید. این تصوری است که میتواند بسیاری از ما را مشتاق به رؤیای ساخت چنین اثری کند.
نکتهی جالب اینجاست که در اوایل توسعهی بازی هورایزن زیرو داون، ایدهی وجود قابلیتهای کوآپ به ذهن تیم سازندگان خطور کرده بود اما به هر دلیل بازی اصلی مسیر متفاوتی را در پیش گرفت که البته شاید تصمیم درستی هم بوده است. با این حال، با توجه به این موضوع به نظر میرسد اصلاً بعید نیست که آنها دوباره به این ایده فکر کنند و اکنون آن را سیمای یک بازی سرویس محور جدا به مخاطبان عرضه کنند.
پلیاستیشن آل استارز ۲
در وضعیت اصلی سؤال اصلی این است که چرا پلیاستیشن به توسعهی قسمت جدیدی از پلیاستیشن آل استارز یا حداقل اثری با همین مضمون در ژانرهای دیگر نمیپردازد. درست است که قسمت اول پلیاستیشن آل استارز بتل رویال (PlayStation All-Stars Battle Royale) آنگونه که انتظار میرفت اثر خوبی از آب درنیامد و نتوانست پاسخی بر بازی موفق سوپر اسمش برادرز باشد اما بهصورت کلی ایدهی یک بازی که شخصیتهای پلیاستیشن را دور هم جمع کند، فوقالعاده است و پتانسیل بسیار بالایی دارد.
حال تصور کنید چنین اثری در قالب یک بازی فری-تو-پلی (رایگان) که به شکل منظم آپدیتهای فراوانی دریافت میکند، عرضه شود و البته مهمتر از همه یک استودیو توانا پشت آن باشد و بتواند اثر خوبی را تحویل دهد. نتیجهی آن نهتنها میتواند برای مخاطبان بسیار سرگرمکننده باشد، بلکه میتواند در صورت موفقیت سودآوری فوقالعادهای را برای پلیاستیشن به همراه داشته باشد.
ترجیح ما این است که چنین اثری در ژانر مبارزهای توسعه داده شود اما حتی توسعهی چنین مفهومی در ژانرهای دیگر مثل مسابقهای کارتینگ یا حتی یک بازی تیراندازی چندنفرهی قهرمان محور (مثل بازی اورواچ) میتواند جایگزینهای بسیار خوبی باشند.
احیای پلیاستیشن هوم (PlayStation Home) در قالبی بهتر و گستردهتر
این روزها همهجا صحبت از متاورس به گوش میخورد اما بیش از یک دهه پیش در سال ۲۰۰۸ میلادی پلیاستیشن یک بازی یا بهتر است بگوییم پلتفرم اجتماعی را با عنوان پلیاستیشن هوم برای کنسول پلیاستیشن ۳ منتشر کرد که بهصورت رایگان در دسترس کاربران قرار داشت.
این بازی به شما اجازه میداد که یک آواتار شخصی خلق کنید و البته یک آپارتمان شخصی هم در اختیار شما میگذاشت که میتوانستید آن را شخصیسازی کنید. در جهان پلیاستیشن هوم میتوانستید با دیگر کاربران ارتباط برقرار کنید و به بخشهای مختلف شدهی آن بروید و به سرگرمیهای مختلف بپردازید. البته، این اثر در قالب بتا عرضه شد بود و نتوانست به نسخهی نهایی و کاملی دست پیدا کند.
اگرچه پلیاستیشن هوم طرفداران خاص خودش را داشت و حتی بسیاری از آنها بعد از اینکه این پلتفرم در سال ۲۰۱۵ به کار خود خاتمه داد، تصمیم گرفتند آن را به نوعی احیا کنند اما بهصورت کلی پلیاستیشن هوم نتوانست به جایگاهی که سونی مدنظر دارد دست پیدا کند و موفقیت عظیمی را به دست آورد. با این حال، خوشبختانه (یا متأسفانه!) شرایط کنونی جهان عوض شده و متاورس به بحث اصلی این روزهای حوزهی تکنولوژی و حتی سرگرمی تبدیل شده است. این ایده در صورت اجرای صحیح در جهان امروزی و با پشتیبانی و با الهام گرفتن از آثار سرویس محور و پیادهسازی بعضی از ترفندهای کسبوکار آثار آنها پتانسیل بسیار بالایی دارد. بهخصوص اگر این نکته را در نظر بگیرید که سونی پلیاستیشن ویآر ۲ را هم قرار است منتشر کند و ترکیب آن با ایدهی پلیاستیشن هوم میتواند به موفقیت آن کمک بسزایی کند. بعید نیست سونی هم به چنین چیزی فکر کرده باشد.
این رویکرد سونی چه معنایی دارد؟
با این همه بازی سرویس محوری که پلیاستیشن قصد دارد تا سال ۲۰۲۶ منتشر کند و از وجود بسیاری از آنها اطمینان داریم، آیا این یعنی پلیاستیشن قصد دارد تمرکز اصلی خود را از بازیهای تکنفرهی داستان محور دور کند و به بازیهای سرویس محور بیاورد؟ قطعاً نه. بازیهای تکنفرهی داستان محور همان چیزی است که سونی در آن تبحر دارد و دلیلی ندارد مزیت خود را نادیده بگیرد. با این حال، این آثار هرچقدر هم فروش داشته باشند، سودآوری آنها درمقایسه با بازیهای سرویس محور بزرگ صنعت بسیار کمتر است. مایکروسافت تا قبل از خرید اکتیویژن بلیزارد، غول سودآوری همچون ماینکرفت را در اختیار داشت و بعد از آن خرید بزرگ هم به کال آو دیوتی، ورلد آو وارکرفت و البته کندی کراش دسترسی پیدا خواهد کرد. واضح است که سونی هم بسیار مشتاق است که در ادامهی مسیر خود در صنعت بازیهای ویدیویی آثاری با چنین سودآوری عظیمی در اختیار داشته باشد.
دستینی اولین اقدام جدی آنها برای در اختیار داشتن چنین آثاری است. با این وجود، همانطور که در این مقاله به پروژههای احتمالی پرداختیم، برنامههای زیادی برای توسعهی چنین آثاری از سوی پلیاستیشن وجود دارد و این فقط شروع کار آنها است. حتی اگر بخواهیم خوشبینانه به این موضوع نگاه کنیم، سودآوری عظیمی که از طریق چنین بازیهایی به دست میآید، ممکن است باعث شود تا پلیاستیشن حتی بیشتر از گذشته روی آثار تکنفرهی خود سرمایهگذاری و ریسک کند. البته این چیزی است که در نهایت زمان آن را به ما خواهد گفت.