پرسونا ۳ مستحق یک بازسازی بزرگ است، نه عرضهی دوبارهی خشک و خالی
زیرمجموعه پرسونا از شین میگامی تنسی تا زمان عرضه پرسونا ۳ بازار کم رقابتی داشت تا اینکه این بازی کل مجموعه را زندگی دوباره بخشید. بااینوجود که فرمت ساده دانشآموزان دبیرستانی که قدرت پرسوناها را به دست آورده تا با استفاده از آنها مبارزه کنند از اولین بازی سرچشمه گرفته بود برخی دیگر از بخشهای بیشتر قابلشناسایی بازی مانند روابط اجتماعی و عاشقانه از پرسونا ۳ آغاز شدند. به همین دلیل پرسونا ۳ را میتوان «نخستین» بازی در فرنچایز پرسونایی که امروزه عاشقان و هواداران بسیاری دارد قلمداد کرد.
بیشتر بخوانید: پرسونا ۳، ۴ و ۵ روی کامپیوتر و کنسولهای امروزی عرضه میشوند
هرچند با اینکه پرسونا ۳ مهمترین بازی در فرنچایز به شمار میرود در زیر سایه عناوین بعدی مجموعه، پرسونا ۴ و پرسونا ۵ قرار گرفته است. هر دو بازی از محبوبیت چشمگیرتری از پرسونا ۳ برخوردارند خصوصاً پرسونا ۵. به همین دلیل پرسونا ۳ مستحق یک ریمیک است که میتواند داستان SEES و Dark Hour را به شهرتی که سزاوار آن هستند برساند.
گرافیک و گیم پلی ازردهخارج اما همچنان تأثیرگذار
یکی از بزرگترین دلایلی که پرسونا لایق ریمیک است بهخاطر این است که هواداران چشمهای از شکل و شمایل شخصیتها و حال و هوای این بازی در سبک پرسونا ۵ را دیدهاند. بازی Persona 3: Dancing in Moonlight دربردارنده مدلهایی است که مشابه Persona 5: Dancing in Starlight هستند و لوکیشنهای بهیادماندنی پرسونا ۳ را شامل میشوند. این مسئله ثابت میکند که اتلوس میتواند شخصیتها و مکانهای پرسونا ۳ را با گرافیک مدرن بازسازی کند. اگر این بازی تا این حد زیباست پس پرسونا ۳ نیز میتواند بی شک به این سطح از جلوههای بصری و گرافیکی دست یابد.
نبرد در Dark Hour گاهی اوقات دشوار است و نه فقط بهخاطر اینکه شکست دادن برخی دشمنان امری دشوار است. اعضای گروه به جز پروتاگونیست را نمیشود مستقیماً کنترل کرد. به این خاطر بازیکن باید بر روی هوش مصنوعی دیگر شخصیتها متکی شود تا کار خود را بهدرستی انجام دهند. هوش مصنوعی به طرز بدی در انتخاب عمل درست در زمان درستکار میکند و احتمال شکست در نبرد را فوقالعاده بالا میبرد. این وضعیت در بازی Persona 3 Portable تغییر پیدا میکند به این معنا که بهاحتمال زیاد برای یک ریمیک جدید نیز شدنی است. اگر گزینهای وجود داشته باشد که متحدان را نشود مستقیماً کنترل کرد، هوش مصنوعی آنها بهگونهای باید برنامهریزی شود که در نبردهای مرگ و زندگی عملکرد بهتری از خود نشان دهند.
تجربه زندگی اجتماعی پرسونا ۳
روابط اجتماعی (Social links) یکی از بخشهای حیاتی بازیهای پرسونا هستند. هواداران پرسونا ۴ و ۵ با قابلیت نزدیک شدن و پیوند خوردن به متحدان و دیگر نزدیکان آشنایی دارند. با اینکه این قابلیت از پرسونا ۳ شروع شد، سیستم روابط اجتماعی در این بازی کاملاً متفاوت است. یکی از برجستهترین این تفاوتها این است که متحدان مرد همچون جونپی و آکیهیکو جز روابط اجتماعی نیستند. پروتاگونیست نمیتواند با آنها وقت بگذارند و مشابه متحدان زن با این دو قرابت پیدا کند. این فقدان شخصیتپردازی آنها را بهشدت محدود کرده و گروه اصلی شخصیتها را کمتر شبیه گروهی از دوستان و بیشتر به گروهی از همکاران نزدیک میکند. یک ریمیک میتواند از سیستم Persona 3 Portable استفاده کند و پسران را در این سیستم جایداده و از به حداکثر رساندن روابط اجتماعی آنان بهره ببرد.
تفاوت دیگر این است که بدون وارد رابطه عاشقانه شدن با متحدان زن بازیکن نمیتواند رابطه اجتماعی خود را با یک متحد زن به حداکثر برساند. در پرسونا ۴ و ۵ به بازیکن امکان انتخاب رابطه عاشقانه یا دوست ماندن با یک شخصیت دختر متحد او پیش از تکمیل رابطه اجتماعی داده میشود. پرسونا ۳ این گزینه را شامل نمیشود پس ازاینرو بازیکنان باید از خیر کامل کردن بازی بگذرند یا با معضل اخلاقی رابطه عاشقانه برقرار کردن با تمامی این شخصیتها و خیانت به آنان دستوپنجه نرم کنند. ریمیک پرسونا ۳ میتواند درسی از بازیهای بعد از خود گرفته و به بازیکن امکان انتخاب میان دوست ماندن یا نماندن با این دختران را بدهد.
پرسونا ۳، FES یا Portable
در عوض ساخت یک ریمیک از پرسونا ۳ اورجینال، ساخت یک ریمیک از Persona 3 FES بهاحتمال زیاد از موفقیت بسیار بیشتری برخوردار خواهد شد. بازی FES به پرسونا ۳ یک سطح سختی جدید، پرسوناهای جدید، مأموریتهای اضافی و حدود سی ساعت محتویات جدید اضافه کرد. این محتویات جدید در قالب The Answer عرضه شد. یک مأموریت جانبی که در پایان بازی اورجینال رخ میدهد و شامل ایجیس در نقش پروتاگونیست است. The Answer تنها یک درجه سختی دارد علیرغم اینکه در سایر بخشهای بازی بازیکنان میتوانند سختی موردنظر خود را انتخاب کنند. شاید در ریمیک FES درجه سختی این بخش با دیگر بخشهای بازی هماهنگ شود زیرا برای بازیکنانی که صرفاً میخواهند از داستان بازی لذت ببرند عادلانه نیست که مجبور به انجام گیم پلی در درجه سختی دشوار شوند.
ریمیک Persona 3 Portable نیز از بازی اورجینال بهمراتب گزینه بهتری است. Persona 3 Portable مشکلات مرتبط به هوش مصنوعی و روابط اجتماعی را حل کرد اما به قیمت تغییر تعدادی از بخشهای بازی به فرمت رمان گرافیکی. این بازی همچنان موفق میشود محتویات جدیدی را به بازی اصلی بیفزاید خصوصاً بهخاطر پروتاگونیست دخترش. حضور او راه جدیدی به بازی اضافه میکند به همراه موسیقی و رابط کاربری متحول شده. داستان و گیم پلی نسبتاً مانند گذشته هستند ولی با بازی در نقش پروتاگونیست دختر و تغییرات اعمال شده این بازی حس و حال بازی جدیدی به خود میگیرد. در صورت ساخت ریمیک از بازی مشمول شدن پروتاگونیست دختر قطعاً لایه جدیدی از امکان تجربه دوباره بازی نهتنها برای بازیکنان جدید بلکه برای آن دسته از افرادی که نسخه اورجینال یا FES را بازی کردند ایجاد میشود. بهترین گزینه احتمالی ممکن اما تلفیق ریمیکهای قبلی است تا کاملترین تجربه پرسونا ۳ به واقعیت بپیوندد. این عمل تمامی محتویات عرضه شده در FES و Portable در یک بازی جمع میکند پس بازیکنان دیگر نباید به سراغ این دو نسخه رفته تا محتویات افزوده شده در آنها را تجربه کنند. هیچکس نامید نمیشود زیرا نسخه موردعلاقه آنان از پرسونا ۳ بازسازی نشد.
با بیست و پنجمین سالگرد پرسونا که همچنان ادامه دارد بحث درباره ساخت ریمیک پرسونا ۳ بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. بسیاری از هواداران پرسونا ۳ در کنار آنهایی که به مجموعه توسط پرسونا ۴ و ۵ آشنا شدند از ریمیک این بازی تأثیرگذار خشنود خواهند شد و جشن گرفتن بیست و پنجسالگی فرنچایز با اعلام ساخت این بازی تصمیمی عالی به نظر میرسد. علاوه بر این به چهارمین ریمیک اکنون نیاز است؛ آخرین ریمیک فرنچایز Persona 3 Portable حدوداً یک دهه پیش منتشر شد. زمان آن رسیده که به سراغ بازی ای برویم که زیرمجموعه پرسونا را موردتوجه عموم قرار داد و به این اثر هنری بهیادماندنی شانس دیگری داد تا قلبهای هواداران پرسونا در گوشهگوشه جهان را به تسخیر خود دربیاورد.
منبع: Goombastomp