پیشنمایش بازی اورواچ ۲؛ سری که درد نمیکند را دستمال نمیبندند!
بازی اورواچ (Overwatch) یکی از بهترین عناوین شوتر ساخته شده در ۱۰ سال اخیر است. این بازی با خلاقیتی که در زمینه کاراکترها داشته باعث شده تا سبک شوتر که تنوع بسیار کمی داشت، بسیار جالب و مفرح بشود. سازنده اورواچ شرکت بلیزارد (Blizzard) بوده که در این مدت خبرهای زیادی از آن شنیدهایم. از مشکلات درونی گرفته تا خریده شدن توسط مایکروسافت، همگی روی روند پیشرفت این شرکت تأثیر داشتند.
بلیزارد تلاش زیادی کرد تا نشان دهد این مشکلات روی روند ساخت اورواچ تأثیر زیادی نداشته است. با اینحال زمانی که شما نسخه بتا اورواچ ۲ را تجربه کنید متوجه خواهید شد که این موضوع صحت ندارد. اورواچ ۲ در سال ۲۰۲۰ معرفی شد. از همان زمان عرضه این بازی سروصدای زیادی به پا کرد. بسیاری از افراد معتقد بودند که اورواچ نیازی به یک شماره ۲ ندارد. همین موضوع باعث شد تا رسانه نیز روی شماره ۲ بسیار حساس باشد.
بعد انتقادات بسیار نسبت به اورواچ ۲، بلیزارد تصمیم گرفت تا این بازی را رایگان کند. همین حرکت باعث شد تا دیدگاه گیمرها نسبت به این بازی بهتر شود. البته بلیزارد در بازی اورواچ ۱ چند تصمیم نادرست گرفت که باعث شد یکی از بهترین عناوین نسل ۸ به طور ناگهانی محو شود.
حال چندی پیش نسخه بتای بازی اورواچ ۲ عرضه شد. به محض اینکه شما بازی را شروع کنید، متوجه خواهید شد که اورواچ ۲ در اصل یک به روزرسانی نسبت به شماره ۱ است. پس در ادامه با ما با بررسی نسخه آزمایشی اورواچ ۲ همراه باشید.
تصمیم اشتباه بلیزارد و نابودی اورواچ ۱
در همین ابتدای متن در مورد از بین رفتن اورواچ ۱ صحبت خواهیم کرد. اورواچ ۱ یکی از بهترین عناوین شوتر ساخته شده در تاریخ است و در این مورد شکی نیست. این بازی در سال ۲۰۱۶ به عنوان بهترین بازی انتخاب شد. همینطور اینکه تا چند سال بلیزارد به خوبی از آن پشتیبانی کرده و اورواچ بازیکنان زیادی داشت.
یکی از جذابیتهای اورواچ قابلیت تعویض کاراکترها در میانه بازی بود. به این شکل که اگر شما در بازی بودید و حس میکردید تیم شما نیاز به حمایت دارد تا افراد نمیرند، کاراکتر خود را به یک ساپورت (Support) مثل مرسی (Mercy) تغییر میدادید. همین باعث میشد تا افراد با فکر بیشتری بازی را ادامه دهند و تنوع در آن بسیار بالا برود.
این موضوع یک مشکل هم در پیش داشت. زمانی که شما هدست را وصل میکردید و وارد گفت و گوی آنلاین میشدید، هم تیمیهایتان به طور دائم به شما میگفتند که چه کاراکتری را بردارید. این مشکل چندان حاد نبود ولی به هرحال باعث شد تا بلیزارد به فکر یک چاره باشد. همین موضوع باعث شد تا تصمیم مرگبار بلیزارد برای اورواچ رقم بخورد.
بلیزارد به بازی سیستم صف نقش (Role Queue) را اضافه کرد. این سیستم به شما میگفت که یکی از ۳ دسته کاراکترها را انتخاب کنید. این سه دسته نیز ساپورت، تانک (Tank) و حملهکننده (Damage) بودند. کاارکترهای جذاب بازی بیشتر در دسته حملهکننده بودند. به همین علت همواره شما باید زمان زیادی را برای وارد شدن به بازی در این دسته صبر میکردید. گاهاً برای وارد شدن به بازی در دسته حمله کننده باید ۱۰ دقیقه صبر میکردید که اصلاً برای گیمرها خوشایند نبود.
همین موضوع باعث شد تا اورواچ ۱ رفته رفته از ذهنها پاک شود و طرفداران خود را از دست دهد. بلیزارد با عرضه کاراکترها و به روزرسانیهای بیشتر تلاش کرد تا بازیکنان را به اورواچ ۱ بازگرداند. مشکل این بود که به محض اینکه افراد با صف نقش روبرو میشدند، از بازی خارج میشدند. پس از مدتی بلیزارد تصمیم به ساخت اورواچ ۲ گرفت.
همانطور که در ابتدا گفتیم عنوانی مثل اورواچ نیازی به یک شماره ۲ ندارد. به دلیل اینکه یک بازی تمام آنلاین بوده و از آن به عنوان یک آنلاین سرویس (Online Service) یاد میشود. به همین دلیل انتقادات به بازی اورواچ ۲ به شدت زیاد بود. رایگان شدن این بازی توانست به محبوبیت آن کمک زیادی کند. انتقادات بسیار کمتر شده و عرضه آن نیز منطقیتر شد. به دلیل اینکه اورواچ ۲ یک روند کاملاً جدید از لحاظ درآمدی برای بلیزارد است. حال در ادامه به تجربه نسخه بتای اورواچ ۲ خواهیم پرداخت.
بتای اورواچ ۲ اگر ایرادی ندارد، نیاز به بهبود ندارد
به محض اینکه شما بازی را شروع کنید متوجه خواهید شد که اورواچ ۲ بسیار مشابه شماره ۱ است. این بازی از لحاظ گیمپلی دقیقاً همان مورد قبلی است که نکته بدی نیست. بلیزارد دقیقاً به اصطلاح اگر ایرادی ندارد، نیاز به بهبود ندارد، عمل کرده است. به طور کلی تمام تلاش بلیزارد در این بازی جدید رفع مشکلات عنوان قبلی است.
در همین ابتدا باید گفت که سیستم صف نقش وجود دارد اما انتخابی است. شما زمانی که تصمیم به وارد شدن به یک بازی بگیرید با یک انتخاب روبرو خواهید شد. شما میتوانید سیستم صف نقش را انتخاب کنید که برخی از افراد امکان دارد به آن تمایل داشته باشند. میتوانید سیستم صف باز (Open Queue) را انتخاب کنید. در سیستم صف باز شما محدودیت نقش نداشته و میتوانید هر کاراکتری که دوست دارید را انتخاب کنید. در اصل نسخه اصلی اورواچ هم همین مورد بود.
طبق چیزی که من تجربه کردم، حالت صف باز بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. البته این حالت نیز بدون مشکل نیست و ایراد اصلی عدم تعادل گروهها است. با اینحال طرفداران اصلی اورواچ از این حالت استقبال بیشتری کردند. نکته دیگر در مورد تیمها، تعداد نفرات آن است. در اورواچ ۲ تیمها به صورت ۵ نفره هستند. طبق چیزی که بلیزارد اعلام کرده علت این حالت قویتر شدن دسته تانکها است. این حرف تا حدی درست است به دلیل اینکه تانکها نسبت به شماره ۱ بسیار قویتر شده و یک تیم نیازی به ۲ نفر تانک ندارد.
مشکل اصلی اینجاست که در بخش صف نقش وقتی تنها یک تانک در تیم میتواند حضور داشته باشد، گروه به شدت وابسته به عملکرد آن میشود. پس اگر کسی که تانک برداشته چندان ماهر نباشد نمیتواند وظایف یک تانک را انجام دهد و به طور کلی بازی با مشکل مواجه میشود. در بخش صف باز که بحث جدا است و وظایف تیمی چندان مطرح نیست.
به طور کلی همانطور که در ابتدا گفته شد اورواچ ۲ شباهت بسیار زیادی به شماره ۱ دارد. به همین دلیل میتوان آن را یک به روزرسانی دانست. حتی برخی کاراکترها مثل ریپر (Reaper) هیچ تغییر محسوسی نکردهاند. تنها از لحاظ ظاهری بهتر شده و تعداد مکالمه به آنها اضافه شده است.
تغییرات اصلی اورواچ ۲ نسبت به شماره ۱
همانطور که گفته شد اورواچ ۲ نسبت به شماره ۱ تغییرات اساسیای نداشته است. با اینحال بلیزارد تمام تلاش خود را کرده تا این بازی حس نو بودن را داشته باشد. در وبسایت اورواچ نوشته شده که تمام کاراکترها شاهد تغییر بودند که اینگونه نیست. برای مثال ریپر یا گنجی (Genji) تغییر چندانی نسبت به شماره ۱ نداشتند.
اولین تغییری که شما به سرعت متوجه آن خواهید شد، قابلیت انتخاب حالت صف نقش یا نقش باز است. چیزی که قطعاً از آن استقبال خواهد شد. مورد بعدی تعداد نفرات هر گروه است. در اورواچ ۱، هر تیم دارای ۶ بازیکن بود. دو عدد ساپورت، دو عدد حمله کننده و دو عدد تانک. حال در اورواچ ۲ به جای دو عدد تانک شما ۱ عدد سوپر تانک دارید که همین باعث میشوند این نقش بسیار در بازی کلیدی باشد.
به طور کلی اورواچ نیازمند همکاری زیادی است که این باعث میشود تجربه این بازی با افراد غریبه کمی دشوار باشد. با تغییر تیمها به ۵ نفره بازی به شدت به سوپرتانک وابسته است. اگر او بازیکن بدی باشد، تیم به احتمال زیاد میبازد. از طرفی همه کرکترهای دیگر به جز دسته تانک برای بازی ۶ نفره ساخته شدهاند. به همین دلیل کمی تعادل بازی به هم ریخته که امیدواریم تا زمان عرضه اصلی بلیزارد این مشکل را برطرف کند.
نقشههای زیادی به اورواچ اضافه شده و همین باعث شده تا تجربه بتای آن بسیار لذت بخش شود. در این مدت که من این بازی را تجربه کردم کم پیش آمد که به یک نقشه تکراری برخورد کنم. از طرفی نقشههای قدیمی اورواچ نیز دستخوش تغییراتی شده است. برای مثال نقشههای شب روز شدهاند و جزئیات موارد دیگر نیز بیشتر شده است.
شخصیتهای بازی تغییرات چندانی نکردهاند
در زمینه کاراکتر ما شاهد ۲ عدد کاراکتر جدید هستیم. اولی جانکر کوئین (Junker Queen) و دومی سوجورن (Sojourn) است. هر دو بسیار مفرح بوده و طراحی خیلی خوبی دارند. از طرفی هنوز این دو کاراکتر نسبت به بازی بهینه سازی نشده و به شدت قوی هستند. این موضوع در مورد جانکر کوئین بیشتر صدق میکند. شما در هر تیم یک نفر را میبینید که جانکر کوئین را برداشته است.
این دو کاراکتر در تعادل بازی به شدت تأثیر دارند. هر دو بسیار قوی بوده و نسبت به کاراکترهای قدیمی برتری مشهودی دارند. برای مثال دیوا (D.va) یا بسشن (Bastion) نسبت به شماره ۱ بسیار ضعیفتر شدهاند. به همین دلیل افراد کمی آنها را برمیدارند. این درحالی است که هر دو شخصیت ذکر شده جزو پرطرفدارترینهای اورواچ بودند.
یکی از نکات جالب برای من تغییراتی بود که در اوریسا (Orisa) ایجاد شده بود. اوریسا به طور کامل از نو طراحی شده و تغییرات زیادی داشته است. شاید کاراکتر از لحاظ ظاهری مشابه شماره ۱ باشد اما از لحاظ تواناییها به طور کامل تغییر کرده است. لوسیو (Lucio) از کاراکترهایی است که تغییر چندانی نکرده اما مورد اضافه شده باعث شده تا این شخصیت بسیار قویتر شود. لوسیو در حال حاضر توانایی پارکور و راه رفتن روی دیوار را دارد. همین مورد باعث شده تا این کاراکتر بسیار جذابتر شده و کاربرد آن نیز بسیار بالاتر برود.
دو کاراکتر جدید اورواچ
حال بیایید به دو کاراکتر اضافه شده دقیقتر نگاه کنیم. مورد اول جانکر کوئین است. این کاراکتر همانطور که از نامش پیداست یک ارتباطی با جانکر رت (Junker Rat) دارد. این ارتباط از ظاهر هر دو شخصیت مشخص است. جانکر کوئین یک قهرمان تانک بوده و جان بسیار زیادی دارد. از طرفی قابلیتهای خاص او باعث میشوند تا در بازی بسیار قدرتمندتر بشود:
- Commanding Shout: این قابلیت توان کلی جانکر کوئین و هم تیمیهایش را برای مدت کوتاهی بیشتر میکند. با این مورد شما میتوانید در حملات سریع موفق عمل کنید.
- Carnage: یک ضربه مهلک از نزدیک که باعث میشود دشمنان جانکر کوئین به سرعت از بین بروند.
- Jagged Knife: با استفاده از این قابلیت شما یک چاقو را به سمت دشمن پرتاب کرده و سپس او را به سمت خود میکشید.
- Rampage (Ultimate): قابلیت خاص جانکر کوئین همین مورد است. با استفاده از آن شما به سمت دشمنان دویده و آنها را با ضربات مهلک از بین میبرید. در این بازه زمانی دشمنان نمیتوانند بهبود پیدا کنند و از طرفی دچار خونریزی (Bleeding) میشوند.
جانکر کوئین یکی از خشنترین تانکهای بازی بوده که در حال حاضر بسیار قدرتمند است. امکان دارد که در زمان عرضه بلیزارد این کاراکتر را تا حد زیادی ضعیفتر کند با اینحال فعلاً حضور او در هر مبارزه لازم است.
کاراکتر بعدی سوجورن است. این کاراکتر در دسته حمله کننده قرار داشته و قابلیتهای منحصر به فردی دارد. همین موارد باعث شده تا از کاراکترهای دیگر اورواچ ۲ متمایز بشود:
- Power Slide: این قابلیت به سوجورن اجازه خواهد داد تا به سمتی که بازیکن میخواهد لیز بخورد. با اینکار شما به سرعت به سمت هدف خود نزدیک خواهید شد.
- Disruptor Shot: این قابلیت جدید به سوجورن اجازه خواهد داد تا یک محوطه انرژی بوجود بیاورد. بازیکنانی که در این محوطه هستند، سرعت و قدرتشان کم خواهد شد.
- Overclock (Ultimate): با استفاده از این قابلیت گلولههای سوجورن مرگبارتر خواهند شد. از طرفی سلاح او نیز به طور دائم گلوله خواهد داشت و نیازی به پرکردن سلاح برای مدت کوتاهی ندارد.
همانطور که در ابتدا گفتیم، این دو کاراکتر در عین جذابیت اصلاً تعادل خوبی ندارند. به این معنا که کاراکترهای دیگر بازی برای مبارزات بهینه شده و قدرت آنها با بازی تناسب دارد. این در صورتی است که دو کاراکتر جدید اصلاً بهینه سازی نشده و در حال حاضر بسیار قدرتمند هستند. البته این موضوع در نسخه بتا صدق کرده و امکان دارد در بازی اصلی این دو شخصیت ضعیفتر بشوند.
مأموریتهای بازی همچنان خستهکننده هستند
دقت کنید که در بخش آزمایشی اورواچ ۲ تنها قسمت بازیکن علیه بازیکن (PvP) در دسترس است. اگر با اورواچ آشنایی داشته باشید میدانید که برای برد باید مأموریتهای بازی را کامل انجام دهید. حال میخواهد حمل یک محموله یا گرفتن یک منطقه باشد. مشکل اینجاست که در اورواچ ۱ این مأموریتها جذابیت چندانی نداشتند. بازیکنان نیز توجه چندانی به آن نکرده و تنها برای برد در بازی آنها را انجام میدادند.
حال در اورواچ ۲ به طرز عجیبی این مأموریتها خستهکنندهتر شدهاند. برای مثال یک مأموریت جدید به بازی اضافه شده که یک رباط باید دو محموله را تکان دهد. تیم شما یک بسته داشته و تیم رقیب نیز یک بسته دیگر دارد. در بازی تنها یک رباط وجود داشته و به همین دلیل باید این رباط را به سمت بسته خود ببرید. حتی توضیح دادن این مأموریت خستهکننده است. مشکل اصلی هم همینجاست که تیم سازنده واقعاً وقت کمی برای این مورد گذاشتهاند.
جذابیت اورواچ همچنان به کاراکترها و گیمپلی روانش است و تغییر زیادی نسبت به شماره قبلی در زمینه مأموریت نداشته است. البته هنوز بخشهای زیادی در دسترس نیست و امکان دارد در زمان عرضه ما شاهد تغییرات زیادی در بازی باشیم.
مکالمات و موسیقی بازی تغییرات زیادی کردهاست
شاید این مورد چندان مهم به نظر نرسد اما روی تجربه بازی تأثیر زیادی دارد. در اورواچ ۲ شما با مکالمات بسیار بیشتری نسبت به شماره ۱ روبرو هستید. به این معنا که در زمان شروع بازی وقتی کاراکترها کنار یکدیگر حضور دارند، با یکدیگر صحبت خواهند کرد. حال این مکالمات میتواند مربوط به داستان هر شخصیت باشد یا اینکه یک واکنش نسبت به حضور یک کاراکتر در تیم باشد. به طور کلی این مکالمات بسیار بیشتر شدهاند.
یکی دیگر از موارد مهم بازی که تغییر کرده موسیقی آن است. در اورواچ ۱ موسیقی یکی از فاکتورهایی بود که توجه چندانی به آن نمیشد. این درحالی است که در اورواچ ۲ توجه بیشتری به آن شده است. هر نقشه آهنگ مخصوص خود را داشته و حتی هر کاراکتر نیز دارای آهنگ خاصی است. شما به طور کامل حس خواهید کرد که تیم سازنده به این موضوع توجه بیشتری از قبل کرده است.
یک سیستم جدید نیز برای نشانه گذاری به بازی اضافه شده است. حال کاراکتر شما میتواند اعلام کند که چه دشمنی را در کجا دیده و مأموریت کجا قرار دارد. اگر هم به شما حس رهبر بودن دست داد میتوانید به دیگران بگویید که کجا حمله کنند. البته افراد کمی به حرف شما گوش خواهند داد!
موارد دیگر ثابت هستند
در انتهای بخش تغییرات باید بگوییم که موارد دیگر در بازی ثابت هستند. علائم و اشارهها تغییر خاصی نکردهاند. مانند گذشته شما میتوانید فیگور (Emote) انتخاب کرده و از آن در میان بازی استفاده کنید. همینطور اینکه مانند گذشته مکالمات بین تیم مثل تشکر، سلام کردن و موارد دیگر نیز وجود دارند.
بحث اصلی اینجاست که اورواچ ۲ به دلیل تغییرات کمی که داشته همان شماره ۱ است. مشکلات اصلی بازی همچنان در جای خود قرار داشته و از بین نرفتهاند. همین باعث میشود تا شما کمی از تجربه شماره جدید ناامید شوید. مخصوصاً اگر از بازیکنان قدیمی این بازی باشید و انتظار محتوای جدیدی داشته باشید.
مواردی که در بتای اورواچ ۲ در دسترس نبودند
نسخه بتا در اصل یک نسخه آزمایشی است. به همین دلیل نمیتوان به طور رسمی گفت که کدام موارد در بازی اصلی حضور دارند و کدام موارد ندارند. در حال حاضر بخش بازیکن علیه هوش مصنوعی (PvE) در دسترس نیست. به همین دلیل از تجربه آن هیچ چیزی نمیتوانیم بگوییم.
یکی دیگر از مواردی که در مورد آن صحبت زیادی شد اما در اورواچ حضور نداشت، بخش درخت توانایی (Skills Tree) بود. در اصل قرار بود برای هر کاراکتر یک درخت توانایی وجود داشته باشد تا بازیکنان با پیشرفت در بازی و کسب امتیاز، تواناییهای جدیدی را باز کنند. همین مورد باعث میشد تا بازیکنان توجه بیشتری به کاراکتری که انتخاب میکنند، داشته باشند. این مورد نیز در اورواچ ۲ حضور نداشت و امکان دارد که تنها برای بخش بازیکن علیه هوش مصنوعی باشد.
جمع بندی تجربه بتای اورواچ ۲
همانطور که چندین بار در این متن گفتیم، اورواچ ۲ همان شماره ۱ است. اگر شما انتظار تغییر بنیادیای از این بازی داشتید قطعاً ناامید خواهید شد. از طرفی اورواچ ۲ یک بازی بد نیست. تنها محتوای جدیدی ندارد. اگر کسی تا به حال این مجموعه را تجربه نکرده باشد، قطعاً از تجربه آن لذت خواهد برد.
بحث اصلی اینجاست که نام اورواچ ۲ برای این بازی زیاد است. به دلیل اینکه به بخش بازیکن علیه بازیکن محتوای زیادی اضافه نشده است. اینطور که به نظر میرسد تیم سازنده تمرکز بیشتری روی بخش بازیکن علیه هوش مصنوعی داشتند و تنها بخش بازیکن علیه بازیکن را بهتر کردهاند. با اینحال مشکلات اصلی این بخش همچنان وجود دارد.
از نظر من اورواچ ۲ به شدت وابسته به بخش بازیکن علیه هوش مصنوعی است. در اصل این قسمت از بازی است که نشان میدهد لیاقت یک عنوان جدید بودن را دارد. در غیر این صورت بلیزارد با ساخت اورواچ ۲ تلاش کرده تا یک عنوان از بین رفته را دوباره زنده کند. بازیای که با توجه به پتانسیل بسیار زیادی خود به دلیل تصمیمات اشتباه شرکت سازنده پس از مدت نسبتاً کوتاهی از دوران اوج خود فاصله گرفت.
رایگان بودن اورواچ ۲ را میتوان نکته مثبت اصلی بازی دانست. به همین دلیل افراد زیادی میتوانند آن را تجربه کنند. از طرفی با توجه به یکنواختی عناوین رایگان که اکثراً در سبک بتل رویال (Battle Royale) هستند وجود چنین عنوانی لازم است.
اورواچ در حال حاضر به نظر یک حقه تبلیغاتی است تا دوباره توجه گیمرها را به سمت این مجموعه جلب کند. همانطور که گفتیم بخشی که باعث میشود این بازی لایق شماره ۲ باشد قسمت بازیکن علیه هوش مصنوعی است. مگرنه بخشهای دیگر تنها یک بهبود کوچک داشته و بیشتر شبیه به یک به روزرسانی است.
بازی اورواچ ۲ در تاریخ ۱۲ مهر ماه برای کنسولهای نسل ۸ و ۹ به همراه کامپیوتر عرضه خواهد شد. امیدواریم که بلیزارد به حرف افرادی که این بازی را تجربه کردهاند گوش کرده و مشکلات آن را برطرف کند.