کدام انیمیشنها شانس بیشتری برای بردن اسکار ۲۰۲۲ دارند؟
با نزدیک شدن به مراسم اسکار، مانند هر سال حدس و گمانهایی دربارهی فیلمها و انیمیشنهایی که در طول یک سال ساخته و اکران شدند، زده میشود. در این مقاله انیمیشنهایی را نام میبریم که بعضی از آنها از مدعیان اصلی جایزهی بزرگ هستند و بعضی شانس کمتری برای رسیدن به آن دارند.
محصول مشترک نتفلیکس و سونی با نام «میشلها علیه ماشینها»، سفر خندهدار خانوادگی در آخرالزمان رباتی و «لوکا» (Luca) محصول پیکسار، داستانی لطیف در مورد دو هیولای دریایی که در رودخانهی ایتالیا به انسان تبدیل میشوند هر دو داستانهای عجیب و شخصی هستند و به طور استثنایی با جذابیت داستانهای قدیمی در قالبی جدید ساخته شدهاند. به نظر میرسد این دو انیمیشن در حال حاضر در بین رقبای خود پیشتاز هستند.
میشلها علیه ماشینها (The Mitchells vs the Machines)
تهیهکنندگان برندهی اسکار، فیل لرد و کریس میلر که با «مرد عنکبوتی؛ در دنیای عنکبوتی» (Spider-Man: Into the Spider-Verse) مطرح شدند، از دیدگاه دو بعدی کارگردان تازه کار مایک ریاندا حمایت کردند و سونی پیکچرز ایمیج ورکس فناوری نوآورانهی خود را برای ساخت یک کتاب مصور متحرک، بین نقصهای ارگانیک دنیای انسانها و وضوح صاف و صیقلی دنیای رباتها تقسیم کردند. کتی فیلمساز نوجوان خرخوان (با صدای ابی جیکوبسون) و پدر دوستدار طبیعتش ریک (با صدای دنی مک براید)، دائما با یکدیگر اختلاف دارند، اما باید با خانوادهی خود متحد شوند تا با یک قیام هوش مصنوعی به رهبری تهدیدآمیز و سیری مانندی به نام پال (با صدای اولیویا کلمن) مبارزه کنند.
لوکا (Luca)
پیکسار با «لوکا» گرافیکیترین هنر دو بعدی خود را تا به امروز با فناوری CG و به لطف اولین کارگردانی انریکو کازاروزا ساخت. او یک روایت به شکل کتاب داستان دربارهی یک نوجوان ۱۳ ساله (با صدای جیکوب تریمبلی، ستارهی فیلم «اعجوبه» (Wonder)) و بهترین دوستش آلبرتو (با صدای جک دیلن گریزر) ترتیب داد که به محض بیرون آمدن از آب به انسان تبدیل میشدند. این دو سوار بر اسکوتر وسپای تابستانی مسحورکنندهاشان و گشتوگذار در دنیای آدمها، در حالی که هویت اصلی خود را پنهان میکنند، غرق زیبایی شهر ساحلی آبرنگی میشوند.
کازاروزا با الهام از هایائو میازکی، آردمن و لونی تونز، نقاشیها و هنرهای مفهومی را مستقیما به زبان انیمیشن تبدیل کرد و بافتهای نقاشی را به شخصیتهای انعطافپذیر، زمینههای تصویری و کاریکاتورگونهی آب اضافه کرد. تبدل شدنهای هیولاهای دریایی به انسان به تنهایی یک چالش منحصربهفرد برای پیکسار بود.
رایا و آخرین اژدها (Raya and the Last Dragon)
دیزنی با «رایا و آخرین اژدها»، شاهزاده خانم معروف آسیای جنوب شرقی (با صدای کلی ماری تران) را به یک جنگجوی سرسخت تبدیل کرد و بهعنوان یک ماجراجویی اکشن شبیه «انتقام جویان» (Avengers) به قلمرو مارول رفت. این انیمیشن که حماسیتر از «موآنا» (Moana) است، چندین فرهنگ جنوب شرقی آسیا را از طریق دنیای فانتزی کوماندرا و پادشاهیهای تقسیم شدهی آن (موضوعی بسیار به موقع از وحدت در میان ویرانی ویروسی) در خود جای داد.
هستهی اصلی داستان دوستی بین رایا و اژدهای جادویی آب، سیسو (با صدای اوکوافینا) بود. دان هال (برندهی جایزهی اسکار برای «شش قهرمان بزرگ» (Big Hero 6)) کارگردانی این انیمیشن را با کارلوس لوپز استرادا، که قبلتر برای ساخت یک انیمیشن اصلی به دیزنی انیمیشن آمده بود، انجام داد و فیلمنامهنویس کی نووین که از نویسندگان مارول بود و در خلق داستانهای ابرقهرمانی تجربه داشت هم به آنها ملحق شد.
ویوو (Vivo) و افسون (Encanto)
لین مانوئل میراندا دو انیمیشن موزیکال قابل تحسین دارد؛ «ویوو» نامهی عاشقانهی او به کوبا و «افسون» دیزنی، یک فانتزی که در یک شهر مسحورکنندهی کلمبیایی اتفاق میافتد. میراندا علاوه بر ایدهپردازی و نوشتن هشت آهنگ اصلی برای «ویوو»، به جای خواننده و نوازندهی مشهور این انیمیشن یعنی همان میمون کینکاجو که در میدان پر جنب و جوش هاوانا با صاحب عزیزش آندرس (با صدای خوان د مارکوس) موسیقی مینوازد هم صحبت میکند. این تا زمانی است که یک تراژدی رخ میدهد و «ویوو» به میامی سفر میکند تا آهنگ عاشقانهای را به سوپراستار بازنشسته، مارتا (با صدای گلوریا استفان) با کمک نوجوان پر انرژی گابی (با صدای یونارالی سیمو) تقدیم کند.
کارگردان «ویوو» کرک دمیکو است و فیلمنامهی آن توسط کوایرا الجریا نوشته شده و تهیهکنندگی آن هم توسط لیزا استوارت، میشل وونگ، و برندهی اسکار ریچ مور، با مشورت بصری توسط راجر دیکنز فیلمبردار برندهی اسکار صورت گرفته است. برندهی جایزهی تونی و گرمی الکس لاکامویر بهعنوان آهنگساز و تهیهکنندهی اجرایی موسیقی در این انیمیشن حضور دارد. از نظر انیمیشن، ترکیبی از سبکهای گوناگون توسط سونی پیکچرز ایمیج وورکس استفاده شده است.
میراندا همهی آهنگهای «افسون» را نوشت، که کارگردانهای آن برون هوارد و جارد بوش، برندههای جایزهی اسکار برای انیمیشن «زوتوپیا» (Zootopia) و کاریس کاسترو اسمیت کارگردان و نویسندهی مشترک آن است. این انیمیشن دربارهی خانوادهی جادویی مادریگال است که دارای قدرت ویژهای برای شفا، کنترل طبیعت و تغییر شکل هستند. به استثنای میرابل، که فقدان قدرتهای جادوییاش اصطلاحا کلید اصلی مشکلاتی است که او با آنها مواجه میشود.
بخش بینالملل
در بخش بینالمللی چندین مدعی وجود دارد، از جمله «بل»، بازسازی موزیکال فانتزی «دیو و دلبر» (Beauty and the Beast)، از استاد انیمهی نامزد اسکار مامورو هوسودا که دانشآموز دبیرستانی سوزو را به واقعیت مجازی U منتقل میکند، جایی که او تبدیل به آواتار بل، خوانندهی مشهور جهان میشود و با موجودی اسرارآمیز ملاقات میکند.
«فلی» (Flee)، انیمیشن ۲ بعدی تحسینبرانگیز یوناس پوهر راسموسن، کارگردان دانمارکی، دربارهی یک پناهندهی افغان که داستان زندگی ۲۰ سالهی خود را به شکلی تصویری روایت میکند.
«اجلاس خدایان» (The Summit of the Gods) یک فیلم فرانسوی به کارگردانی پاتریک ایمبرت و بر اساس پرفروشترین مانگا دربارهی یک عکاس ماجراجویی ژاپنی و یک کوهنورد با علاقهی زیادی به دنبال پیدا کردن یک مکتشف است که گویا در هیمالیا گم شده است.
«آن فرانک کجاست» (Where Is Anne Frank) به کارگردانی آری فولمن که تصور مجدد دو بعدی از خاطرات فرانک است، اهمیت میراث هولوکاست امروز او را نشان میدهد.
«جنگ تکشاخها» (Unicorn Wars)، به کارگردانی آلبرتو وازکز که دنبالهای از «پسر پرنده؛ بچههای فراموش شده» (Birdboy: The Forgotten Children) است، خرسهای عروسکی را در برابر تک شاخ در نبرد آخرالزمانی قرار میدهد.
در ادامه فهرستی از مدعیان آورده شده که تا زمانی که تمامی آنها را نبینیم، قضاوت در موردشان مشکل خواهد بود.
انیمیشنهای پیشتاز
- بل (Belle)
- فلی (Flee)
- لوکا (Luca)
- میشلها علیه ماشینها (The Mitchells vs. The Machines)
- رایا و آخرین اژدها (Raya and the Last Dragon)
انیمیشنهای مدعی
- بازگشت به عقب (Back to the Outback)
- کریپتوزو (Cryptozoo)
- افسون (Encanto)
- ران اشتباه رفته است (Ron’s Gone Wrong)
- آواز ۲ (Sing 2)
- پادشاه آهو (The Deer King)پیشبینی اسکار
- اجلاس خدایان (The Summit of the Gods)
- جنگ تکشاخها (Unicorn Wars)
- ویوو (Vivo)
- آن فرانک کجاست (Where Is Anne Frank)
انیمیشنهایی که شانس کمتری دارند
- خانوادهی آدامز ۲ (The Addams Family 2)
- بچه رییس؛ تجارت خانوادگی (The Boss Baby: Family Business)
- هتل ترانسیلوانیا ۴ (Hotel Transylvania: Transformania)
- سگهای نگهبان (Paw Patrol: The Movie)
- روح رام نشده (Spirit Untamed)
- آرزوی اژدها (Wish Dragon)
منبع: indiewire
باسلام ببخشید فکر میکنم که عنوان فارسی انیمیشن wish dragon رو خوب ترجمه نشده و به جای آرزوی اژدها بهتره عنوان اژدهای آرزو درنظر گرفت.
من با توجه به دیده هام میگم
لوکا: یک انیمیشن زیبا فانتزی هیجانی همراه با زیبایی های خاص و بعلاوه پایان قابل پیشبینی
میشل: فوق العاده بی نقص و خنده دار من خودم جر خوردم
رایا: حوصله سر بر کسل کننده و هیجانی طنز
میشل اسکا.میگیره همین
بوز
بای
به نظر من انیمیشن لوکا عالیه من بقیه انیمیشن هارو هم دیدم اما کارتون لوکا نظر منو جلب کرد
عالی بود 💕🤍
فقط فقط انیمه اونم ناروتو یا کیمیا گر تمام فلزی
من تمام انیمیشن ها را دیدم ولی از انیمیشن رایا آخرین اژدها و لوکا خیلی خوشم آمد این نظر منه با تشکر و خداحافظ
میچل ها علیه ماشین ها از تمام فیلم ها جذاب تر بود
و به نظرم لوکا هم قشنگه
چرا نوشته هتل ترانسیلوانیا۴ شانس کمتری برای بردن اسکار ۲۰۲۲ داره؟؟ هنوز پخش نشده که…چرا اینجوری میگه؟/
من تقریبا همشون رو دیدم و باید بگم رایا و آخرین اژدها و میچل ها علیه ماشین ها خیلی خیلی عالی بودن.
بین این دوتا به شخصه میچل ها رو بیشتر دوست داشتم..❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤
به نظر من هتل ترانسیلوانیا ۴ و بچه رییس ۲ خیلی خوب بودن
به نظر من رایا و آخرین اژدها واقعا قشنگ بود و فکر می کنم در اسکار این انیمیشن زیبا و جذاب رای بیاره اما درباره انیمیشن های دیگه نمی تونم نظر بدم چون ندیدم.
در کل حس می کنم جذاب ترین انیمیشن در بین اینها رایا و آخرین اژدها هست.
داداش اول ببین بعد نظر بده =/
به نظر من هرچی انیمیشن جدید میسازن هیچ کدوم مثل انمیشن های قبل نمیشه جدیدا اصلا داستان خوبی ندارن
اوکی
ویوو و میچل ها خیلی عالین💕🤤