فهرست نامزدهای اسکار ۲۰۲۴ اعلام شد؛ اینجا هم «اوپنهایمر» پیشتاز است
فهرست نامزدهای نود و ششمین دورهی جوایز اسکار اعلام شد و طبق پیشبینیها، فیلم «اوپنهایمر» (Oppenheimer)، روایت گستردهی طلوع عصر اتمی، با ۱۳ نامزدی پیشتاز این فهرست است. پس از آن «بیچارهها» (Poor Things)، فیلمی فانتزی فمینیستی در دنیای استیمپانک جهشیافتهها و مردهایی به غایت جنسیتزده، با ۱۱ نامزدی رتبهی دوم فهرست نامزدهای اسکار ۲۰۲۴ را دارد.
«قاتلان ماه گل» (Killers of the Flower Moon)، درام جنایی تاریخی درباره توطئهی گسترده سفید پوستان برای غارت ثروت نفتی ملت اوسیج هم ۱۰ نامزدی دریافت کرد. هر دو فیلم «اوپنهایمر» و «قاتلان ماه گل»، از فصلهای دردناک تاریخ آمریکا برگرفته شدهاند که به عنوان مقاطعی از ناآرامیهای سیاسی و تفرقه در این کشور شناخته میشوند و همین باعث شده است که موضوعات تیره آنها طنین بیشتری داشته باشد.
فیلم «باربی» (Barbie)، بزرگترین موفقیت باکس آفیس در سالی که گذشت، هشت نامزدی کسب کرد، اما گرتا گرویگ، کارگردان فیلم، و مارگو رابی، ستاره و تهیه کننده آن، هیچکدام نتوانستند جایی در این هشت نامزدی داشته باشند. این دو فیلم بلاکباستر، یعنی «باربی» و «اوپنهایمر»، همزمان در یک آخر هفته اکران و خیلی سریع به یک پدیده ویروسی تبدیل شدند. تفاوتهای زیاد این دو فیلم در سبک و محتوا و تمایل مردم برای تماشای هردو آنها در یک روز، تا مدتها وسیلهی شوخی کاربران فضای مجازی بود و در نهایت منجر به ایجاد شوخیهای «باربنهایمر» شد. این دو فیلم روی هم بیش از ۲ میلیارد دلار در سطح جهان فروش داشتهاند و این در حالی است که سینماها هنوز در تلاش برای بازگشت به دوران اوج، پس از گذراندن همهگیری هستند.
«اوپنهایمر»، «باربی» و «قاتلان ماه گل» هر سه در کنار «بیچارهها»، «داستان آمریکایی» (American Fiction)، «آناتومی یک سقوط» (Anatomy of a Fall)، «جاماندگان» (The Holdovers)، «مایسترو» (Maestro)، «زندگیهای گذشته» (Past Lives) و «منطقه مورد علاقه» (The Zone of Interest) نامزدهای بهترین فیلم اسکار ۲۰۲۴ هستند. برای اولین بار در تاریخ اسکار، سه فیلم از نامزدهای بهترین فیلم، «باربی»، «آناتومی یک سقوط» و «زندگیهای گذشته»، فیلمهایی هستند که توسط زنان کارگردانی شدهاند، با این حال، تنها یکی از این کارگردانان یعنی جاستین تریت، در بین نامزدهای بهترین کارگردانی اسکار ۲۰۲۴ حضور دارد.
مارتین اسکورسیزی در ۸۱ سالگی به مسنترین نامزد بخش بهترین کارگردانی تبدیل و از این طریق تاریخ ساز شد. تریت و اسکورسیزی در این بخش با جاناتان گلیزر، کارگردان فیلم «منطقه مورد علاقه»، یورگوس لانتیموس، کارگردان فیلم «بیچارگان» و کریستوفر نولان کارگردان فیلم «اوپنهایمر» رقابت خواهند کرد.
در بخش بهترین بازیگر مرد رقابت بین پل جیاماتی که نقش یک معلم نه چندان دوست داشتنی مدرسه شبانه روزی را در فیلم «جاماندگان» بازی میکند، کیلیان مورفی، که نقش جی رابرت اوپنهایمر، رهبر پروژه منهتن را در فیلم «اپنهایمر» ایفا میکند، بردلی کوپر، که علاوه بر کارگردانی نقش لئونارد برنشتاین آهنگساز در «مایسترو» را به به عهده دارد، کولمن دومینگو، که در فیلم «راستین» (Rustin) در نقش بایارد راستین، فعال حقوق مدنی خوش درخشید و جفری رایت، نویسندهای قدرنادیده در فیلم «داستان آمریکایی» که درگیر ماجرایی پیچیده شده است، خواهد بود.
نامزدهای بخش بهترین بازیگر زن اسکار ۲۰۲۴ هم لیلی گلادستون برای بازی در فیلم «قاتلان ماه گل» (و ضمنناً او اولین بازیگر بومی آمریکایی است که نامزد این جایزه شده)، اما استون، که نقش قهرمان کودک مانند «چیزهای بد» را بازی میکند، آنت بنینگ به خاطر درخشش در نقش یک شناگر که شانس و زمان را در فیلم «نیاد» (Nyad) به چالش کشید، ساندرا هولر، در نقش زنی که در «آناتومی یک سقوط» به اتهام قتل محاکمه میشود و کری مولیگان برای هنرنماییاش در نقش فلیسیا مونتهالگره، همسر وفادار لئونارد برنشتاین در فیلم «مایسترو» معرفی شدند.
مانند هر فصل اسکار، برخی عوامل و هنرمندانی که در جوایز گلدن گلوب و دیگر انجمنهای منتقدان حضور داشتند، نتوانستند در هیچ بخشی نامزد شوند. چارلز ملتون که بهخاطر بازیاش در نقش مردی که در فیلم «مِی دسامبر» (May December) زندگیاش بازیچهی رسانهها میشود، تحسین شده و لئوناردو دیکاپریو که نقشش به عنوان جنایتکاری احمق در فیلم «قاتلان ماه گل» او را به شدت مورد تشویق قرار داد، کاملاً در اسکار نادیده گرفته شدند. اما در عوض ستارههای دیگری توانستند در این بخش نامزد شوند که کمتر کسی انتظارش را داشت. آمریکا فررا، که مونولوگش درباره انتظارات ناعادلانهای که جامعه از زنان دارد در اکرانهای فیلم «باربی» با تشویق حاضران همراه بود، نامزدی بهترین بازیگر نقش مکمل زن و استرلینگ کی براون برای بازی در فیلم «داستان آمریکایی» نامزدی غیرمنتظره بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را به دست آوردند.
مراسم اسکار در زمانی چالش برانگیز برای تجارت سینما برگزار میشود که به دلیل تغییرات در نحوه تماشای فیلمها از سوی تماشاگران بوجود آمده است. وال استریت که زمانی برای استریمهای دیجیتالی مانند نتفلیکس ارزشگذاریهای بسیار بالایی انجام داده بود، حالا با این باور که این استریمها به اندازه کافی سودآور نیستند، اقتصاد استریمها را تحت تاثیر قرار داده است. این اتفاق برای شرکتهای رسانهای مانند برادران وارنر دیسکاوری، دیزنی و پارامونت گلوبال که هزینههای گزافی برای ساخت سرویسهای پخش خود صرف کردهاند، ویرانگر بوده است. در عین حال بازیگران و نویسندگان، با این استدلال که رونق استریمها، باعث شده حق امتیازی را که در گذشته در زمان بازپخش فیلمهایشان در تلویزیون کابلی یا دیگر پلتفرمها به دست میآوردند، از دست بدهند، دست به اعتصابهای چند ماهه زدند. ناآرامیهای کارگری که در نوامبر به پایان رسید، منجر به تعطیلی طولانی مدت تولید شد که همهی اینها در کنار هم میتواند به این معنی باشد که در اسکار سال آینده رقبای بسیار کمتری برای کسب این افتخار رقابت خواهند کرد.
شرکت والت دیزنی ۲۰ نامزدی را با شرکتهای مختلف خود به دست آورد که شامل استودیو اصلی آن و همچنین بخشهای دیگری مانند مارول و Searchlight Pictures میشود. نتفلیکس که در دهه گذشته هالیوود را متحول کرده است و الگوهای قدیمی را برای ساختن و اکران فیلمها کاملاً بهم زده، و Comcast، غول کابلی که با خرید NBCUniversal در سال ۲۰۱۱ موج جدیدی را برانگیخت، هر دو ۱۸ نامزدی دریافت کردند.
همچنین اعلام شد جیمی کیمل برای چهارمین بار مجری مراسم اسکار خواهد بود. پخش این مراسم، مانند اکثر مراسم جوایز، با مشکل کاهش بیننده مواجه شده است. نمایش سال گذشته را ۱۸.۷ میلیون بیننده تماشا کردند که با این که ۱۳ درصد بیشتر از پخش تلویزیونی سال ۲۰۲۲ بود، اما به میزان قابل توجهی کمتر از ۳۳ میلیون مخاطبی است که اسکار ۲۰۱۷ را تماشا کردند.
بهترین فیلم
- آناتومی یک سقوط
- باربی
- جاماندگان
- قاتلان ماه گل
- مایسترو
- اوپنهایمر
- زندگیهای گذشته
- بیچارگان
- منطقه مورد علاقه
بهترین کارگردان
- ژوستین تریه برای «آناتومی یک سقوط»
- مارتین اسکورسیزی برای «قاتلان ماه گل»
- کریستوفر نولان برای «اوپنهایمر»
- یورگوس لانتیموس برای «بیچارگان»
- جاناتان گلیزر برای «منطقه مورد علاقه»
بهترین بازیگر مرد
- بردلی کوپر برای «مایسترو»
- کلمن دومینگو برای «راستین»
- پل جیاماتی برای «جاماندگان»
- کیلیان مورفی برای «اوپنهایمر»
- جفری رایت برای «داستان آمریکایی»
بهترین بازیگر زن
- آنت بنینگ برای «نیاد»
- لیلی گلداستون برای «قاتلان ماه گل»
- ساندرا هولر برای «آناتومی یک سقوط»
- کری مولیگان برای «مایسترو»
- اما استون برای «بیچارگان»
بهترین بازیگر نقش مکمل مرد
- استارلینگ کی براون برای «داستان آمریکایی»
- رابرت دنیرو برای «قاتلان ماه گل»
- رابرت داونی جونیور برای «اوپنهایمر»
- رایان گاسلینگ برای «باربی»
- مارک رافلو برای «بیچارگان»
بهترین بازیگر نقش مکمل زن
- امیلی بلانت برای «اوپنهایمر»
- دنیل بروکس برای «رنگ بنفش» (The Color Purple)
- آمریکا فررا برای «باربی»
- جودی فاستر برای «نیاد»
- داوین جوی رندولف برای «جاماندگان»
بهترین فیلمنامه اقتباسی
- «داستان آمریکایی» نوشتهی کورد جفرسون
- «باربی» نوشتهی گرتا گرویگ
- «اوپنهایمر» نوشتهی کریستوفر نولان
- «بیچارگان» نوشتهی تونی مکنامارا
- «منطقه مورد علاقه» نوشتهی مارتین آمیس
بهترین فیلمنامه اورجینال
- «آناتومی یک سقوط» نوشتهی ژوستین تریه، آرتور هراری
- «جاماندگان» نوشتهی دیوید همینگسون
- «مایسترو» نوشتهی بردلی کوپر و جاش سینگر
- «می دسامبر» نوشتهی سمی برچ
- «زندگیهای گذشته» نوشتهی سلین سانگ
بهترین فیلمبرداری
- ادوارد لاکمن برای «کنت» (El Conde)
- رودریگو پریتو برای «قاتلان ماه گل»
- متیو لیباتیک برای «مایسترو»
- هویت ون هویتما برای «اوپنهایمر»
- رابی رایان برای «بیچارگان»
بهترین صدابرداری
- خالق
- مایسترو
- ماموریت: غیرممکن- روزشمار مرگ قسمت اول (Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One
- اوپنهایمر
- منطقهی مورد علاقه
بهترین ترانه
- آتش درون من از «تند آتشین» (Flamin’ Hot)
- من فقط کن هستم از «باربی»
- هرگز نرفته است از «سمفونی آمریکایی» (American Symphony)
- ترانهای برای مردم من از «قاتلان ماه گل»
- من برای چه ساخته شدم برای «باربی»
بهترین موسیقی متن
- لورا کارپمن برای «داستان آمریکایی»
- جان ویلیامز برای «ایندیانا جونز و گردانه سرنوشت» (Indiana Jones and the Dial of Destiny)
- رابی رابرتسون برای «قاتلان ماه گل»
- لودویک گرانسون برای «اوپنهایمر»
- ژرسکین فندریکس برای «بیچارگان»
بهترین طراحی لباس
- ژاکلین دوران برای «باربی»
- ژاکلین وست برای «قاتلان ماه گل»
- جانتی ییتس و دیوید کراسمن برای «ناپلئون» (Napoleon)
- الن میرونیک برای «اوپنهایمز»
- هالی ودینگتون برای «بیچارگان»
بهترین چهرهآرایی و مو
- گولدا (Golda)
- مایسترو
- اوپنهایمر
- بیچارگان
- جامعهی
بهترین طراحی تولید
- سارا گرینوود و کیتی اسپنسر برای «باربی»
- جک فیش و آدام ویلیامز برای «قاتلان ماه گل»
- آرتور مکس و الی گریف برای «ناپلئون»
- روث دی جانگ و کلر کافمن برای «اوپنهایمر»
- جیمز پرایس، شونا هیث و سوزا میهالک برای «بیچارگان»
بهترین تدوین
- لوران سنشال برای «آناتومی یک سقوط»
- کوین تنت برای «جاماندگان»
- تلما شونمارکر برای «قاتلان ماه گل»
- جنیفر لیم برای «اوپنهایمر»
- یورگوس ماوروپساریدیس برای «بیچارگان»
بهترین جلوههای ویژه
- خالق (The Creator)
- گودزیلا منهای یک (Godzilla Minus One)
- نگهبانان کهکشان بخش ۳ (Guardians of the Galaxy Vol. 3)
- ماموریت: غیرممکن- روزشمار مرگ قسمت اول
- ناپلئون
بهترین فیلم کوتاه
- بعد از (The After)
- شکست ناپذیر (Invincible)
- شوالیه ثروت (Knight of Fortune)
- قرمز سفید و آبی (Red, White and Blue)
- داستان شگفت انگیز هنری شوگر (The Wonderful Story of Henry Sugar)
بهترین انیمیشن بلند
- پسر و مرغ ماهیخوار (The Boy and the Heron)
- بنیادین (Elemental)
- نیمونا (Nimona)
- مرد عنکبوتی میان دنیای عنکبوتی (Spider-Man: Across the Spider-Verse)
- رویاهای روباتی (Robot Dreams)
بهترین انیمیشن کوتاه
- نامهای به خوک (Letter to a Pig)
- حواس نود و پنج (Ninety-Five Senses)
- یونیفرم ما (Our Uniform)
- پاکیدرم (Pachyderme)
- جنگ تمام شد! با الهام از موسیقی جان و یوکو (War Is Over! Inspired by the Music of John & Yoko)
بهترین مستند بلند
- بوبی واین: رئیس جمهور مردم (Bobi Wine: The People’s President)
- یاد ابدی (The Eternal Memory)
- چهار دختر (Four Daughters)
- کشتن ببر (To Kill a Tiger)
- ۲۰ روز در ماریوپل (۲۰ Days in Mariupol)
بهترین مستند کوتاه
- الفبای ممنوعیت کتاب (The ABCs of Book Banning)
- آرایشگر لیتل راک (The Barber of Little Rock)
- جزیره در بین (Island in Between)
- آخرین تعمیرگاه (The Last Repair Shop)
- مامان بزرگ و مامان بزرگ (Nǎi Nai & Wài Pó)
بهترین فیلم خارجیزبان
- «من کاپیتان» (Io Capitano) از ایتالیا
- «روزهای عالی» (Perfect Days) از ژاپن
- «جامعهی برف» (Society of the Snow) از اسپانیا
- «اتاق معلمان» (The Teachers’ Lounge) از آلمان
- «منطقه مورد علاقه» (The Zone of Interest) از بریتانیا
اسکار ۲۰۲۴، یکشنبه ۱۰ مارس (۲۰ اسفند ۱۴۰۲) ساعت ۴ بعد از ظهر به وقت محلی در سالن تئاتر هالیوود و هایلند لس آنجلس برگزار میشود.
منبع: Variety