بازیهای جهانباز بقامحور سال ۲۰۲۴ را قبضه خواهند کرد
اولین بازیای که توانست محبوبیت بسیار زیادی در سال ۲۰۲۴ میلادی پیدا کند، بازی پل ورلد (Pal World) بود. عنوانی که اکثر گیمرها آن را پوکمون با اسلحه میدانستند ولی تبدیل به یک بازی جهان باز و بقا شد. در این بازی شما میتوانستید موجوداتی به نام پل (Pal) را گرفته و از آنها در کارهای مختلف یا مبارزات استفاده کنید. بازیکنان در اصل برای پوکمون سمت این بازی جذب شدند و گیمپلی جذاب پل ورلد آنها را حفظ کرد. میزان استقبال از این بازی به حدی بود که در یک ماه اول توانست ۱۹ میلیون کاربر داشته باشد که یک رقم بسیار خوب در دنیای گیمینگ است.
تنها کمی بعد از بازی پل ورلد، نوبت به بازی انشرودد (Enshrouded) رسید. این بازی نیز در سبک بقا و جهان باز بوده که الان در حالت دسترسی اولیه در استیم قرار دارد. در این بازی کاربران وارد یک دنیای آخرالزمانی شده و باید تلاش کنند دوام بیاورند. همانطور که از سبک بقا انتظار میرسد شما در این بازی باید منابع خود را مدیریت کرده و تلاش کنید در بازی پیشرفت کرده و موارد مختلف را بسازید.
بازیهای دیگر هم نایتینگیل (Nightingale) و پسیفیک درایو (Pacific Drive) هستند که در سبک بقا و جهان باز هستند. در کنار این دو مورد ما شاهد بازی جدید دون (Dune) هم بودیم که در این سبک بود و حالت استراتژی نیز به خود گرفته بود. همه این موارد باعث شدند تا سبک بقا و جهان باز فرصت خوبی برای پیشرفت در این دنیا داشته باشد.
سبک جهان باز بقا و ساخت و ساز (Open World Survival Craft) که در استیم وجود دارد، در دنیای گیمینگ چیز جدیدی نیست. در کل این سبک برای سلیقههای خاص طراحی شده است ولی عناوینی مثل راست (Rust) و کونان اگزایل (Conan Exiles) تا حد خوبی این سبک را زنده نگه داشتند.
حال اینطور که به نظر میرسد سال ۲۰۲۴ سالی است که این سبک پیشرفت زیادی خواهد کرد. با توجه به اینکه در این سال ما شاهد عرضه یک بازی بزرگ نیستیم و بسیاری از گیمرها به دنبال تغییر در سبک از سرویس آنلاین و داستانی خطی به سمت سبک دیگری هستند، فرصت خوبی برای شرکتهای سازنده جهان باز بقا است.
سبک جهان باز بقا چیست؟
ایده کلی بازیهای این سبک یکی است ولی امکان دارد که بسیاری از آنها در زمینه دنیا یا میزان دشواری با هم متفاوت عمل کنند. سبک جهان باز بقا به این شکل است که شما در یک دنیای گسترده قرار داشته و باید از منابع داخل آن استفاده کنید تا در بازی پیشرفت کنید. حال این پیشرفت هم در زمینه روند کلی بازی است و هم در زمینه ساخت ابزار مختلف برای راحتتر کردن بازی است.
نکته بسیار مهم در این سبک بازی این است که شما آزادی عمل بسیار زیادی دارید و میتوانید هر کاری انجام دهید. از طرفی میتوان گفت که بازیهای جهان باز و بقا داستان دقیقی ندارند و در نتیجه روند و داستان بازی را خود کاربران تعیین میکنند. مهمترین نکته این سبک این است که کاربر حس آزادی عمل را داشته باشد. به این شکل که باور کنند میتوانند هر کاری در دنیای بازی انجام دهند و محدودیتی ندارند. حال امکان دارد که حد و میزان این آزادی عمل بین بازیها متفاوت باشد ولی این حس باید وجود داشته باشد تا کاربران بتوانند چندین ساعت خود را درگیر آن بکنند.
بحث ساخت و ساز در بازیهای سبک بقا در این چند ساله اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. در اصل این مواردی در این سبک وجود دارند که انتها نداشته که مشهورترین آنها بازی ماینکرفت است. نکته اینجاست که برای چند سال به این سبک بیتوجهی شد تا اینکه در چند سال اخیر ما شاهد روشن شدن شعلهی این بازیها هستیم.
ولهایم بازی تأثیر گذار در سبک بقا و جهان باز
یکی از بازیهایی که توانست موفقیت خوبی کسب کند، ولهایم (Valheim) بود. این بازی در سال ۲۰۲۱ میلادی عرضه شد و زمینه دنیای وایکینگها را داشت. نکته جالب در مورد ولهایم این بود که در زمان عرضه توانست نزدیک به ۵ میلیون کاربر را جذب کند و حتی ۵۰۰ هزار کاربر همزمان داشت. با گذشت ۳ سال از عرضه این بازی ولهایم همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده و هنوز ۲۰ هزار کاربر همزمان دارد.
در دوران قرنطینه کووید شرایط بسیار خاصی پیش آمد. در آن زمان برخی بازیها به طور ناگهانی محبوبیت زیادی پیدا کردند و ولهایم نیز یکی از این عناوین بود. به این شکل که این بازی به کاربران اجازه میداد تا در یک دنیای بسیار گسترده به گشت و گذار بپردازند و به نوعی محیط بیرون از خانه را تجربه کنند. چیزی که در زمان قرنطینه بسیار دشوار بود و همین موضوع باعث محبوبیت بازیهایی مثل ولهایم شد. نکته مهم در مورد بازیهایی مثل ولهایم این است که روند خطی ندارند و در نتیجه کاربر میتواند هر کاری را انجام دهد. از ساخت برجهای بزرگ گرفته تا تمرکز روی جست و جو و گشت و گذار شما هیچ محدودیتی در این بازیها نخواهید داشت.
نکته اصلی موفقیت ولهایم در مکانیسم آن بود. به این شکل که در بازیهای سبک بقا یکی از مواردی که به شدت اهمیت دارد بحث زنده ماندن کرکتر در شرایط خاص است. به این شکل که شخصیت اصلی بازی گرسنه یا تشنه میشود و حال شما باید در دنیای بازی به دنبال منابع مختلف بگردید. این موضوع برای کاربران قدیمی بسیار عادی است ولی برای افراد تازه کار اصلاً مناسب نیست. این موانع در بازی ولهایم اهمیت کمی داشته و این موضوع باعث شد تا ولهایم یک انتخاب بسیار خوب برای تازه کاران سبک بقا باشد.
نکته جالب اینجاست که بازی ولهایم هنوز در حالت دسترسی اولیه قرار دارد ولی با محبوبیتی که کسب کرد بسیاری از بازیهای بقا از آن الگو گرفتند. برای مثال یکی از این بازیها انشرودد است که از سال ۲۰۱۹ در حال ساخت بود. در میان روند ساخت این بازی، ولهایم عرضه شد و شرکت سازنده متوجه استقبال بسیار خوب گیمرها از ولهایم شد. در نتیجه تصمیم گرفت که تغییراتی در بازی ایجاد کند و انشرودد توانست یکی از بازیهای بسیار خوب سبک بقا باشد.
از زمان عرضه ولهایم ما شاهد بازیهای بسیاری در سبک بقا و جهان باز بودیم. مخصوصاً اینکه بسیاری از این عناوین روی حالت کلاسیک بقا تمرکز داشتند و در نتیجه مکانیکهای همیشگی این سبک در آنها هم حضور دارد. حتی برخی از این بازیها روی واقعی بودن شرایط تمرکز داشته و در نتیجه مکانسیم بقا در آنها بسیار دشوار است.
نکته جالب اینجاست که میزان استقبال از عناوین سخت گیر در زمینه بقا چندان جالب نیست. در نتیجه شرکتهای سازنده بازی اخیراً روی گشت و گذار و ماجراجویی تمرکز دارند و کمتر به شرایط بقا اهمیت میدهند. همین موضوع باعث شده که استقبال خوبی از این عناوین بشود و با اضافه شدن حالت همکاری (Co-Op) گیمرها بیشتر به سمت بازیهای این سبک میآیند.
تنوع در سبک بقا و جهان باز هم وجود دارد
برخی از این عناوین یک تغییر خاص نیز در سبک بقا و جهان باز ایجاد میکنند. به این شکل که در کل در این بازیها شما بدون هیچ چیزی وارد شده و باید تلاش کنید موارد مختلف را بدست بیاورید. به همین دلیل برای یک مدت به درختها مشت میزنید و تلاش میکنید سنگ و موارد دیگر را از زمین جمع آوری کنید. اکثر بازیها نیز در یک دنیای فانتزی یا آخر الزمانی وجود دارند و به همین دلیل دشمنان خاصی در آنها وجود دارد که با شما مبارزه کرده و کار میکنند که منابع خود را از دست بدهید.
اکثر بازیها هم از این قانون اصلی پیروی میکنند ولی در آن تغییراتی ایجاد کردهاند. برای مثال بازی نایتینگیل به جای اینکه از یک دنیای کامل استفاده کند از سرزمینها (Realms) استفاده میکند. به این شکل که دنیای اصلی بازی از چندین قسمت و سرزمین مختلف ساخته شده که بازیکنان باید تلاش کنند آنها را باز کرده و به گشت و گذار بپردازند. در نتیجه در نایتینگیل یک دنیای بزرگ و به اصطلاح جهان باز وجود ندارد.
بازی پسیفیک درایو نیز یک بازی جهان باز و ساخت و ساز است که به شدت نسبت به اینکه یک عنوان بقا و جهان باز معمولی باشد مقاومت میکند. برای مثال در این بازی شخصیت اصلی اهمیت چندانی ندارد و شما اطلاعات زیادی در مورد آن ندارید. از طرفی شما یک ماشین دارید که تمرکز اصلی بازی هم روی همین ماشین است.
در پسیفیک درایو سیستم ساخت و ساز وجود دارد ولی در اصل شما باید تلاش کنید ابزار مختلف را بسازید تا ماشین سریعتر بشود و راحتتر از دست دشمنان فرار کنید. همینطور اینکه با ارتقاء ماشین مقاومتر هم خواهد شد و در نتیجه گشت و گذار در دنیای بازی راحتتر میشود. نکته اصلی اینجاست که اکثر زحمات شما به سمت ماشین میرود و همین موضوع با چیزی که ما در عناوین دیگر این سبک شاهد آن هستیم تفاوت دارد.
وقتی شما به یک ماشین توجه زیادی بکنید با آن ارتباط خاصی برقرار خواهید کرد. در نتیجه به طور دائم در تلاش هستید تا آن را ارتقاء داده و همینطور اینکه با این کار حس پاداش گرفتن خواهید داشت. این ارتباط با یک وسیله یا به طور کل حس خاص نسبت به چیزی داشتن در بازیهای سبک بقا و جهان باز نادر است و پسیفیک درایو رویکرد بسیار خوبی داشته است. در کنار این مورد اصلی چندین تفاوت دیگر نیز میان پسیفیک درایو و بازیهای دیگر این سبک وجود دارد. برای مثال اینکه مقر اصلی شما از همان اول طراحی شده و نیاز به ارتقاء چندانی ندارد یا اینکه برای ساخت موارد مختلف شما نیازی ندارید که به طور مستقیم آنها را با خود حمل کنید و فقط آنها را داشته باشید کافیست.
سازنده پسیفیک درایو در یک مصاحبه اعلام کرد که خودش علاقه چندانی به سبک بقا و ساخت و ساز ندارد. به همین دلیل تمام تلاش خود را کرده تا این بازی در این سبک متفاوت باشد و یک عنوان خاص باشد. در نتیجه این بازی به طور کامل با چیزی که از این سبک انتظار داریم متفاوت است و یک تجربه بسیار خاص را به کاربران ارائه میدهد.
موفقیت پل ورلد؛ جذب با حقه تبلیغاتی، حفظ با گیمپلی خوب
یکی از بازیهای بسیار موفق سال ۲۰۲۴ میلادی همین بازی پل ورلد بود. عنوانی که در ابتدا برای شباهت با پوکمون کاربران بسیار زیادی جذب کرد و توانست موفقیت بسیار خوبی کسب کند. بازی پل ورلد بیشتر از اینکه یک بازی مثل پوکمون باشد، یک بازی در سبک دوام آوری بود و در نتیجه کاربران باید تلاش میکردند در دنیای خاص این بازی پیشرفت کنند.
طبق چیزی که بسیاری از منتقدان اعلام کردند سیستم گیمپلی بازی پل ورلد چندان دشوار نیست. کاربران باید تلاش کنند تا در این بازی از قسمت آموزش عبور کرده و پس از آن روند کلی بازی را متوجه میشدند. نکته جالب پل ورلد این بود که پیشرفت در بازی لزومی به حضور شما در مقر نداشت و شما میتوانستید بسیاری از کارها را به پلها بسپارید. در نتیجه پیشرفت شما در این بازی بسیار سریع بوده و همین موضوع باعث شد محبوبیت خوبی در دنیای گیمینگ پیدا کند.
دلیل اصلی موفقیت بازی پل ورلد این است که یک بازی بقا و ساخت و ساز خوب است. این بازی با حقه تبلیغاتی خود توانست افرادی را به سمت این سبک جذب کند که به احتمال زیادی علاقهای به سبک بقا و جهان باز نداشتند. با این حال پس از جذب شدند این افراد باقی ماندند و در نتیجه بازی پل ورلد توانست به موفقیت خود ادامه دهد. اینکه این افراد بازی را ترک نکردند نشان میدهد که پل ورلد یک عنوان بسیار با کیفیت بوده که میتواند افرادی که به این سبک حتی علاقه ندارند هم نگه دارد.
بازیهای بقا و جهان باز راحت نیستند!
چیزی که باید افراد تازه کار در این سبک بدانند این است که به طور کلی بازیهای بقا و جهان باز عناوین راحتی نیستند. البته اگر بازی لگو فورتنایت (Lego Fortnite) را فاکتور بگیریم. با این حال برخی بازیها وجود دارند که میتوانند به عنوان معرفی و شروع این سبک استفاده شوند. برخی از آنها مثل پسیفیک درایو را نام بردیم و مورد دیگر انشرودد است. این بازی در حال حاضر در وضعیت دسترسی اولیه قرار دارد ولی یکی از انتخابهای بسیار خوب برای افراد تازه کار در سبک بقا و جهان باز است.
بازی انشرودد مانند بسیاری از عناوین دیگر این سبک بدون هیچ چیزی آغاز میشود. نکته این بازی اینجاست که یک آموزش کامل دارد. در نتیجه شما به راحتی روند این بازی را درک کرده و میتوانید پیش بروید. چیزی که بازی انشرودد را برای تازه کارها مناسب میکند روند ساخت و ساز و طراحی مقر بسیار راحت آن است. شما میتوانید روش کارها را به سرعت باز کرده و در این بازی پیشرفت کنید و نیازی به دردسرهای عناوین دیگر ندارید. همینطور اینکه آزادی عمل شما در ساخت و ساز بسیار زیاد است و هرچه بخواهید میتوانید طراحی کنید.
همانطور که گفتیم بازیهای سبک بقا و جهان باز شباهتهای بسیار زیادی به یکدیگر دارند. حال امکان دارد که در برخی مواقع با یکدیگر تفاوت داشته باشند ولی چارچوب یکسان است. برای مثال تمامی عناوین ذکر شده تا الان دارای حالت چند نفره و همکاری هستند که یک نکته مثبت است. در نتیجه کاربران میتوانند این عناوین را با یکدیگر تجربه کرده و حتی کارهای خود را با هم به اشتراک بگذارند. بازی نایتینگیل برای مثال در ابتدا به عنوان یک بازی در سبک MMO ساخته شد و به همین دلیل هسته اصلی آن بخش چند نفره است. در نتیجه شما میتوانید بگویید که نایتینگیل از این نظر هم تفاوت دارد ولی در کل شباهتهای زیادی میان این عناوین وجود دارد.
آزادی عمل نکته اصلی سبک بقا و جهان باز
چیزی که باعث میشود سبک جهان باز طرفداران بسیاری داشته باشد، آزادی عمل در آن است. سبک جهان باز دارای سطوح مختلفی از آزادی عمل در دنیای گیمینگ است و کاربران میتوانند کارهای مختلفی در این عناوین انجام دهند. نکته اینجاست که سبک بقا و ساخت و ساز در حالت جهان باز آزادی عمل بیشتری به کاربر داده و انتخابهای بیشتری را در اختیار آنها قرار میدهد.
برای مثال در بازی انشرودد کاربران میتوانند روی ساخت یک قلعه تمرکز داشته باشند تا اینکه مأموریتهای بازی را انجام دهند. مورد دیگر در پسیفیک درایو است که تمرکز شما میتواند روی بهبود ماشین باشد تا اینکه به گشت و گذار بپردازید. نکته اصلی همین است که شما یک روند خطی ندارید و میتوانید هر کاری انجام دهید.
یکی از موارد دیگر بازی نایتینگیل است. نایتینگیل در ابتدا یک حالت خطی و داستانی دارد ولی با پیشرفت در آن متوجه خواهید شد که روند خطی در این بازی وجود ندارد. در اصل در این بازی هم شما آزادی عمل بسیار زیادی دارید و میتوانید هر کاری انجام دهید. برای مثال اینکه شما با کدام شخصیت داخل بازی ارتباط داشته باشید یا اینکه کدام روند بازی را پیش بگیرید به طور کامل به خودتان بستگی دارد. این آزادی عمل در زمینه شخصیتها چیزی است که به عنوان نقش آفرینی شناخته میشود و کاربران میتوانند از آن استفاده کنند.
سبک جهان باز و بقا به این شکل میتواند کاربران را بیشتر درگیر کند که نه تنها به آنها اجازه بدهد هر کاری که میخواهند بکنند بلکه به آنها چندین کار مختلف برای انجام دادن ارائه دهد. یک دلیلی وجود دارد که نام این سبک جهان باز، بقا و ساخت و ساز است. در اصل این سبک شامل ۳ زیر مجموعه مختلف است و چندین مکانیک متفاوت دارد که مرتبط با این زیرمجموعهها هستند.
در این عناوین ساخت و ساز، ساخت مقر، جست و جو، مبارزه، بقا و برخی مکانیسمهای دیگر وجود دارد. اگر همه این عناصر به خوبی اجرا شوند، کاربران با کارهای مختلفی در این عناوین روبرو هستند و در نتیجه آزادی عمل بسیار زیادی در اختیار آنها وجود دارد. نکته جالب اینجاست که هماهنگی میان این عناصر باعث میشود که یک بازی کیفیت بسیار بالایی داشته و تجربه بسیار خوبی را در اختیار کاربران قرار دهد. این هماهنگی باعث میشود تا کاربر وارد یک چرخه شده و از بازی کردن دست نکشد.
روشهای مختلفی برای جذب کاربران وجود دارد
در پسیفیک درایو شما از ماشین خارج شده و به جمع کردن منابع میپردازید تا ماشین خود را ارتقاء دهید. این سیستم ارتقاء ماشین و مواردی از این دسته باعث میشود که شما در این بازی بیشتر پیش بروید و تمایلتان به گشت و گذار بیشتر بشود. یکی از مواردی که بیشتر شما را به سمت گشت و گذار جذب میکند، دشواری بازی است. به این شکل که دنیای پسیفیک درایو پر از چیزهای عجیب است که رانندگی را برای شما دشوار کرده و روند بازی را بیشتر کٌند میکند. حال با گشت و گذار در دنیای بازی شما موارد بیشتری پیدا کرده و شجاعت بیشتری برای جست و جو پیدا خواهید کرد. با پیدا کردن این موارد روند بازی نیز راحتتر شده و چرخه ادامه پیدا میکند. در اصل شما به طور دائم در حال گشت و گذار، ساخت و ساز و بقا هستید. در این میان هم داستان بازی به کاربران ارائه میشود.
نکته جالب اینجاست که سبک بقا و جهان باز بیشتر در مورد کنجکاوی کاربران است. به این شکل که این افراد یک چیز عجیب دیده و به آن بیشتر توجه میکنند تا متوجه شوند چه چیزی است. در کنار آن یک حالت پازل هم در این عناوین وجود دارد تا آنها را خسته کننده نکند. در بازیهای سبک بقا و جهان باز شما به طور دائم با محتوای جدید روبرو میشوید و همین موضوع باعث میشود که حالت آزمون و خطا اهمیت بسیاری در این بازیها داشته باشد.
در بسیاری از این بازیها تمام کردن بخش داستانی در اولویت نیست. برای مثال در بازی انشرودد اهمیتی ندارد که شما داستان بازی را پیش ببرید ولی اگر این کار را انجام دهید، شما با شخصیتهای بیشتری در بازی روبرو خواهید شد و میتوانید کارهای بیشتری انجام دهید. مورد دیگر در پل ورلد است. یافتن پلها در این بازی الزامی نیست ولی اگر شما آنها را پیدا کرده و مدیریت کنید کارهای شما سریعتر و بهتر پیش خواهد رفت. در اصل اگر سیستمهای بازی به خوبی کار کند و هماهنگی مناسبی با هم داشته باشند، شما ترغیب میشوید تا بیشتر بازی کنید و در آن پیشرفت کنید.
کاربران به این دلیل به سبک بقا و جهان باز علاقهمند هستند که چرخه گیمپلی را درک میکنند. برای اینکه فهم گیمپلی راحت باشد، شرکت سازنده باید در ارائه آن بیشتر کار کند و تلاش کند که به بهترین نحو بازی را در اختیار کاربران قرار دهد. همینطور اینکه شرکتهای سازنده بازیهای سبک بقا و جهان باز باید تلاش کنند تا به حدی بازی را جذاب بسازند که این چرخه حوصله سر بر نباشد.
اینکه موفقیت سبک بقا و جهان باز ادامه دار خواهد بود هنوز مشخص نیست. به دلیل اینکه این عناوین در حال حاضر تجربه خاصی را به کاربران ارائه میدهد و حالت تنوع دارد ولی با توجه به اینکه شرکتهای زیادی به سمت ساخت این عناوین ترغیب شدهاند، به احتمال زیاد تعداد این بازیها بیشتر خواهند شد. اکثر این استقبال شرکتهای سازنده هم به دلیل موفقیت پل ورلد است.
بازیهایی که میتوانند بیشتر کاربران تازه کار را جذب کنند، انشرودد (Enshrouded) و نایتینگیل (Nightingale) هستند. عناوینی که تنوع خاصی در سبک گیمپلی و بقا دارند و روند آنها نیز به طور کامل با بازیهای دیگر تفاوت دارد. همینطور اینکه این دو بازی به کاربران اجازه میدهند تا به روشهای مختلفی آن را تجربه کنند. در نتیجه افراد با سبک بازی مختلف هم میتوانند آن را تجربه کنند.
حرف آخر
نکته اصلی اینجاست که سبک بقا و جهان باز در حال پیشرفت است. بازیهای مختلفی در سبک جهان باز تنها وجود دارند که محبوبیت بسیاری کسب کردند و در دورانی اکثر بازیها به سمت تبدیل شدن به سبک جهان باز و نقش آفرینی تبدیل شدند. پس از آن تب این عناوین خوابید و دنیای گیمینگ به سمت بازیهای سرویس آنلاین حرکت کرد.
در کل دنیای گیمینگ به شکل موجی در آمده است. یعنی هر چند ساله ما شاهد یک رشد در سبک یک بازی هستیم و موجی از بازیها به این سبک ساخته میشوند. این موضوع برای چندین سال وجود داشته ولی الان به بیشترین حالت خود تبدیل شده است. نکته اینجاست که حال فرصت به سبک بقا و جهان باز رسیده است. نکته اصلی در مورد این سبک این است که امکان سودجویی در آن نسبت به بازیهای سرویس آنلاین کمتر است.
همانطور که در این مطلب چندین بار گفته شد سبک بقا و جهان باز یک چارچوب ثابت دارد. با این حال شرکتهای سازنده در این چارچوب خلاقیت خود را پیاده کرده و همین موضوع آنها را جذاب میکند. با توجه به رشدی که این سبک در دنیای گیمینگ داشته، حال فرصت خوبی است که این شرکتها نهایت توانایی خود را نشان داده و خلاقیت خود را در این سبک نشان دهند.
منبع: Polygon