۱۵ ارتش تک نفرهی فیلمهای اکشن؛ از جان ویک تا پانیشر
برای طرفداران آثار اکشن و فیلمهای رزمی هیچ لحظهای دلانگیزتر از تماشای قهرمان محبوبشان نیست که یکه و تنها به دل ارتش تا دندان مسلح دشمن میزند و به شیوهی خاص خودش همه را تار و مار میکند. البته که ما میدانیم هیچ وقت امکان ندارد در دنیای واقعی چنین ابرانسانی را ببینیم اما اهمیتی هم نمیدهیم و همین که با ارتش تک نفرهای مواجه شویم که مهارتهای رزمیاش بالاتر از حد متوسط باشد و آدم بدهای داستان را از بین ببرد، کافی است تا غرق لذت شویم.
این نوع از قهرمانهای فیلمهای اکشن در طول سالها با استقبال فوقالعادهی مخاطبان مواجه شدند؛ زیرا همین که پایشان به صفحهی نمایش باز شود خون به پا میکنند و به تنهایی یک گردان کامل را از لبهی تیغ میگذرانند. در این مطلب به سراغ ۱۵ ارتش تک نفرهی مرگبار فیلمهای اکشن میرویم؛ از جان ویک گرفته تا عروس.
- ۸ فیلم اکشن کمدی کرهای که دیدنشان را نباید از دست بدهید
- ۱۰ فیلم اکشن جنجالی برتر تاریخ سینما
- ۱۰ فیلم اکشن برتر سال ۲۰۲۲ تاکنون
۱۵- جان ویک در فرانچایز «جان ویک» (John Wick)
جان ویک را میتوان یکی از جدیدترین و صد البته قویترین قهرمانهای فیلمهای اکشن دانست. او در دورهای که هالیوود بیش از ساخت آثار اورجینال به بازسازی فیلمهای قدیمی علاقه دارد، به قهرمانی شاخص و پرطرفدار تبدیل شد. در جهان تخیلی فیلم، شخصیت جان ویک بیشتر به عنوان یک اسطورهی دستنیافتنی معرفی میشود تا یک انسان معمولی. این که مفهوم سینمایی به نام جان ویک با این حجم از خشونت و غیرواقعی بودن چگونه توانسته با مخاطبان تا این اندازه ارتباط برقرار کند، هنوز در هالهای از ابهام است اما بدون شک کیانو ریوز در تحقق این هدف نقش مهمی داشته.
در هر صورت جان ویک به یکی از بزرگترین آدمکشهای تاریخ سینما تبدیل شده که علیرغم همهی ویژگیهای متناقضش به شدت قانعکننده است. او به اندازهای به تواناییهایش اطمینان دارد که حاضر است تک و تنها به پیکار یک سازمان جنایتکار مخوف برود تا انتقام سگ مردهاش را بگیرد. ما جان ویک را میبینیم که از میان امنیتیترین پایگاههای دنیا رد میشود، کارفرمای سابقش را میکشد و خودش زنده میماند. هالیوود سال ۲۰۱۴ و همزمان با انتشار اولین قسمت «جان ویک» یکی از نمادینترین ارتشهای تک نفرهاش را به دست آورد.
۱۴- رمبو در فرانچایز «رمبو» (Rambo)
اگر جان ویک آخرین قهرمان اکشنی است که به جایگاه ارتشهای تک نفرهی شاخص تاریخ سینما اضافه شده، احتمالا جان رمبو یکی از اصلیترین قهرمانهای این شاخه است. فرانچایز رمبو در دههی ۸۰ میلادی عرضه شد؛ دورهای که سینمای اکشن را افراد شکستناپذیری تعریف میکردند که دوست داشتند بیهدف تیراندازی کنند و از همه چیز بگذرند. بسیاری از این شخصیتها در تاریخ سینما ماندگار شدند اما وقتی صحبت از تخریب حداکثری با کمترین تعداد نفرات و امکانات میشود، نام رمبو و بهترین فیلمهای رمبو میدرخشد.
جان رمبو که توسط سیلوستر استالونه به تصور کشیده شده بود یک کهنه سرباز نخبهی جنگ ویتنام بود که در نبردهای چریکی تخصص ویژهای داشت. او با استفاده از انواع و اقسام تاکتیکهای چریکی در طول پنج قسمت دشمنانش را به معنی واقعی کلمه قتلعام کرد. رمبو هیچ ترسی از خونآلود شدن نداشت و یکی از معروفترین تکنیکهایش خالی کردن گلولههای مسلسلهای سنگین روی دشمنانش بود. تخمین زده میشود که این شخصیت در مجموع ۵۰۰ نفر را به دیار باقی فرستاده. هرچند این تعداد قتل در پنج فیلم به وقوع پیوستند اما در هر صورت طراحان صحنههای اکشن و مبارزهای فیلم حسابی خلاق بودند.
۱۳- جان ماتریکس در «کماندو» (Commando)
ترمیناتور تنها قهرمان اکشن شاخصی نیست که آرنولد شوارتزنگر به مخاطبان پر و پا قرص این ژانر هدیه داده است. جان ماتریکس شخصیت اصلی فیلم «کماندو» محصول سال ۱۹۸۵ با تصویر آرنولد شوارتزنگر که راکت انداز غولپیکری را بر شانههایش حمل میکند تا ابد در ذهن طرفداران فیلمهای اکشن جاودانه شد.
علیرغم توضیح قابل قبولی که برای قدرت بینهایت ترمیناتور وجود داشت، در «کماندو» جان ماتریکس یک انسان معمولی است و البته اگر بخواهیم با منطق ناقص فیلم پیش برویم احتمالا در یک نبرد تن به تن میتواند ترمیناتور را هم شکست دهد!
۱۲- اندروماش سکایی در «نگهبانانی از دیرباز» (The Old Guard)
نامیرا بودن میتواند به قهرمانان اکشن کمک ویژهای بکند، حداقل دربارهی اندروماش سکایی از «نگهبانی از دیرباز» نتفلیکس چنین است. او که توسط شارلیز ترون به تصویر کشیده شده است یکی از معدود قهرمانان اکشن زن این فهرست است. اندروماش یا اندی یکی از اعضای گروه جنگجویان باستانی است که به دلیل نامیرایی صدها سال است که از انسانهای بیگناه محافظت میکنند. اندی همچنین رهبر و مسنترین فرد گروه هم لقب گرفته است.
گفته میشود او بیش از ۶۰۰۰ سال عمر کرده و در نتیجه تجربیات گسترده و با ارزشی در هنرهای رزمی کسب کرده که از او یک ارتش تک نفره ی مهلک ساخته است. یکی از همتیمیهایش معتقد است تعداد روشهای قتل فراموش شده توسط اندی بیشتر از همهی راههایی است که او و همتیمیهایش میدانند. او با تبر معروف و باستانیاش غیرقابلکنترل است و در یک صحنهی به خصوص مهارتهای رزمیاش را با کشتن یک گروه از نخبهترین مبارزان دنیا به رخ کشید.
۱۱- رابرت مک کال در «برابر ساز» (The Equalizer)
ویژگی مشترک همهی ارتشهای تک نفره نوعی لاقیدی و بیتوجهی است که هنگام انجام ماموریتهای ویرانگرشان بروز میدهند. مثلا رابرت مک کال عادت دارد قبل از کشتن دهها دشمن تا دندان مسلح تایمرهایی را تنظیم کند تا متوجه شود ماموریتش این بار چند دقیقه از زمان گرانبهایش را گرفته. مک کال کاملا به این حجم از خشونت عادت کرده و حتی وقتی تعداد آدم بدها از حد نرمال بیشتر شود باز هم یک تنه از پسشان برمیآید. او قتلعام را با چنان خون سردی انجام میدهد که مخاطب تصور میکند شاهد روتین زندگی یک انسان معمولی است که به کشتن عادت کرده!
۱۰- نئو در فرانچایز «ماتریکس» (The Matrix)
کیانو ریوز علاوه بر «جان ویک» با «ماتریکس»، یکی دیگر از قهرمانهای شاخص فیلمهای اکشن را به مخاطبان معرفی کرد و از قضا هر دو فرانچایز مفاهیم این ژانر را بازتعریف کردند. نئو توانایی ویژهای در دستکاری واقعیتهای مجازی جهان علمی- تخیلی «ماتریکس» داشت. فیلم با سبک منحصربهفرد اکشن و صد البته جلوههای بصری چشم نوازش مخاطبان را به سطح دیگری از ژانر علمی- تخیلی و اکشن برد.
صحنههای مبارزهی ماتریکس به خیالات دوران کودکی شباهت زیادی دارد و بدون شک نئو با بازی ماندگار کیانو ریوز ستارهی همهی این مبارزهها است. در اوج یکی از فیلمهای فرانچایز «ماتریکس»، نئو در تصویری خیالی به معنی واقعی کلمه با یک ارتش کامل از مهلکترین شرورهای دنیا مبارزه میکند.
۹- راما در «یورش: رستگاری» (The Raid: Redemption)
«یورش: رستگاری» محصول سال ۲۰۱۱ چیزی شبیه یک کالت کلاسیک برای طرفداران پروپاقرص ژانر اکشن است. بازیگر اصلی فیلم ایکو اویس ستارهی اکشن کمتر شناخته شدهای است که میتوان معادل اندونزیایی جکی چان یا جت لی دانستش. او یک رزمیکار واقعی و بدلکاری است که در چند سال گذشته در آثار هالیوودی مهمی حضور داشته است.
سبک منحصربهفرد سینمای شرق و جنوب شرق آسیا را میتوان در «یورش: رستگاری» به وضوح دید؛ جایی که طرح داستانی در حداقلیترین مقدار ممکن قرار دارد و در عوض با انبوهی از صحنههای اکشن نفسگیر روبهرو میشویم. به همین دلیل هم بخش مهمی از جذابیتهای فیلم مدیون مهارتهای رزمی بینظیر اویس است.
در خلاصهی داستان فیلم آمده یک گروه ۲۰ نفره از نیروهای پلیس اندونزی ماموریت دارند به ساختمانی حمله کنند که دژ محکم اعضای مافیایی بیرحم و بزرگ است. در نهایت این شخصیت راما با بازی ایکو اویس است که موفق میشود یک تنه اشرار مخوف را تار و مار کند و ماموریت را نجات دهد.
۸- جان پرستون در «توازن» (Equilibrium)
«توازن» از جمله آثاری است که در حال و هوای «ماتریکس» ساخته شده است. با این حال به دلیل طرح داستانی تا اندازهای مضحکش با انتقادات وسیعی مواجه شد اما در هر صورت اثر قابل توجهی در کارنامهی کریستین بیل به حساب میآید که دستکم گرفته شده است. در هر صورت اگر از باگهای داستانی چشمپوشی کنید و بر تعدد و کیفیت صحنههای اکشن متمرکز شوید، میتوانید از تماشای «توازن» لذت ببرید.
فیلم بر سبک اکشن گان فو تمرکز ویژهای دارد تا جایی که آن را به یک هنر رزمی تخیلی در خط داستانی فیلم تبدیل کرده است. شخصیت جان پرستون با نقشآفرینی کریستین بیل استاد این سبک از مبارزه است؛ انسان فوقالعاده مرگباری که در روتین زندگیاش تعداد زیادی از شهروندان را با تواناییهای فوق طبیعیاش به کام مرگ میکشاند.
۷- ژنرال منگ یی در «افسانه» (The Myth)
«افسانه» فیلم کمتر شناخته شدهای از جکی چان محصول سال ۲۰۰۵ است. تناسخ عنصر اصلی این فیلم اکشن است و داستان آن در دو خط زمانی مختلف به وقوع میپیوندد؛ در دوران مدرن که جکی چان ایفاگر نقش یک معمار چینی است و در دوران سلسلهی کین که همین معمار در زندگی قبلیاش جنگجویی به نام ژنرال منگ یی نام داشته.
جکی چان یک هنرپیشهی رزمیکار است که به استفاده خلاقانه از سبکهای مبارزات رزمی معروف است. با این حال «افسانه» تضاد شدیدی با دیگر آثار کارنامهی او دارد؛ زیرا در این جا شاهد سبک دیوانهوار و فوقالعاده تماشایی از ووشو هستیم. در یکی از سکانسهای فیلم تصویر فراموشنشدنی از ژنرال منگ یی ارائه میشود و او برای نجات یک شاهزاده خانم به تنهایی مقابل یک ارتش واقعی میایستد. در پایان این سکانس ژنرال را میبینیم که مقتدرانه روی کوهی از اجساد ایستاده است، پیش از این که یک حملهی مخفیانه به خشمش پایان دهد. در حقیقت میتوانیم بگوییم این یکی از جذابترین تصویرها برای نشان دادن ارتش تک نفرهای کارآمد است.
۶- عروس در فرانچایز «بیل را بکش» (Kill Bill)
کوئنتین تارانتینو کارگردانی است که در جهان سینماییاش میل بیحدوحصر به خشونت را بارها و بارها به مخاطبان اثبات کرده است. «بیل را بکش» اثری است که بیشترین تعداد صحنههای خشونتآمیز و خونبار را در خودش جای داده. «بیل را بکش» یک جشن سینمایی با شکوه از هر آن چیزی است که از سینمای اکشن انتظار دارید.
اوما تورمن با ایفای نقش نمادین عروس در لباس یک سرهی زرد رنگی که به وضوح ادای احترامی به بروس لی فقید است و از کاتای چشم نوازش برای به خاک و خون کشیدن ارتشی از آدمکشها در هر دو قسمت «بیل را بکش» استفاده میکند.
۵- خام در «تام- یام- گونگ» (Tom-Yum-Goong)
«تام- یام- گونگ» یک فیلم اکشن تایلندی مملو از سکانسهای هنرهای رزمی پر زد و خورد است. تونی جا ایفاگر نقش خام عضوی از خانوادهی باستانی نگهبانهای فیلهای سلطنتی است. وقتی محبوبترین فیلش توسط شکارچیان دزدیده میشود، از دهکدهی آبا و اجدادی کوچکش رهسپار استرالیا میشود تا فیل را پس بگیرد.
«تام- یام- گونگ» بر مهارتهای رزمی واقعی تونی جا به عنوان یکی از برترین مبارزان رشتهی موی تای استوار است. شخصیت خام در طول فیلم سکانسهای مبارزهای فوقالعاده چشمنوازی را به مخاطبان هدیه میدهد اما اوج آنها یک سکانس ۳ دقیقهای است که احتمالا در یک برداشت فیلمبرداری شده است؛ جایی که خام با استفاده از انواع تکنیکهای موی تای یک ارتش ۳۰ نفره از آدمکشها را به خاک و خون میکشد.
۴- گالاهاد در «کینگزمن: سرویس مخفی» (Kingsman: The Secret Service)
توانایی فیزیکی فوقالعادهی گالاهاد از «کینگزمن: سرویس مخفی» نیاز به توضیح خاصی ندارد و اگر چند دقیقه به تماشای فیلم بنشینید کاملا متوجه آن میشوید. این شخصیت در میانهی یکی از خلاقانهترین و البته سرگرمکنندهترین سکانسهای مبارزهای چند سال اخیر قرار داشت و البته تنها کسی بود که از سکانس نمادین کلیسا زنده بیرون آمد.
گالاهاد توسط یک زرادخانهی کامل از انواع و اقسام ابزارهای فوق پیشرفتهی جاسوسی پشتیبانی میشود اما این تنها جنبهی ترسناک این شخصیت نیست؛ بلکه او میتواند به تنهایی و بدون از دست دادن یک ضربه با تمام ارتشهای نیرومند دنیا روبهرو شود و همهی اینها در حالی است که همیشهی خدا لباس یک جنتلمن تمام عیار را به تن دارد.
۳- تایلر ریک در «استخراج» (Extraction)
«استخراج» به عنوان اولین کارگردانی بدلکار مشهور سام هارگریو مملو از لحظات اکشن نفسگیری بود که به معنی واقعی کلمه با جان ویک رقابت تنگاتنگی داشتند و البته نتوانست میان مخاطبان به آن سطح از شهرت برسد. کریس همسورث در این فیلم ایفاگر نقش مزدوری به نام تایلر ریک بود که برای نجات یک کودک از دست مافیای بنگلادش وارد ماموریتی پیچیده و مرگبار میشود. همسورث بهترین بازیگری بود که میتوانست به قهرمان فیلم هارگریو جان دهد. شخصیت ریک از کلیشههای این ژانر مصون نبود و قهرمانی بود که گذشتهای آسیبزا را با خودش حمل میکرد. با همهی اینها «استخراج» در ژانر اکشن موفق عمل کرد و به یکی از پربینندهترین آثار تاریخ نتفلیکس تبدیل شد.
فیلم مملو از سکانسهای اکشن نفسگیر است و از تواناییهای همسورث در این زمینه به خوب استفاده شده. شخصیت تایلر ریک با استفاده از تاکتیکهای جنگی واقعی از میان یک ارتش مسلح به تنهایی عبور میکند و با مهارتهای رزمی چشم نوازش نوعی حس شادی، نشاط و رضایت را در مخاطب ایجاد میکند.
۲- پانیشر در «پانیشر» (The Punisher)
فرانک کسل یا همان پانیشر در دنیای ابرقهرمانی مارول یک شخصیت غیرعادی است؛ او قدرت ماورایی ویژهای ندارد اما به دلیل میل بیحدوحصرش به خشونت فوقالعاده ترسناک است. او پیشتر در فیلمهای دیگری توسط بازیگرانی مثل توماس جین و دولف لاندگرن به تصویر کشیده شده بود، با این حال برداشت MCU از این شخصیت باعث خلق یک موجود متفاوت شده است.
مجموعه فیلمهای «پانیشر» مارول ردای این شخصیت را به جو برنتال داد. او ابتدا به عنوان یک شخصیت فرعی در سریال «دردویل» (Daredevil) به مخاطبان معرفی شد و به اندازهای نقدهای مثبت دریافت کرد که خیلی سریع اجازهی ساخت فیلم خودش را دریافت کرد. پانیشر به خشونت علاقهی بسیار زیادی دارد، با این همه MCU او را به سطوح تازهای برد و یک ارتش تک نفرهی فوقالعاده خشن و جذاب را به مخاطبان فیلمهای ابرقهرمانی داد.
۱- برایان میلز در فرانچایز «ربوده شده» (Taken)
شخصیت لیام نیسون در مجموعه فیلم «ربوده شده» در تالار مشاهیر قهرمانهای اکشن به اندازهای نمادین و شاخص است که به عنوان کابوس تبهکاران شناخته میشود. برایان میلز به مجموعهای از مهارتهای رزمی مجهز است که به واسطهی آن حلقههای قاچاقچیان انسان و جنگسالاران جنایتکار را یک تنه به ویرانی کشاند.
اگرچه این شخصیت در ناامیدی محض زندگی میکند اما به اندازهای توانمند است که به کشتن جنایتکاران به چشم یکی از کارهای روزمرهاش نگاه کند. میلز یکی از ماموران خطرناک سازمان سیا است که میشود برای ماموریتهای پیچیده کاملا رویش حساب کرد و این را در ۳ فیلم به مخاطبان و البته جنایتکاران ثابت کرده است.
منبع: movieweb
Taken عالیه هر سه تاش
عالی بود این مقاله . اما فیلم Equilibrium خیلی جذاب و قشنگ بود صحنه های اکشن خوبیم داشت اتفاقاً و از اون مهم تر مفهوم خوبی داشت ، شما نوشتی مسخره بود طرح داستانش !!!!!!
من فیلم های اکشن زیاد می بینم و این فیلم یکی از بهترینا بود به نظرم حرف شما درست نبود که به این فیلم با مفهوم بگی مسخره
چندتا فیلم اگشن که ارزش دیدن داره بگو