بیش از ۶۰ درصد گیمرها مشغول تجربهی بازیهای قدیمی به جای بازیهای جدید هستند
یک گزارش جدید نشان میدهد که بازیهایی که حداقل شش سال از طول عمر آنها میگذرد، بیش از ۶۰ درصد زمان بازی صرف شده توسط بازیکنان را در سال ۲۰۲۳ به خود اختصاص دادهاند.
دومین گزارش سالانهی بازیهای رایانههای شخصی و کنسولها توسط Newzoo منتشر شده و شامل دادههایی است که روندهای بازی بازیکنان را تجزیه و تحلیل میکند و نشان میدهد که چگونه زمان بازی کاهش یافته و بر تعداد کمتری از بازیها متمرکز شده است. آثار سرویس محور و بازیهای سندباکس بر اساس کاربران فعال ماهانه در سال ۲۰۲۳ بر زمان کلی بازی در صنعت غالب هستند. قابل ذکر است که برترین بازی از این نظر، در همهی پلتفرمهای اصلی فورتنایت بوده است. از طرفی با تجزیه و تحلیل درصد کل ساعتهای صرف شده روی بازیها بر اساس تاریخ انتشار، ۶۱ درصد از کل ساعتها صرف بازیهایی با طول عمر ۶ سال و بیشتر شده است. در این میان بازیهای جدیدتر با طول عمر زیر سه سال، ۲۳ درصد از زمان را به خود اختصاص دادهاند.
در واقع پنج بازی قدیمی برتر بیش از ۲۵ درصد از کل زمان بازی صنعت را به خود اختصاص دادهاند که شامل فورتنایت، روبلاکس، لیگ آو لجندز، ماینکرفت و جیتیای ۵ است. جالب است بدانید که میانگین زمان بازی بر اساس سه ماههی اول ۲۰۲۱، تقریبا ۲۶ درصد کاهش یافته است و حتی سه ماههی چهارم سال ۲۰۲۳ علیرغم فصل تعطیلات نتوانسته رشد خاصی را به همراه داشته باشد. این گزارش ۱۰ بازی برتر را در رایانههای شخصی، پلیاستیشن، ایکس باکس و نینتندو سوییچ بر اساس میانگین میانگین ماهانهی کاربران رتبهبندی میکند که به غیر از سوییچ، مواردی مانند فورتنایت، روبلاکس، ماینکرفت، کال آو دیوتی و جیتیای ۵ همگی روی پلتفرمهای ذکر شده آثاری محبوب هستند. در ادامه میتوانید ۱۰ بازی برتر هر پلتفرم را مشاهده کنید.
در سوییچ، این لیست عمدتا شامل انحصاریهای نینتندو مانند زلدا، ماریو و پوکمون است و Fall Guys، شاید در کمال تعجب، نیز گنجانده شده است. به طور خلاصه، این بدان معناست که رقابت بین بازیهای جدید شدید است زیرا بازیکنان زمان کمتری را برای این آثار صرف میکنند و عمدتا روی بازیهای قدیمیتر و شناختهشدهی سرویس سرویس محور تمرکز میکنند. بازیهای جدید در سال ۲۰۲۳ تنها ۸ درصد از کل زمان بازی را به خود اختصاص دادند و دیابلو ۴ در صدر قرار گرفت. این گزارش همچنین نشان میدهد که فرصتهای رشد بازیکنان جدید در سالهای آینده در کنسولها و رایانههای شخصی کاهش خواهد یافت.
تام ویژمن (Tom Wijman)، تحلیلگر ارشد Newzoo، پیشبینی کرده است:
سال گذشته شاهد بسیاری از بازیهای مورد انتظار و تاخیر خورده بودیم که بالاخره عرضه شدند، در حالی که اخراجهای قابل توجهی بر صنعت سایه انداخته بود. بازار پس از یک افت جزئی در سال ۲۰۲۲ بهبود یافت، اما رشد واقعا قابل توجه فعلا دیده نشده است. زمان بازی در سال ۲۰۲۴ رو به کاهش است و با شرایط بازار، توجهها و پول نقد بیشتری روی بازیها و استودیوهای کمتری متمرکز میشود.
گزارشهای دیگری در این راستا وجود دارد از جمله اظهارنظرهای فیل اسپنسر، رئیس ایکسباکس، دربارهی عدم رشد کلی صنعت بازی که منجر به اخراج گستردهی کارکنان نه تنها در مایکروسافت بلکه در کل صنعت شده است. این همچنین توضیح میدهد که چرا شرکتها همچنان به دنبال کسب موفقیت بازیهای سرویس محور هستند. سونی قبلا اعلام کرده بود که قصد دارد بیش از ۱۰ بازی جدید سرویس محور عرضه کند، اگرچه در نوامبر سال گذشته تایید کرد که تعداد بازیهای سرویس محور این شرکت تا مارس ۲۰۲۶ از ۱۲ به ۶ نصف شده است. همچنین سال گذشته گزارش شد که تمرکز سونی روی آثار سرویس محور ممکن است آنطور که جیم رایان قبلا امیدوار بود، نتیجه ندهد.
منبع: Eurogamer