انویدیا از فناوری DLSS 3 با چهار برابر عملکرد بهتر رونمایی کرد
انویدیا در جریان رویداد رونمایی از کارت گرافیکهای RTX 4080 و RTX 4090 از نسل بعدی فناوری DLSS خود با نام DLSS 3 رونمایی کرد؛ فناوری جذابی که ادعا شده ۴ برابر از حالت عادی عملکرد بهتری دارد.
انویدیا ساعاتی پیش از کارت گرافیکهای RTX 4080 و RTX 4090 رونمایی کرد. اینکه این کارتها در مقایسه با نسل قبل به شکل محسوسی بهتر شدهاند یک طرف قضیه است که در مطلبی جداگانه به آن پرداخته شده است اما یکی از جذابترین رونماییهای امشب به DLSS 3 مربوط میشود؛ فناوری فوقالعادهای که اگر بگوییم انقلابی در زمینهی پردازش گرافیکی به حساب میآید، اغراق نکردهایم.
این فناوری که به صورت انحصاری در کارتهای سری RTX 40 در دسترس قرار خواهد داشت، طبق ادعای انویدیا تا ۴ برابر عملکرد پردازشی گرافیکها را بهبود میبخشد. این شرکت همچنین افزوده که در حال حاضر بیش از ۳۵ بازی و اپلیکیشن از این فناوری پشتیبانی میکنند و نخستین بازی سازگار با این قابلیت هم در ماه آیندهی میلادی یعنی اکتبر عرضه میشود.
انویدیا برای اینکه افزایش توان گرافیکی را در شرایطی که DLSS 3 فعال است به نمایش بگذارد، از یک ویدیوی کوتاه ۶ ثانیهای استفاده کرده که در آن شاهد اجرای بازی سایبرپانک ۲۰۷۷ هستیم. در این ویدیو، میبینیم که فریمریت این بازی بعد از فعالسازی DLSS 3 از ۲۲ تا تقریبا ۱۰۰ فریم بر ثانیه افزایش پیدا میکند که البته در این ویدیو، افزایشی بیش از چهار برابری را شاهد هستیم.
علاوه بر اینها، پیشرفتی که DLSS 3 در مقایسه با قبل داشته هم محسوس است و باید به آن اشاره داشته باشیم. طبق آنچه که در این ویدیو به نمایش گذاشته شده، DLSS 2 عملکرد بازی را حدودا ۳ برابر افزایش داده و از ۲۲ به ۶۰ فریم بر ثانیه رسانده که تقریبا افزایشی ۳ برابری را نشان میدهد. این یعنی تفاوت عملکرد گرافیکهای سری RTX 40 در حالتی که DLSS 3 فعال باشد حدودا ۳۰٪ بهتر از شرایطی است که DLSS 2 فعال باشد.
DLSS یک فناوری تحت انحصار انویدیا است که وقتی با کارتهای این شرکت مشغول انجام بازی باشید، عملکرد آنها را بهبود میبخشد. این یعنی شما در همان وضوح تصویر مشابه، فریمریت بهتری را دریافت میکنید یا مثلا اینطور به نظر میرسد که وضوح تصویر بیشتر شده اما توان گرافیک اصلا تضعیف نمیشود. به عبارتی دیگر، DLSS زمانی که یک بازی را روی وضوح تصویر پایین اجرا کنید، به کمک شما میآید تا با استفاده از الگوریتمهای پیشرفتهی یادگیری ماشین، وضوح تصویر را افزایش دهد. برای مثال شما یک بازی را روی وضوح ۱۰۸۰P تنظیم و اجرا میکنید اما DLSS آن را تا ۴K برایتان افزایش میدهد.
طبق ادعای انویدیا، DLSS 3 نه تنها در بازیهای گرافیکمحور بلکه در عناوین پردازنده محور هم به کمک کاربران میآید و عملکرد پردازنده را تا ۱۰۰٪ بهبود میبخشد. همچنین ترکیب آن با فناوری انویدیا رفلکس هم باعث شده تا زمان تأخیر به شکل محسوسی کاهش پیدا کند. از مزیتهای دیگر این فناوری جدید میتوان به شبکه رمزگذاری خودکار DLSS Frame Generation اشاره کرد که مبتنی بر هوش مصنوعی است و بهجای تولید پیکسلهای جدید، فریمهای تازهای را ایجاد میکند. طبق ادعای انویدیا، DLSS 3 میتواند در مجموع، ۷/۸ (هفت هشتم) پیکسلهای یکبازی را رندر کند تا بدین ترتیب عملکرد پردازشی به شکل محسوسی ارتقا بیابد.
علاوه بر تمام این قابلیتهای جذاب، DLSS 3 همچنین کیفیت تصاویر را هم به مراتب افزایش میدهد. قابلیت شتابدهنده جریان نوری (Optical Flow Accelerator) کمک میکند حرکت سوژهها در صحنههای مختلف مورد پایش و ارزیابی قرار بگیرند و نه صرفا پیکسلها. این یعنی DLSS 3 به لطف شتابدهندهی جدید خود میتواند درک بهتر و درستتری از المانهای گرافیکی نظیر سایه، بازتاب و… داشته باشد و در نتیجه تصاویر را با کیفیت بیشتری به نمایش بگذارد.
متأسفانه چون DLSS 3 مبتنی بر هستههای نسل چهار تنسور و همچنین شتابدهندهی جریان نوری است، با هیچ یک از گرافیکهای نسل قدیمی سازگاری ندارد اما DLSS 2 حتی برای کارتهای سری RTX 20 هم در دسترس قرار دارد و بیش از ۲۰۰ بازی از آن پشتیبانی میکنند. این موضوع شایعه نیست و از سوی سخنگوی خود انویدیا هم رسما تأیید شده است.
در حال حاضر بیش از ۳۵ بازی از این قابلیت پشتیبانی میکنند که از جمله معروفترین آنها میتوان به Cyberpunk 2077، هیتمن ۳، The Witcher 3: Wild Hun، مایکروسافت Flight Simulator و… اشاره کرد.
منبع: The Verge