آیندهی کینگدام هارتس؛ خالق سری از دنیاهای دیزنی، داستان و قسمت چهارم میگوید
سری اکشن و نقشآفرینی «کینگدام هارتس» (Kingdom Hearts) سالگرد ۲۰ سالگی خود را مدتی پیش جشن گرفت، اما مهمتر از آن، معرفی نسخهی چهارم مجموعه توسط کمپانی اسکوئر انیکس در این مراسم بود. تریلر رونمایی، شخصیت سورا را با ظاهری واقعیتر در دنیایی بسیار متفاوت به نمایش گذاشت و این سری را به نوعی وارد عصر جدیدی کرد. این در حالی بود که بسیاری انتظار نداشتند که نسخهی چهارم سری با حضور سورا از سر گرفته شود زیرا داستان مجموعه در سه نسخهی اول به اتمام رسیده بود.
بیشتر بخوانید: کینگدام هارتس ۴ رسما رونمایی شد؛ اولین تریلر بازی را ببینید
در همین راستا رسانهی گیم اینفورمر (Game Informer) به تازگی مصاحبهای با کارگردان بازی یعنی تتسویا نومورا (Tetsuya Nomura) انجام داده است. نومورا در این مصاحبه علاوبر ارائهی جزئیات بیشتر در مورد کینگدام هارتس ۴ و اینکه چرا نباید نگران عدم حضور جهانهای دیزنی در این نسخه باشیم، به آیندهی حضور شخصیتهای فاینال فانتزی و نگرانی و تردیدش در مورد حضور سورا در بازی Super Smash Bros. Ultimate پرداخته است.
در ابتدای مصاحبه از نومورا در مورد بیست سالگی سری، احساس او در مورد این اتفاق مهم و میراث مجموعهی کینگدام هارتس سوال شد. او در این باره بیان کرد:
من فکر میکنم که ۲۰ سال زمان زیادی است، با این تفاوت که واقعا چنین احساسی در مورد آن ندارم. من خاطرات مبهمی از بازدید از دفاتر دیزنی در ایالات متحده و جلساتی که در این مدت داشتهایم دارم، اما وقتی نوبت به خاطراتی در مورد روند توسعه و ساخت بازی میرسد، چیز خاصی به ذهنم نمیرسد. در واقع به نظر نمیرسد که چیزی در این مدت تبدیل به خاطره شده باشد، زیرا سری و داستانهایش به صورت تکاملی همچنان ادامه داشته و همه چیز در زمان حال در جریان است. در مورد میراث، فکر میکنم که قلب موضوع اصلی داستان بازیهای کینگدام هارتس باشد. ما همواره آن را به تصویر خواهیم کشید و داستانهای با محوریت قلب را به روشهای مختلف روایت خواهیم کرد.
همانطور که میدانید سری بازیهای کینگدام هارتس به خاطر پایانهای نفسگیر خود (Cliffhanger) همواره بازیکنان را برای نسخهی بعد و دریافت اطلاعات بیشتر هیجانزده میکنند. نومورا در رابطه با جلب رضایت بازیکنان در مواجههی ممتد با این نوع پایانها گفت:
با هر بازی، ما فقط سعی میکنیم که اثری را بسازیم که درون خود به یک جمعبندی برسد. مانند تمام بازیهای داستانی که تاکنون ساخته شده، برای هر نسخه یک پایان واقعی وجود دارد، اما از آن جایی که خط داستانی کینگدام هارتس دارای رمز و رازهای زیادی است، موراد بسیار متفاوتی وجود دارد که میتوانیم وارد آنها شده و آنها را کاوش کنیم. طرفداران میگویند که هر بار با کشف یک راز، اسرای جدیدی برای بررسی به وجود میآیند.
فکر میکنم این نتیجهی تلاش برای ساخت اثری است که داستانی نسبتا مستقل را روایت کند و در عین حال یک رمز و راز جدید را آماده کند تا طرفداران از آنچه در بازی بعدی مهم خواهد بود، آگاه شوند. شخصا احساس میکنم که این رویکرد چندان چیز عجیب و خاصی نیست زیرا احتمالا همهی بازیسازان هنگام ساخت بازیهای خود به آن کم و بیش توجه خواهند داشت.
او در مورد پایان مورد علاقهی خود در بین بازیهای سری کینگدام هارتس که علاقه داشته واکنش طرفداران را نسبت به آن ببیند، افزود:
اولین چیزی که به ذهنم میرسد، پایان نسخهی اول است است. من احساس میکنم که این ممکن است بیشتر از همه برای بازیکنان غیرمنتظره بوده باشد زیرا افرادی که این نسخه را در زمان عرضه تجربه کردند، احتمالا فکر نمیکردند که داستان فراتر از آن ادامه پیدا کند. همچنین در کینگدام هارتس ۳، زمانی که شخصیت Luxu در پایان بازی کلاه هودی خود را برمیدارد، از دیدن واکنشهای طرفداران بسیار لذت بردم زیرا این چیزی بود که واقعا به آن امیدوار بودم.
در ادامه در مورد شخصیتهای نسخههایی مانند Birth By Sleep و Kingdom Hearts 358/2 Days و احتمال حضور تعداد بیشتری از این شخصیتها در نسخهی چهاری سری از نومورا سوال شد. او در این باره گفت:
واقعا فکر نمیکردم که شخصیتهای این دو بازی این قدر محبوب شوند. در واقع احساس میکردم که بازیکنان میخواهند شخصیتهایی مانند سورا یا ریکو را بیشتر ببینند. استقبال از شخصیتهای این دو اثر به نوعی غیرمنتظره بود. در مورد حضور این شخصیتها یا روایت داستانی حول محور آنها در بازی کینگدام هارتس ۴ میتوان گفت که این بازی بیشتر روی ناپدید شدن سورا متمرکز است. من مطمئن نیستم که آیا واقعا جایی برای کاوش در داستانهای دیگر شخصیتها وجود خواهد داشت یا خیر، اما هم من و هم تیم سازنده میدانیم که این شخصیتها بسیار محبوب هستند و بازیکنان میخواهند محتویات بیشتری را از آنها تجربه کنند. بنابراین، در صورت امکان عالی خواهد بود که تعداد بیشتری از آنها و داستانهایشان را در بازیهای آینده استفاده کنیم.
همانطور که میدانید حضور سورا در بازی Super Smash Bros. Ultimate باعث محبوبیت بیشتر سری کینگدام هارتس شد. نومورا در مورد احساس خود در این باره بیان کرد:
بدیهی است که من بسیار از این اتفاق خوشحال بودم. با این حال بسیاری فکر میکردند که دیزنی اجازهی استفاده از این شخصیت را نخواهد داد. در پشت صحنه، من واقعا کسی بودم که در مورد حضور او در بازی بسیار حساس بودم. از طرفی دیزنی این را یک فرصت فوقالعاده میشمرد. من در ابتدا فکر میکردم که به سختی میتوان از این فرصت استفاده کرد، زیرا ممکن بود با داستان کینگدام هارتس و دنیاهای دیزنی تضاد به وجود آید. بنابراین این فرصتی بود که باید با دقت در نظر میگرفتم. در نهایت با توجه به اینکه همه از این اتفاق استقبال کردند، احساس میکنم که نتیجه رضایتبخش بوده است.
گفتنی است که شخصیت زیهانورت (Xehanort) یک آنتاگونیست به یاد ماندنی برای سری است و اکنون که میخواهیم به Lost Master Arc یا همان فاز دوم مجموعهی کینگدام هارتس برویم، این سوال پیش میآید که داستان دشمنان جدید چگونه روایت خواهد شد. نومورا در پاسخ به این سوال گفت:
همانطور که اشاره کردید، زیهانورت یک شخصیت واقعا خاطرهانگیز است. ما زمان زیادی را صرف کردیم تا حضور این دشمن را در طول سری نشان دهیم. همه چیز از انسم در نسخهی اول و زمناس در نسخهی دوم شروع شد. در واقع این دو شخصیت از یک شخص نشات میگیرند. در بازی اول، ما فقط قسمت قلب را بررسی کردیم و در نسخهی دوم به بدن فیزیکی او پرداختیم. همهی اینها در نهایت به تجسم کامل و فیزیکی این شخصیت منجر شد. من از اینکه چنین رویکرد ملایمی را برای این شخصیت در نظر گرفتیم بسیار خوشحالم. فکر میکنم که حضور یک شخصیت شرور مهم برای خوب ماندن دیگر شخصیتها اهمیت زیادی دارد و به داستان عمق زیادی میدهد. من احساس میکنم که در این راه موفق بودهایم.
اکنون به حماسهی جدیدی وارد میشویم و برای ادامهی داستان به دنبال شخصیتهای جدیدی در قالب دشمن خواهیم بود. این دشمنهای جدید ارتباط زیادی با شخصیتهای نقابداری که در پایان کینگدام هارتس ۳ ظاهر میشوند، دارند. آنها موانعی خواهند بود که در مقابل سورا قرار خواهند گرفت. همچنین در نسخهی ۲.۸ نشان دادهایم که آنها چه نوع شخصیتهایی هستند. بنابراین دشمنان فعلی قبلا در این مجموعه ظاهر شدهاند و ما آنها را دوباره معرفی خواهیم کرد. البته بدیهی است که شخصیتهای جدید بیشتری نیز وجود خواهند داشت، اما فعلا نمیتوانیم به جزئیات آن شخصیتها بپردازیم.
نومورا در پاسخ به سوالی در رابطه با نگه داشتن سورا به عنوان شخصیت اصلی سری بیان کرد:
در اسپینآفها، ما از شخصیتهایی غیر از سورا به عنوان شخصیت اصلی استفاده کردهایم. با این حال در نسخههای اصلی، فکر میکنم سورا در واقع تنها کاندیدای واقعی و شایسته برای شخصیت اصلی باشد. اگر سورا دیگر شخصیت اصلی نباشد، احساس میکنم که پایان بازیهای اصلی و شماره دار سری فرا خواهد رسید. او برای مجموعه بسیار مهم است.
از آن جایی که در معرفی کینگدام هارتس ۴ شاهد حضور شخصیتهای دونالد و گوفی بودیم، این سوال پیش میآید که تا چه اندازه شاهد حضور شخصیتها و دنیاهای مختلف دیزنی در این بازی خواهیم بود. نومورا در این باره به طرفداران خبرهای خوبی داد:
در کینگدام هارتس ۴، بازیکنان قطعا چند دنیای دیزنی را خواهند یافت. فقط میخواهم اشاره کنم که آنها نیازی به نگرانی در مورد این جنبه از بازی ندارند. بازی ممکن است کمی متفاوت از نسخههای قبلی سری باشد، اما همچنان یک بازی کینگدام هارتس است و طرفداران هنگام تجربهی آن خیالشان راحت خواهد شد.با هر بازی جدید، مشخصات سیستم مورد نیاز افزایش مییابد و کارهای بیشتری از نظر گرافیکی میتوانیم انجام دهیم، اما از طرفی تعداد جهانهایی را که میتوانیم ایجاد کنیم را به نوعی محدود میکند. در حال حاضر ما در حال بررسی این شرایط هستیم، اما قطعا دنیاهایی از دیزنی در بازی وجود خواهند داشت.
کارگردان کینگدام هارتس ۴ در ادامه دربارهی ایدههای اولیه و زمان شروع مراحل ابتدایی توسعهی آن گفت:
هر زمان که روی اثری کار میکنم، از قبل به این فکر میکنم که چه چیزی را میخواهم در نسخهی بعدی بگنجانم. به عنوان مثال، من قبلا در هنگام ساخت کینگدام هارتس ۳ به ساخت نسخهی چهارم و ایدههایی که میخواهم در آن پیاده کنم، فکر کرده بودم. منظور من از این ایدهها شامل شخصیتها، دنیاها یا سیستمهای مختلف گیمپلی میشود. هر بار این روند یکسان است؛ من دائما به این فکر میکنم که در بازی بعدی چه چیزی را بهتر یا تغییر دهم.
به عنوان مثال، در نسخهی دوم ما دستورهای واکنش (Reaction Commands) را معرفی کردیم. در آن زمان احساس کردم که طرفداران آن را خوب نپذیرفتند و آنقدر هم محبوب واقع نشد. بنابراین در نسخهی سوم سری، ما آن سیستم را حذف کردیم، اما بعد از آن طرفداران از این اقدام راضی نبودند. بنابراین اکنون در نظر داریم آن را در کینگدام هارتس ۴ بازگردانیم. از طرفی چالش اصلی گیمپلی اکشن بازی است. پیادهسازی و اجرای حرکات اکشن جذاب در بازی زمانی که پایه و اساس آن در گیمپلی چندان محکم نیست، سخت شمرده میشود. این چیزی است که ما روی آن کار میکنیم و امیدواریم بتوانیم به عنوان یک جنبه از گیمپلی آن را به سطح خوبی برسانیم.
همانطور که احتمالا میدانید، نسخهی سوم بازی جهانی جدید را با نام کوادراتوم (Quadratum) معرفی کرد. از طرفی در نسخهی چهارم شاهد گرافیکی واقعگرایانهتر هستیم که میتواند المانهای جدیدی را در خود جای دهد. نومورا در این باره افزود:
از آن جایی که این جهان به عنوان یک مورد اساسی در بازی تعیین شده، زمان خوبی را در آن خواهید گذراند. شما پس از گذراندن زمان خاصی در آن جا، به دنیاهای مختلف میروید و سپس بار دیگر به کوادراتوم باز خواهید گشت. از آن جایی که این بار جلوههای بصری واقعگرایانهتر شدهاند، احساس میکنم که جنبههای واقعیتری از زندگی روزمرهی سورا را تجربه خواهید کرد. در واقع میتوانید ببینید که او به اتاقش میرود، زمانی را در آن سپری کرده و از آن خارج میشود و به طور کلی با روزمرگیهای او بیشتر آشنا خواهید شد.
تا آنجا که مربوط به جهانهای بازی میشود، در گذشته ما جهانهای دیزنی زیادی را به نمایش گذاشتهایم و در میان آنها، احتمالا واقعیترین آنها دزدان دریایی کارائیب بوده است. این بار ما مدتی را در دنیای واقعی خواهیم گذراند. این چالشی است که ما برای خودمان انتخاب کردهایم برای اینکه بفهمیم که چقدر میتوانیم واقعبینانه این کار را انجام دهیم و این چیزی است که در حال حاضر روی آن کار میکنیم. در حال حاضر نمیتوانیم جزئیات بیشتری را در این مورد فاش کنیم.
گفتنی است که شخصیتهای فاینال فانتزی همواره نقشهای مهمی را در سری کینگدام هارتس برعهده داشتهاند، اما در نسخهی سوم به دلایل داستانی شاهد هیچ شخصیتی از این مجموعهی نقشآفرینی نبودیم. موردی که بسیاری از طرفداران را آزرده خاطر کرد. نومورا در این باره پاسخ مبهمی داد:
میدانم که در کینگدام هارتس ۳ تعداد شخصیتهای فاینال فانتزی مانند قبل نبود. بسیاری از طرفداران می گویند که این سری نوعی همکاری بین شخصیتهای دیزنی و شخصیتهای سری فاینال فانتزی است، اما من واقعا احساس میکنم که این اساس کینگدام هارتس نیست. وقتی بازی اول را منتشر کردیم، فقط چند شخصیت اصلی و جدید داشتیم. زمانی که آنها با شخصیتهای شناخته شده و محبوب دیزنی ارتباط برقرار میکردند، احساس میکردم هیچکس واقعا این شخصیتهای جدید را به خوبی نمیشناسد. بنابراین ما تعداد زیادی از شخصیتهای فاینال فانتزی را درگیر مجموعه کردیم تا به همه کمک کنند تا با این شخصیتهای اصلی جدید بیشتر آشنا شوند.
در حال حاضر، تعداد زیادی شخصیت اصلی از مجموعهی کینگدام هارتس وجود دارند که بسیار دوستداشتنی هستند و طرفداران میخواهند تعداد بیشتری از این نوع شخصیتها را ببینند. در نسخهی سوم، از آن جایی که ما تعداد زیادی شخصیت اصلی داشتیم، پیدا کردن فضایی برای اضافه کردن شخصیتهای سری فاینال فانتزی سخت بود. ما در تلاش هستیم تا تعادل خوبی برای آن پیدا کنیم و از نگرانی طرفداران در این باره آگاهیم. این چیزی است که ما قطعا به آن فکر میکنیم، اما با تعداد زیادی از شخصیتهای اصلی که در حال حاضر داریم، نمیتوان گفت که تعادل دقیق بین شخصیتهای اصلی و فرعی در کینگدام هارتس ۴ چگونه خواهد بود. ما هنوز نمیتوانیم به شما پاسخ محکمی در این مورد بدهیم.
در نهایت نومورا در مورد انتظاری که طرفداران باید از نسخهی چهارم کینگدام هارتس داشته باشند، گفت:
متأسفانه، اطلاعات جدیدی وجود ندارد که بتوانم با طرفداران به اشتراک بگذارم. با این حال اگر به مصاحبهی من به اندازهی کافی توجه کرده باشند، من کمی جزئیات بیشتر را در طول این گفتوگو فاش کردم. بنابراین بسیار خوب خواهد بود اگر طرفداران بتوانند آن نکات را در نظر بگیرند و اطلاعات جدیدی از این طریق بیابند.
من همچنین میخواستم به بازی Kingdom Hearts Missing-Link اشاره کنم. ما در تلاش هستیم تا نسخهی بتای آن را در طول سال جاری عرضه کنیم. میدانم که همه به بازیهای موبایلی علاقه ندارند، بنابراین برخی از طرفداران ممکن است برای آن هیجانزده نباشند. با این حال ما آن را طوری میسازیم که هر کسی بتواند با آن ارتباط برقرار کند. در مقایسه با بازیهای موبایلی گذشتهی ما، این نسخه بسیار به این سری نزدیکتر است و همچنین از بسیاری جهات به کینگدام هارتس ۴ مرتبط است.
سادهترین راه برای دریافت اطلاعات و نکات جدید بیشتر در مورد نسخهی چهارم کینگدام هارتس این است که ابتدا Missing-Link را بازی کنید. همچنین اسرار دیگری وجود خواهد داشت که به طور خاص به این بازی مربوط نمیشوند و به نسخههای دیگر سری مربوط هستند. از طرفی برخی از چهرههایی که در Missing-Link ظاهر میشوند، به کینگدام هارتس ۴ گره خوردهاند. این تمام چیزی است که اکنون میتوانم بگویم.
***
در حال حاضر هیچ جزئیاتی از بازی کینگدام هارتس ۴ نظیر زمان عرضه و پلتفرمهای مقصد وجود ندارد. با این حال انتظار میرود که روی کنسولهای نسل جدید منتشر شود.
منبع: Game Informer