ایکس‌باکس سری اس قرار نیست جلوی پیشرفت نسل جدید بازی‌ها را بگیرد

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
Xbox Series S

کنسول ایکس‌باکس سری اس (Xbox Series S) یکی از دستگاه‌های نسل ۹ است. با این حال قدرت آن به پای برادر بزرگ‌تر خود یعنی سری ایکس نرسیده و از این رو باعث شده تا با انتقادات زیادی روبرو شود. بحث اصلی اینجاست که این دستگاه با وجود قدرت کمتر از لحاظ معماری پردازنده مشابه سری ایکس و پلی‌استیشن ۵ است. با این حال همواره این بحث مطرح بوده که کنسول سری اس به عنوان یک دستگاه میان رده جلوی پیشرفت نسل ۹ را گرفته است. در صورتی که اینگونه نیست.

چندی پیش بازی شوالیه‌های گاتهام (Gotham Knights) عرضه شد. این بازی در ابتدا اصلاً خوب عمل نکرد و بحث اصلی هم این نیست. مشکل اینجاست که شوالیه‌های گاتهام با نرخ فریم ۳۰ روی کنسول‌ها اجرا می‌شود. چیزی که بسیار عجیب است. به دلیل اینکه نقطه قوت کنسول‌های نسل ۹ نرخ فریم متغیر و بالای ۳۰ و حتی ۶۰ است. بحث هم اینجاست که عناوین بسیار سنگینی روی کنسول‌های نسل ۹ حتی سری اس با نرخ فریم بالای ۶۰ اجرا می‌شوند.

Xbox Series S

مشکل از کنسول سری اس نیست

 

عناوینی مثل اسکورن (Scorn)، دث لوپ (Death Loop) و شبیه‌ساز پرواز مایکروسافت (Microsoft Flight Simulator) با نرخ فریمی بالای ۶۰ و حتی ۱۰۰ اجرا می‌شوند. این اعداد برای کنسول سری اس هم هست. پس این دستگاه از پس اجرای عناوین جدید نیز به راحتی بر می‌آید. به دلیل معماری جدید و از طرفی بهینه بودن اکثر عناوین موجود کاربران این کنسول به راحتی می‌توانند از تجربه نسل ۹ لذت ببرند.

نکته جالب اینجاست که حتی سایبرپانک ۲۰۷۷ (Cyberpunk 2077) که برای مشکلات عملکردی‌اش مشهور است، به راحتی با نرخ فریم ۶۰ اجرا می‌شود. دنیای سایبرپانک بسیار بزرگ‌تر و غنی‌تر از بازی شوالیه‌های گاتهام است. گرافیک آن نیز بالاتر بوده و عملکرد بهتری دارد. پس قطعاً مشکل از سری اس نیست بلکه مشکل از بازی شوالیه‌های گاتهام است.

حتی بسیاری از عناوین که از طریق تجربه عناوین قدیمی روی دستگاه‌های جدید (Backwards Compatibility) روی سری اس اجرا می‌شوند هم نرخ فریم بالای ۶۰ دارند. برای مثال دوم ایترنال (Doom Eternal) یکی از عناوین به شدت بهینه است که به بهترین نحو روی سری اس اجرا می‌شود.

قطعاً نظر افراد تحت تأثیر رسانه قرار می‌گیرد و اینجاست که عدالت از بین می‌رود. بسیاری از افراد می‌گویند که بازی هیلو اینفینیت (Halo Infinite) توسط سری اس عقب مانده است. در صورتی که این بازی در اصل برای کنسول ایکس‌باکس وان ساخته شده است. پس شرکت سازنده دستگاه ضعیف‌تری را مد نظر داشته است. پس اگر چیزی باعث عقب‌ماندن هیلو می‌شود ایکس‌باکس وان است.

سری اس نسل 9

بازی دوم ایترنال یکی از بهینه‌ترین عناوین ساخته شده در این مدت است.

مشکل اصلی خود شوالیه‌های گاتهام است

بازی شوالیه‌های گاتهام برای کامپیوتر هم عرضه شد. سخت‌افزار کامپیوتر نیز بسیار متنوع بوده و پردازنده‌های مختلفی برای این دستگاه‌ها وجود دارد. شرکت سازنده نیز تمام تلاش خود را کرده تا این بازی را برای کامپیوتر بهینه کند. به همین دلیل شوالیه‌های گاتهام روی کارت گرافیکی ۱۰۵۰ و ۱۶۵۰ هم اجرا می‌شود! پس چرا کسی به این موضوع توجه نمی‌کند؟

اگر بخواهیم با منطق کنسول‌ها در مورد کامپیوتر صحبت کنیم؛ شرکت سازنده باید بازی شوالیه‌های گاتهام را با نرخ فریم ثابت عرضه می‌کرد. پس حتی با کارت گرافیکی ۴۰۹۰ هم شما باید نرخ فریم ۳۰ را دریافت می‌کردید. این حرف به شدت عجیب و غیر منطقی است! پس سری اس تأثیری روی عملکرد بازی ندارد.

حال نکته جالب اینجاست که مشکل عملکردی بازی شوالیه‌های گاتهام کاملاً ریشه‌ای است. یه این شکل که این بازی روی کارت گرافیکی ۴۰۹۰ و پردازنده Ryzen 5950x با ۱۲۸ گیگابایت رم با نرخ فریم ۴۰ اجرا می‌شود. پس زمانی که یک سازنده نتواند روی بهترین سخت افزار موجود بازی خود را بهینه کند قطعاً توانایی این کار را روی کنسول کوچک ندارد. پس حتی اگر نسخه سری اس این بازی هم وجود نداشت، قرار نبود عملکرد بهتری داشته باشد.

چند ماه پیش بود که چندین سازنده اعلام کردند محدودیت رم سری اس مانع از آزادی عملکرد آن‌ها می‌شود. مدتی بعد مایکروسافت یک به روزرسانی جدید از این کنسول را برای این افراد ارسال کرد که دسترسی بیشتری به رم به آن‌ها می‌داد. از این رو این مشکل نیز تا حد خوبی برطرف شد.  بحث اصلی اینجاست که این مشکل افراد زیادی بود. از این رو مایکروسافت نیز به آن توجه کرد.

سری اس نسل 9

بازی شوالیه‌های گاتهام نسبت به بسیاری از عناوین موجود دنیای چندان بزرگی ندارد. مشکل این بازی عدم بهینه بودن آن است.

بهینه بودن بازی اهمیت بسیار زیادی دارد

در زمینه نرخ فریم و تجربه عناوین مختلف، به جز سخت افزار، طراحی بازی هم اهمیت زیادی دارد. به این شکل که شرکت سازنده باید تمام تلاش خود را بکند تا بازی را در بهینه‌ترین حالت ممکن طراحی کند. مثال این مورد بازی دوم ایترنال است. این بازی به راحتی روی سخت افزارهای ضعیف هم اجرا شده ولی تنظیمات بسیار بالا هم دارد. پس در اصل این شرکت سازنده است که تصمیم می‌گیرد بازی چگونه اجرا شود.

زمانی که شوالیه‌های گاتهام روی کارت گرافیکی ۴۰۹۰ به خوبی اجرا نمی‌شود، شرکت سازنده در زمینه طراحی واقعاً کم کاری کرده است. باید این موضوع را در نظر داشت که این اول راه شوالیه‌های گاتهام است. با این حال همچنان چندان خوب عمل نکرده که ممکن است ادامه راه را برای این بازی مشکل کند.

به طور کلی کنسول سری اس اهمیت زیادی در بازار دارد. به دلیل اینکه بسیاری از افراد توانایی خرید دستگاه‌های قوی‌تر را ندارند. از طرفی نیازی هم به آن‌ها ندارند. در اصل سری اس یک کنسول میانه رو است. با این حال قدرت آن اصلاً کم نیست. مخصوصاً اینکه پردازنده و طراحی کلی آن به طور کامل با سری ایکس برابر است. تنها در زمینه موارد کمی با برادر بزرگ‌تر خود تفاوت دارد. همین موضوع نشان می‌دهد که دست سازندگان در زمینه طراحی بازی برای این کنسول کاملاً باز است.

سری اس قطعاً از پیشرفت کنسول‌های این نسل جلوگیری نمی‌کند. حتی دستگاه‌های قدیمی‌ای مثل پلی‌استیشن ۴ و ایکس‌باکس وان هم در حال حاضر بازی دریافت می‌کنند. پس اینکه برخی گمان می‌کنند سری اس مانع پیشرفت نسل ۹ است کاملاً در اشتباه هستند. در اصل چیزی که در این مدت باعث شده کیفیت بازی‌ها پایین بیاید سازندگان هستند.

برخلاف گذشته که شرکت‌ها تمرکز زیادی روی ساخت عناوین داشته و سعی می‌کردند بازی را در بهترین حالت خود عرضه کنند، الان تنها به فکر زمان عرضه هستند. چیزی که باعث شده ما هر روز بیشتر با عناوین بی‌کیفیت و ناقص روبرو شویم. این موضوع نه تنها دنیای گیمینگ را با مشکل مواجه کرده بلکه دیدگاه گیمرها را هم بد کرده است. در این مدت عناوین کمی مثل الدن رینگ (Elden Ring) وجود داشتند که از همان ابتدا یک بازی کامل باشند. پس در اصل در زمینه‌ی افت کیفیت بازی‌ها باید به دنبال سازنده‌های عناوین باشیم تا کنسول‌ها.

منبع: Metro.co.uk

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

۳ دیدگاه
  1. ارمین

    با بهینه سازی درست سونی بازی نسل ۹ رو روی نسل ۸ پورت کرد با بهینه سازی درست ps2 با اون سخت افزار ضعیفش تونست یه گرافیکای شاهکاری رو نشون بده
    پیشرفت صنعت گیم همش به ناشر های بازی ربط داره و هیچ ربطی به قدرت کنسول نداره

  2. سجاد

    سلام در مقابل کنسول ۲۵میلیونی پلی استیشن۵ من شخصا سری ایکس رو ترجیح میدم هرچی باشه مایکروسافت یه دستی هم توی پیسی داره این یعنی اونا بهتر بلدن با هزینه مناسب کنسول قدرتمند بسازن به شخصه نسبت به بودجه ی محدودی که داشتم سریز اس رو هم به پلی استیشن ۴ و هم وان اس ترجیح میدم چون واقعا کنسول قدرتمنده کوچیک ولی سنگینه البته خیلی از هم رده های خودش که کنسول های نسل نهمه ارزونتره و اینکه سیستم گیمینگ در حد و اندازه ی سریز اس حدود ۲۶میلیون هزینه برمیداره باید قدردارن شرکت بزرگ مایکروسافت بود که با قیمت نه چندان اومده کنسول نسل نهمی واقعی تولید کرده من حدود شیش ماهه استفاده میکنم مطمعن باشید که کنسول قدرتمندیه یه شرکتی که نتونه بازی بهینه کنه میاد سریز اس بهونه میکنه تا از زیر انتقادات خودشو بکشه تمام

  3. saeid_biologist

    چه متن خوب و با کیفیقی بود. برای کاربری که علاقه‌ای به رزولوشن بالا نداره و فقط دنبال لذت بردن از نسل نهم بازیهاست سری اس بهترین گزینه است. این حرفها بهانه بازی سازهاست.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما
X