سازندگان Hellblade به دنبال درمان بیماری‌های روانی به کمک بازی هستند

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
درمان بیماری های روانی به کمک بازی

دو سه سال پیش بود که استودیوی بازی‌سازی «نینجا تئوری» توانست به کمک بازی اخیر خود، دید تازه و جدیدی از بیماری‌های روانی به افراد دهد. بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice تلاش بسیاری کرده بود تا سلامت روان و بیماری‌های وابسته به آن را در ساختار یک بازی ویدیویی، بررسی کند. شخصیت اصلی این بازی یعنی Senua یک مبارز عصر وایکینگ‌هاست که نه تنها باید با دشمنان مختلفی مبارزه کند، بلکه چالش‌های مختلفی را هم به دلیل وضعیت روانی خود مقابلش می‌بیند؛ چالش‌هایی که ذهن او برایش ساخته‌اند. بازی توانست در سال ۲۰۱۷ موفقیت‌های بزرگی کسب کند و از سوی جوامع مختلفی تحسین شود؛ طوری که بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice توانست این موضوع را به تیم سازنده‌ی بازی ثابت کند که نه تنها جایی برای ساخت چنین بازی‌هایی وجود دارد، بلکه در واقع نیاز بیشتری به آن‌ها داریم.

استودیوی نینجا تئوری به تازگی تصمیم گرفته است تا تلاش‌های تازه‌ای در این حوزه داشته باشد. آن‌ها طبق برنامه‌ای به اسم The Project Insight می‌خواهند با استفاده از تکنولوژی، تکنیک‌های طراحی بازی و دانش اعصاب و روان، روش‌های جدیدی برای درمان بیماری‌های روانی ارایه دهند.

«تامیم آنتونیادس»، موسس و مدیر استودیوی نینجا تئوری، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری The Verge گفته است که آن‌ها می‌خواهند تا همکاری خود را با متخصصان علم اعصاب و روان و متخصصان حوزه‌ی سلامت روان ادامه دهند؛ همکاری‌هایی که در واقع برای بازی Hellblade شروع شده بودند. آنتونیادس می‌گوید: «این که به عنوان زیرمجموعه‌ی مایکروسافت فعالیت می‌کنیم، فشار بسیار زیادی را از استودیوی ما برداشته است. ما به طور کلی ساخت بازی برای دیگران را متوقف کرده‌ایم؛ یعنی این فرصت را داریم تا پروژه‌های کاملا جدیدی را آغاز کنیم.»

The Insight Project

آنتونیادس، که نویسندگی و کارگردانی بازی Hellblade را برعهده داشته و با چگونگی به تصویر کشیدن موضوعی مثل روان‌پریشی، که در آن فرد نمی‌تواند واقعیت را از خیال تشخیص دهد، بیگانه نیست، درباره‌ی The Project Insight می‌گوید: «این برنامه در واقع شبیه به فرضیه‌ای است که می‌گوید تکنولوژی بازی‌های ویدیویی می‌تواند چیزهایی که تا به امروز دیده نمی‌شدند را برای ما آشکار کند.» طوری که نهایتا بتوان در چگونگی تشخیص، بررسی و درمان بیماری‌های روانی از آن کمک گرفت.

برای مثال بیماری اضطراب معمولا با عوارض جسمی همراه است. فردی که اضطراب دارد، عوارضی مثل تپش قلب، عرق کردن کف دست یا احساس ممتد ناراحتی را تجربه می‌کند. «پاول فلچر»، پروفسور علوم اعصاب دانشگاه کمبریج است و در ساخت بازی Hellblade با نینجا تئوری همکاری کرده است. او می‌گوید که می‌توان داده‌های زیستی چنین عوارضی را به روش‌هایی ساده‌ای روی یک صفحه نمایش به تصویر کشید؛ برای مثال شبیه به یک دریای طوفانی.

فلچر توضیح می‌دهد: «تصور کنید روی قایقی هستید و برای این که به سمت هدف خود پیش بروید، باید دریا را تا جای ممکن آرام نگه دارید. نتیجه‌ی کار این است که روی وضعیت جسم و اندام خود کنترل پیدا می‌کنید و بنابراین یاد می‌گیرید که چگونه جلوی عوارض جسمی ناشی از احساس را بگیرید.»

طبق گفته‌ی فلچر، اگر یک بازی به اندازه‌ی کافی بتواند مخاطب را جذب و غرق خود کند، آن‌ها خودشان می‌خواهند به بازی کردن ادامه دهند. او ادامه می‌دهد: «این موضوع یک کار یا تکلیف نیست که مجبور هستند انجام دهند؛ وظیفه‌ای نیست که پزشک آن‌ها برای‌شان مشخص کرده باشد، بلکه در واقع چیزی است که خودشان می‌خواهند در آن شرکت کنند. این باعث می‌شود تا افراد بیشتری به انجام آن روی بیاورند و نهایتا بهتر بتوانند تغییراتی بزرگ در خودشان به بیاورند.»

بازی Hellblade Senua's Sacrifice

فلچر می‌گوید که هدف نهایی آن‌ها این است که بتوانند به افراد راه‌های بیشتری برای کنترل یا کاهش چیزهایی مثل اضطراب ارایه کنند. او توضیح می‌دهد: «قرار نیست روش‌های درمان گذشته را دور بریزیم یا اهمیت آن‌ها را کاهش دهیم. مجموعه‌ی زیادی از درمان‌های روان‌شناسی و روان‌پزشکی بسیار خوب وجود دارند که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. اما ما فکر می‌کنیم که با ادغام دانش، تحقیقات پزشکی و استعداد حوزه‌ی بازی‌های ویدیویی می‌توانیم کاری کنیم که آن روش‌های درمانی به شکل‌های تازه‌ای استفاده شوند و احتمالا بازده بالاتری داشته باشند.»

پروژه‌ی نینجا تئوری و همکاران آن‌ها تازه شروع شده است. آنتونیادس می‌گوید که آن‌ها در ابتدای سفری هستند که احتمالا سال‌ها طول خواهد کشید، ولی در حال حاضر می‌خواهند افراد به کمک به آن‌ها و شرکت در این جنبش تشویق کنند. او می‌گوید: «اگر بتوانیم در این مسیر با همکاری و تحقیقات آن به هم به شکل اخلاقی و آزاد و با اساس علمی حرکت و پیشرفت کنیم، می‌توانیم آن را به مثالی تبدیل کنیم تا افراد بتوانند در حوزه‌های دیگر هم از آن استفاده کنند. یک مشکل روبروی‌مان نیست و شبیه به حل موضوعی مثل تغییرات اقلیمی است؛ طوری که نیاز به همکاری همه در سطوح مختلف و با یکدیگر است.»

می‌توانید در ادامه ویدیویی که نینجا تئوری برای معرفی The Insight Project منتشر کرده است را ببینید.

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما