نینجا گایدن ۴ برای کنسولها و کامپیوتر رونمایی شد؛ گیمپلی آن را تماشا کنید
ایکسباکس گیم استودیوز (Xbox Game Studios) به همراه تیم نینجا (Team NINJA) و پلاتینیومگیمز (PlatinumGames) از بازی نینجا گایدن ۴ (NINJA GAIDEN 4) برای پلیاستیشن ۵، ایکسباکس سری ایکس/اس و رایانههای شخصی رونمایی کردهاند.
در توضیحات داستان این بازی آمده که پس از بازگشت دشمنی باستانی، طوفانی از مه مرگبار بر فراز توکیو در آیندهای نزدیک پدید آمده است. سرنوشت شهر به دستان نابغهی جوان نینجا، یاکومو سپرده شده است. یاکومو باید در میان سربازان سایبری نینجا و موجودات دیگر راه خود را پیدا کرده و سرنوشتی را که با ریو هایابوسای افسانهای به اشتراک میگذارد، به سرانجام برساند تا توکیو را از نفرین باستانی که شهر را به زانو درآورده، نجات دهد. نینجا گایدن ۴ فلسفهی مبارزات آثار تیم نینجا را با گیمپلی اکشن و پویای آثار پلاتینیومگیمز ترکیب میکند. مبارزات این نسخه که از نظر بصری عالی به نظر میرسند، ظاهرا به دقت و استراتژی را پاداش میدهد. شخصیت افسانهای سری یعنی ریو هایابوسا (Ryu Hayabusa) نیز با مجموعهای بازسازیشده اما آشنا از ابزارها برای تسلط یافتن بر مبارزات بازمیگردد.
در حالی که این سری برای تقریباً چهار دهه مورد علاقهی بسیاری از گیمرها بوده، معرفی نینجا گایدن ۴ اولین نسخهی جدید از سری اصلی را در ۱۳ سال اخیر نشان میدهد. فومیهیکو یاسودا (Fumihiko Yasuda) دربارهی این فاصله طولانی که دو نسل از کنسولها را شامل میشود، میگوید:
مدتهاست که طرفداران از ما درخواست یک بازی جدید نینجا گایدن کردهاند. رئیس شرکت کویی تکمو، هیساشی کوینوما (Hisashi Koinuma) و مدیرعامل پلاتینیومگیمز، آتسوشی اینابا (Atsushi Inaba) رابطهی نزدیکی دارند که باعث شد ما به یک همکاری در توسعهی این بازی فکر کنیم. پلاتینیومگیمز تخصص لازم برای کار روی نینجا گایدن را داشت و با حمایت فیل اسپنسر (Phil Spencer)، مدیرعامل مایکروسافت گیمینگ، سه شرکت توانستند قدم بعدی را برای ساخت یک نینجا گایدن جدید بردارند.
نینجا گایدن ۴ به عنوان دنبالهی مستقیم نینجا گایدن ۳ شناخته شده و در حالی که فضای تاریک و خشن این سری حفظ شده است، بازیکنان نقش شخصیت جدیدی به نام یاکومو را بر عهده خواهند داشت. یوجی ناکائو (Yuji Nakao) از پلاتینیومگیمز توضیح داد:
مدت زیادی از نینجا گایدن ۳ گذشته و بازیکنان با توکیویی به شدت دگرگون شده مواجه خواهند شد. یکی از تمهای کلیدی این داستان بازگشت اژدهای تاریک است که شهر را به هرج و مرج کشانده است. در این شرایط ناآرام، یاکومو باید با دشمنان خود و همچنین استاد نینجای افسانهای، ریو هایابوسا، مبارزه کند.
قهرمان جدید سری
زمانی که از او درباره دلیل معرفی یک قهرمان جدید سوال شد، او گفت:
از آنجا که مدت زیادی از آخرین بازی گذشته است، ما میخواستیم یک قهرمان جدید معرفی کنیم تا این سری برای بازیکنان جدید جذابتر شود. البته، ما میخواستیم طرفداران قدیمی هم از بازی لذت ببرند، به همین دلیل ریو هایابوسا نقش مهمی در داستان ایفا میکند و به عنوان یک چالش بزرگ و مرحلهای از رشد برای یاکومو عمل میکند. ریو در طول بازی حضور خواهد داشت و قابل بازی خواهد بود، به طوری که قدرت و حضور او در نینجا گایدن ۴ به خوبی احساس خواهد شد.
در تریلرمنتشر شده، یاکومو، مکانیکهای جدید و جذابی را به نمایش میگذارد که شامل استفاده از سیمها و ریلها برای حرکت است؛ چیزی که برای اولین بار در یک بازی از سری نینجا گایدن دیده میشود. هنگامی که از ناکائو درباره اضافه کردن این عناصر پرسیده شد، او یکی از تمهای اصلی بازی را آشکار کرد:
چالش یکی از مفاهیم کلیدی این بازی است. از ابتدای هر مرحله تا پایان و حتی در لحظات بین مراحل، همه چیز طوری طراحی شده که مشکلات را برای یاکومو به تصویر بکشد.
البته مهمترین چالش همان مبارزات مشهور نینجا گایدن خواهد بود، اما ناکائو توضیح داد که این عناصر جدید در خارج از مبارزات نیز آن حس را تقویت میکند:
برای حفظ تنش در طول بازی، ما عناصر پرسرعت مانند حرکتهای مبتنی بر ریل و سیم را اضافه کردهایم تا احساس چالش را حفظ کنیم.
او در مورد فضاسازی بازی افزود:
در نینجا گایدن 4، ما میخواستیم عناصر قدیمی و جدید را با هم ترکیب کنیم. توکیو در این بازی به طور چشمگیری تحت تأثیر دنیای زیرین تغییر کرده است، به همین دلیل است که به این شکل ظاهر میشود. باران یک تم بصری مهم در این بازی است. به عنوان مثال، ما تلاش زیادی کردیم تا ظاهر شخصیتها را وقتی خیس میشوند، برخورد قطرات باران با زمین و سایر اثرات مشابه را دقیقاً به تصویر بکشیم. ما بهترین عناصر این سری را گردآوری کرده و آنها را برای نسل کنونی ارتقا دادهایم. شخصاً معتقدم که سطح سختی نینجا گایدن 2 ویژگیهای برجستهی زیادی داشت و فکر میکنم طرفداران این تأثیر را به وضوح در نینجا گایدن 4 احساس خواهند کرد.
گیمپلی چالشبرانگیز
طبیعتا بعد از این وقفهی طولانی بین بازیها، ضروری است که تیم سازنده آنچه را که در سری اهمیت داشته حفظ کند، در حالی که ایدههای جدیدی را اضافه میکند. با وجود چالشهای بزرگی که وجود دارد، همکاری بین تیم نینجا (Team NINJA) و پلاتینیوم گیمز (PlatinumGames) نوید یک تجربهی بینظیر از نینجا گایدن را میدهد. ناکائو گفت:
یکی از تفاوتهای اصلی بین بازیهای اکشن مدرن و نینجا گایدن، حس انصاف در مواجهه با دشمنان است. دشمنان طوری طراحی شدهاند که در دفاع استاد باشند و به طرز بیوقفهای حمله کنند، اما بازیکنان هرگز احساس نمیکنند که در یک موقعیت ناعادلانه قرار دارند. این حس تعادل در سراسر سری حفظ شده و از ترندهای روز عبور کرده است. تغییرات سریع بین حمله و دفاع، مبارزات یک دربرابر یک که تقریباً مانند بازیهای مبارزهای است و غیره در این نسخه تکامل پیدا کردهاند. در عین حال، ما اطمینان دادهایم که بازیکنان قدیمی به محض وارد شدن به بازی، احساس راحتی و آشنایی داشته باشند.
اگر بخواهم در جزئیات اکشن بازی وارد شوم، زمان زیادی خواهد برد. در تمام نسخههای نینجا گایدن، تعادلی ظریف ایجاد شده تا احساس رضایت از حمله به دشمنان حفظ شود، بدون اینکه سرعت و هیجان که مشخصهی گیمپلی است، از بین برود. من به یاد دارم که در تنظیمات دقیق برای رسیدن به حس مناسب در ابتدای کار با برخی سیستمها با مشکلاتی مواجه شدیم. علاوه بر این، وقتی ریو هایابوسا را به بازی آوردیم، میخواستیم طرفداران قدیمی دقیقاً همان حس لذتبخش گیمپلی که انتظار داشتند را تجربه کنند. ما بحثهای زیادی با تیم نینجا داشتیم تا مکانیکها را بهینه کنیم و اطمینان حاصل کنیم که همه چیز بهدرستی احساس میشود.
یاسودا (Yasuda) همچنین اضافه کرد:
وقتی صحبت از حس گیمپلی میشود، تیم نینجا عمیقاً درگیر آن بود. تعادل در مبارزه با دشمنان تنها زمانی ممکن است که قابلیت دسترسپذیری در اوج خود باشد. برای دستیابی به این هدف، ما کنترلها و سایر جنبهها را بهطور عمیقتری بهبود دادیم.
یکی از ویژگیهای برجستهی نینجا گایدن 4 فرم Bloodraven یاکومو است. ناکائو این ویژگی را بهعنوان «تکنیکی که خون خود و دشمنان را دستکاری میکند و آن را به یک سلاح عظیم تبدیل میکند که قادر به بریدن چندین دشمن بهصورت همزمان است» توصیف کرد. او همچنین توضیحات بیشتری در مورد گسترش این ویژگی در گیمپلی سنتی سری ارائه داد. او توضیح داد که یاکومو با استفاده از فرم Bloodraven میجنگد و وقتی شرایط خاصی فراهم شود، او میتواند حرکت Bloodbath Kill را انجام دهد که دشمنان را در یک ضربه دو نیم میکند. او افزود که در بازیهای قبلی، بازیکنان باید روشهای مقابله با گروهی از دشمنان را پیدا میکردند، اما نینجا گایدن 4 راه جدیدی برای مبارزه با انبوهی از دشمنان اضافه کرده است:
این بار ما با استفاده از فرم Bloodraven حملات عظیمی با آسیب زیاد اضافه کردهایم که به بازیکنان امکان میدهد تا به سرعت جریان مبارزه را به نفع خود تغییر دهند.
این سیستم لحظاتی از رهایی از وضعیتهای سخت را فراهم میکند و عمق جدیدی به گیمپلی اضافه میکند که ناکائو امیدوار است هم طرفداران قدیمی و هم تازهواردها از آن لذت ببرند. گفتنی است که هم تیم نینجا و هم پلاتینیومگیمز به خاطر تخصص خود در بازیهای اکشن پیشرفته شناخته میشوند. به گفتهی ناکائو، فرآیند ساخت نینجا گایدن 4، نقاط قوت و ویژگیهای منحصربهفرد هر استودیو را به نمایش گذاشته است:
با نگاه به آثار ساخته شده توسط پلاتینیومگیمز، ما تفاوتهای واضحی در رویکرد آنها مشاهده کردیم. در حالی که ما بر ضربات چشمگیر و لحظه به لحظه تمرکز میکنیم، سری نینجا گایدن بر ارائهی حس گیمپلی رضایتبخش تأکید دارد که در نهایت به یک تجربهی اکشن روان منتهی میشود. این همکاری فرصتی منحصربهفرد برای کسب تجربه در پلاتینیومگیمز بود.
بازگشت به ایکسباکس
وقتی دربارهی اهمیت آوردن نینجا گایدن 4 به ایکسباکس سری ایکس/اس پرسیده شد، یاسودا با اشاره به تاریخ طولانی تیم نینجا با این پلتفرم پاسخ داد:
با آثاری مثل سری Dead or Alive و سری نینجا گایدن، ما تاریخچهی عمیقی با ایکسباکس داریم. مدت زیادی گذشته، اما ما از اینکه جدیدترین قسمت این سری را به بازیکنان ایکسباکس بازگردانیم، بسیار هیجانزدهایم. علاوه بر این، با اضافه شدن بازی به گیم پس، خوشحالیم که افراد بیشتری این فرصت را خواهند داشت که آن را تجربه کنند.
ناکائو که طرفدار این سری از دوران دانشجویی خود بوده نیز هیجان خود را به اشتراک گذاشت:
شخصاً نینجا گایدن 2 را روی ایکسباکس ۳۶۰ بازی کردم، بنابراین اینکه بتوانم آخرین قسمت را دوباره روی ایکسباکس بازی کنم، برای من بسیار خوشحالکننده است. حتی حالا، گاهی اوقات نینجا گایدن 2 را روی ایکسباکس سری ایکس خودم اجرا میکنم. به عنوان یک توسعهدهنده و یک طرفدار، از دیدن اینکه سری نینجا گایدن در ایکسباکس جمع شده است و همه این آثار را میتوان در یک جا تجربه کرد، بسیار خوشحالم.
نینجا گایدن 4 در پاییز آینده برای پلیاستیشن ۵، ایکسباکس سری ایکس/اس و رایانههای شخصی منتشر خواهد شد و از طریق گیم پس نیز قابل دسترسی خواهد بود. میتوانید در ادامه تریلر و تصاویر منتشر شده را مشاهده کنید.
This is a modal window.
منبع: Gematsu