پلیاستیشن پلاس جدید آغاز رقابت صنعت بازی در استریمینگ است
سونی چندی پیش از سرویسهای اشتراکی جدید خود رونمایی کرد. در اصل این اشتراکهای جدید، همان پلاس (Plus) قدیمی بوده که تعدادی بازی نیز اضافه دارند. بسیاری از افراد پلاسهای جدید سونی را رقیب سیستم گیمپس (Game Pass) مایکروسافت میدانند. البته میان این دو اشتراک تفاوتهای زیادی وجود دارد. به حدی که میتوان گفت پلاس رقیب گیمپس نبوده و به طور کلی اشتراک متفاوتی را ارائه میکند.
اگر شما گیمری با سابقه باشید میدانید که در حال حاضر گیمینگ اصلاً از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست. عناوین بازی اکثراً ۶۰ یا ۷۰ دلار قیمت داشته و با توجه به وضعیت فعلی اصلاً خرید یک بازی کامل منطقی به نظر نمیرسد. شرکتهای بزرگ دنیای گیمینگ نیز در جریان این موضوع بوده و به دنبال راه حل بهتری از خرید بازی هستند. اینجاست که اشتراکهای مختلف روی کار میآیند.
اشتراک جدید پلاس سونی چیست؟
سونی برای مدت زیادی است که سیستم پلاس را دارد. این اشتراک به شما اجازه میداد تا به صورت آنلاین بازی کنید. همینطور اینکه به صورت ماهانه به صورت رایگان به شما دسترسی به تعدادی عناوین محدود را میداد. البته اگر شما این عناوین را ذخیره میکردید، تا زمانی که پلاس داشتید میتوانستید آنها را تجربه کنید.
بیشتر بخوانید: همهی آنچه باید دربارهی پلیاستیشن پلاس جدید بدانید
با توجه به ظهور گیمپس و مخصوصاً اشتراک گیمپس آلتیمیت (Game Pass Ultimate) سونی در خطر افتاد. به دلیل اینکه این اشتراک به شدت وسوسه انگیز بوده و نکات مثبت بسیار زیادی داشت. یکی از این موارد این بود که عناوین انحصاری ایکسباکس از روز اول در گیمپس حضور داشتند. پس سونی باید به دنبال چیزی بود که بتواند ارزش کنسولهایش را بالا ببرد. به همین دلیل تغییرات زیادی در سیستم اشتراکی خود ایجاد کرد.
اشتراک جدید پلاس سونی شامل ۳ دسته است:
- اسنشیال (Essential): این اشتراک تفاوت چندانی با پلاس قدیمی نداشته و به شما به تعدادی از عناوین محدود دسترسی خواهد داد.
- اکسترا (Extra): اکسترا به شما دسترسی به عناوین زیادی از کنسولهای نسل ۸ و ۹ سونی را میدهد. البته قابلیتهای مورد قبلی را نیز در خود دارد.
- پریمیوم (Premium): پریمیوم بهترین و البته گرانترین اشتراک سونی است. به دلیل اینکه علاوه بر موارد ذکر شده به شما قابلیت دسترسی به عناوین قدیمی از کنسول نسل ۷ و حتی ۶ را خواهد داد. حتی شما قابلیت استریم عناوین مختلف را نیز خواهید داشت.
هر دو اشتراک اکسترا و پریمیوم را تا حدی میتوان رقیب گیمپس دانست. با این تفاوت که عناوین انحصاری سونی از روز اول روی این موارد موجود نخواهند بود. با اینحال این سیاست میتواند تغییر کند. به دلیل اینکه عناوین انحصاری سونی بسیار قوی بوده و اگر از روز اول روی این اشتراکها باشند، ارزش آنها را چندین برابر خواهند کرد.
با توجه به قیمت و تعداد عناوین ارائه شده از طرف سونی، اشتراکهای اکسترا و پریمیوم بسیار به صرفه هستند. اگر شما بحث عرضه روز اول عناوین انحصاری را کنار بگذارید، این اشتراکها شباهتهای زیادی به گیمپس دارند. در واقع چیزی هستند که طرفداران برای مدت زیادی منتظر آن بودند.
کمبودهای پلاس نسبت به گیمپس
اشتراکهای پلاس هنوز نسبت به گیمپس در بسیاری از موارد عقب هستند. یکی از مهمترین موارد که چندان هم محسوس نیست، بحث برندینگ و ارتباطات مایکروسافت است. به این معنا که به طور کلی بحث نام گذاری و امکانات پلاس نسبت به رقیب خود پیچیدهتر است. این موارد را به عرضه عناوین انحصاری در روز اول اضافه کنید تا متوجه شوید پلاس هنوز نیاز به کار زیادی دارد.
این ماجرا را با اتفاقی که در نسل ۷ مقایسه کنید، عملکرد سونی این دفعه بسیار بهتر است. در زمان ایکسباکس ۳۶۰ و پلیاستیشن ۳، اشتراک آنلاین مایکروسافت بسیار بهتر و کاملتر بود. به همین دلیل سونی در نسل ۷ در زمینه آنلاین نتوانست چندان خوب عمل کند. حال این شرکت از تجربه خود درس گرفته و عملکرد بهترین را این دفعه ارائه داده است.
یکی از بحثهای مهم این است که آینده این دو اشتراک چگونه خواهد بود. مخصوصاً اینکه رقابت بین پلاس و گیمپس کاملاً مشخص است. هر دو اشتراک نیاز دارند تا تکامل بیشتری پیدا کنند. در اصل چالش اصلی برای سونی است. به دلیل اینکه مایکروسافت برای مدت زیادی است که با یک چالش ثابت روبرو است. این شرکت نیاز دارد تا یک بازی بزرگ و موفق عرضه کند تا بتواند از سونی جلو بزند.
تجربه مایکروسافت در این زمینه نسبتاً زیاد است. به همین دلیل سونی باید تلاش کند تا سرویسهای خود را بهتر کرده و تکامل پیدا کند. برای مثال هنوز سونی نتوانسته عناوین خود را از پلی استیشن ۳ روی کنسولهای جدید خود ارائه دهد. این مشکل بسیار جدی است به دلیل اینکه از نظر بسیاری از افراد نسل ۷ بهترین نسل کنسولهای بازی بوده است. همینطور اینکه مایکروسافت برای مدت زیادی است که عناوین ایکسباکس ۳۶۰ را روی کنسولهای نسل بعدی ارائه میدهد.
بحث اصلی اینجاست که گویی اولویت اصلی سونی اجرای عناوین قدیمی نیست. به دلیل اینکه مشکلاتی از جمله کم شدن نرخ فریم برخی عناوین مشاهده شده است. سونی به سرعت این مشکل را برطرف کرده است اما اینکه این مشکلات از سد بازرسی عبور کرده است هم عجیب است.
به طور کلی اجرای عناوین قدیمی روی سخت افزار جدید (Backwards Compatibility) در ابتدا چندان طرفدار نداشت. همواره هم این بحث مطرح بود که آیا کاربردی هست یا نه. با گذشت زمان و مخصوصاً با افت کیفیت عناوین بازی در این مدت، این قابلیت بسیار اهمیت پیدا کرده است. بسیاری از گیمرهای جدید دوست دارند تا عناوین اصلی را تجربه کرده و از آن لذت ببرند. به همین دلیل این موضوع باید برای سونی اهمیت پیدا کند.
چرا سرویس سونی ارزش خرید دارد؟
اگر شما از افرادی هستید که به دنبال عناوین نسل ۸ و ۹ هستید، این سرویس بسیار ارزش خرید دارد. البته باید نبود عناوین انحصاری در روز اول را نادیده بگیرید. نکته اصلی اینجاست که سونی در زمینه به روزرسانی عناوین این اشتراک روند مایکروسافت را پیش گرفته است. به این شکل که ماهانه تعدادی عناوین را به سرویس خود اضافه خواهد کرد. حال امکان دارد این عناوین چندان بازیهای خوبی نباشند اما باعث گستردهتر شدن کاتالوگ بازیها خواهند شد.
از طرفی هدف اصلی پلیاستیشن پلاس این بود که به صورت ماهانه تعدادی بازی را در اختیار کاربران قرار دهد. بازیکنان نیز میتوانستند آنها را به لایبرری (Library) خود افزوده و تا زمانی که اشتراک پلاس داشتند، به آنها دسترسی داشته باشند. نکته اصلی اینجاست که شما پس از افزودن آنها به مجموعه بازیهای خود هیچ محدودیتی نداشتید. گویی بازی را به طور کامل خریداری کردهاید. این موضوع برای بسیاری از افراد خوب و برای برخی هم بد بود.
به دلیل اینکه شما پس از اینکه این مدت این عناوین گذشت، دیگر به آنها دسترسی نخواهید داشت. شما در یک مدت زمان محدود باید بازی را به لایبرری خود افزوده و اگر اینکار را نکنید، دیگر از دست خواهند رفت. نکته اینجاست که اگر شما از گیمرهایی باشید که زمان کمی برای بازیکردن دارید، این مورد برای شما عالی است. همینطور اینکه با صرف هزینه کم، مجموعه بازیهای شما نیز زیاد خواهد شد.
سیستم جدید این حالت را ندارد. عناوینی که به گیمپس یا پلاس جدید اضافه میشوند برای همیشه در آن باقی میمانند. تنها برخی عناوین مثل کنترل (Control) در گیمپس بودند که پس از چند ماه از آن حذف شدند. پس با سرویسهای جدید شما به تعداد زیادی از عناوین مختلف دسترسی خواهید داشت. همینطور اینکه محدودیت ندارید. در مورد پلاس قدیمی مشکل اینجا بود که اگر شما اشتراک را پس از رایگان شدن یک عنوان میخریدید، به آن دسترسی نداشتید. این در صورتی است که شما همواره به عناوین سرویسهای جدید دسترسی خواهید داشت.
اگر دقت کنید، هیچ سرویسی برای همه افراد راضیکننده نیست. به همین دلیل رقابت همچنان وجود دارد. مایکروسافت و سونی در تلاش هستند تا ارائه دهنده ارشد سرویسهای اشتراکی گیمینگ باشند. مخصوصاً اینکه روز به روز طرفداران اشتراکهای گیمینگ بیشتر شده و محبوبیت زیادی در دنیای گیمینگ دارد.
ایده اشتراک گیمینگ از کجا بوجود آمد؟
ایده سرویسهای اشتراکی در ابتدا از شرکت نتفلیکس (Netflix) گرفته شد. در این سرویس نیز شما با پرداخت یک هزینه ماهانه به تعداد زیادی سریال و فیلم دسترسی خواهید داشت. ابتدا مایکروسافت این ایده را بوجود آورد. حال سونی نیز از این ایده استفاده کرده و تصمیم گرفته تا اشتراک پلاس خود را با ارزشتر کند. یکی از نکات مهم نتفلیکس این است که عناوینی که ساخته شده توسط این شرکت نیستند، به صورت گذرا در آن حضور دارند. مشابه چیزی که در گیمپس دیدیم.
مشکل عناوین گذرا این است که بسیاری از افراد به آن دسترسی نخواهند داشت. همین باعث ناامیدی بسیاری از افراد میشود. مثل اینکه شما یک سریال را تا نصف دیده و به طور ناگهان از اشتراک حذف شود. این موضوع قطعاً به کاربران آسیب میزند. حتی باعث میشود که تعدادی از آنها به فکر ترک اشتراک بشوند.
البته این مشکل تنها برای عناوینی وجود دارند که ساخته شده توسط خود شرکت نیستند. به همین دلیل است که کمپانیهایی مثل نتفلیکس تمام تلاش خود را میکنند تا ساختههای شرکتهای دیگر را در سرویس خود قرار ندهند. همین موضوع در مورد مایکروسافت و سونی نیز صدق میکند. به دلیل اینکه حفظ یک عنوان ساخته شده توسط یک شرکت دیگر، به مقدار زیادی به شرکت سازنده بستگی دارد. برای مثال سونی با شرکت سازنده به مشکل برخورده و به همین دلیل بازی را از اشتراک خود حذف میکند.
پس تمایل همه کمپانیها این است که عناوین خود را نگه دارند و به آن توجه کنند. مایکروسافت در این زمینه بهتر برخورد میکند. به دلیل اینکه عناوین خود را از روز اول روی سیستم اشتراکی خود قرار میدهد. این در صورتی است که سونی به محبوبیت عناوین خود اکتفا کرده و باور دارد که بازیکنان از روز اول آنها را خریداری میکنند. با توجه به کیفیتی که عناوین انحصاری سونی دارند، گیمرها نیز قطعاً از آن استقبال خواهند کرد اما امکان دارد به محبوبیت اشتراک این کمپانی صدمه بزند.
جمعبندی
هیچ اشتراکی برای همه افراد راضی کننده نیست. برای اینکه یک شرکت بتواند در این زمینه موفق عمل کند، باید دیدگاه گستردهای داشته باشد. به این معنا که تلاش کند، نظر تمام مخاطبین را شنیده و تا جای ممکن نزدیک به آن عمل کند. البته همچنان جا برای آزمون و خطا وجود دارد. به دلیل اینکه این سرویسها جدید بوده و یک ایده جدید نیاز به تلاش بسیاری برای بهبود دارد.
در حال حاضر گیمپس بهترین حالت اشتراک را ارائه میدهد. به دلیل اینکه پیچیدگی کمتری داشته و همینطور اینکه پختهتر است. از طرفی اشتراک سونی تعداد کاربران بیشتری را در نظر میگیرد. همه افراد میتوانند با توجه به نیاز خود یک مورد را انتخاب کرده و آن را بخرند. پس هر دو اشتراک خوبیها و بدیهای خود را داشته و نیاز به بهبود دارند. البته همواره از رقابت در دنیای تکنولوژی استقبال میشود. مخصوصاً اینکه این رقابت باعث میشود تا پیشرفت در این دنیا سریعتر بشود.
منبع: Gameindustry.biz