نیل دراکمن؛ از کارآموزی ساده تا کارگردانی موفق (بازیسازان سرشناس)
نیل دراکمن (Neil Druckmann) نویسنده، کارگردان و برنامهنویس اسرائیلی آمریکایی و معاون رئیس استودیوی ناتی داگ (Naughty Dog) است که به خاطر فعالیت روی بازیهایی نظیر لست آو آس و آنچارتد شناخته میشود. او در ۵ دسامبر ۱۹۷۸ در اسرائیل به دنیا آمد و تا سن ۱۰ سالگی در این کشور بزرگ شد؛ جایی که تجربیاتش در زمینهی سرگرمی بعدها بر تکنیکهای داستانسرایی او تأثیر گذاشت. او قبل از جستوجوی کار در صنعت بازیهای ویدئویی، در دانشگاه کارنگی ملون پیتسبورگ آمریکا، در رشتهی علوم کامپیوتر تحصیل کرده است.
اولین تجربهی دراکمن در صنعت بازیهای ویدیویی، فعالیت به عنوان یک کارآموز در ناتی داگ بود. در سال ۲۰۰۴، او قبل از اینکه طراح بازیهای Uncharted: Drake’s Fortune و Uncharted 2: Among Thieves شود، برنامهنویس Jak 3 و Jak X: Combat Racing شد. او بعدها بهعنوان کارگردان خلاقیت The Last of Us انتخاب شد، نقشی که در طول ساخت Uncharted 4: A Thief’s End نیز آن را ادامه داد. علاوهبر این، دراکمن نویسندگی کمیک بوکهایی را برعهده داشته است. او قبل از خلق رمان گرافیکی خود یعنی A Second Chance at Sarah، روی کمیک Uncharted: Eye of Indra کار میکرد. در ادامه با همکاری فیث ارین هیکس (Faith Erin Hicks)، The Last of Us: American Dreams را نوشت. او نسخهی دوم لست آو آس را نیز کارگردانی کرد و در اقتباس تلویزیونی این سری برای شبکهی HBO نیز نقش تهیهکنندهی اجرایی، نویسنده و کارگردان (قسمت دوم) را برعهده گرفته است. دراکمن برای بازیهای لست آو آس و آنچارتد ۴ تحسینهای زیادی دریافت کرده و از طرفی جوایز و نامزدی متعددی را دریافت کرده است.
زندگی شخصی؛ از یادگیری زبان انگلیسی با بازی تا تحصیل در فلوریدا
نیل دراکمن در اسرائیل در خانوادهای یهودی به دنیا آمد. او در کرانهی باختری بزرگ شد و طبق گفتهی خودش شاهد خشونتهای مکرر بوده است. برادر بزرگتر دراکمن، امانوئل، برای فرار از این خشونتها، در سنین جوانی به او کتابهای مصور، بازیهای ویدیویی و فیلمها را پیشنهاد داده است. این اشکال و مدیومهای مختلف سرگرمی، به ویژه بازیهای ویدیویی ساخته شده توسط Sierra Entertainment و LucasArts، به دراکمن در یادگیری زبان انگلیسی کمک زیادی کردند.
در ادامه دراکمن علاقهی خاصی به داستانسرایی پیدا کرد و کتابهای کمیک خود را نوشت. او در سال ۱۹۸۹ به همراه خانوادهاش به ایالات متحده نقل مکان کرد. او راهنمایی و دربیرستان را در میامی در ایالت فلوریدا گذراند. سپس در دانشگاه فلوریدا در رشتهی جرم شناسی تحصیل کرد که هدف او از این کار، کسب تجربه به عنوان یک مامور برای استفاده در نوشتن رمان بوده است. برادرش او را در اواخر دههی ۱۹۹۰ مخفیانه وارد نمایشگاه سرگرمیهای الکترونیکی کرد. او به عنوان منشی در My Favorite Muffin و به عنوان فروشنده در PacSun کار کرده است.
دراکمن زمانی که در تالاهاسی فلوریدا زندگی میکرد، دستیار تحقیقات گرافیکی در دانشگاه ایالتی فلوریدا شد. او یک سال را در دانشگاه گذراند و در این مدت، او با دوستان خود شروع به توسعهی بازی Pink-Bullet، برای لینوکس و ویندوز کرد. گفتنی است که او زمانی میخواست انیماتور شود، اما والدینش او را از این کار منع کردند. پس از گذراندن یک کلاس برنامهنویسی، دراکمن متوجه شد که این اولویت اوست و در دسامبر ۲۰۰۲ لیسانس علوم کامپیوتر را آغاز کرد و سال بعد آن را به پایان رساند.
دراکمن به پیتسبورگ نقل مکان کرد و در دانشگاه کارنگی ملون تحصیل کرد. در آگوست ۲۰۰۳، او کارشناسی ارشد خود را در رشتهی فناوری سرگرمی آغاز کرد. به عنوان بخشی از مدرک، او در کلاس طراحی بازی نیز شرکت کرد که فلسفههایی را که بعدها در بازیهایش استفاده خواهد کرد، آموخت. در آوریل ۲۰۰۴، دراکمن بازی Dikki Painguin in: TKO را با همکاری یکی از هم کلاسیهایش برای NES توسعه داد.
زندگی کاری؛ از برنامهنویس گیمپلی تا طراح
جالب است بدانید که یکی از استادان دراکمن هزینهی حضور او در کنفرانس توسعهدهندگان بازی (GDC) را پرداخت کرد؛ جایی که او در سخنرانی جیسون روبین (Jason Rubin)، بنیانگذار ناتی داگ شرکت کرد. مدتی بعد، روبین با دراکمن تماس گرفت و به او یک موقعیت کارآموزی پیشنهاد داد. در واقع هنگامی که دراکمن باید برای مدرک خود در دانشگاه به کارآموزی میرفت، برای مشاوره با روبین تماس گرفت و در مورد یک فرصت کارآموزی جدید در استودیو به او گفته شد.
برنامهنویس Jak 3
او با کارگردان بازی ایوان ولز (Evan Wells) که هم اکنون رئیس استودیو است نیز در تماس بود. در طول این مدت، به او یک موقعیت کارآموزی در الکترونیک آرتز و برازی کار روی بازی سیمز ۲ نیز پیشنهاد شده بود. او تصمیم گرفت تا با ولز مصاحبه کند. در می ۲۰۰۴، دراکمن به عنوان یک کارآموز برنامهنویس به ناتی داگ پیوست. او کار خود را روی برنامه نویسی گیمپلی Jak 3 آغاز کرد. در طول این مدت، او همچنین برای کارهای طراحی اضافی نیز به استودیو کمک میکرد. در پایان دورهی کارآموزی در ماه اوت، ولز و استفان وایت (یکی دیگر از روسای استودیو)، به او یک موقعیت تمام وقت پیشنهاد دادند. در ادامه او در سال ۲۰۰۵ موفق به دریافت این مدرک شد. او صفحههای منو را در Jak X: Combat Racing برنامه نویسی کرد که به نظر او یکی از سخت ترین کارهایی است که تا به حال کرده است.
همکاری در ساخت آنچارتد ۲
در طول توسعهی Jak 3 و Jak X، دراکمن همچنان از ولز دربارهی پیوستن به تیم طراحی سوال میکرد. ولز از انتقال او خودداری کرد، زیرا او در ابتدا به عنوان برنامه نویس مشغول به کار شده بود و تجربهی کافی در طراحی نداشت، اما پذیرفت که کارهای طراحی دراکمن را در صورت تکمیل آنها در اوقات فراغت خود بررسی کند. پس از توسعهی Jak X، ولز به این نتیجه رسید که دراکمن در طراحی ماهر است و به او یک موقعیت طراحی برای Jak and Daxter: The Lost Frontier داد. چند ماه پس از توسعه، ولز دراکمن را به کار به عنوان طراح بازی روی Uncharted: Drake’s Fortune منتقل کرد که در آن زمان با مشکلات توسعه مواجه بود. او در سمت خود به عنوان طراح بازی در Drake’s Fortune، از نزدیک با ایمی هنیگ برای نوشتن داستان نیز کار کرد، قبل از کار روی Uncharted 2: Among Thieves به عنوان یک طراح اصلی بازی که بیشتر درگیر نوشتن داستان میشود.
طراحی موشن کمیک
در سال ۲۰۰۹، دراکمن به عنوان نویسنده و کارگردان روی موشن کمیک Uncharted: Eye of Indra کار کرد. این موشن کمیک به عنوان پیش درآمد Drake’s Fortune، داستان نیتن دریک را قبل از اتفاقات بازی اول روایت میکند. از طرفی اولین رمان گرافیکی دراکمن، یعنی A Second Chance at Sarah، توسط کمپانی Ape Entertainment در فوریهی ۲۰۱۰ منتشر شد. منتقدان نویسندگی و شخصیتپردازی کاراکترهای داستان دراکمن را تحسین کردند.
شاهکاری به نام لست آو آس
پس از توسعهی آنچارتد ۲، ناتی داگ به دو تیم تقسیم شد تا به طور همزمان روی پروژهها کار کنند که یکی از آنها Uncharted 3: Drake’s Deception بود. از طرفی، ایوان ولز و کریستف بالسترا به عنوان روسای استودیو، دراکمن و بروس استریلی (Bruce Straley) را برای توسعهی یک بازی جدید انتخاب کردند. دراکمن به دلیل اراده و استعدادش در طراحی انتخاب شد. اگرچه آنها که در ابتدا قرار بود یک بازی جدید از سری Jak and Daxter توسعه دهند، با این حال ساخت یک بازی جدید با عنوان The Last of در دستور کار قرار گرفت.
دراکمن هنگام طرح ایده برای لست آو آس از ایدهای استفاده کرد که در دوران دانشجویی در دانشگاه کارنگی ملون به آن فکر کرده بود. ایدهی او این بود که گیمپلی بازی ایکو (Ico) را در یک داستان در طول یک آخرالزمان زامبی محور، مانند فیلم شب مردگان زنده (۱۹۶۸)، با یک شخصیت اصلی شبیه به جان هارتیگان از کمیک شهر گناه ادغام کند. شخصیت اصلی به عنوان یک افسر پلیس، وظیفهی محافظت از یک دختر جوان را بر عهده خواهد داشت. با این حال، به دلیل بیماری قلبی او، بازیکنان اغلب کنترل دختر جوان را به عهده میگیرند. او لست آو آس را بر اساس این ایده بنا کرد و جوئل را جایگزین افسر پلیس کرد و نام دختر جوان را الی گذاشت.
دراکمن لست آو آس را با این هدف نوشت که داستان ریشهی محکمی در درون واقعیت داشته باشد؛ موردی که با آثار قبلی ناتی داگ فاصله داشت. او توضیح میدهد که برای کاوش در یک موضوع غمانگیزتر باید کمی تیرهتر از آنچارتد بود. جالب است بدانید که قبل از کارگردانی بازی، دراکمن در کلاسهای بازیگری نیز شرکت میکرد تا با بازیگران ارتباط بهتری برقرار کند. این بازی در ۱۴ ژوئن ۲۰۱۳ منتشر شد و به عنوان یکی از بهترین آثار تاریخ بازیهای ویدیویی به ویژه از نظر داستانسرایی، جوایز متعددی را از جمله بفتا، دایس جوی استیک طلایی و جایزهی انجمن نویسندگان آمریکا دریافت کرد.
دراکمن بعدها روی بستهی الحاقی بازی یعنی Left Behind نیز کار کرد که مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. او همچنین با همکاری فیث ارین هیکس، نویسنده و هنرمند، کمیک چهار شمارهای The Last of Us: American Dreams را نوشت. این سری کمیک که توسط Dark Horse Comics منتشر شد و اولین شمارهی آن در آوریل ۲۰۱۳ در دسترس قرار گرفت، به خاطر نویسندگی دراکمن و همچنین تصویرسازی هیکس مورد تحسین قرار گرفت.
آنچارتد ۴
پس از جدایی هنیگ از ناتی داگ در مارس ۲۰۱۴، اعلام شد که دراکمن و استریلی در حال کار روی آنچارتد ۴ به عنوان کارگردان خلاقیت و کارگردان بازی هستند. گزارشهای اولیه ادعا کردند که هنیگ توسط دراکمن و استریلی از ناتی داگ به بیرون رانده شده است اما روسای ناتی داگ بعدا این موضوع را رد کردند. دراکمن در کنار جاش شر (Josh Scherr) داستان بازی را نوشت. در واقع شر بخش کمدی داستان را برعهده گرفته بود، زیرا دراکمن ناتوانی خود را در نوشتن طنز بیان کرده بود. البته او لست آو آس را تقریبا به طور مستقل نوشت. آنچارتد ۴ در تاریخ ۱۰ می ۲۰۱۶ منتشر شد و به دلیل داستان و گیمپلی فوقالعاده جذاب آن مورد تحسین قرار گرفت و جایزهی بهترین روایت را در مراسم The Game Awards 2016 دریافت کرد. دراکمن در ادامه به عنوان رئیس بخش توسعهی روایت Uncharted: The Lost Legacy که در آگوست ۲۰۱۷ منتشر شد، ایفای نقش کرد.
اقتباس سینمایی ناموفق آخرین ما
در مارس ۲۰۱۴، سونی اعلام کرد که دراکمن در حال نوشتن یک اقتباس سینمایی از لست آو آس است که توسط سم ریمی (Sam Raimi) تهیه شده و توسط کمپانی Screen Gems ساخته خواهد شد. تا ژانویهی ۲۰۱۵، او پیش نویس دوم فیلمنامه را نوشت و با برخی از بازیگران آن را بررسی کرد. پس از این اتفاق، پیشرفت خاصی حاصل نشد زیرا دراکمن در آوریل ۲۰۱۶ اظهار داشت که فیلم وارد مشکلاتی از نظر توسعه شده است و در فوریه ۲۰۱۸ بیان کرد که نمیخواهد آن فیلم ساخته شود.
لست آو آس ۲
دراکمن در مارس ۲۰۱۸ به سمت معاون ریاست ناتی داگ دست یافت. او به عنوان کارگردان خلاقیت دنبالهی لست آو آس یعنی The Last of Us Part II بازگشت و در نویسندگی بازی در کنار هالی گراس همکاری کرد. البته استریلی برای کارگردانی مشترک بازی برنگشت. مضامین انتقام موجود در بازی از تجربیات خود دراکمن که در اسرائیل رشد کرده بود، الهام گرفته شده بود؛ جایی که خشونت موضوعی متداول بوده است. او به طور خاص از تماشای ویدیوهای حادثهی Ramallah lynching در سال ۲۰۰۰ الهام گرفته و اینکه چگونه پس از شنیدن صدای تشویق جمعیت، ذهنش بلافاصله به افکار خشونتآمیز در مورد کشاندن عاملان به عدالت روی آورد. او میخواست که بازیکن قبل از اینکه متوجهی واقعیت اعمال خود شود، تشنگی انتقام را احساس کند.
دراکمن خاطرنشان کرد که برخی از اعضای تیم نسبت به بدبینی بازی احساس بیمیلی نشان دادهاند، اما در نهایت او یک داستان جنجالی را به یک داستان معمولی ترجیح داد. این بازی در ۱۹ ژوئن ۲۰۲۰ منتشر شد و مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. البته طرفداران نظرات ضد و نقیضی داشتند. برخی داستان را به دلیل ظرافت و تأثیرگذاری آن تحسین کردند، در حالی که برخی دیگر از خشونت بالا و مضامین آن انتقاد کردند.
دراکمن پس از لست آو آس ۲ روی پروژههایی نظیر بخش چند نفرهی لست آو آس کار میکند و از طرفی به عنوان تهیهکنندهی اجرایی و نویسندهی مشترک روی سریال موفق لست آو آس که از شبکهی اچبیاو پخش شده، کار کرده است. او همچنین قسمت دوم این سریال را کارگردانی کرد که به عنوان اولین تجربهاش در کارگردانی سریال، تحسین بسیاری را برانگیخت.
داستان ساده، شخصیتهای پیچیده!
فلسفهی داستاننویسی دراکمن «داستان ساده، شخصیتهای پیچیده» است. دراکمن از بازیهای ویدیویی با داستانهای پیچیده متنفر است، اما از نوشتن روابط پیچیدهی شخصیتها لذت میبرد. او تمرکز زیادی روی شخصیتها داشته و سعی میکند که وارد ذهنیت هر یک شود. دراکمن همچنین با ذهنیتی مینیمالیستی مینویسد و اغلب از خود میپرسد که هر صحنه دربارهی چه موضوعی است و کمترین کاری که باید درمورد آن و انتقال مضامینش انجام دهیم و نه بیشتر چیست.
قبل از نوشتن داستان یک بازی، دراکمن و استریلی قبل از اینکه روایت را به طور پیچیدهتری بررسی کنند و در مورد سکانسهای هر مرحله که منجر به یک رویداد بزرگتر میشود بحث کنند، یک طرح کلی از داستان را ایجاد میکنند. آنها قبل از اینکه اوج بازی و شخصیت پردازی را مورد بررسی قرار دهند، معمولا با اواسط داستان شروع میکنند، زیرا هستهی اصلی گیمپلی و روایت است. یک موضوع تکراری در داستانهای دراکمن، مفهوم شخصیتهایی است که تلاش میکنند یا امیدوارند که گذشتهی خود را به نحوی تغییر دهند. البته دراکمن با اینکه این موضوع را تایید میکند، اعتراف کرده که متوجه این روند نشده است.
دراکمن از سم لیک (Sam Lake) نیز به عنوان الهامبخش بزرگ خود یاد میکند و خود را یک طرفدار قدیمی او مینامد. از طرفی بازیهای ویدیویی مورد علاقهی دراکمن عبارتند از Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge، ایکو، متال گیر سالید ۲ و رزیدنت ایول ۴ اشاره کرد. همچنین او اغلب از کمیکهای شخصیت محور مانند Preacher الهام میگیرد. جالب است بدانید که دراکمن تحت تأثیر داستانسرایی شخصیت محور بازی ماجراجویی King’s Quest اثر روبرتا ویلیامز نیز قرار گرفته است. او برای نوشتن داستان لست آو آس به طور خاص از چندین فیلم الهام گرفته که شامل Unforgiven (1992)، به دلیل توانایی آن در وادار کردن تماشاگران به حمایت از قهرمان داستان علیرغم اعمال غیراخلاقیاش، No Country for Old Men (2007)، به دلیل اجرای صحنههایی طریف که باعث جذب مخاطب میشود و Gravity (2013) به دلیل سادگی و نشزا بودنش میشوند.
مدافع برابری جنسیتی
دراکمن یکی از مدافعان همیشگی برابری جنسیتی در بازیهای ویدیویی است. در طول توسعهی آنچارتد ۴، او تصمیم گرفت تا شخصیتهای زن بیشتری را وارد بازی کند که البته با واکنشهایی از سوی افرادی که بازی را تست میکردند، مواجه شد. به طور مشابه، الی در لست آو آس نیز ابتدا در تستهای اولیه واکنشهایی منفی دریافت کرد. دراکمن مفتخر است که الی یک شخصیت اصلی زن قوی است و امیدوار است که توسعه دهندگان دیگر رویکردهای مشابهی را بدون ترس از عدم محبوبیت در مورد شخصیتها اتخاذ کنند. او اینکه قهرمانهای زن مانع فروش بازیها میشوند را یک «تصور اشتباه» اعلام کرد و موفقیت لست آو آس را به رخ کشید. جالب است بدانید که او در طول توسعهی بازی ذکر شده پدر شد و دخترش هنگام نوشتن داستان بازی، الهامبخش بزرگی برای او بود.
آثار نیل دراکمن در صنعت بازی
سال عرضه | عنوان بازی | نقش |
۲۰۰۴ | Jak 3 | برنامهنویس گیمپلی |
۲۰۰۵ | Jak X: Combat Racing | برنامهنویس گیمپلی |
۲۰۰۷ | Uncharted: Drake’s Fortune | طراح بازی و نویسنده |
۲۰۰۹ | Uncharted 2: Among Thieves | طراح بازی و نویسنده |
۲۰۰۹ | Jak and Daxter: The Lost Frontier | نویسنده |
۲۰۱۳ | The Last of Us | کارگردان خلاقیت و نویسنده |
۲۰۱۴ | The Last of Us: Left Behind | کارگردان خلاقیت و نویسنده |
۲۰۱۶ | Uncharted 4: A Thief’s End | کارگردان خلاقیت و نویسنده |
۲۰۱۷ | Uncharted: The Lost Legacy | رئیس بخش روایت |
۲۰۲۰ | The Last of Us Part II | کارگردان خلاقیت و نویسنده |
منبع: PeoplePill