تهیهکننده فاینال فانتزی: اینترنت 5G کنسولهای بازی را از بین خواهد برد
صحبت دربارهی سرویسهای ابری و جایگزینی آنها با کنسولهای خانگی از مدتها پیش در جریان بوده است. نائوکی یوشیدا (Naoki Yoshida)، تهیهکننده و کارگردان فاینال فانتزی۱۴، در مصاحبهی جدید خود اعلام کرده است که اینترنت 5G میتواند زمینهسازی برای این موضوع و جذب توجه مخاطبان به آن باشد.
بر اساس گزارش و مصاحبهی جدید Financial Times که با یکی از شاخصترین چهرههای سالهای اخیر مجموعه بازیهای فاینال فانتزی انجام شده است، نائوکی یوشیدا که بیشتر برای نقش عمدهاش در احیای فاینال فانتزی ۱۴ و همچنین تهیهکنندگی فاینال فانتزی ۱۶ شناخته میشود، در آن سخنان جالبی را به زبان آورده است. او عقیده دارد که بالا رفتن سرعت اینترنت در درازمدت توجه بازار اصلی را از کنسولها دور خواهد کرد.
نائوکی یوشیدا میگوید: «وقتی فناوری 5G به یک استاندارد جهانی تبدیل شود، قطعا زمانی خواهد رسید که بتوان تصاویر را روی هر دستگاهی انتقال و نمایش داد. در آن شرایط بازیکنان میتوانند از تجربهی باکیفیت بازیهای ویدیویی روی هر دستگاهی لذت ببرند و تجربهی آنها به سختافزار یا تلویزیون و مانیتور وابسته نخواهد بود. ما قطعا بهسوی این مسیر حرکت خواهیم کرد و فکر نمیکنم که ویروس کرونا این تغییر جهت را آهسته کرده باشد.»
یوشیدا در ادامهی صحبتهای خود میگوید: «با کنسولهای خانگی، شما باید جلوی تلویزیون بنشینید و دستگاه را روشن کنید و منتظر بمانید که سختافزار بالا بیاید. ممکن است همین فرآیند برای عدهای وقتگیر باشد. البته با بیشتر ماندن در خانه، فرصت بیشتری برای روشن کردن دستگاه وجود خواهد داشت.»
در اینکه روزبهروز حضور سرویسهای ابری پررنگتر میشوند و میتوانند در آینده این صنعت نقش اساسی را ایفا کنند، شکی وجود ندارد اما دو مسأله وجود دارد. اول اینکه باید ببینیم در آینده نقش کنسولهای خانگی چه خواهد شد چرا که به نظر نمیرسد بهزودی شاهد عقبنشینی آنها باشیم و بالاخره این کنسولها علاقهمندان خود را خواهند داشت. نکتهی دوم اینکه سرعت بالا و زیرساختهای کامل برای ایجاد شرایطی که بتوان بازیهای ویدیویی را از طریق این سرویسها انجام داد، در سراسر جهان در چه زمانی رخ خواهد داد. این موضوع هم به نظر نمیرسد که در کوتاهمدت در بخش زیادی از جهان رخ دهد.
البته، نائوکی یوشیدا به احتمال زیاد با شناختی که از بازار فعلی کنسولها در ژاپن دارد، احتمالا شرایط را بهخوبی با آن بازار مقایسه کرده است. شرایط این دو نسل اخیر نشان میدهد که علاقه به کنسولهای خانگی در ژاپن کمتر شده و بهجز کنسول نینتندو سوییچ که البته یک کنسول هیبریدی است، دیگر کنسولهای خانگی آن موفقیت همیشگی را نداشتهاند. شاید بازار ژاپن بیش از بسیاری از نقاط دنیا در حال حاضر پذیرای سرویسهای ابری باشد.
با این حال، شرایط بازار جهانی نشان میدهد که در حال حاضر بسیاری از نقاط جهان هنوز توانایی پذیرفتن سرویسهای ابری بهجای کنسولهای خانگی را ندارند و حتی آمار فروش کنسولها در جهان هم چنین چیزی را تصدیق میکند. کنسول نسل نهمی سونی یعنی پلیاستیشن ۵ توانسته بهترین افتتاحیه را در آمریکا تجربه کند و در بازهی چند ماه اول عرضه و در مقایسه با کنسولهای پیشین پرفروشترین کنسول تاریخ آمریکا شود. حتی مایکروسافت هم اعلام کرده که فروش کنسول ایکسباکس سری ایکس/ اس بسیار موفقیتآمیز بوده است.
شرکتهای زیادی در حال حاضر روی سرویسهای ابری سرمایهگذاری کردهاند. مایکروسافت، آمازون با سرویس لونا و گوگل هم با استیدیا از شرکتهایی هستند که بهصورت واضح علاقهی خود را به این امر نشان دادهاند. به نظر میرسد که مایکروسافت با ترکیب سرویس ایکسکلاود و گیمپس قصد دارد بخش قابلتوجهی از سیاستهای آیندهی مرتبط با بخش بازیهای ویدیویی خود را از این طریق پیش ببرد و در این راستا توانسته هیجان مخاطبان را هم برانگیزد.
از آنسو، سونی هم در سال ۲۰۱۲ شرکت گایکای (Gaikai) را تصاحب کرد و از همان زمان نشان داد که در درازمدت برنامههایی را در این زمینه در نظر گرفته است. سرویس PlayStation Now یکی از سرویسهای مهم سونی است که در حال حاضر از سرویسهای ابری استفاده میکند و بازیکنان از طریق آن میتوانند بعضی از بازیهای پلیاستیشن ۴، پلیاستیشن ۳ و پلیاستیشن ۲ را تجربه کنند. جیم رایان، مدیر پلیاستیشن، بهتازگی دربارهی سیاستهای این شرکت در این باب اعلام کرده که سونی روی سرویسی کار میکند که منحصر به این شرکت باشد. این نشان میدهد که عزم شرکتها برای ورود در این عرصه جدی است اما مشخصا برای عادی و همهگیر شدن سرویسهای ابری به زمان قابلتوجهی نیاز خواهد بود.
منبع: VGC