نقد فیلم تکینگی برهنه؛ جان بویگا در یک درام حقوقی و علمی-تخیلی
فیلمهای چند ژانری باید متعادل و ظریف عمل کنند، زیرا اگر ادغام مضامین مختلف به روشی یکپارچه و هماهنگ صورت نگیرد، فیلم آسیب میبیند و کل روایت، از خط خود خارج میگردد.
نمونههای قابل توجهی از فیلمهایی که موفق به ترکیب ژانرهای مختلف شدند عبارتند از: دختری در شب تنها به خانه میرود (A Girl Walks Home Alone at Night) که ژانرهای وحشت، وسترن و عاشقانه را با هم ترکیب میکند یا فیلم بچه راننده (Baby Driver) که هم یک فیلم سرقتمحور است و هم موزیکال.
- ۲۰ فیلم مهم که تابستان ۲۰۲۱ روی پردهی سینماهای جهان میروند
- ۱۰ سریال فانتزی جذاب برای علاقهمندان به غریبه (Outlander)
- ۱۱ فیلم ابرقهرمانی برتر با درجهی R که برای هر سنی مناسب نیستند
چیس پالمر، فیلمساز تازهکار نیز، در اولین فیلم خود، سعی کرده است تا ژانرهای درام حقوقی، علمی-تخیلی و سرقت را در فیلم تکینگی برهنه با هم ترکیب کند که اقتباسی از رمان تحسین شده سرجیو د لاپاوا در سال ۲۰۱۳ به همین نام است. تکینگی برهنه علیرغم لحن عجیب و غریب و مطمئن خود، از یک بحران هویت حاد رنج میبرد و بینندگان امیدوارند که تا پایان فیلم، این مسئله رفع شود.
تکینگی برهنه داستان کاسی (جان بویگا)، وکیل مدافع جوان و ایدهآلگرایی را روایت میکند که شاهد فروپاشی جهان از نظر کارآمدی سیستم قضایی است. او درگیر فرآیند قانونی و ناعادلانهای است که نمیتواند به تنهایی با آن مبارزه کند یا آن را تغییر دهد و روز به روز نسبت به اصول اساسی این سیستم، ناامیدتر میشود. کاسی که دائما با قاضی سایمبلاین (لیندا لاوین) درگیر و به دلیل بی عدالتیهایی که موکلانش با آن روبرو هستند، ناامید است، متوجه میشود که حس عدالتجویی شخصی او شاید مانند رویا یا فقط یک توهم باشد. به طور عجیبی، احساس ناامیدی مشابهی به سراغ لیا (اولیویا کوک)، موکل سابق کاسی میآید که در پی تبرئه کردن خود از انگ یک جرم جزئی مواد مخدر است و سعی دارد تا بیگناهی خود را اثبات کند.
لیا در شغلی که هیچ علاقه خاصی به آن ندارد فعالیت میکند و روزهای خود را میگذراند ولی سعی دارد تا از روزمرگی فرار کند و در این راستا، تصمیماتی نامعقول میگیرد. در ادامه، او به دزدی به نام کریگ (اد اسکراین) کمک میکند تا از طریق پروفایل تیندر خود، رئیس یک کارتل مکزیکی را گول بزند تا یک محموله هروئین را از این فرد قدرتمند سرقت کند. تفسیر و تصویر لاپاوا از لیا، زنی باهوش و با اعتماد به نفس است که میخواهد محدودیتهای خود را برای دستیابی به یک زندگی جدید کنار بزند اما پالمر نمیتواند این شخصیت را به خوبی از آب درآورد و تماشاگران نیز با پسزمینه او ارتباطی برقرار نمیکنند.
نشریه پولیگان
حتی با وجود وضوح داستان کارتل مکزیکی، پولشویی و مواد مخدر و اکشن مشخص فیلم، تکینگی برهنه، فیلمی سخت برای فهمیدن است و مخاطب با آن راحت نیست.
زندگی کاسی و لیا در هم آمیخته است و این درهم تنیدگی، عنصری از اصالت را به وجود میآورد که نپرداختن به آن دشوار است. چارچوب تکینگی برهنه، در قلمرو سورئال جریان مییابد و در عین حال، فیلم، لحظاتی خاص، شاداب و سرگرمکننده دارد اما نحوه روایت آن، کمی راکد است و به سختی میتوان آن را درک کرد. انگوس (تیم بلیک نلسون) دوست صمیمی کاسی، تلاش میکند تا نیمههای جداشده داستان را از طریق نظریههای مربوط به جهانهای متعدد، مفهوم تکینگی و افق متصلکننده بافت کیهانی، توضیح دهد اما نتیجه نهایی، فقط یک شرح نامتقاعدکننده با عناصری ناهماهنگ است.
ایندی وایر
تکینگی برهنه شاید به طرزی جسورانه و انقلابی، به موضوع جهانهای دیگر پرداخته باشد اما قطعا اثری سطحی است و همین سطحی بودن، آسیبزا است.
موکل عمومی کاسی، دیو (بیل اسکارسگارد) نیز در همه جای فیلم، حضوری گیجکننده دارد، از چرتهای با خروپف، قبل از جلسه دادگاه گرفته تا حضور در اعتراضات شورانگیز و هرج و مرج برای اصلاح اشتباهاتی که جهان را تهدید میکند. در نیمه دوم فیلم، شاهد یک کاتانای باستانی، همزمانی مشکوک وقایع و برنامههایی ظالمانه هستیم. بویگا به عنوان کاسی (فردی ایدهآلگرا) که قهرمان طبقه کارگر است و در هیچ نقطهای از فیلم احساس تسلط و آرامش نمیکند، بازی جذابی ارائه میدهد. با این حال، بازی دوستداشتنی و خوب بویگا، برای نجات داستان پیچیده تکینگی برهنه که کمی اغراقآمیز و بیهویت است، کافی نیست.
هالیوود ریپورتر
حتی بازی خوب و مناسب بازیگران توانمند فیلم نیز نم تواند بار این فیلم بدون مغز را به دوش بکشد.
داستان فرعی سرقت نیز از نظر کنش و دیالوگهای آن، هیجانانگیز به نظر میرسد اما از نظر احساسی، با یکنواختی همراه است. روی هم رفته، تکینگی برهنه در بسیاری از جنبهها، ناامید کننده است. این اثر، فیلمی است که میتواند در عرصههایی ناشناخته، شکوفا شود اما در نهایت نمیتواند راه زیادی را در این مسیر طی کند.
فیلم تکینگی برهنه در جشنواره بین المللی فیلم سانفرانسیسکو و در ۹ آوریل ۲۰۲۱ به نمایش درآمد و از ۱۳ آگوست ۲۰۲۱ از طریق ویاودی در دسترس است. مدت زمان فیلم، ۹۳ دقیقه و به دلیل خشونت، ارجاعات جنسی و استفاده از مواد مخدر در طول فیلم، درجه آر برای آن در نظر گرفته شده است.
منبع: Screenrant