بهترین فیلم‌های دوقسمتی تاریخ؛ از «تل‌ماسه» تا «بیل را بکش»

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۵ دقیقه
بهترین فیلم‌های دوقسمتی تاریخ

همه می‌دانند که یک سه‌گانه چیست و اگر معنای سه‌گانه را می‌دانید دانستن معنای چهارگانه هم کار سختی نیست. با این حال توصیف کردن فیلم‌های دوگانه کاری پیچیده‌تر است. این فیلم‌ها به جای این که داستان را در ۳ یا ۴ قسمت متفاوت و یا از طریق یک فیلم روایت کنند، یک داستان را به دو نیمه تقسیم می‌کنند و از طریق دو فیلم به روایت آن می‌پردازند. برخلاف فیلم‌های سه‌گانه، چهارگانه یا فیلم‌های مجموعه‌ای که تولید شدن قسمت‌های بعدی آن‌ها به موفقیت قسمت نخست بستگی دارد، یک دوگانه‌ برای این که کامل شود و معنا پیدا کند به هر دو قسمت خود وابسته است. بهترین فیلم‌های دوقسمتی تاریخ، آثاری هستند که توانسته‌اند بهتر از سایرین دو قسمت خود را به یکدیگر مرتبط سازند.

فیلم‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود، بعضی از بهترین فیلم‌های دوقسمتی تاریخ سینما هستند که توانسته‌اند در دل تاریخ ماندگار شوند. با این مثال‌ها درک خواهید کرد که دو قسمت یک دوگانه چگونه با یک‌دیگر ارتباط برقرار می‌کنند. در تمام موارد زیر، هر دو قسمت را یک کارگردان ساخته است. بیشتر فیلم‌های زیر به عنوان یک فیلم عظیم ساخته شده‌‌اند و سپس به دو قسمت تقسیم گردیده‌اند. آن‌هایی که به دنبال چیزی طولانی‌تر از یک فیلم سینمایی هستند، اما در همان حال نمی‌خواهند داستان به اندازه‌ی یک سه‌گانه هم طولانی باشد، باید دوگانه‌ها را انتخاب کنند.

۱۰. آن (It) و آن: بخش دوم (It: Chapter Two)

بهترین فیلم‌های دوقسمتی تاریخ

  • سال تولید: ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹
  • کارگردان: اندی موسکیتی
  • بازیگران: جسیکا چستین، جیمز مک‌آووی، بیل هیدر، عیسی مصطفی
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۵ و ۶۲ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۶۹ و ۵۸ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۳ و ۶.۵ از ۱۰

از بین دلقک‌های ترسناک و دیوانه، تعداد کمی هستند که از نظر بدنامی بتوانند با پنی‌وایز، دلقک فیلم «آن» و قسمت دومش، «آن: قسمت ۲» رقابت کنند. از آن جایی که این دلقک یک موجود باستانی شیطانی است که به سادگی ظاهر پنی‌وایز، یک دلقک رقصنده، را در طول داستان برای خودش انتخاب می‌کند، به نظر می‌آید که این موجود یک متقلب است، اما با این حال این ویژگی‌ها چیزی از ترسناک بودن آن کم نمی‌کنند. برای به تصویر کشیدن دقیق این رمان عظیم استیون کینگ به دو فیلم سینمایی نیاز بود.

دو قسمت این فیلم که یکی از بهترین فیلم‌های دوقسمتی تاریخ است به زیبایی از یکدیگر جدا شده‌اند؛ قسمت نخست آن داستان شخصیت‌های اصلی را در کودکی دنبال می‌کند و قسمت دوم بعد از ۲۷ سال به ادامه‌ی زندگی آن‌ها می‌پردازد. در هر دو فیلم، این شخصیت‌ها در حال مبارزه با یک شخصیت شیطانی هستند و اگرچه فیلم اول تاثیرگذارتر است، چرا که وقتی شخصیت‌های کودک در قسمت دوم بزرگ می‌شوند دیگر وقایع فیلم آن‌قدر هم ترسناک به نظر نمی‌رسند، با این حال تماشای هر دو قسمت این فیلم می‌تواند لذت بخش باشد. قسمت نخست این فیلم که با بودجه‌ی ۴۰ میلیون دلاری ساخته شد توانست در گیشه ۷.۱.۸ میلیون دلار بفروشد. قسمت دوم که با بودجه‌ی ۷۹ میلیون دلاری ساخته شد، در گیشه ۴۷۳.۱ میلیون دلار فروخت.

۹. نیمفومانیاک: قسمت اول (Nymphomaniac: Vol I) و نیمفومانیاک: قسمت دوم (Nymphomaniac: Vol II)

بهترین فیلم‌های دوقسمتی تاریخ

  • سال تولید: ۲۰۱۲
  • کارگردان: لارس فون تریر
  • بازیگران: شارلوت گینسبرگ، شیا لابوف، استلان اسکارشگارد، اما تورمن
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۶۰ و ۵۹ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۶۴ و ۶۱ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۹ و ۶.۶ از ۱۰

یکی دیگر از بهترین فیلم‌های دوقسمتی تاریخ، «نیمفومانیاک» فون تریر است. بیشتر فیلم‌های لارس فون تریر را می‌توان با داستان‌های شوکه‌کننده‌ی آن‌ها شناخت و از این نظر، «نیمفومانیاک» از همه بهتر است. همان‌طور که از نام این فیلم هم مشخص است، این فیلم داستان زنی را روایت می‌کند که به نوع خاصی از روابط اعتیاد دارد. این شخصیت طی این درام روانشناختی که هردو قسمتش سال ۲۰۱۳ منتشر شدند، خاطراتی از زندگی گذشته‌اش را برای مخاطبان تعریف می‌کند. قسمت نخست این دوگانه به خاطرات این شخصیت در نوجوانی و جوانی می‌پردازد و قسمت دوم آن خاطرات او در بزرگسالی را مرور می‌کند.

در انتها داستان به آن جایی می‌رسد که قسمت نخست از آن آغاز شده بود؛ مردی که این دختر را در کوچه پیدا کرده است و به خانه‌اش آورده در حال گوش دادن به خاطرات او. هر دو قسمت این مجموعه فیلم‌ها شامل صحنه‌هایی خشن و خاص است؛ به خصوص قسمت دوم آن تلخ‌تر و وحشیانه‌تر می‌شود. این به معنای آن است که «نیمفومانیاک» فیلمی برجسته است که به سختی می‌توان آن را از یاد برد، اما این فیلم برای همه مناسب نیست. این فیلم در چهار رشته نامزد دریافت جوایز اروپایی شد؛ از جمله بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش اصلی مرد. این فیلم که با بودجه‌ی ۴.۷ میلیون دلاری ساخته شده بود، توانست در گیشه ۱۸.۵ میلیون دلار بفروشد؛ ۱۳.۶ میلیون دلار از این فروش سهم قسمت اول و ۴.۹ میلیون دلار سهم قسمت دوم بود.

۸. نیبه‌لونگ‌ها: زیگفرید (Die Nibelungen: Siegfried) . نیبه‌لونگ‌ها: انتقام کریمهیلد (Die Nibelungen: Kriemhild’s Revenge)

بهترین فیلم‌های دوقسمتی تاریخ

  • سال تولید: ۱۹۲۴
  • کارگردان: فریتس لانگ
  • بازیگران: پال ریختر، تئودور لوس، برنهارد گوتزکه، گریته برگر
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۲ و ۸۸ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۱ و ۷.۹ از ۱۰

فریتس لانگ کارگردانی است که بیش از هر چیز برای فیلم‌های علمی-تخیلی و دلهره‌آورش مانند «متروپولیس» (Metropolis) و «ام» (M) شناخته شده است، اما او با ساختن مجموعه‌ی دوقسمتی «نیبه‌لونگ‌ها» که یکی از بهترین فیلم‌های دوقسمتی تاریخ است، خودش را در زمینه‌ی ساختن فیلم‌های فانتزی خارق العاده و به‌یادماندنی هم به اثبات رساند. این فیلم حماسی به دو قسمت تقسیم شده است؛ قسمت نخست آن «نیبه‌لونگ‌ها: زیگفرید» دو ساعت و نیم طول دارد و تماشای قسمت دوم آن که داستان انتقام کریمهیلد را روایت می‌کند، کمی بیش از دو ساعت طول می‌کشد.

تماشای دو قسمت این فیلم با هم‌دیگر می‌تواند برای محاطبان تجربه‌ای خسته‌کننده باشد، چرا که تماشای آن تقریباً  پنج ساعت به طول می‌انجامد. اما تماشای این پنج ساعت باعث می‌شود دریابید که این فیلم با داستانی درباره‌ی سرنوشت، وفاداری و انتقام تا چه اندازه جاه‌طلبانه است. این فیلم بی‌شک یکی از تاثیرگذارترین دستاوردهای دوره‌ی سینمای صامت است. در هر دو قسمت این فیلم حماسی که حالا از ساخته شدن هر کدامشان ۱۰۰ سال می‌گذرد، قدرت زیادی نهفته است که الهام بخش بسیاری از فیلمسازان بوده.

۷. پرچم‌های پدران ما (Flags of our fathers) و نامه‌هایی از ایوو جیما (Letters From Iwo Jima)

نامه‌هایی از ایوو جیما

  • سال تولید: ۲۰۰۶
  • کارگردان: کلینت ایستوود
  • بازیگران: رایان فیلیپ، جس بردفورد، کن واتابه، کازوناری نینومیا
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۷۶ و ۹۱ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۷۹ و ۸۹ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۱ و ۷.۸ از ۱۰

جنگ جهانی دوم واقعه‌ای بود که جهان هرگز چیزی شبیه به آن را ندیده است. این جنگ جنگی بود در مقیاس جهانی و در نتیجه بعد از گذشت چند دهه، الهام‌بخش فیلم‌های سینمایی زیادی شده است. یکی از تلاش‌های سینمایی جذابی که طی چند دهه‌ی اخیر برای پوشش دادن وقایع جنگ جهانی دوم صورت گرفته، دوگانه‌ی کلینت ایستوود است که سال ۲۰۰۶ ساخته شده. این کارگردان دو فیلم «پرچم پدران ما» و «نامه‌هایی از ایوو جیما» را به عنوان یک دوگانه منتشر کرد. فیلم نخست یک فیلم جنگی با صلابت است درباره‌ی نبرد ایوو جیما که از نقطه‌نظر آمریکایی‌ها روایت می‌شود.

قسمت نخست این دوگانه که یکی از بهترین دوگانه‌های تاریخ سینما است، به دقت داستان مربوط به عکسی به‌یادماندنی به نام بالا بردن پرچم در ایوو جیما را روایت می‌کند. از طرف دیگر، داستان «نامه‌هایی از ایوو جیما» حول محور همان نبرد می‌گردد، اما این‌بار وقایع از نقطه‌نظر ژاپنی‌ها روایت می‌شوند. داستان این فیلم پرتنش‌تر و تراژیک‌تر از فیلم اول است، چرا که داستان آن از نقطه‌نظر گروهی روایت می‌شود که نبرد را باخته‌اند. هر کدام از این فیلم‌ها دیگری را به خوبی کامل می‌کند و باعث می‌شود که در مجموع شاهد دوگانه‌ای هیجان انگیز باشیم. «پرچم‌های پدران ما» در گیشه نتوانست به سوددهی برسد، در حالی که «نامه‌هایی از ایوو جیما» با بودجه‌ی ۱۹ میلیون دلاری‌اش توانست ۶۸.۷ میلیون دلار بفروشد. این فیلم از نگاه منتقدان هم فیلم بهتری بود، چرا که توانست در چهار رشته نامزد اسکار شود و دو اسکار بهترین فیلم‌نامه‌ی غیراقتباسی و بهترین تدوین صدا را به خانه ببرد. این فیلم توانست گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی زبان را هم به دست آورد.

۶. مهاجران (The Emigrants) و سرزمین جدید (The New Land)

مهاجران

  • سال تولید: ۱۹۷۱ و ۱۹۷۲
  • کارگردان: یان تروئل
  • بازیگران: ماکس فون سیدو، لیو اولمان، ادی آکسبرگ، مونیکا زترلوند
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۴ و ۱۰۰ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸ و ۸ از ۱۰

هر کدام از فیلم‌های «مهاجران» و «سرزمین جدید» بیش از ۳ ساعت طول دارند، پس هنگامی که به پایان دومین فیلم می‌رسید به نظر می‌رسد به جای دو فیلم سه یا چهار فیلم تماشا کرده‌اید. خطوط روایی هر دو فیلم این دوگانه ساده هستند و به راحتی می‌توان از طریق عنوان‌هایشان به داستان آن‌ها پی برد. «مهاجران» داستان خانواده‌ای سوئدی را روایت می‌کند که سرزمین مادری‌شان را ترک می‌کنند و «سرزمین جدید» نشان می‌دهد که این خانواده چگونه خود را با زندگی در ایالات متحده‌‌ی آمریکا وقف می‌دهند.

هر دو فیلمی که باعث خلق شدن این دوگانه که یکی از بهترین دوگانه‌های تاریخ سینما است می‌شوند، فیلم‌های حماسی بزرگ تاثیرگذار و به دلایل مختلفی پرتنش هستند. «مهاجران» در زمینه‌ی نشان دادن سختی‌های سفرهای دریایی طی قرن نوزدهم از هیچ چیزی دریغ نمی‌کند و «سرزمین جدید» هم بدون تعارف سختی‌ها و ‌بی‌رحمی‌های زندگی روستایی در آمریکا را به خوبی به تصویر می‌کشاند. تماشا کردن این دو داستان که در نهایت تبدیل به یک فیلم می‌شوند نیازمند تعهد و عشق به سینما است. هر دوی این فیلم‌ها نامزد دریافت اسکار بهترین فیلم خارجی زبان شدند؛ فیلم نخست سال ۱۹۷۲ نامزد این جایزه شد و فیلم دوم سال ۱۹۷۳. «مهاجران» علاوه بر اسکار خارجی زبان، نامزد دریافت چهار اسکار دیگر هم شد؛ از جمله اسکار بهترین کارگردانی، بهترین فیلم و بهترین بازیگر نقش اصلی زن. هر دو فیلم یان تروئل توانستند دو سال پیاپی جایزه‌ی گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی زبان را به دست آورند و لیو اولمان برای فیلم «مهاجران» توانست جایزه‌ی بهترین بازیگر نقش اصلی زن در یک فیلم درام را هم از این جشنواره بگیرد.

۵. تل‌ماسه (Dune) و تل‌ماسه: بخش دوم (Dune: Part Two)؛ از بهترین فیلم‌های دوقسمتی تاریخ

تل‌ماسه

  • سال تولید: ۲۰۲۱ و ۲۰۲۴
  • کارگردان: دنی ویلنوو
  • بازیگران: تیموتی شالامی، زندایا، ربکا فرگوسن، خاویر باردم
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۳ و ۹۳ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۷۴ و ۷۹ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸ و ۸.۸ از ۱۰

اگرچه اقتباس الخاندرو خودروفسکی از نخستین رمان مجموعه کتاب‌های «تل‌ماسه» که طی دهه‌ی ۷۰ میلادی صورت گرفت هرگز به نتیجه‌ی مناسبی نرسید، اما دنی ویلنوو چند دهه بعد توانست اقتباسی درخشان از این کتاب انجام دهد. «تل‌ماسه» که سال ۲۰۲۱ منتشر شد به روایت داستان نیمه‌ی نخست رمانی به همین نام که سال ۱۹۶۵ منتشر شده است می‌پردازد، در حالی که «تل‌ماسه: بخش دوم» که سال ۲۰۲۴ منتشر شد، آن چه از داستان کتاب باقی مانده است را به فیلم تبدیل می‌کند. در نهایت این دوگانه به اقتباسی کامل تبدیل می‌شود که بیش از پنج ساعت طول دارد.

باید به این نکته توجه کنیم که احتمالاً «تل‌ماسه» یک دوگانه باقی نخواهد ماند، چرا که ویلنوو صراحتاً اعلام کرده است که قصد دارد قسمت سومی هم بر اساس رمان دوم این مجموعه کتاب‌ها، «تل‌ماسه: مسیحا» بسازد. با این حال «تل‌ماسه» و «تل‌ماسه: بخش دوم» از آن جایی که هر دو فیلم همراه با یکدیگر اقتباس کامل و البته موفقی از یک رمان علمی-تخیلی حماسی محسوب هستند، یک دوگانه محسوب می‌شود. قسمت نخست «تل‌ماسه» در گیشه به فروش خارق‌العاده‌ی ۴۳۱.۱ میلیون دلاری دست یافت و توانست در ۱۰ رشته نامزد دریافت اسکار شود و در ۶ رشته این جایزه را به خانه ببرد. این فیلم توانست بیش‌تر اسکارهای مربوط به بخش‌های فنی از جمله اسکار بهترین موسیقی متن و بهترین تصویربرداری را به دست آورد. قسمت دوم «تل‌ماسه» که با بودجه‌ی ۱۹۰ میلیون دلاری ساخته شد، تا به امروز به فروش ۶۶۷.۵ میلیون دلاری دست پیدا کرده است.

۴. انتقام‌جویان: جنگ ابدیت (Avengers: Infinity War) و انتقام‌جویان: پایان بازی (Avengers: Endgame)

انتقام‌جویان

  • سال تولید: ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹
  • کارگردان: برادران روسو
  • بازیگران: رابرت داونی جونیور، کریس ایوانز، مارک رافلو، کریس همسورث
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۵ و ۹۴ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۶۸ و ۷۸ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۴ و ۸.۴ از ۱۰

یکی از مثال‌های جالب از فیلم‌های دوگانه، دو فیلم نهایی دنیای سینمایی مارول هستند؛ «انتقام‌جویان: جنگ ابدیت» و «انتقام‌جویان: پایان بازی». از نظر فنی، این دو فیلم بخشی از مجموعه فیلم‌های انتقام‌جویان هستند که در مجموع چهار فیلم را در بر می‌گیرند، اما «انتقام‌جویان: جنگ ابدیت» و «انتقام‌جویان: پایان بازی» روایت کننده‌ی یک داستان هستند. هر دوی این فیلم‌ها با هم‌دیگر سه فاز نخست دنیای سینمایی مارول را به اوج داستانی خود می‌رسانند. «انتقام‌جویان: جنگ ابدیت» داستان تانوس را روایت می‌کند که بالاخره می‌خواهد نقشه‌ی خود در راستای از بین بردن نیمی از موجودات زنده‌ی کهکشان را اجرا کند و «انتقام‌جویان: پایان بازی» به کنار آمدن با وقایع ناشی از این اتفاق می‌پردازد.

تماشا کردن این دو فیلم، پشت سر هم کار آسانی است و می‌توان به راحتی این دو فیلم را یک فیلم حماسی متصل تصور کرد. در واقع هنگامی که «انتقام جویان: جنگ ابدیت» سال ۲۰۱۸ منتشر شد و مخاطبان مجبور بودند یک سال منتظر قسمت بعدی بمانند، این انتظار طاقت فرسا شده بود. هر دوی این فیلم‌های انتقام‌جویان را برادران روسو ساخته‌اند و به همین دلیل سبک و لحنی ثابت در آن‌ها به چشم می‌خورد. قسمت نخست این دوگانه که یکی از بهترین دوگانه‌های تاریخ سینما است در گیشه بیش از دو میلیارد دلار فروخت و قسمت دوم آن به رکوردی بهتر دست پیدا کرد؛ ۲ میلیارد و ۷۹۹ میلیون دلار. هر دو قسمت این دوگانه نامزد دریافت اسکار بهترین جلوه‌های ویژه‌ی بصری شدند.

۳. ژان دو فلورت (Jean de Florette‎) و مانون بهاری (Manon des sources)

بهترین فیلم‌های دوقسمتی تاریخ

  • سال تولید: ۱۹۸۶
  • کارگردان: کلود بری
  • بازیگران: ایو مونتان، ژرار دوپاردیو، دنیل اوتوی، مارگاریتا لوسانو
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۱ و ۷۷ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۱ و ۸ از ۱۰

برخلاف بیشتر فیلم‌های حماسی دوگانه، مانند «تل‌ماسه» و «انتقام‌جویان»، این دو فیلم درام‌هایی هستند در مقیاس‌های کوچک. اگرچه از نظر روایی و مضمونی جاه‌طلبی‌های خاص خود را دارند. فیلم نخست این دوگانه که یکی از بهترین دوگانه‌های تاریخ سینما است، فیلمی آرام است با پایانی شوکه کننده به نام «ژان دو فلورت». فیلم دوم چندین سال جلوتر می‌رود و داستان سفر یکی از شخصیت‌ها برای عدالت و انتقام را وایت می‌کند. هر یک از این فیلم‌ها تقریباً دو ساعت طول دارند و طی یک سال منتشر شدند.

این دو نکته ثابت می‌کنند که اگرچه این دو فیلم از نظر طولی طولانی هستند، اما باید هر دوی آن‌ها را پشت سر هم نگاه کرد. این دو فیلم از به‌یادماندنی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین فیلم‌های فرانسوی عصر خودشان بودند. این مجموعه فیلم‌ها فیلم‌های تراژیک، تاثیرگذار و در مجموع قدرتمند هستند. قسمت نخست این دوگانه با بودجه‌ی ۱۷ میلیون دلاری ساخته شد و در گیشه به فروش ۸۷ میلیون دلاری دست پیدا کرد. این فیلم در چهار رشته‌ی بهترین کارگردانی، بهترین فیلم و بهترین تصویربرداری نامزد جایزه‌ی سزار شد، اما تنها بازیگر نقش اصلی آن، دنیل اوتوی توانست جایزه‌ی بهترین بازیگر این جشنواره را به خانه ببرد. این فیلم در گلدن گلوب هم نامزد دریافت جایزه‌ی بهترین فیلم خارجی زبان شد. برای «مانون بهاری»، امانوئل برت توانست جایزه‌ی بهترین بازیگر نقش مکمل زن را از جشنواره‌ی جوایز سزار دریافت کند.

۲. دارودسته‌های واسیپور – قسمت اول (Gangs of Wasseypur – Part 1) و دارودسته‌های واسیپور – قسمت دوم (Gangs of Wasseypur – Part 2)

بهترین فیلم‌های دوقسمتی تاریخ

  • سال تولید: ۲۰۱۲
  • کارگردان: آنورانگ کاشیاب
  • بازیگران: مانوج باجیانی، ریچا چادا، هما قریشی، ریما سن
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۴ و ۷۵ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۸۹ و ۸۰ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۲ و ۷.۵ از ۱۰

تا جایی که به فیلم‌های جنایی حماسی مربوط می‌شود، فیلم‌های کمی هستند که به خوبی «دارودسته‌های واسیپور» باشند. هردو قسمت این فیلم سال ۲۰۱۲ به اکران درآمدند و هر دوی آن‌ها داستان‌هایی تاثیرگذار را روایت می‌کنند که وقایع آن‌ها چند دهه به طول می‌انجامد. داستان‌های این دو فیلم به اندازه‌ای به هم مرتبط هستند که به نظر می‌رسد در حال تماشای یک فیلم هستیم. تنها یک دلیل برای تقسیم کردن این فیلم به دو قسمت وجود دارد، اگر چنین نمی‌شد این فیلم باید به عنوان یک فیلم پنج ساعت و نیمه به اکران در می‌آمد و به نظر می‌رسد تماشا کردن یک فیلم که طول آن بیش از پنج ساعت است، سخت‌تر از تماشا کردن دو فیلم دو و نیم ساعتی باشد.

«دارودسته‌های واسیپور» داستان دو خانواده‌ی مافیایی را روایت می‌کند که همواره در تضاد با یکدیگر هستند. این فیلم داستان این دو خانواده را طی سه نسل روایت می‌کند. این فیلمی است که با شخصیت‌های زیادش و صحنه‌های جذابش باعث می‌شود همیشه همه‌چیز غیر قابل پیش‌بینی بماند. این دو فیلم در کنار یکدیگر فیلم‌هایی جاه‌طلب با کمدی تلخ، اکشن و داستان‌پردازی پرتنش هستند. به عقیده‌ی بسیاری از منتقدان سینمایی، این دوگانه یکی از بهترین فیلم‌های موج نوی هند محسوب می‌شود.

۱. بیل را بکش: بخش ۱ (Kill Bill: Volume 1) و بیل را بکش: بخش ۲ (Kill Bill: Volume 2)

بیل را بکش

  • سال تولید: ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴
  • کارگردان: کوئنتین تارانتینو
  • بازیگران: اوما تورمن، لوسی لیو، ویویکا ای فاکس، داریل هانا
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۵ و ۸۴ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۶۹ و ۸۳ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۲ و ۸ از ۱۰

اگرچه «بیل را بکش» به صورت یک فیلم بزرگ و طولانی ساخته شده است، اما در نهایت به عنوان دو فیلم جداگانه به اکران درآمد. جلد اول سال ۲۰۰۳ و جلد دوم سال ۲۰۰۴ اکران شدند. هر دو فیلم استان ماجراجویی‌های یک زن برای گرفتن انتقام از یک همکار قدیمی به نام بیل را روایت می‌کنند. همکاری که مانع خروج این زن از سبک زندگی خشونت‌آمیز شده و به تلاش‌های او برای ساختن زندگی جدید پایان داده است. بیل عروس را رها کرده تا بمیرد. «بیل را بکش» بهترین دوگانه تاریخ سینما است، زیرا این دو فیلم در همان حال که از جنبه‌های فراوانی با یکدیگر متفاوت هستند، اما از نظر داستانی و سبک فیلمسازی به یکدیگر گره خوردند.

قسمت نخست این دوگانه بیشتر سرشار است از صحنه‌های اکشن و از فیلم‌های هنرهای رزمی کلاسیک الهام می‌گیرد، در حالی که قسمت دوم آن تمرکزش را بر دیالوگ‌ها می‌گذارد و به نظر می‌رسد بیش از هر چیز به ژانر وسترن شباهت داشته باشد. تصور کردن این که کسی بتواند قسمت نخست «بیل را بکش» را تماشا کند و بعد از آن بلافاصله به سراغ دیدن قسمت دوم آن نرود، سخت است. تماشا کردن این دو فیلم بلافاصله پس از یکدیگر، باعث می‌شود که «بیل را بکش» با وجود تفاوت‌های ژانری و روایی، کارکردی شبیه به یک فیلم حماسی داشته باشد. دوگانه‌ی «بیل را بکش» با بودجه‌ی ۳۰ میلیون دلاری ساخته شد. قسمت نخست این دوگانه در گیشه به فروش ۱۸۰.۹ میلیون دلاری رسید و قسمت دوم آن هم توانست بیش از ۱۵۰ میلیون دلار بفروشد.

منبع: collider



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما