بهترین بازیهای سال ۲۰۱۹ از دیدگاه منتقدان
حالا که به پایان سال ۲۰۱۹ رسیدهایم، زمان مناسبی است تا دوباره نگاهی به بهترین بازیهای سال بیندازیم و ببینیم که چه آثاری توانستند بیشترین امتیازات را از سوی منتقدین دریافت کنند. در این چند وقت اخیر که بحث انتخاب بهترین بازی سال حسابی داغ است، اکثر گیمرها معتقدند که سال ۲۰۱۹ اساسا سال خوبی برای صنعت بازی نبود و اثر شاهکار و بینظیری نداشتیم. درست است، اگر بخواهیم امسال را با ۲۰۱۸ مقایسه کنیم باید گفت که سال گذشته آثار به نسبت بهتری به بازار آمدند و توانستند به همان میزان به موفقیتهای بزرگتری دست پیدا کنند. با این حال، نباید بازیهای ۲۰۱۹ را هم دست کم بگیریم.
شاید بتوان مهمترین اتفاق امسال را عرضه بازی «دث استرندینگ»، جدیدترین ساختهی هیدئو کوجیما، بدانیم که بالاخره توانستیم بعد از چند سال انتظار آن را تجربه کنیم. با این حال، باید اعتراف کرد که جدیدترین اثر کوجیما کم و بیش ناامیدکننده ظاهر شد و نتوانست حداقل از لحاظ امتیازات و بازخورد اکثر بازیکنندگان، آنطور که باید و شاید مورداستقبال قرار بگیرد. از سمتی دیگر، استودیوی خوشنام «رمدی» هم بازی Control را امسال منتشر کردند که از نظر من، یکی از بهترین و کاملترین ساختههای این استودیو به شمار میرود. کنترل را نهتنها میتوانیم بازگشتی به دوران باشکوه رمدی به حساب بیاوریم، بلکه میتوانیم آن را یکی از متفاوتترین و لذتبخشترین بازیهای سال بدانیم. با تمام این اوصاف، کنترل در زمینه نمرات باز هم نتوانست به موفقیتی دست پیدا کند و از نظر فروش هم عملکرد راضیکنندهای نداشت.
با این همه، میتوانیم سال ۲۰۱۹ را یک سال نسبتا خوب برای جماعت بازیکنندگان تلقی کنیم؛ سالی که بازی خوب کم نداشت و تنوع آثار هم در حدی بود که بتواند تمامی سلیقهها را پوشش دهد. در ادامه میخواهیم به ده بازی برتر سال از دیدگاه منتقدان بپردازیم. گفتنی است که آثار زیر توانستند از لحاظ میانگین نمرات بهترین عملکرد را داشته باشند و همانطور که احتمالا میدانید، انتخاب نهایی هر سایت و رسانه برای بهترین بازی سال کاملا متفاوت است. بنابراین در ادامه ممکن است خیلی از بازیهای خوب مثل همان کنترل و دثاسترندینگ که بالاتر اشاره کردیم، غایب باشند.
Resident Evil 2
میانگین نمرات: ۹۲ از ۱۰۰
شرکت تهیهکننده: کپکام
بازسازی «رزیدنت اویل ۲» واقعا بینظیر است؛ در حدی که پیش از این بازسازی به خوبی آن ندیده بودیم. در واقع شرکت کپکام با ساخت ریمیک رزیدنت اویل ۲ به بقیه سازندهها یاد داد که چطور باید یک بازی قدیمی را بازسازی کنند. رزیدنت اویل ۲ کلاس ریمیکسازی است. استفاده از موتور RE، تغییر زاویه دوربین، بزرگتر شدن محیطها، تغییر سیستم تیراندازی و مدیریت آیتمها و… تنها بخشی از کارهایی است که بازی انجام داده. از طرفی کپکام با طراحی اصولی گیمپلی و معرفی کاراکتر Mr.X توانست همچنان حس ترس و اضطراب بازی را بهترین شکل ممکن حفظ کند و این بازسازی را حتی برای آنهایی که سالی دوبار بازی اصلی را تمام میکردند، جذاب و جدید سازد. مجموعه تمام این موارد باعث شده تا بازسازی رزیدنت اویل ۲ را یک ریمیک متفاوت و امروزی بدانیم که از هر نظر هیچ نکته منفیای ندارد و خیلی راحت میتواند با بهترین بازیهای جدید رقابت کند. خبر خوب این است بازی توانست حسابی بفروشد و از این نظر بازی اصلی را پشت سر بگذارد. علاوه بر این، چند وقت دیگر هم میتوانیم بازسازی قسمت سوم را هم تجربه کنیم که انتظار داریم به همین اندازه عالی عمل کند و موفق ظاهر شود.
Final Fantasy XIV: Shadowbringers
میانگین نمرات: ۹۲ از ۱۰۰
شرکت تهیهکننده: اسکوئر انیکس
زمانی که شرکت اسکوئر انیکس بسته اضافهشوند Shadowbringers را معرفی کرد، انتظار نداشتیم که بتواند تا این حد خوب عمل کند؛ طوری که از آن به عنوان یکی از بهترین بازیهای سال یاد کنیم! با این حال، جدیدترین بستهالحاقی فاینال فانتزی ۱۴ نه تنها بااختلاف بسیار زیاد بهترین محتوای اضافه این شماره است، بلکه خیلی از منتقدین از آن به عنوان یکی از بهترین قسمتهای کل مجموعه فاینال فانتزی یاد میکنند. Shadowbringers یک خط داستانی و یک محیط جدید را همراه با مجموعهی زیادی از محتوا و مکانیکهای تازه را به بازیکنندگان معرفی میکند. با این حال، نکته برجسته این بسته اضافهشونده را باید بخش داستانی آن بدانیم؛ داستانی که تمرکز آن روی کاراکترها و روایت یک قصه احساسی و تاثیرگذار است. خیلیها فاینال فانتزی ۱۴ را به عنوان بهترین قسمت مجموعه میشناسند، اما Shadowbringers نهتنها بازی اصلی را به بهترین شکل ممکن گسترش میدهد، بلکه آن را به یکی از بهترین آثار سبک MMO تبدیل میکند.
Disco Elysium
میانگین نمرات: ۹۲ از ۱۰۰
شرکت تهیهکننده: ZA/UM
Disco Elysium یکی از تکاندهندهترین بازیهای امسال بود که پیش از عرضه خیلیها از وجود آن هم بیخبر بودند. از آن مهمتر بازی توسط استودیویی ساخته شده که پیش از این هیچ اثر دیگری را روانه بازار نکرده بودند. با این حال، Disco Elysium در حدی خوب است که توانست ضعف بازاریابی و کمبود تبلیغات خود را بهطور کامل جبران کند. Disco Elysium به اصلیترین اصول سبک نقشآفرینی پایبند است و مکانیکهای مهم و اساسی این سبک را تا جایی که میتواند رشد میدهد و بزرگتر میکند. آزادیعمل به شدت بالا، انتخابهای گوناگون، داستان قوی و ارزش تکرار از عواملی هستند که بازی را برای طرفداران کلاسیک سبک نقشآفرینی مناسب میکند. به گفته منتقدها، Disco Elysium یکی از بهترین نقشآفرینیهای چند سال اخیر است.
Monster Hunter World: Iceborne
میانگین نمرات: ۹۱ از ۱۰۰
شرکت تهیهکننده: کپکام
یکی از بهترین بستههای اضافهشونده و بازیهایی که امسال آمد، Monster Hunter World: Iceborne بود که اتفاقا توسط شرکت کپکام هم ساخته شده است؛ شرکت کپکام در این چند سال اخیر حسابی روی دور افتاده است و چپ و راست بازیهای درجه یکی را عرضه میکند که همگیشان جزء بهترینها هستند. همانطور که گفتیم، Iceborne یک بسته اضافهشوند برای بازی Monster Hunter: World به حساب میآید؛ اثری که خودش دست کمی از شاهکار ندارد و با عرضه در سال گذشته توانست لقب پرفروشترین بازی تاریخ کپکام را به دست بیاورد. Iceborne آب و هوای برفی را همراه با مجموعهای از مراحل کوچک و بزرگ، هیولاهای جدید و چند مکانیک تازه را به روند بازی اضافه میکند. از لحاظ محتوا، این بسته دسته کمی از بازی اصلی ندارد و آنقدر حال و هوای تازهای به بازی میبخشد که میتوانید برای یکسال تمام مانستر هانتر بازی کنید و لذت ببرید!
Sekiro: Shadows Die Twice
میانگین نمرات: ۹۰ از ۱۰۰
شرکت تهیهکننده: اکتیویژن
جدیدترین ساختهی «هیدتاکا میازاکی» سعی میکند با ارائه عناصر تازه و اضافه کردن مکانیکهای جدید به روند بازی، راه خود را از سری سولزبورنها جدا کند و مسیر تازهای را برای خودش در پیش بگیرد. با این حال، تا وقتی که فرام سافتور بخواهد به بازیهای چالشبرانگیز ادامه دهد، همه ما ناخودآگاه آن را با دارکسولزها مقایسه میکنیم. سکیرو در مقایسه با آثار قبلی استودیو حال و هوای تازهای دارد و تمام تلاش خود را میکند برای مخاطب خود جدید بهنظر برسد. هدفی که در نهایت بازی میتواند به آن دست پیدا کند و در فهرست «بهترین آثار ژاپنی-سامورایی» چند سال اخیر جای بگیرد. سکیرو در مقایسه با سولزبورنها ارزش تکرار پایینتری دارد و در بعضی از زمینهها از کمبودهایی رنج میبرد، اما بازی آنقدر جاهطلب است که میتواند حتی با وجود سختی بیاندازه خود در ابتدای راه، مخاطب را با تمام وجود به سمت خود بکشاند. سکیرو قطعا بهترین بازی ساخته توسط میازاکی و استودیوی فرامسافتور نیست، ولی یکی از بهترین و متفاوتترین بازیهایی که امسال داشتیم و توانست روند تکاملی سازندهاش را بهترین شکل ممکن ادامه دهد.
Fire Emblem: Three Houses
میانگین نمرات: ۸۹ از ۱۰۰
شرکت تهیهکننده: نینتندو
دیگر به حضور پررنگ نینتندو در لیست بهترین بازیهای هر سال عادت کردهایم. برخلاف سالهای قبل، برگ برنده نینتندو در ۲۰۱۹ نه ماریو بود و نه زلدا. امسال نینتندو با Fire Emblem: Three Houses پا به میدان گذاشت و همانطور که انتظارش را داشتیم، بازی از هر نظر موفق عمل کرد. پیش از این سری فایر امبلم به واسطه سیستم مبارزات نوبتی و فضای خاص خود، معمولا توسط گیمرهای امروزی نادیده گرفته میشد. با این حال، Three Houses توانسته با حفظ المانهای اصلی مجموعه یکی از بهترین تجربههای چند سال اخیر را ارائه دهد و نام فایر امبلم را پیش از هر زمان دیگری سر زبانها بیندازد. به گفته خیلی از منتقدان Three Houses بهترین قسمت کل سری است و با ارائه یک خط داستانی جذاب و کاراکترهای دوستداشتنی، انتخابهای متنوع و گوناگون و گیمپلی هیجانانگیز میتواند برای صدها ساعت مخاطب خود را سرگرم نگه دارد.
Devil May Cry 5
میانگین نمرات: ۸۸ از ۱۰۰
شرکت تهیهکننده: کپکام
از اینکه توانستیم در این نسل قسمت پنجم دویل می کرای را بازی کنیم، بسیار خوشحال هستیم. قسمت پنجم سری دقیقا مطابق استاندارهای اخیر کپکام پیش میرود و دقیقا همان چیزهایی را دارد که طرفداران از آن میخواهند. کاتسینهای دیوانهوار، حضور شخصیتهای قدیمی و نامآشنا، اکشن پر زد و خورد، کمبوهای متنوع، سلاحهای گوناگون و… از مواردی اساسی هستند که دویل می کرای ۵ به بهترین شکل ممکن در اجرای آنها موفق عمل میکند. کپکام سعی داشته در قسمت پنجم از فرمول جواب پس داده شمارههای قبلی به شکل محتاطانهای استفاده کند و تا جایی که به هویت بازی ضربه وارد نشود، به آنها رنگ و بو ببخشد. اگر چه دویل می کرای ۵ یکی از بهترین اکشنهای امسال است، ولی انتظار داشتیم تا سازندگان تغییراتی بیشتری را در بازی ایجاد کنند و تنها به همان ساختار شمارههای قبلی متکی نباشند. به همین دلیل ما یک بازی خیلی خوب و سرگرمکننده داریم که تنها میتواند برای ساعاتی شما را سرگرم کند و از ایجاد تغییرات و پیشرفت در کل مجموعه، سر باز میزند.
Super Mario Maker 2
میانگین نمرات: ۸۸ از ۱۰۰
شرکت تهیهکننده: نینتندو
ماریو میکر ۲ به اندازه بازی اول تاثیرگذار نیست. مهمترین وظیفه ماریو میکر ۲ این است که بازی قبلی را بزرگتر و بهتر کند که خوشبختانه در انجام آن به موفقیت میرسد. نکته برجسته این شماره، محتوای زیاد و قابلتوجه آن است که علاوه بر داشتن یک بخش داستانی و دستهای از بهترین مراحل دو بعدی، فرصت فوقالعادهای را برای افراد ایجاد میکند تا مراحل دلخواه خود را طراحی کنند و آن را با دیگران بازیکنندگان به اشتراک بگذارند. نتیجه کار فراهم آوردن کاتالوگی از بهترین مراحل دو بعدی است که مشابه آنها را نمیتوانید در هیچ اثر دیگری پیدا کنید. اگر نینتندو سوییچ دارید، پس احتمالا از ماریو و دار و دستهاش خوشتان میآید. از آنجایی که ماریو میکر ۲ یک تجربه کلاسیک و مشابه نسخههای اولیه به شمار میرود و محتوای زیادی دارد، تجربه آن را به همه دارندگان این کنسول پیشنهاد میکنیم.
Astral Chain
میانگین نمرات: ۸۷ از ۱۰۰
شرکت تهیهکننده: نینتندو
امسال آسترال چین و دویل می کرای ۵ توانستند تجربه فوقالعادهای از ژانر هک اند اسلش را مقابلمان بگذارند؛ ژانری که طی سالهای قبل با توجه به تغییرات بازار و سلیقه گیمرها، مورد کملطفی خیلیها قرار گرفت. آسترال چین محصول مشترک استودیوی پلاتینوم گیمز و نینتندو است. بازی توسط «تاکاهیسا تایورا» کارگردانی شده که سابقه طراحی NieR: Automata را در کارنامه دارد و در این بین هم «هیدکی کامیا»، خالق بایونتا، روی ساخت بازی نظارت داشته است. ترکیب همه اینها با هم باعث شده تا آسترال چین مبارزاتی سریع و عمیق، طراحی هنری منحصر به فرد و داستانی تاثیرگذار داشته باشد که در عین سادگی، مفاهیمی اساسی را به مخاطب خود انتقال میدهد.
The Legend of Zelda: Link’s Awakening
میانگین نمرات: ۸۷ از ۱۰۰
شرکت تهیهکننده: نینتندو
شرکت نینتندو امسال تصمیم گرفت تا با عرضه یک بازسازی، جای خالی زلدا را میان آثار خود پر کند. Link’s Awakening در واقع بازسازی اثری است که ۲۶ سال پیش برای کنسول گیمبوی منتشر شد. با توجه به اینکه مخاطبان نینتندو و بازیهایش نسبت به آن سالها صدها برابر بیشتر شدهاند، طبیعی است که این شرکت بخواهد هر از چند وقتی آثار قدیمی خود را بازسازی و آنها را به نینتندو سوییچ بیاورد. از آنجایی که نینتندو برای بازیهای انحصاری خود کم نمیگذارد، بازسازی Link’s Awakening هم بسیار عالی و بینقص از آب در آمده است. این بازسازی با حفظ مهمترین فاکتورهای موفقیت بازی اصلی سعی داشته آنها را تا جایی میتواند بهبود ببخشد و با اضافه کردن محتوای تازه به آن، شانس دوبارهای را برای تجربه یکی از مهمترین بازیهای تاریخ نینتندو برایمان ایجاد کند.