۲۰ بازی پلیاستیشن که در سال ۲۰۲۱ منتظرشان هستیم
کنسولهای نسل جدید عرضه شدهاند و در حالی که انتظار داشتیم تا در سال جدید میلادی با لیست بلند و بالایی از بازیهای جدید روبهرو شویم، این اتفاق به خاطر بحران جهانی فعلی رخ نداده است. بسیاری از بازیهایی که برای عرضه در سال ۲۰۲۱ در نظر گرفته شده بودند، درگیر مشکلات توسعهی متعددی هستند. با این حال، قرار نیست ۲۰۲۱ را بدون بازی سپر کنیم. آن دسته بازیهایی که از تاریخ عرضهی سال قبل خود جا ماندند، بالاخره در سال جدید میلادی وارد بازار میشوند.
پلتفرم پلیاستیشن، به لطف استودیوهای داخلی سونی و پشتیبانی بسیار خوب این شرکت از بازیسازان مستقل، وضعیت بهتری را در مقابل رقبای خود سپری میکند. نینتندو هیچ حرفی از بازیهای ۲۰۲۱ خود نزده و ایکسباکس هنوز مشغول توسعه و گسترش استودیوهای جدیدش است. در این میان، پلیاستیشن و کامپیوتر هر دو با لیست بزرگی از بازیهای خوب به میزبان ۲۰۲۱ میروند.
رونمایی بسیاری از بازیهای سال معمولا در بهار و تابستان صورت میگیرد و با اینکه هنوز هم جا برای معرفی بازیهای جدید وجود دارد، چندان انتظار این موضوع را نداریم. تصور میکنیم بیشتر با تاخیر در عرضهی بازیهای مختلف روبهرو شویم و حتی به احتمال زیاد، برخی از بازیهای همین لیست هم عرضهشان به عقب خواهد افتاد. چند هفته از شروع سال ۲۰۲۱ میگذرد و همین حالا هم عرضهی چند بازی بزرگ که برای این سال جدید در نظر گرفته شده بودند، مثل «میراث هاگوارتز»، به زمانی نامشخص تغییر پیدا کردهاند.
با تمام این اوصاف، امسال قرار است شاهد عرضهی بازیهای بزرگی باشیم. سونی مشخصا خود بازیهایی مثل «رچت و کلنک» جدید، قسمت دوم «هورایزن» و شمارهی جدید سری بازیهای «گرن توریسمو» را برای کنسول جدیدش آماده کرده است. از طرف دیگر، بازیهایی مثل «دثلوپ» یا «کینا» هم که ساختهی دیگر شرکتها هستند، طبق قراردادی به صورت انحصاری برای پلیاستیشن عرضه میشوند.
تابستان امسال، سونی همچنین رسما ساخت قسمت بعدی سری بازیهای گاد آو وار را تأیید کرد و گفت که در سال ۲۰۲۱ از این بازی بیشتر خواهیم شنید. برخی تصور میکنند منظور سونی، عرضهی بازی در سال ۲۰۲۱ بوده است و با اینکه این اتفاق ممکن است رخ دهد، اما چندان امیدی به عرضهی گاد آو وار جدید نداریم در سال جدید نداریم.
رزیدنت اویل ۸، بازسازی قسمت اول NieR و سهگانهی مس افکت و فار کرای ۶ هم از دیگر بازیهای بزرگ سال ۲۰۲۱ هستند که حداقل از عرضهشان در این سال مطمئن هستیم. هر چهار بازی هم میاننسلی هستند و چه روی پلیاستیشن ۴ و چه روی پلیاستیشن ۵ عرضه میشوند، اما روی پلیاستیشن ۵ قابلیتهای گرافیکی بیشتری ارایه میدهند.
به غیر از اینها، امیدواریم مثل همیشه با مراسمها و رونماییهای بزرگی در سال ۲۰۲۱ روبهرو شویم و مشخصا سونی، بالاخره از آن همه بازی رونمایی نشده و بزرگی که در استودیوهای مختلف خود در دست ساخت دارد، صحبت کند.
در ادامه میتوانید لیست بزرگ بازیهایی که در ۲۰۲۱ برای کنسولهای پلیاستیشن عرضه میشوند را ببینید. بازیهایی که فقط نسخهی پلیاستیشن ۴ دارند، همگی روی پلیاستیشن ۵ هم اجرا میشوند؛ بعضا حتی با گرافیکی بالاتر یا سرعت اجرای بیشتر. مشخصا آنهایی هم که پلتفرمشان فقط پلیاستیشن ۵ ذکر شده، مختص کنسول نسل جدید سونی هستند.
۱. Little Nightmares II
۲. Destruction All Stars
۳. Prince of Persia: The Sands of Time Remake
۴. It Takes Two
۵. NieR Replicant ver1.2
۶. Deathloop
۷. Guilty Gear Strive
۸. Mass Effect Legendary Edition
۹. Returnal
۱۰. Ratchet and Clank: Rift Apart
۱۱. Resident Evil Village
۱۲. Ghostwire: Tokyo
۱۳. Kena: Bridge of Spirits
۱۴. Horizon: Forbidden West
۱۵. Gran Turismo 7
۱۶. Gotham Knights
۱۷. God of War Ragnarok
۱۸. Far Cry 6
۱۹. Elden Ring
۲۰. Starfield
۱. Destruction All Stars
تهیهکننده: Sony Interactive Entertainment / سازنده: Lucid Games
پلتفرم: پلیاستیشن ۵
تاریخ انتشار: ۲ فوریه ۲۰۲۱ / ۱۴ بهمن ۱۳۹۹
گیمپلی اصلی بازی، مبارزه حین رانندگی است و هر کدام از شخصیتها، خودرو و قدرتهای خاص خود را دارند.
سونی برای آغاز کنسول نسل جدید خود، یک بازی آنلاین چند نفره هم در نظر گرفته بود. «ستارگان نابودی» یا Destruction All Stars از آن دسته بازیهایی است که برای عرضهی همزمان با پلیاستیشن ۵ در نظر گرفته شده بودند، اما به خاطر مشکلات توسعه چند ماهی به عقب افتادند. ستارگان نابودی احتمالا بیشتر با هدف به نمایش گذاشتن قابلیتهای جدید پلیاستیشن ۵ برای بازیهای چند نفره ساخته شده و با اینکه مطمئنا سرگرم کننده و خوشساخت است، اما انتظار چیز عجیب و غریبی از آن نداریم. حتی خود سونی هم متوجه شد که نمیتواند ستارگان نابودی را همقیمت یک بازی بزرگ پلیاستیشن ۵ بفروشد و مطمئنا افراد زیادی سراغ آن نمیروند؛ در همین راستا هم Destruction All Stars به یک بازی رایگان برای مشترکان پلیاستیشن پلاس تبدیل شده است.
همانطور که از اسم بازی پیداست، بازیکنندهها در Destruction All Stars از بین تعداد زیادی شخصیت یکی را انتخاب و تلاش میکنند تا یکدیگر را نابود کنند. گیمپلی اصلی بازی، مبارزه حین رانندگی است. هر کدام از شخصیتها، خودرو و قدرتهای خاص خود را دارند. نهتنها هر کدام از خودروها در کلاسهای مختلف جای میگیرند و نوع حملهی مختص خود را دارند، بلکه شخصیتهای Destruction All Stars هم تواناییها و مهارتهایی دارند که مستقیما قابل استفاده هستند. در واقع، وقتی خودروی بازیکنندهای نابود میشود، او میتواند با شخصیتش در وسط زمین مبارزه بدود. برخی از شخصیتها خودشان سلاحهایی برای حمله دارند و برخی دیگر، میتوانند برای دزدیدن خودرو دیگر بازیکنندهها تلاش کنند.
سازندگان Destruction All Stars سابقهای درخشان در ساخت سری بازیهای «وایپآوت» برای کنسولهای سونی دارند و این موضوع ما را نسبت به روند بازی خوشبین میکند؛ طوری که از طرفی انتظار داریم با همان گیمپلی تند و سریع بازیهای مسابقهای وایپآوت طرف شویم و از طرف دیگر، اکشن مضاعف Destruction All Stars حتی هیجان جدید و تازهای به آن ببخشد. بازی Destruction All Stars از زمان عرضه برای مدت دو ماه به صورت رایگان به مشترکان سرویس پلیاستیشن پلاس ارایه خواهد شد.
۲. Little Nightmares II
تهیهکننده: Bandai Namco Entertainment / سازنده: Tarsier Studios
پلتفرم: پلیاستیشن ۴، پلیاستیشن ۵
تاریخ انتشار: ۱۱ فوریه ۲۰۲۱ / ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
داستان Little Nightmares 2 در شهری بزرگ اتفاق میافتد و این موضوع، روی مراحل و محیطهای بازی هم تأثیر گذاشته است.
قسمت دوم بازی «کابوسهای کوچک»، دنبالهای مستقیم برای بازی قبلی است؛ یعنی چه از نظر روند و چه از نظر داستان، با بازی مشابهی طرف خواهیم شد. با این حال، مثل دنبالهی معمول، میتوانیم انتظار مراحل و محیطهای جدید و تعدادی مکانیک تازه را از Little Nightmares 2 داشته باشیم. بازی از نظر ساختاری، هنوز هم یک معمایی سکو بازی است، اما شاید بتوان گفت این بار هم تمرکز عناصر ترسناک، مشخصا بسیار بیشتر و قویتر از هستهی گیمپلی اصلی آن است.
در قسمت اول کابوسهای کوچک، با شخصیتی به نام «سیکس» آشنا شدیم و فرار او را از دنیایی زیر زمینی دنبال کردیم. در Little Nightmares 2 به جای این دخترک، کنترل پسرکی را به دست میگیریم. طراحی این شخصیت جدید هم کموبیش ترسناک است. پسرک صورت خود را با یک کیسهی کاغذی پوشانده و پس از یکی دو مرحلهی ابتدایی، که بسیار شبیه به بازی اول طراحی شدهاند، با همان سیکس همراه میشود. معماها و سکوبازیهای Little Nightmares 2 با در نظر گرفتن دو شخصیت اصلی آن طراحی شدهاند و با اینکه کنترلی روی شخصیت دوم نداریم، اما بیشتر مراحل را با در نظر گرفتن دو شخصیت اصلی و تواناییهای هر کدام پیش میبریم.
بر خلاف بازی نخست که محیطهای بسته اکثر مراحل آن را تشکیل میدادند، داستان Little Nightmares 2 در شهری بزرگ اتفاق میافتد و این موضوع، روی مراحل و محیطهای بازی هم تأثیر گذاشته است. افراد شهر جدید بازی، وابسته به تلویزیونهایی هستند که روی سر آنها سوار شده است. سیگنالی هم از راه دور، توسط ضد قهرمان اصلی بازی و با هدف کنترل افراد شهر، فرستاده میشود. چه طراحی محیط و چه طراحی شخصیتهای Little Nightmares 2 یک سر و گردن از قسمت اول ترسناکتر به نظر میرسند. انیمیشنهای عالی و فیزیک بسیار خوب بازی نخست، در قسمت دوم هم به قوت قبل حضور دارند و دنیای مینیاتوری بازی را واقعی و قابل لمس میکنند.
۳. Prince of Persia: The Sands of Time Remake
تهیهکننده: Ubisoft / سازنده: Ubisoft India
پلتفرم: پلیاستیشن ۴
تاریخ انتشار: ۱۸ مارس ۲۰۲۱ / ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
بازسازی شاهزادهی پارسی: شنهای زمان، همان گیمپلی و طراحیهای قسمت اصلی را دارد و گرافیکش مثلا امروزی شده است.
بازسازی بازیهای قدیمی و کلاسیک با گرافیکی و روندی مدرن، چه به مذاق گیمرهای جدید و چه برای طرفداران قدیمی این بازیها، خوش آمده است. شرکتهای مختلف هم سعی میکنند تا بازیهای قدیمی و محبوب خود را با ظاهری تازه، برای مخاطبی امروزی آماده کند؛ هر چه باشد بعضا نیازی به طراحی دوبارهی گیمپلی و اساس یک بازی نیست و همین موضوع، حسابی از زمان توسعهی بازی میکاهد. یوبیسافت که احساس کرده بود از غافله عقب مانده، اولین بازسازی بزرگ خود را در قالب «بازسازی شاهزادهی پارسی: شنهای زمان» معرفی کرده است.
نمیگوییم بازیهای یوبیسافت، بهترین گرافیک و روند را بین بازیهای امروزی دارند، اما چندان هم با خروجیهای بدی از سوی این شرکت روبهرو نمیشویم. بازیهای یوبیسافت در همه حال مجموعهای از استانداردها رعایت میکنند، اما این طور که به نظر میرسد، در بازسازی شاهزادهی پارسی خبری از رعایت این استانداردها نیست. آنچه یوبیسافت از بازسازی شنهای زمان نشانمان داده، از دیدگاه کیفیت به هیچ وجه نمایانگر یک بازی امروزی نیست. مدل شخصیتهای بازی یکی دو نسل عقب هستند، محیطها کیفیتی بسیار پایین دارند و به غیر از همین یکی دو مثلا پیشرفت، تغییر دیگری در این بازسازی مشاهده نمیکنیم.
بازسازی شاهزادهی پارسی: شنهای زمان، همان گیمپلی و طراحیهای قسمت اصلی را دارد. نمیگوییم بازسازی یک به یک بازیها حرکت ناپسندی است، اما همانطور که در بازیهای مختلف دیگری دیدهایم، میتوان ضمن حفظ اساس و پایهی نسخهی اصلی، یک بازسازی کاملا مدرن و جدید تحویل طرفداران داد. پس از رونمایی از شاهزادهی پارسی: شنهای زمان، صدای بسیاری از طرفداران درآمد؛ یوبیسافت هم عرضهی آن را چند ماهی به عقب انداخت. تصور نمیکنیم این چند ماه، تأثیری روی گرافیک کلی بازی یا طراحی آن بگذارد. با این حال، امیدواریم یوبیسافت یک بازسازی درخور بازی بزرگی مثل شاهزادهی پارسی ساخته باشد.
۴. Returnal
تهیهکننده: Sony Interactive Entertainment / سازنده: Housemarque
پلتفرم: پلیاستیشن ۵
تاریخ انتشار: ۱۹ مارس ۲۰۲۱ / ۲۹ اسفند ۱۳۹۹
مبارزه با دشمنان ریز و درشت، از بیگانگان کوچک گرفته تا غول آخرهایی بسیار بزرگ و عجیب، روند کلی بازی را تشکیل میدهد.
کارنامهی استودیوی بازیسازی «هاوسمارکی» پر است از اکشنهای چالشبرانگیز و پرهیجان؛ بازیهایی که در آنها با استفاده از جذابترین سلاحها، هزاران هزار هیولا و دشمن مختلف را از بین میبریم. پس از ساخت چند بازی کوچک، بازیهایی که بودجههای چندان بالایی نداشتند، سونی این بار به استودیوی هاوسمارکی کمک کرده است تا برای ساخت یک بازی تراز اول و بزرگ، گسترش پیدا کند. بازی Returnal کیفیتهای ساخت بسیار بالایی دارد و در ظاهر، شبیه به اکشنهای سوم شخص بزرگ بازار به نظر میرسد، اما در باطن چیزی نیست مگر یک اکشن شلوغ و پر هیجان دیگر، درست مثل ساختههای قبلی سازندگانش.
سونی در نمایش بازی Returnal آن را به اشتباه شبیه یک اکشن ترسناک علمی-تخیلی معرفی کرده است، در حالی که بازی حسابی با یک بازی داستانمحور و سینمایی اکشن فاصله دارد. از نظر ساختاری، بازی Returnal یک روگ لایک است؛ سبکی که کمی بالاتر از آن صحبت کردیم. در بازیهای روگ لایک، بازیکننده مراحل بازی را پشت سر هم تکرار میکند تا آنقدر ماهر یا قوی شود و بالاخره بتواند مرحله را تمام کند. بازی Returnal از نظر داستانی هم این سبک را توجیه کرده است. شخصیت اصلی بازی، در سیارهای کنار بیگانگان و در یک چرخهی زمانی گیر افتاده است. او کابوسهایی عجیب و غریب میبیند که ظاهرا داستان بازی، توسط آنها روایت میشوند.
با این حال، تمرکز بازی Returnal همان دشمنان متنوع و بزرگ و سلاحهای آن هستند. در Returnal با هدف گرفتن سلاحهای بیشتر و ارتقای مهارتها تلاش میکنید. مبارزه با دشمنان ریز و درشت، از بیگانگان کوچک گرفته تا غول آخرهایی بسیار بزرگ و عجیب، روند بازی را تشکیل میدهند. نقشهی بازی مثل ساختههای سبک روگ لایک، همیشه در حال تغییر است. هر دور که Returnal بازی میکنید، آیتمهای جدیدی گیرتان میآید، با چگونگی مبارزه با یک غول آخر خاص آشنا میشوید تا نهایتا با استفاده از آموختهها و آنچه کسب کردهاید، در یک دور بازی کردن به پایان آن برسید. آنچه از Returnal دیدهایم، نمایانگر یک اکشن بسیار سرگرمکننده و لذتبخش است، اما نهایتا این نکته را هم باید در نظر گرفت که بازیهای روگ لایک به مذاق همه خوش نمیآیند.
۵. It Takes Two
تهیهکننده: Electronic Arts / سازنده: Hazelight
پلتفرم: پلیاستیشن ۴، پلیاستیشن ۵
تاریخ انتشار: ۲۶ مارس ۲۰۲۱ / ۶ فروردین ۱۴۰۰
روند متنوع و مینیگیمهای مختلفی که در بازی قرار گرفتهاند هم میتوانند منجر به ساخت تجربهای جذاب و متفاوت شود.
شاید «جوزف فارس» را بیشتر به خاطر عربدهکشیهایش در مراسم گیم اواردز بشناسیم، ولی او یکی دو بازی بسیار خوب ساخته است. ساختهی جدید او و تیمش، دقیقا مثل بازی قبلیشان یعنی A Way Out تمام و کمال بهعنوان تجربهای دو نفره طراحی شده است. بازی It Takes Two یک اکشن سکوبازی دو نفره است؛ طوری که به طور کلی امکان بازی کردن آن به صورت یک نفره وجود ندارد. دو نفره بودن بازی نهتنها عنصری در گیمپلی، بلکه همچنین بخشی از داستان آن است. بازی It Takes Two داستان یک زوج را تعریف میکند که رابطهشان دچار مشکل شده و مجبورند که به کمک یکدیگر، از چالشهای مختلفی عبور کنند.
میتوان It Takes Two را چه به صورت آفلاین و چه به صورت آنلاین تجربه کرد، اما در هر دو حالت، صفحهی بازی به دو نیم تقسیم میشود. تمام موانع بازی، چه بخشهای اکشن آن و چه معماهایش، نیازمند همکاری دو بازیکننده هستند. به نظر میرسد سازندگان It Takes Two تصمیم داشتهاند تا به کمک مکانیکها و سیستمهای بازیشان، رابطهای عمیقتر بین دو گیمر ایجاد کنند؛ درست همانطور که قصهی بازی از بهبود رابطهی یک زوج طی گذر از موانع مختلف میگوید.
داستان بازی، یک زوج را به تصور میکشد که توسط طلسمی تبدیل به دو عروسک شدهاند. ناگهان کتابی جادویی به اسم «دکتر حکیم»، که متخصص حل مشکلات زناشویی است سر و کلهاش پیدا میشود و به این زوج امید میدهد که اگر با یکدیگر همکاری کنند، میتوانند تأثیر طلسم را از بین ببرند. آنطور که از تریلر بازی بر میآید، بازی حسابی بانمک و خندهدار است. روند متنوع و مینیگیمهای مختلفی که در آن قرار گرفتهاند هم میتوانند منجر به ساخت تجربهای جذاب و متفاوت شود؛ بهخصوص برای کسانی که چندان درگیر بازیهای ویدیویی و موضوعاتی مثل برد و باخت نیستند. مثل بازی A Way Out، برای بازی کردن It Takes Two هم نیازی به خرید دو نسخه از آن نیست و یک طرف که بازی را خریده باشد، میتواند به رایگان بازیکنندهی دیگری را به بازی خود دعوت کند.
۶. Kena: Bridge of Spirits
تهیهکننده: Ember Lab / سازنده: Ember Lab
پلتفرم: پلیاستیشن ۴، پلیاستیشن ۵
تاریخ انتشار: مارس ۲۰۲۱ / فروردین ۱۴۰۰
وظیفهی کینا، ارتباط برقرار کردن با ارواح، بررسی مشکلات و دلایلی که باعث شده آنها در دنیا بماند و حل این مشکلات است.
بازی «کینا» (Kena) با جلوههای بصری و شخصیت اصلی جذابش، در مراسم رونمایی از بازیهای پلیاستیشن ۵ سر و صدای زیادی به پا کرد. با این حال، همین جلوههای بصری، تنها چیزی است که از بازی به نظرمان مطمئن میرسد. سازندگان بازی کینا سابقهای بلند و بالا در ساخت انیمیشن دارند و در واقع برای اولین بار است که دست به ساخت یک بازی ویدیویی زدهاند. این نکته هم کموبیش در آنچه از کینا دیدهایم کاملا مشهود است؛ بازی از نظر هنری و بصری، عالی و شگفتانگیز به نظر میرسد و از نظر روند، ملغمهای از بازیهای ماجراجویی اکشن خوب چند وقت اخیر.
بازی کینا، قصهی دختری به همین نام را تعریف میکند. این دخترک در دنیای بازی، نقش یک روحانی را دارد. او روح کسانی که مردهاند را به سمت رهایی از دنیا و پیوستن به دنیای مردگان، هدایت میکند. وظیفهی کینا، ارتباط برقرار کردن با ارواح، بررسی مشکلات و دلایلی که باعث شده آنها در دنیا بماند و حل این مشکلات است. چیز دیگری از قصهی بازی گفته نشده، اما به نظر میرسد با دنیا و قصهی جذابی طرف شویم. مشخصا از نظر طراحی، شخصیتها به شکلی زیبا و دوستداشتنی ارایه شدهاند و این موضوع به خودی خود، به جذابیت بازی میافزاید. با این حال، آنچه مخاطب را پای بازی مینشاند، گیمپلی است.
کینا بهعنوان یک بازی ماجراجویی اکشن طراحی شده. روند آن شامل بخشهای مختلفی مثل سکوبازی، مبارزات و حل معماهای کوچک و بزرگ است. کینا نیزهای دارد که بخش زیادی از حرکاتش به کمک او انجام میشوند. کینا می تواند حرکات قوی و ضعیف مختلفی را با نیزهی خود اجرا کند و این نیزه، همچنین در طول داستان به یک کمان هم تبدیل میشود. قابلیتهای معمولی که از یک سیستم مبارزهی اکشن خوب سراغ داریم، مثل اجرای چند ضربهای (کمبو) مختلف یا دفاع کردن در آخرین لحظه، که بازی را اسلوموشن میکند، در کینا وجود دارند. در بازی همچنین میتوان موجوداتی کوچک را کنترل و به کمک آنها، معماهای محیطی مختلفی را حل کرد. تصور نمیکنیم در نهایت کینا بازی بدی از در بیاید، اما انتظار شاهکار را هم از آن نداریم. امیدواریم که اشتباه کرده باشیم و بازی غافلگیرمان کند.
۷. Guilty Gear Strive
تهیهکننده: Arc System Works / سازنده: Arc System Works
پلتفرم: پلیاستیشن ۴، پلیاستیشن ۵
تاریخ انتشار: ۶ آوریل ۲۰۲۱ / ۱۷ فروردین ۱۴۰۰
شخصیتها کاملا سهبعدی هستند، اما از هر زاویه که به آنها نگاه میکنیم، با تصویری شبیه انیمههای دو بعدی روبهرو میشویم.
آنطور که به نظر میرسد، جدیدترین شماره از مجموعه بازیهای گیلتی گیر قرار است مثل همیشه کار را برای رقبای خود در سبک مبارزهای، سختتر کند. شمارهی جدید گیلتی گیر که Strive نام گرفته است، بهطور کلی همه چیز مجموعه را تغییر خواهد داد؛ طوری که سازندگان بازی در واقع آن را یک بازنگری بر این سری بازیهای مبارزهای نامیدهاند. موتور گرافیکی کاملا جدید، سیستم مبارزهی تغییر یافته، حرکاتی کاملا تازه برای شخصیتها و بخشها و حالتهای متفاوت، قرار است تجربهای متفاوت را از یک بازی گیلتی گیر رقم بزنند.
قبل از اینکه بخواهیم از سیستمهای متفاوت Guilty Gear Strive صحبت کنیم، مشخصا باید به گرافیک پیشرفته و طراحیهای بصری عالی بازی اشاره کنیم. به جرات میتوانیم بگوییم که بازیهای استودیوی بازیسازی آرک سیستم ورکس، ضمن اینکه از نظر فنی کاملا بر پایهی گرافیک سهبعدی ساخته شدهاند، کنار زیباترین انیمههای تاریخ جای میگیرند. قسمت قبلی سری بازیهای گیلتی گیر تعریفی کاملا تازه از بازیهای انیمهای ارایه کرد و با اینکه حتی تصور نمیکردیم با چیزی بهتر از آن روبهرو شویم، Guilty Gear Strive کیفیت پردازش گرافیکی انیمهای خود را چند سطح ارتقا داده است. شخصیتها کاملا سهبعدی هستند، اما از هر زاویه که به آنها نگاه میکنیم، با تصویری شبیه انیمههای دو بعدی روبهرو میشویم.
گیمپلی Guilty Gear Strive پایه و اساس مجموعه را رها نکرده است و طرفداران این سری، نگرانیای نسبت به این موضوع ندارند. ضربات اصلی و همیشگی سر جای خود هستند، اما اکثر حرکات نحوهی اجرای متفاوتی دارند و باید تمام آنها را از ابتدا دوباره یاد گرفت. برای مثال، دیگر نمیتوان با یک کلید حریف را به هوا پرتاب کرد و پرتاب کردن، فقط در صورتی ممکن است که قبلش ضربهی حریف را خنثی کرده باشید. روند اجرای ضربات هم فرق کرده است. دیگر نمیتوان اجرای حرکات ضعیفتر را با فشردن کلید ضربات قوی، لغو کرد؛ بلکه حرکات ضعیف هم در روند اجرای کمبو حساب میشوند. مکانیکهای جدید و متفاوتی هم به بازی اضافه شدهاند که بهطور کلی روندی متفاوت به Strive میدهند. بازی بخشهای متفاوت و متعددی دارد، اما از نظر محتوایی میتوانیم به تعداد کم شخصیتها به هنگام عرضه خرده بگیریم.
۸. NieR Replicant ver.1.22474487139
تهیهکننده: Square Enix / سازنده: Square Enix، Toylogic
پلتفرم: پلیاستیشن ۴
تاریخ انتشار: ۲۳ آوریل ۲۰۲۱ / ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰
محیطهای بازی، مدل شخصیتها، دشمنان، صداگذاریها، میانپردهها و همه چیز دوباره از ابتدا برای این بازسازی با کیفیت بالاتر ساخته و ضبط شدهاند.
وقتی از بازی NieR صحبت میکنیم، معمولا منظورمان قسمت دوم آن یعنی NieR: Automata است؛ چون اساسا افراد زیادی قسمت نخست این مجموعه را تجربه نکردهاند. دنبالهی بازی NieR آنقدر بزرگ و محبوب شده است، که شرکت اسکوئر انیکس را برانگیخته تا تصمیم به بازسازی قسمت اول آن بگیرد. بازی NieR Replicant ver1.2 یک بازسازی یا بهتر است بگوییم نسخهای بهبود یافته از بازی قدیمی NieR است. بخشهای زیادی از بازی اصلی در این نسخهی جدید تغییر و پیشرفت کردهاند، اما چندان هم نمیتوانیم نام یک بازسازی بزرگ را روی NieR Replicant ver1.2 بگذاریم.
پیش از هر چیز ممکن است اسم عجیب و غریب بازی را ببینید و از خود بپرسید که چطور چنین عنوانی برای یک بازی انتخاب شده است؟ اگر NieR: Automata را بازی کرده باشید، هضم موضوع کمی برایتان سادهتر میشود، اما به سادگی میتوانیم بگوییم که قسمت اصلی NieR حتی عجیبتر و پیچیدهتر از دنبالهی آن است. البته که به هیچ وجه از نسخهی اصلی NieR تعریف نمیکنیم. این بازی که روی پلیاستیشن ۳ و ایکسباکس ۳۶۰ عرضه شده بود، حتی با اینکه داستان و شخصیتهایی عالی دارد، روندش اعصاب خرد کن است. گیمپلی NieR اصلی به هیچ وجه خوب نیست و اولویت سازندگان بازسازی آن یعنی NieR Replicant ver1.2 درست کردن گیمپلی بوده است.
محیطهای بازی، مدل شخصیتها، دشمنان، صداگذاریها، میانپردهها و همه چیز دوباره از ابتدا برای این بازسازی با کیفیت بالاتر ساخته و ضبط شدهاند، اما نه با هدف تغییر نسخهی اصلی. در واقع، کارگردان این مجموعه بازیها یعنی «یوکو تارو»، معتقد است که حتی بخشهای بد NieR اصلی هم در ارایهی تجربهی خاص و عجیب این بازی تأثیرگذار بودهاند و به همین دلیل، نباید تغییر کنند. یوکو تارو به سازندگان این بازسازی گفته بود که حس و حال بازی اصلی باید در همه حال حفظ شود. با این حال، Nier Replicant ver1.2 یک سیستم مبارزهی جدید و کنترل بهتر دارد که توسط طراح گیمپلی NieR: Automata و تعدادی از بچههای استودیوی پلاتینیوم گیمز ساخته شدهاند.
۹. Resident Evil 8 Village
تهیهکننده: Capcom / سازنده: Capcom
پلتفرم: پلیاستیشن ۴، پلیاستیشن ۵
تاریخ انتشار: ۷ می ۲۰۲۱ / ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
رزیدنت اویل ۸ عمارت قسمت قبل را جایگزین یک قلعه و محیطهای اطراف آن را با یک روستای کوهستانی، عوض کرده است.
هشتمین قسمت از مجموعهی اصلی رزیدنت اویل، دنبالهروی قسمت قبلی است؛ یعنی دقیقا با داستانی در پی رزیدنت اویل ۷ و با یک گیمپلی مشابه آن طرف خواهیم شد. در نتیجه لازم نیست بگوییم که رزیدنت اویل ۸ که با نام Resident Evil Village معرفی شده، یک اکشن اول شخص ترسناک است. «ایتن وینترز»، شخصیت اصلی رزیدنت اویل ۷، دوباره بهعنوان نقش اصلی در این بازی جدید انتخاب شده است. با در نظر گرفتن پایان بازی قبلی، دقیقا نمیدانیم چگونه این اتفاق رخ داده است، اما ایتن وینترز دوباره به ناکجاآباد دیگری سفر میکند و در عمارت دیگری گیر میافتد.
اکثر وقایع رزیدنت اویل ۷ در یک عمارت، متشکل از چند خانهی مختلف و زمینهای اطراف آن، رخ میدادند. رزیدنت اویل ۸ عمارت را جایگزین یک قلعه و محیطهای اطراف آن را با یک روستای کوهستانی، عوض کرده است؛ طوری که بیشتر زمان رزیدنت اویل ۸ را هم به گشت و گذار در یک قلعه، و همچنین فرار از چند ضد قهرمان و دشمن بزرگ خواهیم گذراند. خانوادهی بیکر در رزیدنت اویل ۷ را به خاطر دارید؟ به جای آنها، تعدادی زن مخوف در قلعهی رزیدنت اویل ۸ به دنبالتان میافتند. بازی ظاهرا عناصر ماورایی هم دارد، چون با توجه به تریلرهایی که دیدهایم، ضد قهرمانهای بازی میتوانند در محیط قلعه غیب و ظاهر شوند.
روند بازی، همان اکشن اول شخص آشنای بازی قبلیست. میتوانید انتظار عناصر همیشگی رزیدنت اویل را هم در بازی داشته باشید؛ یعنی چیزهایی مثل یک کیف که آیتمها را خودتان در آن میچینید، آیتمهای مختلفی مثل باروت و علفهای رنگی که با هم ادغام میکنید و یک اتاق که محل امن و ذخیره کردن شماست. چیزی که میتواند رزیدنت اویل ۸ را بالاتر از قسمت قبل قرار دارد، جریان بهتر اتفاقات، معماهای بیشتر و جذابتر و اجتناب از تبدیل کردن بازی به یک اکشن اول شخص محض است. پاسخ به این سوال را که آیا این قسمت جدید واقعا پیشرفتهایی به خود دیده است را هرگز تا تجربهی آن نخواهیم گرفت، اما حداقل فعلا میتوانیم بگوییم که ضد قهرمان اصلی بازی بسیار جذاب از آب درآمده است.
۱۰. Deathloop
تهیهکننده: Bethesda Softworks / سازنده: Arkane Studios
پلتفرم: پلیاستیشن ۵
تاریخ انتشار: ۲۱ می ۲۰۲۱ / ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
هر مرحله، مثل دیگر ساختههای استودیوی آرکین، دهها یا صدها روش مختلف برای به انجام رساندن اهداف دارد.
سازندگان سری بازیهای «دیسآنرد» تخصصشان در باز گذاشتن دست گیمر است و ساختهی جدیدشان یعنی «دثلوپ»، از این نظر حتی پا را از گذشته هم فراتر خواهد گذاشت. گیمپلی و آزادی عمل، در دثلوپ حرف اول را میزند و این بار، بر خلاف مراحل ساختههای قبلی استودیوی «آرکین» مثل دیسآنرد و Prey با ساختاری متفاوت روبهرو شدهایم. دثلوپ از نظر ساختاری، بیشباهت به بازیهای سبک روگلایک نیست؛ یعنی بازیکننده پس از بارها شکست، تلاش میکند تا هدفهای چالشبرانگیزی که برایش مشخص شده است را به پایان برساند.
دثلوپ بازیکنندهها را در نقش قاتلی قرار میدهد که درگیر یک چرخهی زمانی شده است. قاتلی، یا بهتر است بگوییم چند قاتل، در این چرخههای زمانی به دنبال نابود کردن بازیکننده است. در این میان، باید این قاتل را پیدا کنیم و از بین ببریم. هر مرحله، مثل دیگر ساختههای استودیوی آرکین، دهها یا صدها روش مختلف برای به انجام رساندن اهداف دارد. این روشها میتوانند وابسته به تجهیزات، یا هوشمندی حرکت در مراحل باشند. در دثلوپ، هر بار که مرحلهای را بازی میکنید و کشته میشوید، هر آنچه کسب کردهاید اعم از امتیاز تجربه یا سلاحها را با خود نگه میدارید، به کمک آنها مهارتهای خود را ارتقا میدهید و سپس با استفاده از سلاحها و قدرتهای جدیدی که کسب کردهاید، دوباره تلاش میکنید تا مرحله را به پایان برسانید.
حتی اگر ایدهی اصلی بازی تازه و جدید نباشد، روند بازی دثلوپ نوید یک بازی سرگرمکنندهی دیگر را سازندگان دیسآنرد میدهد و مشخصا با نگاهی به سابقهی درخشان طراحان دثلوپ، مطمئن میشویم که با بازی خوبی روبهرو خواهیم شد. دثلوپ از نظر هنری هم سبک خاص بازیهای آرکین را در خود دارد و بسیار زیبا به نظر میرسد. فقط نمیدانیم که آیا از نظر روایی، بازی همگام با گیمپلی خود خواهد رفت یا نه.
۱۱. Mass Effect: Legendary Edition
تهیهکننده: Electronic Arts / سازنده: Bioware
پلتفرم: پلیاستیشن ۴
تاریخ انتشار: اوایل ۲۰۲۱
قرار دادن مس افکت ۱ و ۲ و ۳ در یک بسته، با توجه به کیفیتهای متفاوتشان، تلاش بسیاری را از سوی استودیوی بایوویر میطلبد.
سهگانهی مس افکت، بهعنوان یکی از مهمترین و محبوبترین نقشآفرینیهای اکشن تاریخ، قرار است در قالب بستهای بزرگ برای کنسولهای امروزی منتشر شوند. الکترونیک آرتز و استودیوی بازیسازی بایوویر در حالی از بستهی مس افکت یا Mass Effect: Legendary Edition رونمایی کردهاند که طرفداران این سری بازیها، پنج شش سالی بود که تقاضای عرضهی دوبارهی این این مجموعه را داشتند. سهگانهی مس افکت، طبق گفتهی الکترونیک آرتز به صورت بازسازی شده در این بسته قرار خواهد گرفت، اما دقیقا از پیشرفتها و چگونگی بهبود بازیها خبر نداریم.
برای مثال، مس افکت ۱ بهعنوان قسمتی که بهترین داستان را دارد، حسابی قدیمی است و بدترین گیمپلی را در خود جای داده. در مقابل، مس افکت ۲ و ۳ اهمیت داستان را کمتر کردند، اما گیمپلی و همچنین کیفیت گرافیکی بسیار خوبی داشتند. منظورمان این است که قرار دادن مس افکت ۱ و ۲ و ۳ در یک بسته، با توجه به کیفیتهای متفاوتشان، تلاش بسیاری را از سوی استودیوی بایوویر میطلبد. گرافیک و گیمپلی مس افکت ۱ باید بهبود پیدا کنند. اما این حرف را دربارهی داستان مس افکت ۲ و ۳ نمیتوان زد و مطمئنا دستی به روند داستانی مجموعه زده نخواهد شد.
الکترونیک آرتز گفته است که بستهی Mass Effect: Legendary Edition سه بازی اصلی مس افکت را با بافتهای باکیفیتتر، نورپردازی بهتر، شخصیتهایی پرجزییاتتر و تغییرات گیمپلی، به گیمرهای امروزی ارایه میدهد. گفته شده که محتوای دانلودی این بازیها هم در بسته قرار دارد، اما مشخصا حرفی از تمام محتوای دانلودی زده نشده است. بخش چند نفرهی مس افکت ۳ هم به طور کلی از بسته حذف شده است. با در نظر گرفتن تمام اینها، نهایتا این نکته را اضافه میکنیم که تجربهی سهگانهی مس افکت و نصب پیشرفتهای گرافیکی آنها و محتوای دانلودیشان، دردسرهای بسیاری دارد؛ طوری که وجود یک بسته شامل تمام اینها، که میتوان به کمک آن پشت سر هم هر بازی را تجربه کرد، برای سهگانهی مس افکت لازم است.
۱۲. Ratchet & Clank: Rift Apart
تهیهکننده: Sony Interactive Entertainment / سازنده: Insomniac Games
پلتفرم: پلیاستیشن ۵
تاریخ انتشار: اوایل ۲۰۲۱
میتوانیم انتظار داشته باشیم رچت و کلنک جدید، مثل تمام قسمتهای این مجموعه، یک سکوبازی اکشن عالی و سرگرمکننده باشد.
جدیدترین قسمت از مجموعه بازیهای «رچت و کلنک» تنها با این هدف ساخته شده است: اینکه قابلیتهای سختافزاری پلیاستیشن ۵ را با مجموعهای از مکانیکهای گیمپلی جدید، که فقط روی کنسول نسل جدید سونی ممکن هستند، به رخ بکشد. استودیوی اینسامنیاک گیمز که زمان زیادی نیست به سونی پیوسته، از بهترین و پرکارترین استودیوهای زیرمجموعهی پلیاستیشن محسوب میشود. اسپایدرمن: مایلز مورالس به هنگام عرضهی پلیاستیشن ۵ توانایی این کنسول در اجرای قابلیت گرافیکی ری تریسینگ یا بازتاب نور واقعی را به تصویر کشید و Ratchet and Clank: Rift Apart هم میآید تا قدرت اساسدی پلیاستیشن ۵ را به نمایش بگذارد.
صد البته که میتوانیم انتظار داشته باشیم رچت و کلنک جدید، مثل تمام قسمتهای این مجموعه، یک سکوبازی اکشن عالی و سرگرمکننده باشد. با این حال، جذابترین بخش بازی، چیزی نیست مگر سلاحها و مکانیکهای جدیدی که برای اولین بار و به لطف سختافزاری قدرتمند، به این مجموعه بازیها آمدهاند. در Ratchet and Clank: Rift Apart، دو شخصیت اصلی این مجموعه به بعدهای زمانی و مکانی مختلف سفر میکنند؛ آن هم در یک چشم بر هم زدن. در واقع، سفر به دنیاهای مختلف در حین بازی کردن و بهعنوان یکی از مکانیکهای اصلی آن، رچت و کلنک را از هر آنچه تا به حال در صنعت بازی دیدهایم، جدا میکند. در واقع، آنچه استودیوی بازیسازی اینسامنیاک گیمز روی پلیاستیشن ۵ ممکن کرده، حتی روی هیچ پلتفرم دیگر یا کامپیوتر قدرتمندی قابل اجرا نیست.
مکانیکهای گیمپلی رچت و کلنک به کنار، بازی از نظر بصری شبیه به یک فیلم انیمیشنی پیکسار میماند. کیفیت مدل شخصیتها، بعضا از آنچه پیکساردر سرورهای خود هزاران ساعت رندر کرده، بالاتر است. افکتهای مختلف بصری و تخریبپذیری محیط را به کیفیت بالای تمام اشیا اضافه کنید و نهایتا، نورپردازی و ری تریسینگ اسپایدرمن مایلز مورالس را هم به بازی بیاورید. از نظر بصری و تکنیکهای گرافیکی، احتمالا تا عرضهی بازیهای دیگر سونی برای نسل فعلی، چیز دیگری قرار نیست روی دست Ratchet and Clank: Rift Apart بلند شود. حتی داستان بازی هم در تریلرهایش، حسابی ما را جذب خود کرده است. رچت و کلنک جدید، بدون شک یکی از بهترین بازیهای ۲۰۲۱ پلیاستیشن تبدیل خواهد شد.
۱۳. Horizon: Forbidden West
تهیهکننده: Sony Interactive Entertainment / سازنده: Guerilla Games
پلتفرم: پلیاستیشن ۴، پلیاستیشن ۵
تاریخ انتشار: پاییز ۲۰۲۱
هورایزن: فوربیدن وست یک بازی میان-نسلی است، یعنی هم روی پلیاستیشن ۴ منتشر میشود و هم روی پلیاستیشن ۵.
قسمت نخست هورایزن یکی از بزرگترین غافلگیریها بین بازیهای ساختهی سونی بود. به هیچ وجه انتظار نداشتیم سازندگان سری بازیهای کیلزون، یک اکشن اول شخص نظامی، سراغ سبک نقشآفرینی بروند و یک بازی شگفتانگیز تحویل مخاطب دهند. «هورایزن: زیرو داون» نهتنها بهعنوان یک نقشآفرینی اکشن عالی است، بلکه دنیا و قصهای فراموشنشدنی دارد. در واقع اصلا فکر نمیکردیم بر و بچههای کیلزون بتوانند قصهی خوب و شخصیتهای عمیق خلق کنند. استودیوی گوریلا گیمز در بازی هورایزن، ربات دایناسورهایی که از چشمشان لیزر میزنند را به شکل منطقی و باورپذیر قرار داد. دنبالهی آن یعنی «هورایزن: فوربیدن وست» از همان زمان عرضهی قسمت اول، در دست ساخت بوده است.
چیزی از داستان بازی نمیدانیم و اساسا هم آنچه در تریلر هورایزن: فوربیدن وست دیدهایم، چندان شبیه به دنبالهای برای بازی قبلی به نظر نمیرسد. «الوی» در پایان بازی قبل چندان هم حال خوشی به قبلیهی خود نداشت که حالا در فوربیدن وست، طبق دستور آنها به ماموریتی بزرگ فرستاده شده است. آنطور که گفته شده، یک بیماری جدید بین مردم شیوع پیدا کرده و الوی برای پیدا کردن درمان آن، به غرب فرستاده میشود. منظور از غرب، غرب امریکاست و نقشهی هورایزن: فوربیدن وست از نظر مکانی در کالیفرنیا و نوادا فعلی جای میگیرد. مکانهای متنوع مثل قسمت قبل از نقاط قوت بازی است. در کنار جنگلها و بیابانها، در فوربیدن وست، سواحل هم به یکی از مناطق بزرگ بازی تبدیل شدهاند.
گفته شده که نهتنها نقشهی بازی از قسمت قبل بزرگتر است، بلکه زیر آب را هم شامل میشود. به نظر میرسد که دنیای بسیار بزرگی هم از خرابهها و شهرهای نابود شدهی گذشته، در زیر آب قرار دارند و به اکتشاف در آنها مشغول میشویم. میتوانیم انتظار داشته باشیم که چه زیر آب و چه در روی زمین، با مجموعهای از گونههای جانوری تازه یعنی رباتهای جدید روبهرو شویم. هورایزن: فوربیدن وست یک بازی میان-نسلی است، یعنی هم روی پلیاستیشن ۴ منتشر میشود و هم روی پلیاستیشن ۵ و این موضوع، طبق گفتهی سازندگان روی کیفیت بازی تأثیر چندانی نگذاشته است. هورایزن که در سال ۲۰۱۷ روی پلیاستیشن ۴ عرضه شده بود، هنوز هم یکی از زیباترین بازیهایی است که میتوانید پیدا کنید؛ طوری که انتظار داریم فوربیدن وست روی پلیاستیشن ۴ هم بسیار از بازی قبلی باکیفیتتر باشد، چه برسد به گرافیک آن روی کنسول نسل جدید سونی.
۱۴. Gran Turismo 7
تهیهکننده: Sony Interactive Entertainment / سازنده: Polyphony Digital
پلتفرم: پلیاستیشن ۵
تاریخ انتشار: پاییز ۲۰۲۱
کاملا واضح است که از همه نظر با ادغامی از بهترین بخشهای گرن توریسمو اصلی و بخشهای خوب گرن توریسمو اسپورت طرف هستیم.
اگر طرفدار سری بازیهای گرن توریسمو باشید، احتمالا هفت هشت سالی است که سر سونی به خاطر عرضه نکردن شمارهای جدید از آن عربده میزنید. در حرکتی عجیب و غیرقابل باور، سونی برای پلیاستیشن ۴ یک گرن توریسمو بزرگ عرضه نکرد. پیش از اینکه بخواهید از گرن توریسمو اسپورت یاد کنید، جلویتان را میگیریم و میگوییم که با تمام بخشهای عالی و گرافیک شگفتانگیزش، گرن توریسمو اسپورت، فرسنگها با یک گرن توریسمو واقعی فاصله داشت. گرن توریسمو ۷ را دیدهایم و این طور که به نظر میرسد، استودیوی بازیسازی «پولیفونی دیجیتال» تمام این سالها مشغول کار روی این بازی بوده است.
سونی گرن توریسمو ۷ را برای اولین بار در مراسم رونمایی از بازیهای پلیاستیشن ۵ نشان داد. پیش از هر چیز، منوهای بازی این موضوع را به مخاطب گفتند: گرن توریسمو ۷ قرار است بازگشت این مجموعه به ریشههای عالی خود باشد. منوهای گرن توریسمو ۷ و مشخصا تمام قابلیتها و امکاناتی که در آن دیدیم، حسابی یادآور گرن توریسمو ۴ پلیاستیشن ۲ بودند. با این حال، ظاهرا قرار نیست آن همه بخش مختلفی که برای اسپورت طراحی شده است هم در این شمارهی جدید رها شوند. گرن توریسمو ۷ هم بخشهای همیشگی و بزرگ مجموعه، مثل بخش مرحلهای همیشگی گرن توریسمو و قابلیت شخصیسازی و دستکاری خودروها را خواهد داشت و هم بخشهای آنلاین گرن توریسمو اسپورت را.
بهعنوان یکی از بخشهای همیشگی و جذاب گرن توریسمو، امکان خرید قطعات برای خودروها و تنظیم آنها از گرن توریسمو اسپورت حذف شده بود. در تریلر گرن توریسمو ۷ دیدیم که مثل گذشته، امکان خرید و تنظیم قطعاتی مثل ایسییو، فیلتر هوا، اگزوز، جعبهدنده، ترمزها، تایرها، فلایویل و قطعات دیگر وجود دارد. در مقابل، امکان شخصیسازی ظاهری خودروها مثل گرن توریسمو اسپورت هم در بازی قرار داده شده و میتوان طرحهای مختلفی روی خودرو قرار داد. حالت بزرگ عکاسی گرن توریسمو اسپورت هم در گرن توریسمو ۷ وجود دارد. نمیدانیم بازی چه تعداد خودرو دارد. گرن توریسمو ۵ و ۶ بیش از هزار خودروی مختلف داشتند، اما کیفیت همه بالا نبود. جادهای که در تریلر میبینیم، از جادههای معروف مجموعه است که در اسپورت وجود ندارد و در مقابل، بسیاری از جادههایی که در منو قابل مشاهده هستند، همین حالا در اسپورت هم یافت میشوند. کاملا واضح است که از همه نظر با ادغامی از بهترین بخشهای گرن توریسمو اصلی و بخشهای خوب گرن توریسمو اسپورت طرف هستیم.
۱۵. Ghostwire: Tokyo
تهیهکننده: Bethesda Softworks / سازنده: Tango Gameworks
پلتفرم: پلیاستیشن ۵
تاریخ انتشار: ۲۰۲۱ میلادی
در گوست وایر توکیو، با زاویهی دید اول شخص، طلسمهایی را با دستهای خود اجرا میکنید و به سمت ارواح و شیاطین میفرستید.
«گوست وایر توکیو» که رونماییاش توسط خالق سری بازیهای رزیدنت اویل و استودیوی سازندهی The Evil Within صورت گرفت، در ابتدا بیشتر شبیه یک بازی ترسناک به نظر میرسید، اما به تازگی متوجه شدهایم که با یک بازی کاملا متفاوت چه از نظر روند و چه از دیدگاه داستانی طرف هستیم. گوست وایر توکیو یک اکشن اول شخص تند و سریع است؛ طوری که گیمپلی آن بیشتر یادآور قسمتهای اخیر دووم است تا یک بازی ترسناک ساختهی استودیوی «تانگو». بازیکنندگان در گوست وایر توکیو، به مبارزه با شیاطین و ارواح افسانهای ژاپنی میروند و آنها را با حرکات رزمی و طلسمهای مختلف، نابود میکنند. در واقع ایدهی اصلی گوست وایر توکیو، چیزی نیست که تا به حال مثلش را پیش از این دیده باشیم.
قصهی بازی به این شکل آغاز میشود: بیشتر شهروندان توکیو طی اتفاقی ناگهانی و غیر منتظره ناپدید میشوند. برخی از افرادی که در شهر باقی ماندهاند، قدرتهای جدید و تازهای در خود میبینند؛ قدرتهایی ماورایی که امکان مبارزه با موجوداتی شیطانی را فراهم میکنند. شخصیت اصلی بازی، یکی از این افراد است. میدانیم که شخصیت اصلی به مبارزه با ارواح شیطانی که به شهر حمله کردهاند، به پا میخیزد، اما چیز دیگری از قصه برایمان گفته نشده است. اینکه دقیقا انگیزهی شخصیت اصلی چه چیزی است، آیا در طول داستان با شخصیتهای دیگری روبهرو خواهیم شد و دقیقا قصه به چه سمتی پیش میرود، مشخص نشده است. در واقع تصور میکنیم حتی چندان قصهای هم در بازی وجود نداشته و تمرکز گوست وایر توکیو، اساسا همان مبارزاتش باشد.
در گوست وایر توکیو، با زاویهی دید اول شخص، طلسمهایی را با دستهای خود اجرا میکنید و به سمت ارواح و شیاطین میفرستید. در واقع با حرکاتی شبیه به اجرای جوتسو در ناروتو طرف هستیم که به نظرمان با زاویهی دید اول شخص بازی، بسیار جذاب از آب درآمدهاند. مبارزات بسیار تند و سریع طراحی شدهاند و وقتی متوجه شدیم که طراح مبارزات بازی، یکی از طراحان دووم ۲۰۱۶ است، روندی که مبارزات گوست وایر توکیو دنبال میکنند را به خوبی درک کردیم. پس از اجرای طلسمهای مختلف روی دشمنان، نقطهی ضعف آنها نمایان میشود که با آنها را هم با حرکات رزمی از بین میبرید تا ارواح و شیاطین به طور کلی از بین روند. گوست وایر توکیو بسیار متفاوت و عجیب به نظر میرسد و نمیدانیم دقیقا با چه چیزی طرف هستیم. در هر حال، امیدواریم که در کنار مبارزات جذاب و پرهیجان، بازی چیز دیگری هم برای ارایه داشته باشد.
۱۶. Gotham Knights
تهیهکننده: Warner Bros Games / سازنده: Warner Bros Montreal
پلتفرم: پلیاستیشن ۴، پلیاستیشن ۵
تاریخ انتشار: ۲۰۲۱ میلادی
بازی اساسا با هدف تجربهی چند نفره و آنلاین ساخته شده و به جای تمرکز روی یک شخصیت، چهار شخصیت مختلف را مقابل بازیکنندهها قرار میدهد.
بازی جدید بتمن، توسط سازندگان همیشگی آن ساخته نمیشود و در واقع، حتی بتمن هم ندارد. «شوالیههای گاتهام» یک بازی مستقل در دنیای بتمن است و ربطی به سری بازیهای بتمن: آرکام ندارد. بازی اساسا با هدف تجربهی چند نفره و آنلاین ساخته شده و به همین دلیل، به جای تمرکز روی یک شخصیت، چهار شخصیت مختلف را مقابل بازیکنندهها قرار میدهد. بازیکنندهها میتوانند از بین چهار شخصیت «بتگرل»، «نایتوینگ»، «رابین» و «ردهود» یکی را انتخاب و مراحل را به صورت تکنفره یا چند نفره بازی کنند. چه در حالت تک نفره و چه به هنگام بازی آنلاین، محدودیتی در استفاده از شخصیتها و وجود ندارد و برای مثال، چهار رابین میتوانند همزمان در شهر گشت و گذار کنند.
گشت و گذار در شهر ممکن است، چون مثل «شوالیهی آرکام» در شوالیههای گاتهام هم با یک بازی محیط باز طرف هستیم. گفته شده که شهر بازی از گاتهام بازی شوالیهی آرکام بزرگتر است و محیطها هم کاملا متفاوت طراحی شدهاند، چون این بار با یک شخصیت طرف نیستیم و ممکن است چهار بازیکن با یکدیگر در شهر حضور داشته باشند. اساسا، چه شهر و چه مراحل و چه مبارزات، همگی با در نظر گرفتن همین موضوع که بازی چند نفرهی آنلاین است طراحی شدهاند. مبارزات بر مبنای اجرای حرکات چند نفره ساخته شدهاند؛ حدودا مثل آنچه در شوالیهی آرکام بین بتمن و نایتوینگ دیدیم و میتوان به همراه یکدیگر، حرکات ترکیبی اجرا کرد.
نکتهی دیگری که چندان خوشایند نیست، تبدیل شدن بازی به یک نقشآفرینی است. اینکه بازی نقشآفرینی باشد به خودی خود بد نیست، اما لازم هم نیست در هر بازی ترازهای مختلف قرار دهیم، دشمنها هر کدام تراز خودشان را داشته باشند، غول آخرها سطح خاص خودشان را و هر کدام هم فقط در صورتی از بین بروند که تجهیزات شما به اندازهی کافی قوی باشد. شوالیههای گاتهام به یک بازی نقشآفرینی این سبکی تبدیل شده است، اما هنوز قضاوت نمیکنیم، چون ممکن است بازی نهایی با آنچه دیدهایم فرق داشته باشد. با این حال، یک نکته را به خوبی تماشا کردهایم: اینکه مراحل و مبارزات و غول آخرهای بازی بویی از طراحی نبردهاند و همه چیز را آنقدر میزنید، تا خط سلامتیشان خالی و شما برنده شوید.
۱۷. God of War Ragnarok
تهیهکننده: Sony Interactive Entertainment / سازنده: Santa Monica Studio
پلتفرم: پلیاستیشن ۵ / نامشخص
تاریخ انتشار: ۲۰۲۱ میلادی / نامشخص
انتظار داریم از نظر داستانی، با اتفاقاتی بزرگ و مهم روبهرو شویم؛ بهخصوص که کریتوس و خانوادهی جدیدش را در دنیای نورس به خوبی جا دادهاند.
هیچ چیز از جدیدترین قسمت مجموعه بازیهای گاد آو وار نمیدانیم، جز اینکه ساخت آن شروع شده و ممکن است در سال جاری میلادی عرضه شود. در واقع سونی در دومین مراسم رسمی و بزرگی که برای معرفی بازیهای پلیاستیشن ۵ برگزار کرده بود، از ساخت گاد آو وار بعدی خبر داد. تیزر بسیار کوتاهی، شامل لوگوی مجموعه به نمایش درآمد و با جملهی «رگناروک خواهد آمد» به پایان رسید. هم از ساخت بازی خبر داشتیم و هم میدانستیم که رگناروک، یا آخرالزمان اساطیر نورس، قصهی این دنبالهی بزرگ خواهد بود. با این حال، جای صحبت از گاد آو وار بعدی کم نیست.
گاد آو وار پلیاستیشن ۴ قصهی رابطهی یک پدر و پسر را تعریف کرد؛ قصهای که از زمین تا آسمان با آنچه از گاد آو وار در ذهن داشتیم، تفاوت داشت. تصور نمیکنیم این روند در دنبالهی بازی ادامه داشته باشد و به نظرمان، داستان گاد آو وار و کشتن خدایان نورس، تازه شروع شده است. نمیتوانیم بدون صحبت از قصهی بازی قبلی، از احتمالات چگونگی ادامهی آن صحبت کنیم، اما میگوییم که ثور و اودین و دیگر الهههای نورس، در این گاد آو وار جدید سر و کلهشان پیدا خواهد شد. انتظار داریم از نظر داستانی، با اتفاقاتی بزرگ و مهم روبهرو شویم؛ بهخصوص که کریتوس و خانوادهی جدیدش را در دنیای نورس به خوبی جا دادهاند.
آنچه میتوانیم بدون خطر لو رفتن داستان بگوییم، گیمپلی گاد آو وار است. در مقایسه با قسمتهای قبلی مجموعه، گاد آو وار پلیاستیشن ۴ غول آخرهای زیادی نداشت. انتظار داریم سازندگان بازی این مشکل را در قسمت جدید، برطرف کنند. ساختار نیمهباز و غیر خطی گاد آو وار قبلی را هم بهعنوان یکی از نکات مثبت آن در نظر میگیریم که بدمان نمیآید در قسمت جدید، دوباره تکرار شود. نکتهی دیگر، احتمال عرضهی گاد آو وار جدید برای پلیاستیشن ۴ است. از عرضهی آن روی کنسول نسل جدید سونی که مطمئن هستیم، اما حرفی از نسخهی نسل قبل زده نشده است. پیشبینی میکنیم سونی بیخیال میلیونها مشتری بازی که پلیاستیشن ۴ دارند نشود و بازی را به صورت میاننسلی عرضه کند. از طرفی هم مایلز مورالس و عرضهی میاننسلی آن را دیدهایم و نسبت به کیفیت بازی نه روی پلیاستیشن ۴ و نه روی پلیاستیشن ۵ نگرانی داریم.
۱۸. Far Cry 6
تهیهکننده: Ubisoft / سازنده: Ubisoft Toronto
پلتفرم: پلیاستیشن ۴، پلیاستیشن ۵
تاریخ انتشار: ۲۰۲۱ میلادی
یک شهر نسبتا بزرگ و شلوغ، بر خلاف آنچه در بازیهای فار کرای دیدهایم، در این شمارهی جدید وجود دارد و مرکز اتفاقات بازی است.
جدیدترین شمارهی سری بازیهای فار کرای، با کمی تغییر و پیشرفت، همان روند همیشگی این مجموعه را به طرفداران تحویل میدهد. فار کرای ۶ بهعنوان شمارهی جدید این مجموعه بازیها، تمرکز خود را روی ضد قهرمان بزرگش گذاشته است. بازیکنندهها در فار کرای ۶ به جزیرهای در امریکای جنوبی میروند و با «ال پرزیدنته»، دیکتاتور حاکم بر آن، روبهرو میشوند. بازی هنوز هم یک اکشن اول شخص محیط باز است که در نقشهی آن گشت و گذار میکنید، مرحلههای مختلف میگیرید و معمولا هم سردرگم میشوید و نمیدانید باید به کدام سمت حرکت کنید.
ساختار فار کرای ۶ تفاوتی با گذشته نکرده است. همانطور که انتظار دارید، ضد قهرمان بازی در همان ابتدای کار خودش را نشانتان میدهد، یکی دو جملهی قصار تحویلتان میدهد و سپس شما را در نقشه رها میکند تا بخش بخش آن را فتح کنید و نهایتا به سراغ او بروید. در واقع، این روند حتی با دیگر بازیهای یوبیسافت هم تفاوت ندارد. هر بخش نقشه را یک آدم بد اشغال کرده است. ماموریتهای فرعی و اصلی آن بخش از نقشه را تمام میکنید، غول آخر آن ناحیه را شکست میدهید و به منطقهی دیگری میروید و به همین منوال. مثل فار کرای ۵ هم هیچ محدودیتی در گشت و گذار وجود ندارد و از همان ابتدا، تمام نقشه باز است.
تفاوت فار کرای ۶ در مقایسه با قسمتهای قبلی، شهر بزرگی است که در نقشه قرار گرفته. یک شهر نسبتا بزرگ و شلوغ، بر خلاف آنچه در بازیهای فار کرای دیدهایم، در این شمارهی جدید وجود دارد و مرکز اتفاقات بازی است. مشاهدهی چنین شهری، از زاویهی دید اول شخص فار کرای و مطمئنا با گرافیک و جزییاتی بالا، تجربهای جدید برای مجموعه خواهد بود. نهایتا هم باید به این موضوع اشاره کنیم که «جیانکارلو اسپوزیتو» بهعنوان بازیگر ضد قهرمان فار کرای ۶ انتخاب شده است. اسپوزیتو را بیشتر به خاطر بازی در نقش «گاس فرینگ» سریال برکینگ بد می شناسیم. او در فار کرای ۶ نقش «آنتون کاستیو»، رهبر مستبد کشوری تخیلی به نام «یارا» را برعهده دارد.
۱۹. Elden Ring
تهیهکننده: Bandai Namco Entertainment / سازنده: From Software
پلتفرم: پلیاستیشن ۴
تاریخ انتشار: ۲۰۲۱ میلادی / نامشخص
دنیای بازی، بر خلاف دارک سولز و بلادبورن که وقایع یک سرزمین را تعریف میکنند، بسیار بزرگتر و شامل چند سرزمین و محیط مختلف است.
الدن رینگ، بهعنوان بازی بعدی استودیوی فرام سافتور، از مورد انتظارترین بازیهای سال جدیدی میلادی است، اما حتی از عرضهاش در ۲۰۲۱ هم چندان مطمئن نیستیم. استودیوی بازیسازی فرام سافتور تا به حال فقط از دو نکته دربارهی بازی صحبت کرده است: هیدهتاکا میازاکی، کارگردان سری بازیهای دارک سولز و بلادبورن و سکیرو، کارگردانی الدن رینگ را هم برعهده دارد و بازی یک نقشآفرینی اکشن است. نکتهی دوم هم دخالت جرج آرآر مارتین در طراحی دنیای بازی و نوشتن داستان آن است. احتمالا به همین دلیل است که سالهاست چیزی از بازی نشنیدهایم؛ چون جرج آرآر مارتین آن بخشهایی که مربوط به اوست را، مثل رمانهای نصفه و نیمه رها شدهاش، هنوز تحویل نداده.
شوخی به کنار، به لطف اطلاعات غیر رسمی دربارهی الدن رینگ به خوبی شنیدهایم. ظاهرا با یک بازی بسیار بزرگتر از ساختههای قبلی فرام سافتور طرف هستیم. دنیای بازی، بر خلاف دارک سولز و بلادبورن که وقایع یک سرزمین را تعریف میکنند، بسیار بزرگتر و شامل چند سرزمین و محیط مختلف است. گفته شده که بازی مناطق کاملا متفاوتی را در خود جای داده که حتی موجوداتی با نژاد مخصوص خود را دارند. با این حال، شنیدهایم که از نظر طراحی، بسیار تلاش شده است تا تمام بخشهای نقشهی اصلی بازی شبیه به دارک سولز ۱ کاملا به هم متصل باشد. این طور که به نظر میرسد، قصهی بازی به تاریکی دارک سولز یا بلادبورن نیست و با دنیایی فانتزیتر از گذشته طرف هستیم.
از نظر روند، باز هم تکرار میکنیم که این اطلاعات رسمی نیستند، اما گفته شده که پایهی مبارزات شبیه به دارک سولز طراحی شده است، اما با چند تفاوت بزرگ. این تفاوتها هم در حرکاتی که بازیکننده میتواند اجرا کند وجود دارند و هم در رفتار دشمنان. اطلاعات منتشر شده از بازی به هوش مصنوعی پیشرفتهتر و متفاوت دشمنان اشاره کردهاند که روند متفاوتی به مبارزات دادهاند. مثل همیشه میتوان شخصیتی در کلاسهای متفاوت، اعم از جنگجو و یاغی و جادوگر داشت و در الدن رینگ، کلاس جادوگر ظاهرا بسیار پیشرفتهتر است و قابلیتهای بسیار زیادی دارد.
۲۰. Starfield
تهیهکننده: Bethesda Softworks / سازنده: Bethesda Game Studios
پلتفرم: پلیاستیشن ۵ / نامشخص
تاریخ انتشار: ۲۰۲۱ میلادی / نامشخص
چیزی که مطمئن هستیم بازی در خود دارد، عناصر نقشآفرینی بتسداست؛ یعنی سطح بالایی از آزادی عمل، کوئستهای اصلی و فرعی و تمرکز در گشت و گذار.
پنج شش سالی از عرضهی آخرین بازی بزرگ استودیوی بتسدا میگذرد؛ البته اگر فالآوت ۷۶ و بازیهای موبایل آنها را حساب نکنیم. این حرکت چندان هم اشتباه نیست، چون تیم اصلی استودیوی بتسدا، از زمان عرضهی فالآوت ۴ در سال ۲۰۱۵ کار روی پروژهی بزرگ بعدیشان که استارفیلد باشد را شروع کرده است. میدانیم که استارفیلد یک نقشآفرینی بزرگ دیگر مثل ساختههای همیشگی بتسداست. در مقابل هم میدانیم که استارفیلد، که مراحل پیشتولیدش در واقع نزدیک به ده سال پیش شروع بودند، تفاوتهای بزرگ و مهمی با الدر اسکرولز و فالآوت خواهد داشت.
استارفیلد نقشآفرینی فضایی بتسدا محسوب میشود. نمیگوییم علمیتخیلی و از لغت فضایی استفاده میکنیم، چون فالآوت هم علمیتخیلی است، اما استارفیلد مشخصا در فضا جریان و با موضوعهایی مثل موشک و کشتی فضایی و کهکشانها و چیزهایی شبیه به آن سر و کار دارد. تفاوتهای استارفیلد با نقشآفرینیهای دیگر بتسدا احتمالا بسیار زیاد خواهد بود. بتسدا دربارهی بازی صحبت زیادی نکرده، اما گفته که برای ساخت استارفیلد مجبور به تغییر بخشهای بزرگی از موتور پایهی خود بودهاند؛ طوری که تیم توسعهدهندهی موتور پایهی استودیوی بتسدا را پنج برابر نسبت به گذشته گسترش دادهاند تا نیازهای استارفیلد را برطرف کند. البته که ریشهی موتور پایهی استودیوی بتسدا آنقدر قدیمی بود که نیاز به تغییر اساسی در آن از همان دورهی اسکایریم در آن حس میشد.
چند نکته از زبان «تاد هاوارد» دربارهی استارفیلد نقل میکنیم. اول اینکه دنیای فضایی بازی، آنطور که فکر میکردیم پیشرفته نیست. سفر فضایی در بازی ممکن است، ولی نه شبیه به مس افکت و بلکه به صورت بسیار ابتداییتر. تاد هاوارد خود گفته بود که سفر فضایی در استارفیلد بسیار خطرناک است. چیزی که مطمئن هستیم بازی در خود دارد، عناصر نقشآفرینی بازیهای بتسداست؛ یعنی احتمالا سطح بالایی از آزادی عمل، کوئستهای اصلی و فرعی و بزرگ و کوچک و تمرکز در گشت و گذار در دنیای بازی. سالها پیش که ساخت استارفیلد شروع شده بود، از گوشه و کنار شنیده بودیم که بازی در ۲۰۲۰ رونمایی و عرضه میشود. سال ۲۰۲۰ با مشکلات بزرگ و متعددش آمد و رفت و انتظار داریم بالاخره در ۲۰۲۱ بازی رونمایی و چند ماه بعد از آن، عرضه شود؛ دقیقا مثل اتفاقی که برای فالآوت ۴ رخ داد.
وای گاد آف وار جدید ????
pes عرضه میشع؟؟
منتظر رسیدن رد دد ریدمپشن جدید هستم
خسته نباشی امیرحسین جان، لذت بردیم.
با سلام ، درمورد بازی گاتهام نایت اشتباه میکنید ، گاتهام نایت رو هم میتونیم به صورت تک نفره جلو برد و…..……….
میخونین متن رو قبل از اینکه کامنت بدین؟؟
یا با پیشزمینهای از تخیلات ذهنی کامنت میدین؟
متن:
«بازیکنندهها میتوانند از بین چهار شخصیت «بتگرل»، «نایتوینگ»، «رابین» و «ردهود» یکی را انتخاب و مراحل را به صورت تکنفره یا چند نفره بازی کنند. چه در حالت تک نفره و چه به هنگام بازی آنلاین….»
ممنون بسیار مقاله جالبی بود
من خودم هورایزن رو روی پی اس ۴ بازی کردم
و بازی زیبایی هستش و خودم به شدت منتظر
عرضه ی نسخه ی بعدی این بازی هستم
والا اینا فقط دو سه تاشون برا پلی استیشنه بقیشون برا ایکس باکس و پیسی هم هست:/
که دو سه تا؟؟؟؟
Ratchet and clank
horizon
gran turismo
god of war
destruction
returnal
همه انحصاری پلی استیشن و بازی خود سونی.
بعدش:
ghostwrite tokyo
dwathloop
kena
guilty gear
انحصاری کنسولی.
برو لیست ایکس باکس رو ببین حالا و مقایسه کن ببینیم چی داره.
من بیشتر از همه منتظر گاد اف وار جدیدم
من ۱۵ سالمه چی کار کنم مامانم بزاره بازی های فار کرای و واچ داگز یا مثل اینارو بازی کنم میگه اینا مناسب سن تو نیست بهشم میگم جاهای دیگه نمیرم گوش نمیکنه
به حرف ش گوش کن اگه تو رده بندی سنی بازی نیستی بهتره بازی نکنی
اون رده بندی های یه منطق ی دارن بیدلیل نیستن و گرنه وجود نداشت!!
مقاله جامع و جالبی بود. تشکر فراوان